Opfordring: Vestager bør undersøge maskineriet bag techgiganters reklameindtægter

Illustration: EU
En opfordring til at granske, hvordan Facebook og Google helt præcist tjener penge på onlinereklamer, er landet på EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestagers bord.

EU bør stikke næsen i maskineriet bag reklamemodeller hos techgiganter som Google og Facebook. Det mener virksomheden Brave Software Inc., som står bag en Adblocker-browser, ifølge et brev, som Bloomberg har fået udleveret.

Giganterne tjener deres penge på onlinereklamer, men markedet er uigennemsigtigt og kan være præget af unfair konkurrence, mener Brave Software Inc. Derfor bør EU’s konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, undersøge markedet, lyder det.

Margrethe Vestager har allerede stået bag undersøgelser af Google og Facebook. På baggrund af det har eksempelvis Google fået bøder på i alt 6,7 mia. euro (ca. 50 mia. kroner), blandt andet for, hvordan de viser konkurrenters søgeprodukter.

Flere lokale konkurrencemyndigheder i EU-lande er også allerede i gang med at undersøge techgiganterne i forhold til onlinereklamer - det gælder for eksempel Frankrig, Tyskland, Holland og snart Storbritannien. Et hollandsk medlem af Europa-Parlamentet, Marietje Schaake, har til Bloomberg udtalt:

»Online-reklamebranchen bliver ofte anklaget for at være en duopol. En europæisk undersøgelse ville spille en brugbar rolle i forhold til at kaste lys over, hvorfor der er mangel på nye spillere på markedet for onlinereklamer.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize