Otte nye it-uddannelser skal fange de unge

Videnskabsminister Helge Sander (V) har godkendt otte nye it-uddannelser, som universiteterne kan udbyde fra september 2007.

Manglen på it-folk har sat gang i udviklingen af nye uddannelser på flere niveauer.

Videnskabsminister Helge Sander har netop godkendt otte af de nye initiativer.

»Jeg glæder mig over de otte nye it-uddannelser. Vi oplever dagligt, at erhvervslivet skriger på kvalificeret it-arbejdskraft. Det er blandt andet disse specialister, der skal vinde globaliseringen for Danmark«, siger Helge Sander i en pressemeddelelse.

I alt har Helge Sander i denne omgang godkendt 33 nye uddannelser med start fra september næste år.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Ove Andersen

Har læst pressemeddelelsen igennem, uden at blive meget klogere. De vil lave 8 nye it uddannelser, men mere har jeg ikke fundet ud af? Hvad skal disse uddannelser gå ud på?

Er 8 bare et tal revet op ad en hat, og så finder man senere ud af hvad de skal indeholde, eller er der nogen der ved det? Kan ikke lige finde det?

  • 0
  • 0
#4 Karsten Nyblad

Hvis de nu f.eks. gjorde noget ved datalogi, så de studerende gennemførte uddannelsen istedet for at for mange springer fra. Vi har hørt på Dikus undskyldninger for at folk ikke gennemfører i tyve år. Var det ikke på tide at få nogle folk ind udefra, som kan skrue en uddannelse sammen, som de studerende kan se en mening i at gennemføre?

  • 0
  • 0
#5 Ove Andersen

Lyder ganske fornuftigt Karsten..

Er selv en ung fløs, som studerer datalogi ved AAU på 5. semester (Dat3), og der er da flere ting som virker meget gammeldags. Ved godt datalogi er en teoretisk uddannelse, som kræver en grundlæggende viden omkring alt fra bunden af, men måske kunne det specificeres ud på 2 uddannelser, f.eke:

Én der beskæftiger sig med hvad en Von Neumann maskine er, samt hvordan en computer kan være opbygget (Turing maskine, Lambda Calculus maskine osv) og hvordan man kan udnytte det i meget low level hardware/software. Dette er der flere forelæsninger der tager udgangspunkt i i dag.

Og så én uddannelse der tager udgangspunkt i hvordan teknologien er i dag, og ikke tænker på hvordan teknologien er kommet så vidt som den er, og så beskæftiger sig med hvordan teknologien kan videreudvikles, forbedres og komme med ideer til hvad fremtiden skal bringe.

Måske er software ingeniører målet med den sidste, men som jeg kender uddannelsen fra AAU går den mest blot ud på at kende grundlæggende programmeringsparadigmer og -principper og så udnytte de det til at løse de opgaver de får stillet.

Måske tager jeg fejl, men syntes nogen gange datalogi forelæsninger/undervisning hænger sig meget i fortiden og prøver at lære studerende noget som man egentligt ikke har brug for..

For facts er vel, at det er de færreste af os der kommer til at kode assembler når det kommer til stykket.. Og hvis vi skal, så er selvstudie vel ikke så ondt endda..?

Og hvad gør man om 200 år (hvis vor kære planet samt beboere stadigt eksisterer?). Skal folk da stadigt lære om Andrew Tannenbaum, Von Neumann, Alan Turing og alle vore forfædre for at kunne starte en, hvad nu det må hedde, IT uddannelse???

  • 0
  • 0
#6 Thomas Knudsen

Ove Andersen kvad bl.a. "Og hvad gør man om 200 år (...) Skal folk da stadigt lære om Andrew Tannenbaum, Von Neumann, Alan Turing og alle vore forfædre for at kunne starte en, hvad nu det må hedde, IT uddannelse???"

Tja, Ove - da jeg startede på fysikuddannelsen i midten af 1980erne skulle jeg "stadigt lære" om det verdensbillede som var viderebragt os fra Isaac Newtons hånd 300 år tidligere. Det samme skal nye fysikstuderende i 2006. Dette er helt i samme Newtons ånd, jvf det berømte Newtoncitat "If I have seen farther it is by standing on the shoulders of Giants".

Fysikken beskæftiger sig med forståelsen af den fysiske verden, datalogien med forståelsen af optegnelser ("data"). Indenfor begge videnskaber skuer man længst ved at stille sig på kæmpers skuldre, fremfor på deres tæer.

Problemet med dit indlæg er at du (selvom du antyder en skelnen) ikke skelner klart nok mellem datalogi og IT. IT er informationsteknologi og efter min ringe mening principielt noget fuldstændigt andet end datalogi.

Jeg er overbevist om at datalogistuderende om 200 år vil tage udgangspunkt i den forståelse som er videregivet til os fra især de to sidste af de kæmper indenfor datalogien som du nævner. På samme måde som en fysikstuderende om 200 år stadig vil lære om det newtonske verdensbillede.

Jeg er til gengæld også overbevist om at det hverken i dag eller om 200 år er nødvendigt for en almindelig dagligdags systemadministrator at studere John von Neumanns og Alan Turings værker, på samme måde som det ikke er nødvendigt for en automobilmekaniker at forstå den newtonske mekanik i detaljer.

Forskellen er om du vil administrere og vedligeholde et velforstået og etableret system inden for de rammer som systemet selv afstikker, eller om du vil søge ny viden og etablere ny forståelse.

Men mere alment er jeg da sikkker på at både systemadministratoren og automobilmekanikeren vil have bedre navigationsmuligheder i deres dagligdag hvis de har lidt indsigt i de bagvedliggende processer, eksemplificeret i fysikken og datalogien. På samme måde som fysikeren og datalogen vil have en mindre frustrerende omgang med deres hverdagsteknologiske hjælpemidler (automobiler og informationsteknologiske systemer) hvis de har en bare marginal forståelse for hvordan DE fungerer!

  • 0
  • 0
#7 Anonym

De otte nye it-uddannelser er ifølge Videnskabsministeriets kontor for uddannelsespolitik:

Aalborg Universitet: BA i informationsteknologi

Københavns Universitet: Cand.mag. i IT og kognition, Cand.scient. i sundhedsinformatik, Cand.scient. i IT og logistik og Cand.scient. i eScience

RUC: Kombinationsfag informatik

Aarhus Universitet: BA i IT og BA i digital design og kommunikation.

Videnskabsministeriets hjemmeside kommer senere med en liste med alle nye uddannelser.

Kristoffer, Version2

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere