Otte processorkerner skal hjælpe spiludviklere

Intel er klar med dets Skulltrail-platform, som skal give superkraftige pc'er og arbejdsstationer til brug i blandt andet spiludvikling.

Chipgiganten Intel har nu officielt lanceret selskabets nye ekstreme spilplatform Intel Dual Socket Extreme Desktop Platform, som tidligere har eksisteret under kodenavnet 'Skulltrail'.

Det er en platform med to processorsokler, som understøtter Intels Core 2-processorer med fire kerner og op til flere grafikkort med enten Nvidias SLI eller ATI/AMD's Crossfire, der begge giver mulighed for at lade to eller flere grafikprocessorer arbejde sammen.

Selvom Intel vil markedsføre platformen til de mest ekstreme spilentusiaster, så er platformen nok mindst lige så interessant som 3D-arbejdsstation, og ikke mindst for spiludviklere, som Intel også har brugt som testpublikum for platformen.

»At have otte processorkerner i en enkelt arbejdsstation gør det lettere for vores udviklere at skabe og teste vores nyeste spil hurtigere. Vi har kunnet se, hvordan en af vores mest tidskrævende processer er blevet reduceret fra fire timer til under 20 minutter ved at bruge otte processorkerner og køre vores kodegenering i flere tråde,« udtaler udviklingschef Robert Duffy fra Id Software ifølge en pressemeddelelse fra Intel.

Med lanceringen af den nye platform vil Intel formentligt kunne sikre sig endnu en rum periode på toppen af den rene maksimale ydelse for pc'er i forhold til konkurrenten AMD, som først for nylig har lanceret dets processorer med fire kerner.

Intel har samtidig udtaget en ekstra forsikring på den konto ved at fjerne blokeringen mod overclocking, så entusiaster kan skrue ubegrænset op for hastigheden.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere