Outlook kan nu huske dig på at skifte dit password - men kun i skyen

Video: Er dit password til Outlook ved at udløbe, kan du nu få besked fra Windows. Dog kun hvis du bruger Office 365.

It-chefer i små og store virksomheder kender problemet med brugere, der skal have hjælp til at nulstille passwordet efter ferien - eller hvis det gik hen over hovedet på dem, at passwordet skulle skiftes.

Nu hjælper Microsoft en smule på situationen med en tilføjelse til Outlook, så brugerne kan få besked, når deres password er ved at udløbe. Men kun hvis de bruger Microsofts cloud-baserede version af kontorpakken, Office 365. Det skriver Microsoft i et blogindlæg.

Beskederne om et snarligt forældet password dukker op i en taleboble i Windows, ligesom andre systembeskeder. Og som administrator kan man selv bestemme, hvornår der skal dukke påmindelser op på brugerens computer.

De tre første kommentarer til Microsofts annoncering lyder dog enslydende: Hvorfor kan I ikke gøre det samme for Outlook, der bliver brugt lokalt, og ikke i skyen?

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Rasmus Rask

De tre første kommentarer til Microsofts annoncering lyder dog enslydende: Hvorfor kan I ikke gøre det samme for Outlook, der bliver brugt lokalt, og ikke i skyen?

Hmmm, der er grundlæggende to måder Outlook kan snakke med mailserveren på: Som traditionel mailklient via IMAP/POP3/SMTP, eller koblet op mod en Exchange-server - enten hosted eller "on premises".

Mit indtryk er at langt de fleste virksomheder der vælger at bruge Outlook, bruger det sammen med en Exchange-server.

I så fald bruger de også Active Directory og brugeren vil, med out-of-the-box indstillinger blive advaret 14 dage før deres password udløber, når de logger på computeren.

Sådan har det været siden NT 3-4 stykker, før Active Directory.

Jeg forstår ikke hvad det er de første 3 kommentatorer savner.

  • 2
  • 0
#3 Carsten Hahn

Det virker lidt bagvendt, at Outlook skal advare om noget som egentlig foregår i en helt anden komponent (logindelen af OS'et). Hvis en lokal Outlook skulle advare om "dit password udløber snart"... hvorfor gjorde OS'et det så ikke selv da jeg loggede på (for få minutter siden) ?

Når man tilgår Outlook direkte (altså uden at være logget på OS'et) giver det jo god mening, men ellers ikke... IMHO.

  • 0
  • 0
#4 Lars Hansen

I så fald bruger de også Active Directory og brugeren vil, med out-of-the-box indstillinger blive advaret 14 dage før deres password udløber, når de logger på computeren.

Sådan har det været siden NT 3-4 stykker, før Active Directory.

I Windows 7 bliver du ikke advaret ved login, du får ej heller mulighed for at ændre din kode før den er udløbet.

Der kommer i stedet for en lille hængelås nede i systrayen, der advarer om at password er ved at udløbe. Jeg har ikke indtryk af, at det er noget folk ligger mærke til eller gider gøre noget ved, da muligheden for at ændre ens password ikke fremkommer i samme kontekst.

Oftest sker der så det, at passwordet udløber imens brugeren arbejder, og det kan give problemer. Ved næste logon, enten på deres workstation eller webmail, bliver de bedt om at ændre password. Ved iPhone synkronisering, sker det ikke.

Jeg har prøvet at ændre værdier på GPOer i ADet, der skal fremtvinge at man bliver budt at ændre sin kode ved logon, men det har i hvert fald ikke fungeret her på matriklen endnu.

Hvis du har tips til dette, tager jeg imod med kyshånd, men hvis du baserer din erfaring på XP eller måske Vista, er det også muligt den er forældet. Det kan også være det blot er mig, der skal kigge på det igen, men sådan var det sidst jeg forsøgte at få det til at fungere.

PS: Problemstillingen er sådan set beskrevet her, sammen med en MS løsning der essentielt ikke virker. http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/w7itprosecurity/thread/...

  • 0
  • 1
#5 Rasmus Rask

I Windows 7 bliver du ikke advaret ved login, du får ej heller mulighed for at ændre din kode før den er udløbet.

Der kommer i stedet for en lille hængelås nede i systrayen, der advarer om at password er ved at udløbe. Jeg har ikke indtryk af, at det er noget folk ligger mærke til eller gider gøre noget ved, da muligheden for at ændre ens password ikke fremkommer i samme kontekst.

Logger sjældent af min PC, så jeg har faktisk ikke bemærket den manglende besked ved logon på Windows 7.

Jeg er dog altid fået besked, netop via jævnlige systray beskeder: "Consider changing your password" med antallet af dage til det udløber.

Er det ikke godt nok kan du køre du lave en GPO, sætte et WMI-filter på så den kun kører på Windows 7-maskiner og køre et VBS logon-script der advarer om password udløb X dage før det sker. Du kan måske tage udgangspunkt i dette script, som så vidt jeg lige kan se, hiver alle de oplysninger du har brug for: http://www.rlmueller.net/Programs/PwdLastSet.txt.

  • 0
  • 0
#6 Martin Franch-Lerager

Hej Rasmus. Du har da ret i at problematikken ikke vedrører group policies. Jeg nævnte client side extensions som en side bemærkning ift at have et fungerende domæne miljø og synes det var en relevant service oplysning. Muligt at man ikke må nævne at det er et område man arbejder med, - det kommer jeg ikke til at bruge tid på at undersøge... Mvh Martin

  • 0
  • 1
#7 Rasmus Rask

XP skal dog have "Client Side Extensions" installeret hvis domain controller er Windows 2008 eller nyere

De eneste "Client Side Extensions" fra Microsoft jeg kender til, vedrører Group Policy Preferences (GPP).

GPP har intet at gøre med at gøre brugeren opmærksom på snarligt password udløb. Den funktion fandtes som sagt også længe før GPP-teknologien blev købt af Microsoft.

I øvrigt har jeg downvoted dit svar pga. reklamen.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere