Opfordring: Vestager bør undersøge maskineriet bag techgiganters reklameindtægter

Illustration: EU
En opfordring til at granske, hvordan Facebook og Google helt præcist tjener penge på onlinereklamer, er landet på EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestagers bord.

EU bør stikke næsen i maskineriet bag reklamemodeller hos techgiganter som Google og Facebook. Det mener virksomheden Brave Software Inc., som står bag en Adblocker-browser, ifølge et brev, som Bloomberg har fået udleveret.

Giganterne tjener deres penge på onlinereklamer, men markedet er uigennemsigtigt og kan være præget af unfair konkurrence, mener Brave Software Inc. Derfor bør EU’s konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, undersøge markedet, lyder det.

Margrethe Vestager har allerede stået bag undersøgelser af Google og Facebook. På baggrund af det har eksempelvis Google fået bøder på i alt 6,7 mia. euro (ca. 50 mia. kroner), blandt andet for, hvordan de viser konkurrenters søgeprodukter.

Flere lokale konkurrencemyndigheder i EU-lande er også allerede i gang med at undersøge techgiganterne i forhold til onlinereklamer - det gælder for eksempel Frankrig, Tyskland, Holland og snart Storbritannien. Et hollandsk medlem af Europa-Parlamentet, Marietje Schaake, har til Bloomberg udtalt:

»Online-reklamebranchen bliver ofte anklaget for at være en duopol. En europæisk undersøgelse ville spille en brugbar rolle i forhold til at kaste lys over, hvorfor der er mangel på nye spillere på markedet for onlinereklamer.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder