Open Source Virtual Reality er ikke idealisme, men sund forretning

Hardwareproducenten Razer står i spidsen for projektet Open Source Virtual Reality. Siden det blev lanceret i januar, har projektet tiltrukket mere end 230 partnere. Version2 fik en OSVR-smagsprøve på den netop overståede forbrugerelektronikmesse IFA i Berlin.

Den tunge dundrende musik og larmen fra de mere end 240.000 mennesker, der passerer gennem messehallerne, forsvinder bag et par bløde hovedtelefoner, mens omverdenen er skjult af et lidt for tung og ukomfortabelt sæt OSVR-briller.

Virkelighedens 149.500 kvadratmeter store messecenter i Berlin og forbrugerelektronikmessen IFA’s overflødighedshorn af alt fra smartwatches til køleskabe afløses af det futuristiske racerspil Radial-G. Speederen trykkes i bund, og den ellers rolige fornemmelse i maven erstattes af en tiltagende køresyge, mens de virtuelle omgivelser fræser forbi.

»Der er primært to problemstillinger inden for virtual reality: hardwarefragmentation og softwareudvalg,« mener Christopher Mitchell, Razers product manager for Open Source Virtual Reality, der efter den virtuelle køretur tager imod i et lille støjfyldt mødelokale.

Han peger på, at der allerede findes rigeligt med forskellig virtual reality hardware både i forhold til displays og input, hvilket betyder, at udviklerne af indhold har en række SDK og API, de skal tage hensyn til. Visionen bag OSVR er således at skabe en open source-standard for såvel hardware som software, der knytter tingene sammen og gør det lettere for udviklerne at fokusere på indholdet frem for hardwaren.

»Virtual reality står over for en høne og æg-problematik. Der kommer ikke ordentligt indhold, før der er en tilstrækkelig mange brugere, og de kommer ikke, før der er ordentligt indhold. Vi tror på, at OSVR vil gøre det hurtigere at få virtual reality hardware ud til brugerne.«

Virtual reality er mere end bare spil

Siden OSVR første gang blev præsenteret på CES i Las Vegas i januar, har projektet tiltrukket over 230 forskellige partnere - inklusive nogle af de helt store spillere.

For nylig meldte Intel sig under fanerne med OSVR-understøttelse for deres RealSense-teknologi, ligesom nVidia er trådt til med deres Gameworks VR API.

Læs også: Intel bakker op om Open Source Virtual Reality

Christopher Mitchell kan også fortælle, at foruden spilteknologierne Unity og Unreal Engine, som allerede understøttes under OSVR, arbejdes der på aftaler med firmaer som Havok og Crytek, der ligeledes er toneangivende inden for spilgrafik.

Men også uden for spillenes verden har OSVR fået opmærksomhed, og netop inden IFA i Berlin blev der indgået samarbejdsaftale med filmselskabet Legendary Pictures, der blandt andet har stået bag Christopher Nolans 'Batman'-trilogi og den biografaktuelle 'Jurassic World'.

»Vi arbejder sammen med en producent af droner om at streame videosignalet til VR-brillerne. Der er et universitet i Singapore, som bruger OSVR til at skabe virtuelle operationsstuer, hvor de kirurgstuderende kan øve sig. Vi taler med ejendomsmæglere, der vil tilbyde virtual reality-ture i de ejendomme, de har til salg. Så OSVR handler om meget mere end bare spil,« siger Christopher Mitchell.

Virtual reality er en drøm for producenter af tilbehør

Ved både at gøre software og hardware open source, mener Christopher Mitchell, at markedet for virtual reality-briller, input-tilbehør med videre bliver langt mere åbent og i højere grad vil forme sig på samme måde som markedet for computere - et marked, hvor et sæt OSVR-briller, uanset hvilken producent der står bag, kan opgraderes af forbrugeren med for eksempel bedre skærm, bedre bevægelsessensorer eller lignende.

Netop sådan et marked er Razer mere end vant til at konkurrere på.

»Det er derfor, vi engagerer os i OSVR. Lige nu får vi ikke noget ud af det, men det er en investering i fremtiden, hvor vi er interesseret i at sælge hardware. Det er ikke rent altruistisk, det, vi laver – der er en forretningsmodel bag,« understreger Mitchell.

Køb dit eget OSVR-udviklingssæt til oktober

Razer har allerede nu åbnet op for, at alle, der måtte være interesseret, kan forudbestille det seneste OSVR Hacker Dev Kit v1.3 – prisen ligger på 299 dollar, og sættet lanceres til oktober. De tidligere versioner af udviklersættet har kun været tilbudt en udvalgt skare af professionelt interesserede.

»Ideen bag OSVR Hacker Dev Kit v1.3 er ikke, at det skal være en direkte konkurrent til Occulus Rift eller HTC Vive. Specifikationerne er ikke i top, og oplevelsen er ikke perfekt. Men det er en prisvenlig løsning, der med tiden vil kunne opgraderes,« siger Mitchell.

Han beskriver OSVR Hacker Dev Kit v1.3 som meget 'hackable', hvilket for eksempel vil gøre det nemt for et firma som Hillcrest Labs, der specialiserer sig i bevægelsessensorer, at udstyre sættet med deres egen teknologi og på den måde lave et relativt billigt 'proof of concept'.

»Jeg håber, at det kan være med til, at det er de bedste teknologiske løsninger, der vinder frem, og ikke selskaberne med de bedste forretningsudviklere. Meget af teknologien inden for virtual reality er umoden, men OSVR vil kunne fremskynde deres vej til markedet.«

Læs også: Google-fond satser millioner på virtual reality-spil

Nonprofitorganisationer dårlige til at skabe fremdrift

Selvom det i øjeblikket er Razer, der er den primære drivende kraft i Open Source Virtual Reality, så er det på længere sigt meningen, at OSVR skal overgå til at være en ren nonprofitorganisation.

»Det kommer dog til at vare lidt endnu. Så snart et projekt som dette overgår til at være en nonprofitorganisation, så begynder tingene også at bevæge sig langsommere – det er der masser af eksempler på. Derfor står Razer stadig i spidsen for projektet, men selve OSVR-roadmap er åbent for, at alle kan foreslå ting eller påtage sig opgaver,« slutter Christopher Mitchell.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere