Oprør mod Facebook-undervisning i amerikanske skoler

Illustration: morganlstudios, BigStock
Epileptiske anfald og kramper er ifølge elever og forældre resultatet af Facebooks gratis undervisningssoftware.

Elever og lærere i den amerikanske stat Kansas gør oprør mod Facebooks gratis lære-platform til skoler.

Til at starte med var der stor opbakning til programmet, der benyttes i byer med underfinansierede offentlige skoler og dårlige testresultater. Det skriver avisen New York Times.

Med programmet, der hedder 'Summit', bruger eleverne meget af dagen på deres bærbare computere og benytter lektie-planer og quizzer online, som gennemføres i elevens eget tempo. Lærere bistår eleverne med arbejdet og fungerer som 'mentorer' og leder særlige projekter. Systemet er gratis til skoler. De bærbare computere købes typisk separat.

Men eleverne begyndte at komme hjem fra skole med hovedpine og håndkramper. Et barn fik tilbagevendende epileptiske anfald. En anden bad om at bruge høreværn beregnet til skydevåben i timerne for at afskærme sig fra klassekammeraterne, da arbejdet nu blev gjort stort set alene.

En rektor for en high school i byen Wellington udtaler til New York Times, at det store flertal af forældrene er tilfredse med programmet.

Modstanden i Kansas er en del af den landsdækkende modstand mod Summit, der påbegyndte forsøg på sit system i offentlige skoler for fire år siden og nu er på omkring 380 skoler og anvendes af 74.000 studerende.

I byen Indiana ønskede 70 procent af studerende, at Summit blev droppet eller gjort valgfrit. Skolemyndighederne besluttede tidligere i denne måned at stoppe programmet.

Elever: Program har skadet undervisningen

I november sidste år protesterede high school-elever i New York over programmet. Eleverne sendte et brev til Facebooks Mark Zuckerberg, hvor de satte spørgsmålstegn ved Summit, skrev avisen Washington Post dengang.

Eleverne mente, at de ikke lærte noget på platformen og var også bekymrede angående indsamling af persondata.

Summit er udviklet af et netværk af 11 privatskoler sammen med udviklere fra Facebook.

I brevet til Facebook skrev eleverne blandt andet:

»Desværre har vi ikke haft en god oplevelse ved brug af programmet, som kræver mange timer foran computerskærmen i klasseværelset. Opgaverne er kedelige, og det er for nemt at bestå og endda snyde i tests. De studerende føler at de ikke lærer noget, og at programmet ikke forbereder dem til de eksamener, de skal bestå for at blive uddannet. Vigtigst er, at hele programmet eliminerer meget af den menneskelige interaktion, lærerunderstøttelse og diskussion og debat med jævnaldrende, som vi har brug for for at forbedre vores kritiske tænkning. I modsætning til, hvad reklamematerialet siger, mener vi studerende, at vi lærer stort set ingenting. Det har skadet vores uddannelse i en alvorlig grad, og det var derfor, vi forlod undervisningen.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize