Opfinder af Ethereum-succesen CryptoKitties: Forbrugere er klar til blockchain-produkter

Version2 fik i december en kryptokat til redaktionen. Her er den. Illustration: Screenshot/CryptoKitties
Blockchain-baseret spil lærer den brede forbrugerskare om teknologien, mener iværksætter.

En af sidste års særeste blockchain-historier kom i form af CryptoKitties – genetisk unikke digitale katte, der kun eksisterer som tokens på Ethereums blockchain.

Kort tid efter CryptoKitties gik i luften, eksploderede interessen fra brugere, der købte, solgte og avlede cyber-katte i tusindvis og for millioner af dollars.

Læs også: Internettets største darlings mødes: KryptoKillinger blev solgt for millioner

Interessen var så stor, at den intelligente kontrakt, som CryptoKitties er skrevet ind i, på et tidspunkt stod for 20 procent af alle transaktioner på Ethereums blockchain, hvilket belastede netværket i en grad, så det ikke kunne håndtere den meget pludselige stigning i trafikken.

Trods den kæmpe succes krypto-kattene har haft, er de bare en begyndelse, skriver en af stifterne bag CryptoKitties – Arthur Camara – i en blog på Coindesk.

Læs også: KryptoKillinger overbelaster Ethereum: Seksdoblet antal transaktioner fejler

»Vi lægger stor vægt på brugeroplevelse, gameplay og design, og årsagen til det er simpel: Vores mål er at bringe blockchain – ofte fejlagtigt forstået som et instrument udelukkende for finanser – tættere på masserne. Vi gør det i sidste ende mere tilgængeligt.«

Camara understreger, at kattene bare er tokens, som lige så godt kunne repræsentere alle mulige andre ejendele.

Læs også: Ny kryptovaluta-feber er begyndt: Grafikkort flyves til Island

»Med killinger på blockchainen har vi være i stand til at effektivt at bevise, at sådanne use cases ikke bare er teoretisk mulige eller spekulativt ønskværdige, men at der er en ægte og håndgribelig kundeefterspørgsel på præcis denne værdi (eng: value proposition, red.)«

Alt sammen med et spil, skriver Camara, der også mener, at mange brugere af CryptoKitties aldrig har haft noget med crypto-produkter at gøre tidligere. Gennem spillet kan almindelige forbrugere lære om værdien af blockchains decentrale struktur, og på den måde kan teknologien komme i hænderne på den bredere forbrugerskare i 2018, vurderer iværksætteren.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere