Otte ud af ti oplever negative konsekvenser af manipulerende design
Telia, Clas Ohlson, Ellos.no, Ticketmaster, Wish.com, MyTrip, Ryanair, Fresh Fitness og Fixit.
Det er blandt de virksomheder, som Forbrugerrådet vil kontakte for at forsøge at få dem til at ændre praksis.
Manipulering af design, praksis med at bruge farver, skrifttyper, synlighed og andre midler til at få brugeren af en app eller hjemmeside til at gøre det, der er bedst for butikken, er et ledelsesmæssigt ansvar at undgå, mener Forbrugerrådet.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Tak for kommentarerne. Vi har i dag ændret cookie-setup, så begge knapper fremstår ens i farve og størrelse, både på Version2, ing.dk og på PRO-medierne.
I må meget gerne skriv på support@ing.dk hvis I har spørgsmål eller kommentarer til vores digitale setup.
Vi stræber efter at blive Danmarks mest transparente mediehus, så vi er helt klar til feedback og pushback.
Mvh. Mette, udviklingsdirektør
Vi stræber efter at blive Danmarks mest transparente mediehus, så vi er helt klar til feedback og pushback.
Godt at høre. Hvad med at få aktiveret IPv6 på version2.dk?
Positivt...
Selvom jeg personligt mener, at en undskyldning til brugerne af version2, OGSÅ havde været på sin plads.
Hvad skal du bruge den til - du har vel aldrig reelt været i tvivl om, hvilken af knapperne, du skulle trykke på?
Der er gået inflation i undskyldninger, herunder især undskyldninger, der kræves på andres vegne og over småting.
I øvrigt er cookie-lovgivningen et misforster. Den rigtige løsning havde været at kræve, at browserproducenterne gør det nemt for brugerne at slå cookies fra for good - hvad de muligvis allerede gør. Men hvis man slår cookies fra i browseren, får man en elendig brugeroplevelse, fordi det så pludselig vælter op med cookie banners overalt.
"Hvad skal du bruge den til"
Fordi man i årevis ikke har overholdt gældende lovgivning, og først retter ind, når man af brugerne bliver konfronteret med, at det IKKE er okay.
"du har vel aldrig reelt været i tvivl om, hvilken af knapperne, du skulle trykke på?"
Nej JEG har personligt ikke, men nu er jeg ikke den eneste bruger af mediet.
"Der er gået inflation i undskyldninger, herunder især undskyldninger, der kræves på andres vegne"
Der er også gået inflation i, at bare holde sin kæft, eller nøjes med at sige tak.
"og over småting"
Persondata er IKKE småting.
"I øvrigt er cookie-lovgivningen et misforster"
... Er din mening.
I øvrigt er der meget lovgivning der er et "misfoster" (for at bruge dit ord) men det betyder IKKE, at man derfor skal undlade at overholde den.
"Den rigtige løsning havde været at kræve, at browserproducenterne gør det nemt for brugerne at slå cookies fra for good - hvad de muligvis allerede gør"
Ja, det er allerede, og har i mange MANGE år, været utrolig nemt at gøre, i indstillingerne.
"Men hvis man slår cookies fra i browseren, får man en elendig brugeroplevelse, fordi det så pludselig vælter op med cookie banners overalt."
Præcis. Og blandt andet NETOP derfor, SKAL man som bruger af en side, have muligheden for at give sit samtykke - hvad end det så måtte være.
Hvad er V2's kommentarer til, at mediet benytter metoder, der underminerer brugernes tillid og tilmed er ulovlige?
Den opmærksomme læser
har naturligvis bemærket, at denne artikel fra "Digi.no", tidligere (16/5-2022) var bragt der.
Det tilkommer naturligvis ikke mig på dette sted at gøre opmærksom på "de presseetiske regler"; idet jeg antager, at læsere selv kan fremsøge dem.
Jeg antager videre, at nærværende artikel er gengivet fra kilden - med hud og hår - til skræk og advarsel; jeg finder iøvrigt (i betragtning af publikummet) artiklen ganske underholdende.
P.S.: Skulle nogle have kendskab til danske netsider, hvor de i kommentarer omtalte "cookie-regler" overholdes, er velkomne til at dokumentere disse med "link" herunder.
"P.S.: Skulle nogle have kendskab til danske netsider, hvor de i kommentarer omtalte "cookie-regler" overholdes, er velkomne til at dokumentere disse med "link" herunder."
Mange sider som tilhører danske myndigheder, er generelt godt med - men det manglede da også bare...
Ellers er det vidst mere reglen end undtagelsen, at der KKE er styr på det.
Ja vores lille vandværks hjemmeside lader brugerne selv passe på deres data. Ingen cookies ! Kan man overholde "cookie-regler", når der ikke bruges cookies.http://adslevvandvaerk.dk/
"Kan man overholde "cookie-regler", når der ikke bruges cookies"
JA.
Og gid langt flere gjorde det samme.
Sjovt, at jeg ved netop denne artikel fik V2s cookie-pop-up (igen, igen), hvor det er "Accepter alle"-knappen, der er farvefuld som action-knappen, mens "Gem indstillinger" er sekundær-farven.
Og det er ikke engang noget som "burde være ulovligt" fordi det er det skam allerede - i henhold til denne "Quick-guide til at sætte cookies" fra Rådet for Digital Sikkerhed, Erhvervsstyrelsen og Datatilsynet:
https://datatilsynet.dk/Media/E/7/Quickguide.pdf
"Der skal være lige muligheder for at sige ja og nej til cookies
Man må altså ikke nudge brugerne til at samtykke f.eks. gennem knappers størrelse, farve og placering"
Det ville klæde fagmediet inden for feltet, at overholde lovgivningen på fagområdet.
Ja, helt bestemt.
Men hvorfor skulle de, når der realistisk set ingen konsekvens er for at bryde den...
Det er den evige: "ingen konsekvens - intet incitament"
Tro ikke i et sekund, at de bekymrer sig om dig. Det eneste de er interesseret i, er dine data.
Det virkelig fantastisk, at V2 igen og igen tager den refleksive, til tider lidt aktivistiske, tilgang til hvordan IT bruges. Desværre er det samtidigt udvaskende for muligheden for at få budskabet igennem, at V2, moder mediet ING og ejeren IDA, til tider optræder med de metoder, som V2 sætter under loop, som problematiske... Endnu værre er det, nå dobbelt moralen slå så direkte igennem som her, hvor udgivelsen af artikelen, sker på nøjagtig den måde som artikelen kritiserer .
Som det gamle mundheld siger: Bare fordi moral er godt , betyder det ikke, at dobbelt moral er dobbelt så godt.