Oracle beholder Posten Norden AB som kunde, efter at databaseleverandøren i en kontroversiel sag havde pålagt Posten Norden et gebyr på 22 millioner kroner for at skifte navn efter en fusion.
Det bekræfter de to selskaber overfor Version2 efter at have ligget i omfattende forhandlinger siden januar, hvor Version2 første gang bragte historien om millionkravet.
De præcise detaljer i den nye licensaftale mellem Oracle og Posten Norden får dog ikke dagens lys at se i denne omgang.
Derfor har det heller ikke været muligt for Version2 af få afklaret, om Oracle fuldstændig har droppet at få indfriet det oprindelige krav på 22 millioner kroner. Beløbet svarer til 12 procent af den samlede sum, Posten Norden har købt Oracle-licenser for.
Oracle udskrev regningen på 22 millioner kroner som et såkaldt 'name change fee' i kølvandet på Post Danmarks og svenske Posten AB's fusion til det nye selskab, Posten Norden AB ? et gebyr, som ifølge Posten Norden udelukkende blev pålagt virksomheden for at skifte det tilknyttede firmanavn på de mange Oracle-licenser til navnet på det fusionerede selskab.
**Læs også: **Oracle udskriver tocifret milliongebyr til Posten for 'navneskifte'
Dengang rasede Posten Norden over Oracles krav:
»Vi har sammenlagt i Danmark og Sverige købt Oracle-licenser for et trecifret millionbeløb gennem årene, og som tak for den investering har vi modtaget en ekstraregning fra Oracle på et tocifret millionbeløb,« sagde chef for it-drift i Posten Norden AB, Michael Ørnø, dengang til Version2.
It-driftchefen truede samtidig med at skifte til IBM's DB2-database eller SAP's indbyggede database, hvilket fik Oracle til at tilbyde at halvere regningen.
I dag er tonen mellem de to selskaber dog en ganske anden:
»Vi er meget tilfredse med at have fundet en for begge parter tilfredsstillende løsning vedrørende licenser. Aftalen med Oracle giver os den ønskede fleksibilitet i forhold til den nye organisation og de nye opgaver, som vi står overfor. Aftalen ruster os samtidig til i endnu højere grad at realisere synergieffekter og opnå de omkostningsreduktioner, vi ønsker,« siger it-chef i Posten Norden AB, Joss Delissen, i en skriftlig udtalelse til Version2.
Det helt store spørgsmål står dog stadig ubesvaret:
Har Oracle valgt at droppe ekstraregningen på 22 millioner kroner for at kunne beholde Posten Norden som kunde fremover?
Version2 har fået det samme, kortfattede svar på dét spørgsmål fra begge selskaber. Nemlig at man har indgået en aftale, som er 'tilfredsstillende for begge parter'.
Posten Norden køber nye Oracle-produkter
Tilsyneladende er aftalen så tilfredsstillende, at Posten Norden har glemt alt gammelt nag og endda er blevet så glad for Oracle og deres produkter, at man nu investerer i endnu flere Oracle-produkter.
Således har Posten Norden valgt at investere i analyse- og monitoreringsværktøjet Oracle Diagnostics Pack, der er en del af produktsættet Oracle Database 11g.
Heller ikke Oracle har lyst til at kommentere på, hvad der blev af det oprindelige krav på 22 millioner kroner.
»Jeg er meget tilfreds med, at vores database og tilhørende optioner lever op til Posten Nordens krav til effektivitet og fleksibilitet. Aftalen understreger databasens styrke i et stærkt konkurrencepræget marked,« oplyser administrerende direktør i Oracle Danmark, Thomas Honoré, i et skriftligt svar til Version2.
Posten Norden oplyser, at andre databaseleverandører har været evalueret under forhandlingerne, inden det blev besluttet at beholde Oracle som leverandør.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.