Opfordring til læserne: Hvor mangler der API’er?

Manglende API’er kan hæmme adgang til både offentlige og private data og gøre selv enkle it-løsninger komplicerede at lave. Version2 opfordrer læserne til at komme med deres bud på, hvor der er størst brug for API’er lige nu.

Alt fra selvangivelsen til indberetningen af varmeforbruget i lejligheden er blevet digitaliseret. Men dermed ikke sagt, at alt fungerer, som det skal.

Flere digitale tjenester betyder nemlig ikke nødvendigvis større og lettere adgang til data, og slet ikke, når systemer som eksempelvis bankernes forbliver lukkede.

Helt essentielt er det, at digitale tjenester tilbyder gode API’er eller grænseflader, som gør det muligt for andre programmer at udveksle data og køre udvalgte funktioner på tjenesten.

Facebooks API gør det muligt at udvikle digitale tjenester baseret på brugernes sociale kontekst som likes, venner osv.

Googles API til selskabets korttjeneste Maps har affødt en kaskade af kreative digitale kort-integrationer.

Men på andre områder er data stadig omgivet af en mur, som myndigheder og virksomheder gør meget for at opretholde.

Manglende API førte til politianmeldelse

En manglende API hos bankerne, gjorde det nødvendigt for den privatøkonomiske tjeneste Spiir at at finde på et kreativt alternativ for at få adgang til brugernes banktransaktions-data.

Men i stedet for en belønning endte Spiir med at få en politianmeldelse på halsen fra Jyske Bank, der ikke brød sig om at give afkald på kontrollen med brugernes data.

Dette står i skarp kontrast til den seneste beslutning fra Københavns Andelskasse og Clearhaus om at lave et API, som på sigt skal blive offentligt tilgængeligt. Med dette API bliver det muligt for udviklere at lave deres egen bank eller anden finansiel tjeneste, som integrerer direkte med Københavns Andelskasses systemer.

Nyt API, nye muligheder.

Derfor vil vi gerne opfordre jer læsere til at lufte jeres erfaringer og frustrationer: Hvor mener I, der stadig mangler API’er og hvorfor?

Om det er hos offentlige myndigheder som SKAT eller private virksomheder som jeres bank kommer ud på et. Vi ønsker at sætte fokus på de steder, hvor det kan blive bedre og forhåbentlig skabe nye muligheder.

Vi vil også meget gerne høre historierne fra de af jer, som er udviklere, om, hvilke krumspring I har måttet lave for at omgå en manglende API.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (26)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Ole Kaas

"Mobile first" har mantraet lydt når der de senste år skulle designes frontend. Men start nu med et ordentligt API først. Sikkerhed, autentifikation mm. skal naturligvis også ligge i API, således at web, mobil app osv udlukkende er præsentation.

Eboks er et glimrende eksempel hvor man burde være startet med et API (og hvor der i høj grad mangler et). Sjovt nok var der allerede et - IMAP. Men det var nok for svært at forsvare en stor regning på noget der allerede var udviklet...

  • 10
  • 0
Adam Engelhardt

Kan frit fortolkes:
Armbåndsur <=> telefon <=> Sygehus <=> Læge <=> Forsikring <=> Pårørerende <=> Læge <=> Motionscenter ><=> Supermarked <=> Bank & Realkredit <=> leverandør af el/vand/varme <=> Arbejdsgiver <=> Skat <=> Pension <=> Pårørende <=> Læge <=> Telefon <=> Armbåndsur.

  • 3
  • 1
Martin Kirk

SKAT, DMR, CSC, NetCompany har alle API'er ... men de er så forfærdelige at bruge at det føles mere rart at kaste sig selv ud fra 4. sal end at bruge dem.

Flere API'er er ikke bedre - Gode API'er er bedre !

  • 10
  • 0
Ole Kaas

Det er fordi mange API'er er noget der bliver smurt på bagefter. Når hele den smarte webløsning er lavet.... "øhh - vi skal forresten også bruge et API". Webløsningen er oftest lavet i et framework der ikke egner sig til implementering af API og desuden er databasen knyttet tæt sammen med frameworket. Resultatet bliver et API der er hacker sig direkte ind i framework-databasen og kun lige akkurat implenterer det mest nødvendige. Man kan således ikke det samme fra API som fra web og manglen på smarte databasekald sløver API delen. Når web-framework opdateres med ny version (med lidt databaseændriner)... ups - API virker ikke... 2 uger senere...

Hvis man istedet starter med API og bygger standard webløning oven på denne, tager man egen medicin inden man propper den i halsen på andre.

Digitalisering i danmark er lig med en webløsning hvor man kan udfylde formularer. Det giver god mening for en politiker der kan se at man erstatte en servicemedarbejder med at system der blot skal have lidt strøm for at fungere. Umiddelbart kan man spare en hulens masse penge.... Bortset fra at servicemedarbejderen nu sidder i en telefon-support fordi formularerne også i digital form er umulige at forstå. Med API ville der være mulighed for 3. part at udtænke mere forståelige løsninger og endda trække mange oplysninger fra andre API'er.

  • 13
  • 0
Jens Larsen

Samtlige fødevare butikker.

Jeg vil gerne vide hvilke vare de har hjemme, hvor mange og hvor i butikken de er. Ligge det ind i en app som laver routeplanlægning igennem butikken/flere butikker.

Nu er det jo snart nytår og jeg forudser jeg kommer til at gå meget rundt fordi jeg ikke kan finde de forskellige ting. Og nogle butikker har udsolgt af fløde / andre essentielle produkter hvilket jeg først finder ud af når jeg kigger på en tom hyle.

  • 8
  • 0
Martin Kirk

Problemet med ALLE .. SAMTLIGE .. INGEN UNDTAGELSE... lagersystemer / forretninger med lager, er at lagerstatus ALDRIG stemmer med det faktiske beholdning.

der er altid en kegle som slår noget forkert ind / ud / dobbelt eller med fælles varenummer, hvilket gør det helt umuligt at have et perfekt system...

Har set det så tit både som handlende, som admin, som udvikler at den der dimsefut som Lager A har 1..5...N styk af... bare ikke findes.

så selvom alle butikker havde deres API'er åbne, ville din app kun have en lunken værdi som for de fleste ville være en træls oplevelse :D

men er enig - i en perfekt verden ville det være awesome !

  • 1
  • 1
Stig Johansen

Jeg synes bare jeg vil nævne, at jeg selv var med til at tage initiativ (videnskabsministeriet) til at etable en 'data dictionary' med XML-schema definitioer, endpoints osv, men den løb lidt ud i sandet, da ingen rigtig havde den fornødne faglige dybde.
Ja, suk, 30 mio i kloakken p ISB-projektet...
Desværre, men jeg gjorde mit bedste, men blandt ........ kæmper............
Hilsen
The ol' man

  • 0
  • 1
Tine Müller

Jeg har i årevis forsøgt at få adgang til toiletdata for hvilke stationer der har toiletter, stadigvæk uden held. DSB har udviklet på siden http://www.dsb.dk/kundeservice/stationer, men som jeg ser det skal man stadigvæk søge på en speciel station og så aflæse om de har toilet.

Måske kunne jeg eller en anden, så lave en service/app, som ville være til stor glæde for en masse borgere og ikke mindst turister, ligesom jeg har lavet for kommunernes offentlige toiletter i Danmark http://findtoilet.dk/apps/

  • 4
  • 0
Erik Trolle

Nu er det jo snart nytår og jeg forudser jeg kommer til at gå meget rundt fordi jeg ikke kan finde de forskellige ting. Og nogle butikker har udsolgt af fløde / andre essentielle produkter hvilket jeg først finder ud af når jeg kigger på en tom hyle.


Du kan ikke regne med at få alt fra butikkerne fordi de anser noget af det som konkurrence parametre. Jeg er ved at lave min egen app til indkøb og jeg laver min egen database med varens stregkoder i så når jeg smide emballage ud læser jeg stregkoden og den kommer i min indkøbsliste. Jeg ville være super glad for bare at kunne slå produktnavn og kode op. så jeg ikke behøver selv at registrere navn til en stregkode. Jeg har brug for en indkøbsliste og ikke en app til hver butik. Jeg er klar over der er et hav af apps med indkøbslister, men jeg syntes bare ikke de dækker det jeg gerne vil. Og nogen gange bruger man mere noget man selv har lavet :)

  • 0
  • 0
Claus Munch

Det ville være lækkert, hvis de steder man har abonnementer, eller bank forretninger, havde noget API, så man kunne få læseadgang til f.eks. ens regnings data, forbrugs data, konto oplysninger.

Så, Teleselskaber, Banker, Energi selskaber etc. :)

  • 3
  • 0
Rasmus Foged

Som udgangspunkt prøvede digitaliseringsstyrelsen jo netop på at kortlægge samtlige muligheder på https://digitaliser.dk/catalogues. Udfordringen er brugen af OIO og forældede teknologier, hvorfor debatten sikkert kan skabes om der skal formuleres en standard. Verden bliver mere åben med API'er, og JSON har fundet sin førerplads, men desværre som tidligere angivet i tråden bruger for mange leverandører en forældet teknologi.

Min holdning er at alt hvad staten laver af dataindsamling, tagging og GIS bør åbnes til befolkningen. Alt fra parketingsanlæg, til offentlige toiletter, til GIS data m.v.

  • 1
  • 0
Tue Topholm

Hej Rasmus,

Er det ikke det datafordeleren er ved at gøre?

Men pas på du ikke blander staten sammen med kommunen, de ting du efterspørger er kommunale, og der er data.kk.dk et kig hver, dog kun for København

  • 1
  • 0
Gert Madsen

alt hvad staten laver af dataindsamling, tagging og GIS bør åbnes til befolkningen


Jeg er nok ikke enig. Dels indsamler staten oplysninger om os som personer, både direkte og indirekte, som absolut ikke kommer andre ved. Dels ser vi jo fra vores færden på internettet, at meget dataindsamling fortrinsvis/udelukkende er en fordel for skruppelløse marketingfolk. Dem skal vi bestemt ikke bruge skattekroner på at hjælpe.

  • 0
  • 0
Steen Thomassen

API'er mangler til alt hvad der har med offentlig transport at gøre. Så vidt jeg kan se var man gået i gang, men det er forsvundet igen (sparet væk?).


Rejseplanen har et API, som jeg har set at andre også bruger. Spørg dem!

Rejsekort skulle også have et api (api.rejsekort.dk findes). Men det har jeg ikke set noget på. For de fleste app's scraper hjemmeside - hvilken ikke er godt.

  • 1
  • 0
Fleming Colstrup

Danmarks Statistik dokumenterer de kolde kendsgerninger om de fleste af vore samfundsforhold. I dag skal disse informationer købes i udvalgte bidder på en ret besværlig måde.
Det ville være en gigantisk saltvandsindsprøjtning til bedre beslutningsgrundlag for myndigheder, borgere, virksomheder og ngo'er at lade disse data flyde frit for fantasien i alle samfundsgrene.
Det kræver mere end teknologiske løsninger, da finansieringen skal ske via skatten frem for brugerbetaling - altså en dyr finanspolitisk beslutning som det skete med geografiske data fra Geodatastyrelsen i 2013.
Jeg er overbevist om, at en frigivelse af data vil generere langt større værdi for borgere og virksomheder end det beløb, som Danmarks Statistik sælger informationer for i dag.
Digitaliseringsstyrelsen, Geodatastyrelsen, KMD, m.fl. arbejder på udviklingen af en åben offentlig datafordeler - se http://www.datafordeler.dk - med data om borgere, virksomheder, ejendomme, geografi, adresser og stednavne. Danmarks Statistik burde blive en del af denne åbne databank.
Det er umuligt endnu at sige, om Datafordeleren bliver et brugervenligt API som nævnt i indlæg ovenfor. Men jeg vil da stærkt opfordre udviklere til at følge nøje med i Datafordelerens fødsel, som vil ske gradvist indtil slutningen af 2017.
Og kræv af politikerne, at Danmarks Statistik skal være en del af denne løsning for at vi kan tale om en egentlig modernisering af vores samfundsforvaltning med åbenhed for borgere og virksomheder

  • 3
  • 0
Jesper Bakka

For at kunne lave en effektiv vurdering af effekten af digitale markedsføringstiltag står jeg pt og mangler api til version2 og LinkedIn med mulighed for at udtrække information om aktiviteter som posts, reklamer, sponsorater etc samt respons som åbnede, tid, likes, delinger etc. LinkedIn har et api, men såvidt jeg har kunnet se uden disse muligheder. Version2 har jeg slet ikke kunnet finde et api for.

  • 0
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize