Organisationer om nyt it-ministerium: Der er ikke brug for det

Illustration: Anders Hviid
Enhedslisten fremlagde inden folketingsvalget et udspil om at oprette et it- og dataministerium. Flere partier bakkede op om ideen, men i den seneste tid har flere erhvervsorganisationer frarådet det.

Ideen om et it-ministerium med overordnet ansvar for offentlig it i Danmark har i mange år jævnligt været oppe at vende - blandt andet i forbindelse med diverse kuldsejlede it-projekter

Op til det nyligt overståede folketingsvalg fremlagde Enhedslisten så et officielt politisk udspil om etableringen af sådan et ministerium, men siden har flere erhvervsorganisationer meldt sig på banen og sagt, at der ikke er nogen grund til at nedsætte et selvstændigt ministerium for it.

DI-direktør Lars Frelle, der tidligere har stået i spidsen for Digitaliseringsstyrelsen, har skudt ideen ned, ligesom også Dansk Erhverv anbefaler, at man dropper tanken.

Og i et debatindlæg hos Altinget har Ejvind Jørgensen, der er formand for udvalget for offentlig it hos Dansk It, for nylig også meldt sig i koret af kritikere.

Han mener, at hvert enkelt ministerium skal forpligtes til at tage digitalisering alvorligt, og at koordineringen bedst varetages i Finansministeriet, hvor den også ligger i dag.

»Den model har vores land haft rigtig god succes med, og det er også en vigtig del af årsagen til, at Danmark sidste år af FN blev kåret til verdens dygtigste land til offentlig digitalisering,« skriver han

»Der venter væsentlige opgaver forude som for eksempel at sikre samfundets digitale fundamenter. At sikre en god governance på tværs af stat, regioner og kommuner og ressortområder kan kun et finansministerium.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (19)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anne-Marie Krogsbøll

DI-direktør Lars Frelle, der tidligere har stået i spidsen for Digitaliseringsstyrelsen, har skudt ideen ned, ligesom også Dansk Erhverv anbefaler, at man dropper tanken.
Og i et debatindlæg hos Altinget har Ejvind Jørgensen, der er formand for udvalget for offentlig it hos Dansk It, for nylig også meldt sig i koret af kritikere."

Der skulle jo nødt komme ordnede forhold....slut med wild west-tilstande, uha.

Han mener, at hvert enkelt ministerium skal forpligtes til at tage digitalisering alvorligt, og at koordineringen bedst varetages i Finansministeriet, hvor den også ligger i dag."

Og hvordan synes du selv, det går?

»Den model har vores land haft rigtig god succes med, og det er også en vigtig del af årsagen til, at Danmark sidste år af FN blev kåret til verdens dygtigste land til offentlig digitalisering,« skriver han"

Nå, ok - det må være det her med øjnene der ser....

John Foley

Glædeligt, at der tegner sig et politisk flertal for oprettelsen af et It-ministerium. Helt uening med skeptikerne, der refereres til i artiklen.
Husk endvidere på at bl.a. Lars Frelle- Peteresen i sin tid som direktør i Digitaliseringsstyrelsen også frarådede oprettelsen af et national cybersikkerheds råd. Det er heldigvis nu sket.
Ve oprettelsen af et It-ministerium fratages ikke ansvaret fra alle øvrige, men overblkikket og indsatsen kan og skal styres og samordnes. Det sker ikke i dag, hvor ingen har det fornødne overblik og hvor politikerne lader sig køre rundt i mangen af embedsværket.
Begrundelser, løsningsmuligheder, beføjelser og kompetencer for et It-ministerium kan I læse om i min gæsteblog:
https://www.version2.dk/blog/langt-laenge-lys-enden-tunnelen-1088211

Louise Klint

Det er da morsomt :)

Selvfølgelig er hverken Dansk Industri, Dansk Erhverv eller IT-branchen interesseret i, at staten skal opruste – vidensmæssigt og administrativt – på denne front.
Endsige prøve at tilsikre, at politikerne får større indsigt på området.

Er du rigtig klog?!

Offentlig digitalisering er en guldgrube.
Erhvervsskolerne kan jo umuligt have det samme administrationssystem, som gymnasierne (med få tilrettelser), det siger sig selv. De er jo simpelthen så forskellige.
Hver gang skal man opfinde det hele igen, fra bunden, det er klart.

(Som hvis man var nødt til at gå til en ny bogtrykker, hver gang man skulle have en ny bog trykt. Fordi den forrige kan jo ikke indsætte to billedsider og tilføje et andet omslag, til standarden, det er klart. Ændre formatet en smule?
Nej, man må opfinde den dybe tallerken på ny. Hver eneste gang).

Ligesom broderparten af de 4,6 milliarder kroner, regeringen brugte på eksterne konsulenter, alene sidste år, 2018, gik til IT-folk (skatteområdet), så vidt jeg husker.

Eller tænk på politiet…
Forsvaret…
https://www.version2.dk/artikel/forsvaret-saetter-kritiseret-sap-loesnin...

Staten er en herlig, lukrativ forretning!

Og al den sjov, man har!

Tænk på, hvor meget konsulenter som fx Singularity University griner (hele vejen til banken) når politikere som Ida Auken og vigtige embedsmænd er til fals for ens hokus-pokus.
Snart sagt hvad som helst kan man binde dem på ærmet i den hellige digitaliserings navn. Få dem til at danse efter sin pibe. Kreere nye, imaginære klæder til enhver kejser, igen og igen.

Vi skal sørme ikke højne oplysningen her!

En sådan indflydelse og, ikke mindst, indtægtskilde vil man da nødig løbe sig af hænde. Forståeligt nok.
Det kan da næppe komme bag på nogen.

Bjarne Nielsen

Erhvervsskolerne kan jo umuligt have det samme administrationssystem, som gymnasierne (med få tilrettelser), det siger sig selv. De er jo simpelthen så forskellige.

Det er de faktisk.

På erhvervskoleområdet er man ansat hos en arbejdsgiver og besøger så skolen på nogle skoleophold. På gymnasieområdet er man tilknyttet skolen. Det giver overraskende mange forskelle i den måde, hvorpå et studieadministrativ system skal bygges op.

Der er også fundamentale forskelle på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser, som har konsekvenser for studieadministrationen og dermed for de studieadministrative systemer.

Så svaret på, "hvor svært kan det være?" er også her "sværere end man umiddelbart skulle tro" (at man så i nogen grad fra kundesiden IMHO har formået at gøre det sværere end det behøver, er så en anden snak).

Men ellers er jeg meget enig i dit budskab. Vores førsteplads i digitalisering er en Pyrrhussejr, som kun er opnået ved at satse på kvantitet fremfor kvalitet. Et IT-ministerium burde (med streg under burde) kunne koordinere og give kvalificeret modspil, for vi har brug for kvalitet fremfor kvantitet.

Det er klart at IT-branchen foretrækker de nuværende klondike tilstande, hvor man kan blive ved med at sælge snake-oil - for det er meget nemmere at sælge kvantitet end kvalitet, specielt hvis man ikke risikerer at møde de samme personer igen lige med det samme.

Henrik Biering Blogger

Og i et debatindlæg hos Altinget har Ejvind Jørgensen, der er formand for udvalget for offentlig it hos Dansk It, for nylig også meldt sig i koret af kritikere."

Da jeg læste artiklen på Altinget morede jeg mig faktisk med at erstatte "IT" og "Digitalisering" med "Sundhed", som jo også indgår i stort set alle sammenhænge, f.eks. erhverv, trafik, bolig, social, integration, globalt(udenrigs) m.m.

Også her vil industrien jo også helt klart få et slaraffenland, hvis ansvaret for sundhedstiltag blev spredt ud til diverse fagministerier, styrelser og lokale myndigheder.

Finn Christensen

Offentlig digitalisering er en guldgrube.

Alt hvad der kan få alle de "store" i IT-verdenen til at stå sammen i modstand er næsten per definition det rigtige at gøre.

Problemet er.. "hvert enkelt ministerium skal forpligtes til at tage digitalisering alvorligt", hvilket mange selv her anno 2019 ikke gør.

Næsten ingen vil tage nødvendigt ansvar, fordi det er udenfor ens fagområde og interesse. Det er [X Y Z] interesser/penge/data/osv og ikke mine.

Bemærk navnene "fagperson", "fagkontor" og "fagministerie" der er deres verden. Det de er gode til og stolte over.. deres fag, som de dyrker med deres fagfæller - og det er ikke it/digitalisering.

Det samme med deres chefer, og deres fag er politik.. og ikke it/digitalisering.

Et tværgående it-ministerium vil hurtigt havne som [... cencur...] Registertilsyn, Datastyrelse m.fl. samt befolket af sjælen i Moderniseringsstyrelsen og Datastyrelsen og andet godtfolk. Det er prøvet.. læssevis af papir, § + itSovs for det analoge kræ, men § virker ikke på digitale systemer.

Vi slås med en sej gammel 40-50 år ideologi, skiftevis er den centale itstyring på mode, og (10-15 år) derefter er decentral itstyring på mode. Begge har kun leget administration og fejlet stort siden 1990'erne, så en helt anden løsning skal findes. Måske en stabsfunktion helt oppe under statsministeren, hvor de kendte udvalg (finansudvalg m.fl) ligger i dag.

Digitalisering gælder overalt og skal derfor heller ikke ligne eller ligge under Finansministeriet, som vi lige har set Sophie Løhdes flop - Innovationsministerium.

At omdanne Ebberødgaard til Svanholm er som sagt kun sminke.

Det er normal kutyme, at de fleste (ikke alle) slipper helskindet gennem enhver "it-skandale" med en lille ikke-faglig "hudafskrabning", som deres fagkollegaer mobber dem med.

Derfor er den eneste ændring som du'r "et rødt kryds i karakterbogen", samt der springes over på "karrierestigen", hvis ansvaret ikke tages tilstrækkeligt alvorligt, eller hvis der konstateres faktuelle alvorlige fejl og mangler.

Dette vil sikre flere mål. 1) Embedsmænd siger fra, 2) og de mest uduelige vil holde sig langt væk fra it, 3) og dem der faktisk dur, de vil kravle hurtigere op af rangstigen = 4) en øget efterspørgsel og job til uddannede (it)fagfolk opstår.

Jakob Dahl

§ virker ikke på digitale systemer.


Det er det pinedød nødt til at gøre når vi snakker offentlig IT, for her snakker vi om forvaltning og dermed borgernes retssikkerhed. Nyeste eksempel er polities lemfældige omgang med teledata i retssager, tidligere har vi haft EFI og ulovlig opkrævning af gæld. Så her skal der i den grad tages hensyn til §.
Så kan man sagtens argumentere for at der er noget lovgivning der er blevet unødigt kompliceret, men det er nu engang sådan at lovgivning også skal tage hensyn til edgecases.
Tag for eksempel straffeloven https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=202516; der er 11 kapitler før man kommer til /hvad/ der er ulovligt, men jeg vil ikke påtage mig at sige hvad der skal fjernes

Heino Svendsen

Endsige prøve at tilsikre, at politikerne får større indsigt på området.

Der er flere problemer i dette:

IT er bare ikke sexet som politiker. Det er mere en "tak, her er en ordførerpost, så du kan score nogle penge" plads. Lidt lige som at skulle være ansvarlig for kloakker : Ingen gider tale om dem/se dem/høre om dem, men de er nødvendige for vores samfund.

De fleste politikkere mener, at IT = MS Word + iPhone/iPad.

Endnu et ministerium vil blot medføre med administration, flere DJØF'er, flere udgifter og mere fodslæben.

Uanset hvor god idéen lyder, så tror jeg ikke, at det ville ændre en pind. (og de 5 store skal jo også fortsat have snablen i pengekassen)

Anne-Marie Krogsbøll

Heino Svendsen:

Endnu et ministerium vil blot medføre med administration, flere DJØF'er, flere udgifter og mere fodslæben.


Jeg kan sagtens følge dine betænkeligheder - og et IT-ministerium kan, afhængigt af, hvem der sidder på magten, også nemt misbruges til at blåstemple tiltag, som jeg i hvert fald personligt ikke vil synes om (ganske som Dataetisk Råd). Men hvad er alternativet? Hvad kan vi ellers gøre ved tingenes elendige tilstand? Gode alternativer modtages gerne.

Bjarne Nielsen

... IT-ministerium kan, afhængigt af, hvem der sidder på magten, også nemt misbruges til ...

Det vigtige er ikke, hvad vi kalder det, men hvordan det virker.

Derfor er jeg også skeptisk overfor snakken (hypen?) om en "IT-havarikommission". Jeg er helt solgt på PHKs mission-statement, men jeg kan bare se, at hvergang det bliver nævnt, så bruges det til at tale for undersøgelseskommissioner og ansvarsplacering og andre ting, som slet ikke hører under en havarikommission (og bare det at definere, hvad "havari" betyder i IT mæssig sammenhæng, er der tydeligvis rigtigt mange meninger om).

Det virker også til, at man tror at man kan sætte ordet "etik" på navneskiltene, og så er alt godt.

Vi har ikke brug for flere styrelser eller ministerier med pop-smarte navne. Det er ikke vigtigt, hvad vi kalder det, men hvordan det virker!

Jakob Dahl

Lidt OT, men Trine Bramsen kommer til at skulle beskytte os mod cybertrusler


Ikke at jeg er nogen stor fan, men ret skal være ret.
Hun har fået meget lort i hovedet for sit forsvar af elektroniske valg og andre mærkværdigheder, men husk lige sammensætningen i den regering.
Det var Margrete Vestager der fik den idé og når en partiformand og indenrigs- og økonomiminister får en idé, så har en ordfører fra et andet parti i den regering en mulighed: Det er at forsvare den idé til sin dødsdag eller næste valg. Så er det helt ligegyldigt hvor tåbelig idéen er eller hvad hun iøvrigt selv synes om den.

Log ind eller Opret konto for at kommentere