Oracles egen Linux i gigant-flop

En storstilet satsning på en egenudviklet Linux-variant, Unbreakable Linux, er endt som en fiasko Oracle på trods af reklamer for 800 millioner kroner. Kun én procent af Linux-serverne kører på Unbreakable Linux.

Der var pingviner på scenen og et reklamebudget af de helt store, da Oracle i 2006 præsenterede Unbreakable Linux 2.0. Nu skulle firmaets egen Linux-variant have et ordentligt rygstød.

Men små to år efter at Oracle brændte mindst 800 millioner kroner af på markedsføringen, har Unbreakable Linux kun én procent af markedet, skriver Computersweden.

Bortset fra en pressemeddelelse for et år siden, der bekendtgjorde, at Unbreakable Linux nu var installeret hos 1.500 firmaer, har der fra Oracles side været meget stille om projektet. Firmaet ønsker heller ikke nu at kommentere på den meget lave markedsandel for Linux-varianten, som bygger på Red Hats Linux-udgave.

Kunderne foretrækker åbenlyst den originale version, for Redhat sidder meget solidt på tronen som mest brugte Linux-udgave til servere. Seks ud af ti af verdens Linux-servere kører på Red Hat, mens Novells Suse har andenpladsen med en andel på 30 procent, viser en opgørelse fra analysefirmaet IDC.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jonas Finnemann Jensen

egenudviklet Linux-variant

Er måske et MEGET dårligt ordvalg når Oracle har markedsført operativ systemet som fuldstændigt binært kompatibelt med RHEL.

Jeg håber der er tale om en fejl, for Unbreakable Linux er ikke en distribution der nedarver fra RHEL. Det er en binær distribution af den offentlige RHEL kildekode. Eneste ændring er at RedHat logo'et er blevet fjernet.

Der sker altså ingen udvikling på Unbreakable Linux for Oracles side, de udsender nemlig kun de samme patches som RedHat. Ifølge Oracle er de to distributioner nemlig binært kompatible, så det er under ingen omstændigheder en distro udviklet af Oracle.

Unbreakable Linux er et forsøg på at konkurrer med RedHat på support priser og ikke andet!

Jesper Stein Sandal

Det skal så lige tilføjes, at Oracle også har argumenteret for, at de ville stå for at udsende patches (men de samme patches bliver også lagt ud til RHEL). Jeg ved ikke, om der rent faktisk har været eksempler på, at en Oracle Linux-kunde har fået en patch hurtigere end via RHEL. Jeg kan se fidusen i at have ét samlet support-kontaktpunkt, men derudover så er Oracles Linux ganske rigtigt blot en RHEL.

Det er der så heller ikke noget galt i, men det har åbenbart ikke været dét, Oracles kunder har efterspurgt. Den interessante markedsandel er selvfølgelig Oracle Linux' udbredelse blandt Oracle-kunder og som OS for Oracles applikationer og middleware, men hvis det kun er 1.500 virksomheder, som benytter distroen, så er den markedsandel nok også begrænset.

Asger Jensen

Nu ved jeg ikke hvor journalisten har fået oplysningerne til denne artikel fra, men uanset hvad så er kilden ikke pålidelig. Den svenske artikel der refereres til er noget mere korrekt, men da det jo ikke er det indhold der går igen i den danske artikel, må kilden jo være en anden.

Uanset hvad man vil mene om Oracles Unbreakable Linux, der er et support program, der både understøtter Intel baserede Redhat distributioner, og Oracles egen Redhat kompatible version kaldet Oracle Enterprise Linux, så kan en rimelig præcis beskrivelse af hvad Oracles Unbreakable Linux er findes i følgende FAQ hos Oracle selv:
http://www.oracle.com/technologies/linux/ubl-faq.pdf

Anders Lund Rendtorff

Hej Version2 og Version2's læsere.

Den oprindelige artikel fra ComputerSweden er fuld af fejl og fejlslutninger. Til trods for at jeg har brugt megen tid på at få de faktuelle fejl rettet i Sverige, så har man ikke ønsket at gøre det, fordi det i høj grad tager luften ud af historien.

Det er et faktum, at der i dag er 2.500 kunder på Oracle Unbreakable Linux-supportprogrammet. Det er et tal, som er offentligt tilgængeligt på Oracle's websites. Sætter man det tal i forhold til pressemeddelelsen fra november 2007, så vil man se, at antallet af kunder, der køber Oracle's Unbreakable Linux supportprogram, er vokset med 66,6 pct. I den nuværende markedssituation er det vel snarere en gigantisk succes end et gigant-flop.

Det er heller ikke rigtigt, at der har været stille om projektet siden november 2007. Så sent som i august sendte vi f.eks. en pressemeddelelse ud om, at en række nye partnere sluttede sig til programmet, der nu også omfatter 100 certificerede konfigurationer. Og der har været andre annonceringer i mellemtiden.

http://www.oracle.com/corporate/press/2008_aug/ubl-ptnr.html

Den oprindelige artikel i ComputerSweden konkluderer, at Unbreakable Linux er en fiasko, fordi Oracle's distribution ikke har opnået væsentlige markedsandele. Men det er en fejlagtig præmis. I Unbreakable Linux er det ikke operativsystemet som sådan, der er det vigtige - det er den medfølgende globale support, som inkluderer backports og beskyttelse (indemnification) mod krav vedrørende overtrædelse af 3. parts ophavsret. Det tor vi på, at kunderne kan bruge til noget, og foreløbig har 2.500 af dem givet os ret i det.

Det giver heller ikke mening kun at se isoleret på Oracle Unbreakable Linux. I stedet giver det mening at se på Oracle’s samlede engagement i Linux, som også omfatter virtualiseringsværktøjet Oracle VM, og Oracle’s database 11g på Linux (ifølge de seneste oplysninger fra Gartner har 11g på Linux 82 pct. af markedet for linuxdatabaser). Hos Oracle arbejder 9.000 udviklere på eller med Linux, så der er tale om et omfattende engagement, der også omfatter nye lanceringer på det igangværende Oracle OpenWorld i San Francisco http://www.oracle.com/us/corporate/press/017503_EN.doc

Og så lige en bemærkning om de 800 mio. kroner, som Oracle angiveligt skulle have brugt på markedsføring af Unbreakable Linux. Tallet kommer ikke fra os, for vi giver normalt ikke den slags oplysninger. Men jeg vil gerne opstille et lille regnestykke, der anskueliggør, at tallet næppe er sandsynligt.

Oracle’s Chief Marketing Officer har på konferencer fortalt, at vi bruger 1,7 pct. af vores omsætning på markedsføring. Med 22,4 mia. dollars i omsætning i det seneste regnskabsår giver det 380 mio. dollars, som Oracle sammenlagt bruger på markedsføring på tværs af vores ca. 3.000 produkter. Omsat til danske tal giver det ca. 1,9 mia. kroner. Lyder det sandsynligt, at vi skulle have brugt lige under halvdelen af det samlede budget (800 mio. kroner) på Unbreakable Linux i et år, hvor vi lancerede 11g databasen? Personligt synes jeg det ikke.

Venlig hilsen

Anders Lund Rendtorff, kommunikationsdirektør for Oracle i Norden.

Tony Albers

Fin besvarelse, og der er sikkert meget af det du skriver der er rigtigt.

Men "(ifølge de seneste oplysninger fra Gartner har 11g på Linux 82 pct. af markedet for linuxdatabaser)" er vist ikke helt i overensstemmelse med sandheden. Hvad med MySQL & PostgreSQL? Vil du virkelig påstå at der findes flere installationer af Oracle 11g på Linux end der findes af de to andre?

Det må du meget gerne bevise.

Dennis Krøger

Men "(ifølge de seneste oplysninger fra Gartner har 11g på Linux 82 pct. af markedet for linuxdatabaser)" er vist ikke helt i overensstemmelse med sandheden. Hvad med MySQL & PostgreSQL? Vil du virkelig påstå at der findes flere installationer af Oracle 11g på Linux end der findes af de to andre?

Definitioner: Når en businessguy skriver "markedet" mener han "produkter der er betalt for", og for det meste ikke antallet, men hvor mange penge der er involveret.

Stupidt og centreret om en ligegyldighed for alle andre end firmaet selv? Meget, men sådan er det.

Asger Jensen

ifølge de seneste oplysninger fra Gartner har 11g på Linux 82 pct. af markedet for linuxdatabaser

Ang. de 82%, så er det nok ikke Oracle Database 11g Gartner mener men Oracle Databasen mere generelt (9i, 10g og 11g).

Definitioner: Når en businessguy skriver "markedet" mener han "produkter der er betalt for", og for det meste ikke antallet, men hvor mange penge der er involveret.

Stupidt og centreret om en ligegyldighed for alle andre end firmaet selv? Meget, men sådan er det.

Ang. at markedet for en produktgruppe er produkternes salgsværd målt i kroner og ører er jeg delvis enig/uenig med jer begge, idet. jeg mener at man skal regne markedsværdien ud ved at addere produkternes salgsværdi plus det service marked de genererer, samt selvfølgelig også angive en målestok for hvor meget produktet bruges (kræver dog at man finder en målestok)

For f.eks. Open Source produkter vil produktets værdi udgøre en relativ lille del af den samlede værdi, mens service andelen vil udgøre en ret stor del og typisk også være i brug i stor "målestok" Som eksempel på dette kan man jo tage Oracles egen open source Database kaldet "Oracle Berkeley DB", der i vidt omfang anvendes uden at betale licens - men den kan dog også licenceres - i stort set alle produkter der har en lidt større microprocessor bygget ind i sig (telefoner, linux, routere, switche...)

Anders Lund Rendtorff

Hej Tony.

Helt rimeligt at bede mig bevise min påstand. Oracle henviser til de 82 pct. markedsandel her

http://www.oracle.com/technologies/linux/index.html

Det link fører til en pressemeddelelse fra Gartner

http://www.gartner.com/it/page.jsp?id=507466

Desværre viser det sig, at man skal købe rapporten for at få adgang til de data du efterspørger. Jeg er i gang med at tjekke, om jeg kan få den information i mit bagland. Men det kan tage noget tid, da det er meget tidlig morgen i USA.

Asger Jensen

Ja vi er vist efterhåneden kommet langt væk fra Oracles Unbreakable Linux.

Angående tallene for markedsandele på Databasen, så er vi vist alle klar over at Oracles markedsandel åbenbart angives i Gardner målestok (=$). Antallet af installationer er nok svært at gøre op, da ikke engang Oracle kender det tal. F.eks. skal brug af gratis versionen af Oracle Databasen ikke registreres på nogen måde hos Oracle og mange kunder har ret til at installere ligeså mange Oracle installationer de vil.

Det ender nok med at det er æbler og pærer der skal sammenlignes og det det er som altid svært.

Asger Jensen

Netop, og derfor er en påstand om at man har 82% markedsandele af noget, der ikke kan måles, ikke andet end varm luft

Uden at være helt sikker vil jeg tro at er 82% af Database omsætningen på Linux markedet Anders (Gartner) mener, og Gartner har faktisk metoder til at måle dette - det er bl.a. det de lever af.

Og så er vi tilbage til æbler og pærer igen. Nogle syntes det er interessant hvad der omsættes for, mens andre syntes antallet af installationer er interessant, mens andre igen syntes antallet af brugere, der anvender en database er mere interessant o.s.v..

Log ind eller Opret konto for at kommentere