Open source webshop-udviklere: Avanceret community – men privacy glimrer ved fravær

Illustration: H. Mølsted
eCommerce-udviklere og -ledere er optaget af kreditkortsvindel, personalisering af websites og omnichannel-strategier. Til gengæld er der ikke meget fokus på den privacy-udfordring, som stadigt mere dataindsamling og tracking medfører.

Barcelona. I open source-miljøer findes der entusiater, der forsøger at vriste det offentlige fri af proprietær software. Men der findes også et kæmpe community på mere end 300.000 udviklere, som arbejder på hardcore kommerciel teknologi i tilknytning til en af verdens mest udbredte eCommerce-eller webshopplatforme: Magento.

Konferencen Magento Live i Barcelona for nylig efterlod med 1.900 deltagere et indtryk af et særdeles aktivt community, hvoraf en del er open source PHP-udviklere.

50 procent af Magentos nyere open source-kode kommer fra udviklere, som ikke er en del af selskabets egne udviklere. Går man få år tilbage, bidrog eksterne udviklere også til platformens udvikling, men slet ikke så systematisk, som det sker i dag.

Tidligere blev Magentos platform udviklet i en typisk Open Core-model med open source-kode – men dog med proprietære dele, f.eks. transaktionsmoduler, som skulle sikre, at der var en betalingsvilje for at anvende platformen. Udviklingen var samtidig relativt lukket. Dvs. udviklerne integrerede typisk til platformen og meldte bugs ind til Magentos egne udviklere, i håb om at de blev fikset.

I dag er udviklingen åbnet og baseret på pull requests fra udviklere i communityet, hvoraf de fleste – 75 procent – bliver accepteret af Magentos eget Engineering- team. Alene i år er der oprettet over 700 pull requests. Der afholdes videomøder meget ofte og mindst hver måned, hvor det centrale team afstemmer med udviklerne i community.

I år har over 500 deltaget i udviklingen af platformen for første gang – i alt har knap 800 været med.

Desuden bidrager eksterne udviklere med proprietær kode, hvilket kan virke som en selvmodsigelse. Men argumentet er, at det sikrer nemmere vedligehold.

Svagheder og umodenhed i webshops

I kontrast til den ret levende og modne åbne udvikling tegner der sig en relativt stor teknisk umodenhed blandt webshops. Generelt er online-handel inde i en boomende udvikling, hvor tocifrede vækstrater i salget ikke er ualmindelige.

Alligevel døjer webshops – og dermed deres tekniske teams – med nogle alvorlige barrierer for at indfri salgspotentialet, fremgik det af flere oplæg på konferencen. 50 procent af alle, der handler på internettet, falder på et tidspunkt fra i løbet af deres tur igennem den virtuelle butik.

Kunden dropper altså at fuldende købet.

Og nok så væsentligt: En tredjedel vender aldrig tilbage til en webshop, hvis den har givet dem en dårlig oplevelse.

En tredjedel (37 procent) afviser at købe noget på en webshop, hvis de først skal registrere en personlig profil eller konto – hvilket stadig er meget udbredt – og 28 procent falder fra, hvis processen tager for lang tid.

Resultaterne blev præsenteret af Skye Spear, der er VP of Sales & Partnerships hos selskabet Signifyd, der udvikler sikkerhedsløsninger og teknologi til en bedre kundeoplevelse.

Et stort fokus blandt eCommece-udviklerne er nemlig, hvordan man kan gøre onlinehandel mere friktionsløs, mere personlig og i højere grad baseret på kundernes individuelle præferencer. Det er begreber, der gik igen og igen i konferencens såkaldte break out-sessions.

Det handler om at øge konverteringsraten – altså hvor mange der køber, i forhold til hvor mange der besøger en hjemmeside - øge det gennemsnitlige beløb, vi køber for pr. besøg, sikre, at flere vender tilbage efter et køb, og sænke ens bounce rate – altså det antal besøgende, som blot ser én side og så forsvinder igen.

Drømmen om ét datasæt pr. kunde

To andre buzzwords, der går igen i bestræbelsen på at nå disse mål – og give kunden en såkaldt bedre oplevelse med online-handel – er omnichannel-strategi og personaliseret indhold.

I flere år har ideen om et datasæt pr. kunde – eller en omnichannel – været et mål for mange webshops. Det betyder, at onlinehandlen i stedet for at foregå i isolerede, parallelle kanaler med hver deres datasæt på kunderne fungerer ud fra ét sæt.

Det indebærer, at uanset om man tilgår onlinehandlen fra mobil, app, web, personlig assistent eller sågar en fysisk butik, så vil de data om kunden, som butikken ligger inde med og kender vedkommende ud fra, være de samme.

Det sker kun meget få steder i dag.

Formålet med ét datasæt er bl.a. at kunne tilbyde et personaliseret tilbud på f.eks. app eller web, som tager højde for kundens præferencer og identitet. Eksempelvis leder en baseball-spiller fra Boston næppe efter varer i en online-tøjbutik på samme måde som en kvindelig pianist fra Sydney.

Et stort fokuspunkt blandt udviklerne er altså at gå fra ’webpage til homepage’, så hver eneste kunde ser en unik skræddersyet skærm eller app. Netflix er her ét af forbillederne, fordi den siges at have netop 33 millioner brugere med 33 millioner forskelligt udseende skærmbilleder, når de tilgår filmtjenesten.

Skræddersyningen baserer sig på machine learning, og i sjældnere tilfælde deep learning, hvor systemet skridt for skridt via cookies og anden dataindsamling skaber en profil af kunden og dennes præferencer.

Det kan f.eks. være, om man foretrækker sorte eller hvide T-shirts, eller helt basalt: hvilken størrelse man bruger i sko, så man kun præsenteres for sko i den rette størrelse, når man går ind på en webshop. Netop en sådan feature var en af de ambitioner, den østrigske skoproducent Gabor har til fremtidig udvikling, fortalte selskabet på konferencen.

»Men vi vil også undgå dumme situationer, hvor man præsenteres for forskellige spiseborde i en møbel-webshop, lige efter at man rent faktisk har købt et spisebord,« siger VP Mark Lenhard, Commerce Strategy, Magento, til Version2.

Faktisk eksperimenteres der med at gøre den viden om vores præferencer, som webshops ligger inde med, så finmasket, at man får leveret præcis den vare og det brand, man ønsker, selv om man blot nævner en produkttype til sin personlige assistent, fortæller han.

Behøver vi selv vælge?

Et fremtidsscenarie er, at machine learning bliver så veludviklet, at vi også får leveret varer, som vi ikke selv har bestilt – men som systemet mener, vi vil blive glade for!

En udfordring, som dog står i vejen for personalisering, er, at man ikke har mange data på førstegangsbesøgende, og – som det blev nævnt på konferencen – selv når man har fået en begyndende profilering af en kunde, når denne har klikket sig igennem de første steps i en onlinehandel, nytter dette jo ikke meget, hvis vedkommende dropper ud igen uden at købe noget.

Data kommer så at sige for sent til, at man har kunnet tilbyde en mere interessant eller personlig visning.

»De fleste data kommer jo først efter, at vi har gennemført et besøg. Men på det tidspunkt er det jo for sent, hvis kunden er droppet ud,« sagde Isaac Moshe, CMO, hos Nosto, et finsk firma, som udvikler løsninger til AI-baseret personalisering af eCommerce.

Så målet er at skaffe sig data på kunderne, stort set inden de har bevæget sig ind i onlinehandelsmiljøet, så man fra starten kan individualisere de tilbud og det layout, som man vil opleve på sin app, mobil eller web.

Her arbejdes der selvfølgelig med cookies og lokationsdata, men også med profiler, der er tilknyttet den enkelte kunde via f.eks. vores særegne tasteklik og bevægelser på et tastatur.

I udviklingen af mulighederne med en omnichannel-strategi arbejdes der også konstant på at udvide antallet af kanaler eller indgange til webhandel. Således har Amazon udviklet en særlig udgave af hjemmeassistenten Alexa i form af en miniudgave, der kan plugges ind i 12V-udtaget i bilen, så man også kan gennemføre stemmestyret shopping, mens man er på farten.

På et mere overordnet plan udvikler Magento community en række plugins og features som f.eks. automatiseret moms- og afgiftshåndtering, auto fill-in tjenester, avancerede søgefunktioner, automatiseret adresseudfyldelse etc.

Sikkerhedsfokus går på svindel

En trussel mod udviklingen inden for eCommerce er misbrug af kreditkortoplysninger og anden cyber crime, som rammer de handlende. Derfor er der her et stort fokus på sikkerhedsløsninger, så kundernes tillid til handelsformen ikke svækkes.

Derimod var der ingen, der talte om privacy-udfordringer på de sessions, som Version2 deltog i.

Ingen højlydt bekymring for, hvad det betyder for vores privatliv, når vi i stigende grad udsættes for høst af mere eller mindre personlige data og profilering ud fra vores internetsøgninger, klik, fysiske færden, optagelse af stemme, ansigtsgenkendelse osv.

På spørgsmålet om, hvad de, der bare vil handle helt anonymt, som det stadig er muligt i en fysisk butik med kontanter, kan gøre i en stadigt mere tracking- og cookie-baseret eCommerce-verden, svarede Mark Lenhard blot:

»Selvfølgelig er vi opmærksomme på, at en del kunder ønsker at forblive helt anonyme. Derfor skal vi også have tilbud om e-handelsformer til dem, som tilgodeser dette ønske.«

Version2 var inviteret til Magento Live-konference af Adobe, som ejer Magento Commerce.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Ole Tange Blogger

Kære webudvikler

Antag at mit site indholder embedded trediepartsindhold (som f.eks. Google maps eller en Youtube video). Findes der noget standardiseret, som automatisk kan gøre, at disse elementer skal klik-aktiveres før der hentes data fra trediepart?

Manuelt er det nemt nok (omend arbejdstungt): Tag et screenshot af det embeddede element. Læg screenshottet ind som element - måske med et overlay, der indikerer, at man skal klikke. Lav derefter en 'onclick' action, der udskifter elementet med det aktive indhold.

Ved at gøre dette vil man beskytte den besøgende mod tvangsovervågning, og muligvis kan man slippe for at have en databehandleraftale med tredieparten.

  • 2
  • 1
Ivo Santos

Det der gør at jeg holder fra at købe noget i en internet butik er hvis de plaster hele siden med billeder samt diverse elementer på siden der gør at man enten ikke kan udfylde tekst felterne fordi at et element dækker for det pågældende felt af en eller anden grund. En anden grund kan være at man skal trykke 20 gange på et nej tak til et ekstra produkt man ikke er interesserede i, og en helt tredje grund kan være at varen er af så dårlig kvalitet at det sikkert er en bedre ide at give pengene til en rigtig hjemløs frem for at købe et ultra skod produkt.

  • 0
  • 0
Bjarne Nielsen

Fra artiklen:

Så målet er at skaffe sig data på kunderne, stort set inden de har bevæget sig ind i onlinehandelsmiljøet, så man fra starten kan individualisere de tilbud og det layout, som man vil opleve på sin app, mobil eller web.

Her arbejdes der selvfølgelig med cookies og lokationsdata, men også med profiler, der er tilknyttet den enkelte kunde via f.eks. vores særegne tasteklik og bevægelser på et tastatur.

Er jeg den eneste, som finder dette respektløst og krænkende ... og som synes, at det burde være forbudt, hvis det ikke allerede var det.

For vi har forlængst krydset den grænse, hvor der er tale om at "forstå kunderne" og "være hjælpsomme" - det er ikke længere vores interesser, som bliver håndhævet, det er forretningens.

Hvorfor skal kunder, som har en hotmail-adresse have en anden pris end kunder som har en gmail-adresse (hint: lyt til "Aflyttet" på Radio 24/7). Er det for vores skyld? Nej, vel.

Og hvad bilder man sig ind, at tage selv på den måde? Jeg vil godt selv bestemme, hvad jeg deler om mig selv, og ikke mindst, om jeg vil dele i det hele taget.

For man holder sig ikke tilbage for manipulation (og her snakker vi ikke kun om spillereklamer målrettet ludomaner, det er bare toppen af isbjerget). Man er ikke interesseret i, om vi lige har købt en sofa, man er interesseret i vores personlighed, og i at vide hvilke "knapper" man kan trykke på, for at få os til at gøre det ønskede.

Endelig, så baserer det sig på en antagelse om, at vi kun har en personlig og en profil. Det er forkert, for ikke alene er vi mennesker rigtigt gode til at indgå i flere forskellige roller, vi er også langt mere komplicerede end det. Man kan altså ikke imponere firma-mig, hvis man taler til mit privat-jeg ... eller omvendt, bare for at nævne et eksempel.

  • 1
  • 0
Anne-Marie Krogsbøll

Er jeg den eneste, som finder dette respektløst og krænkende ... og som synes, at det burde være forbudt, hvis det ikke allerede var det.


Nej!!! Du har i den grad ret.

Men det er desværre småting i forhold til den fremtid, som dagens kronik i Politiken opridser. Den er desværre abonnementsbelagt, og der er grænser for, hvor meget man må citere. Og der er så mange rædsler i den , at det er svært at vælge et citat. Men her er et:
"Alle medarbejdere vurderer dagligt hinandens evne til at være konstruktiv og kritisk, og på den måde er åbenhed og ærlighed nøglen til forbedring.
De indsamlede data bruges blandt andet af algoritmer til at sammensætte de bedste hold. Ideen om den årlige medarbejderudviklingssamtale bliver lige så forældet som fastnettelefonen. Morgendagens virksomheder kommer til at udvikle det, vi kalder hyperfeedback.
En måde at give medarbejderne hyperfeedback på bliver eksempelvis at anvende metoderne fra de mest avancerede adaptive læringsplatforme.
Det er en teknologi, som løbende måler, hvilken viden den pågældende rent faktisk har tilegnet sig, og på den måde slipper man for at repetere alt det, man godt kan huske. Medarbejderne får med andre ord konstant bud på træning, der kan løfte deres opgaveløsning til næste niveau.
Afkodning af vores hjernebølger, også kaldet tankelæsning – ja, du læste rigtigt – bliver en del af den værktøjskasse."


"På lidt længere sigt vil muligheden for at få en kognitiv opgradering også blive efterspurgt.
I forsøg med laboratoriemus er det lykkedes at flytte erfaring fra den ene mus til den anden – her kan man for alvor tale om bonus-boostere! Men også vildt at forestille sig, at man kan blive ’downloadet’, før man forlader sin arbejdsplads eller arbejdsmarkedet i det hele taget."


"I fremtiden vil der blive samlet vigtige data ind om de enkelte ansatte – deres performance, deres styrker, svagheder og potentiale.
Den viden er i princippet arbejdsgivernes, men hvis de misbruger eller manipulerer med den, så mister de medarbejdernes tillid."

https://politiken.dk/debat/kroniken/art6784735/Bliver-du-en-af-dem-der-s...

Velbekomme! Og kronikkens to forfattere, Liselotte Lyngsø og Anne Skare Nielsen, lyder som om, de enten netop er hjemkommet fra kursus på Singularity University eller er betalt af Brian Mikkelsen og Innovationsfonden, hvilket jeg mistænker, at de faktisk er.

Kronikørernes fremtidsvision levner åbenlyst ingen plads til alle dem, som ikke kan sættes på den formel. Man antyder, at de kan få lov at ligge med borgerløn og se TV-fastfoood i deres seng - men hvem tror på det scenarie i et samfund, som åbenlyst kun værsætter mmensker i det omfang, de kan/lader sig programmere til robotundersåtter for de rigeste? Det kommer ikke til at ske - "restmængden" kommer til at sejle deres egen sø - de kan højst få job som datamalkekøer og forsøgsdyr i medicinalindustriens storstalde - indtil de dør af det.

Det er umådeligt skræmmende læsning - som kronikørerne forsøger at sælge til de stærkeste som fremtidens paradis på jord - for de stærkeste.

"Black Mirror" er allerede ved at være bagud...

(Disclaimer: Jeg er faktisk i tvivl om, hvordan kronikken skal forstås - som en rædselsvækkende advarsel eller som vision. Men jeg er altså landet på, at den er en vision, som man er i gang med at forsøge at sælge til befolkningen. Lobbyister i amokløb).

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere