Opråb til europæiske politikere: Stop med Google-Analytics - brug europæiske alternativer

Mens EU på den ene side bruger penge på at sætte den digitale udvikling af Europa på dagsordenen, så sender adskillige europæiske institutioner, blandt andet Europa-Parlamentet, værdifulde data om brugen af deres hjemmesider direkte til Google, fremgår det af ny undersøgelse.

Værktøjet Google Analytics er populært, også blandt europæiske offentlige institutioner. Værktøjet hjælper ikke bare hjemmesideindehavere med at forstå brugernes adfærd på siden. Det lader også Google få indblik i værdifulde brugsdata fra en hjemmeside, der anvender værktøjet.

En ny undersøgelse fra et foretagende, der kalder sig Web Analytics Alliance (WAA), viser, at adskillige institutioner i EU er storforbrugere af netop Google Analytics. Og dermed genererer de altså data, der understøtter Google i stedet for europæiske alternativer.

Det skal ses i lyset af, påpeger WAA i en pressemeddelelse, at EU samtidig på den ene side gerne vil støtte en digital udvikling på det europæiske marked, men ved at bruge værktøjer som Google Analytics er det reelt amerikanske virksomheder som Google, der bliver støttet.

Læs også: Dansk datatilsyn ved ikke om Google Analytics bør være ulovligt

»Den Europæiske Union udvikler en digital dagsorden og bruger milliarder af euro på at promovere digitale forretninger i Europa. Det ville være et smart træk at beholde sådanne relevante data om webbrug inden for EU,« siger Christian Sauer, CEO i Webtrekk - den ene af de to analysevirksomheder bag WAA - ifølge pressemeddelelsen.

Den anden virksomhed er Gemius.

Meddelelsen fremhæver desuden, at Google Analytics tidligere har været i de europæiske datamyndigheders søgelys i forhold til, om produktet overtræder europæisk datalovgivning.

I den forbindelse nævnes det, at Europa-Parlamentet er en af Google Analytics-brugerne, hvilket WAA finder bekymrende, da parlamentets websted reflekterer politiske holdninger, og at sådanne data betragtes som følsomme.

Læs også: Efter kritik: Enhedslisten skifter Google Analytics ud med Piwik

WAA har sendt et åbent brev til EU-parlamentsmedlemmerne for at få dem til at tilvælge europæiske webanalyseværktøjer i stedet. I brevet oplister WAA en række europæiske alternative analyseværktøjer:

Webtrekk, Gemius, AT Internet, Etracker, Econda, Wired Minds, Mindlab, Odoscope, Piwik

»Ved at anvende værktøjer til webanalyse, der behandler data i Europa, vil løfterne fra kansler Merkel, præsident Hollande og andre politikere om at styrke Europas digitale industrier blive oversat til konkret handling,« siger Kimon Zorbas på vegne af Web Analytics Alliance ifølge pressemeddelelsen.

Ifølge undersøgelsen fra WAA, så anvender 92,5 pct. af de 62 europæiske undersøgte hjemmesider Google Analytics. Det gælder blandt andet Europa-Parlamentet og Europarådet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Christian Sørensen

Kan på ingen måde følge at client-side analytics skulle være outdated? Skulle vi seriøst gå tilbage fra client-side analytics til server-side analytics? Det er jo meget langt fra den udvikling som webteknologier generelt har taget det seneste stykke tid.

Jeg må nok lige bede om en uddybning - jeg kan selvfølgelig selv være outdated :-)

Mads Buch

Min fornemmelse er helt klart også at udviklingen går mod clientside analytics. Det kommer ganske naturligt.

Udviklingen indenfor web går mod "tykke" klienter, hvor stort set alle beregninger ligger på klienten. Det betyder samtidig at man ikke kan læse nogle interessant metrikker på serveren, da den blot bliver brugt til access management, central storage og authentication.

Meteor er et eksempel på et moderne framework jeg ser vinde frem: fullstack, latency compensation, data synkronisering etc. Det er dog svært at læse noget om hvad brugeren har foretaget sig i serverloggen.

Michael Hansen

Min fornemmelse er helt klart også at udviklingen går mod clientside analytics. Det kommer ganske naturligt.

Tror flere og flere blokerer det, jeg bruger også Ghostery, bare på den her side er følgende blokeret:

AddThis - Widgets
ChartBeat - Analytics
Emediate - Advertising
Facebook Connect - Widgets
Facebook Social Plugins - Widgets
Gemius - Analytics
Google Analytics - Analytics
Google+ Platform - Widgets
LinkedIn Widgets - Widgets
New Relic - Analytics
Twitter Button - Widgets
UserReport - Widgets

Alt sammen noget jeg ikke synes der skal køre og tracke mig, så det har jeg intet problem med at det er blokeret.

Mathias Hagensen

Tror flere og flere blokerer det, jeg bruger også Ghostery

Det kommer nok aldrig op der, hvor man ikke kan beregne på det statistisk.
Ifølge vores beregninger her hvor jeg arbejder, bruger 12% ad-blocker.

Størstedelen af befolkningen synes det er for besværligt at installere et plugin til en browser. Når du kun mangler et sted mellem 10%-20% data, kan du sagtens beregne tallene ud fra et statistisk signifikant grundlag.

Jeg ser ikke at det skulle være noget der truer client-side analytics foreløbigt og ærligt talt er Google alle de andre produkter overlegne.

Mads Buch

Det er en god pointe, at det er let at blokere 3rd party libraries.
Jeg tror også at vi går mod analytics der ikke kommer fra en ekstern server. Noget a la track.io, mixpanel.io etc. Der programmerer man med et API de stiller til rådighed og data løber igennem ens egen server.
På den måde er det eneste måde at vælge analytics fra, ved at deaktivere JavaScript, og så virker siden slet ikke. Men dataen bliver stadig opsamlet på klienten.

Et andet er perspektiv er, at man tit bliver nødt til at opsamle data på klienten hvis man vil have brugbare data. Hvis jeg skal lære min kunder at kende, skal jeg vide hvad de foretager sig i min app.

Log ind eller Opret konto for at kommentere