Open source-forening indleder juridisk kamp med internet-gigant efter navnetyveri

Illustration:
Det populære skrivebordsmiljø GNOME indsamler midler til juridisk tovtrækning med en virksomhed, der har døbt en ny tablet-teknologi GNOME.

Foreningen GNOME Foundation leder efter 80.000 dollars til at forsvare sit navn.

80.000 dollars – eller omkring 476.000 kroner - er den anslåede pris for at svare igen på en række varemærkeregistreringer foretaget af den amerikanske kupon-shop Groupon. Groupon har lanceret et tablet-baseret system, der skal gøre det nemmere for butikker at håndtere kunder med Groupon-gavekort. Selskabet har navngivet systemet GNOME.

Det har vakt undren hos open source-folket, at Groupon har overset det faktum, at navnet GNOME er optaget. Open source-projektet GNOME er ikke ukendt. Det er en open source brugergrænseflade, der har eksisteret i 17 år og været et registreret varemærke siden 2006.

»Jeg kan ikke tro, at Groupon ikke kendte til GNOME, da selskabet valgte sit navn. Især fordi de påstår at være ’fueled by open source’«, forklarer Tobias Mueller, der er medlem af GNOME Foundations bestyrelse, i en meddelelse.

Groupon afviser at skifte navn

GNOME-projektet har bedt Groupon om at finde et andet navn, men det har selskabet afvist. I stedet har Groupon fulgt op med yderligere en række registreringer af varemærker, som dækker forskellige variationer af GNOME – som for eksempel G-NOME og G NOME.

»At bruge GNOME-navnet om et stykke software, der er i modstrid med de grundlæggende ideer i GNOME-fællesskabet, fri-software-fællesskabet og GNU-projektet, er skandaløst,« meddeler GNOME Foundation.

Foreningen beder nu om økonomisk støtte til at svare igen på Groupons navne-registreringer.

»Hjælp os med at bekæmpe dette kæmpe selskab, som forsøger at udnytte vores goodwill og hårdt optjente omdømme,« lyder det.

Reddit opfordrer open source-tilhængere lige nu til boykot af Groupon, der har eksisteret i Danmark siden 2011. Andre opfordrer til at kritisere Groupon direkte på selskabets Facebook-side.

GNOME Foundation skal bruge de efterlyste støttekroner inden den 3. december. I mellemtiden er Groupons Gnome-tablets allerede i handlen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jan Gundtofte-Bruun

Vent lidt, hvis Gnome (dem vi kender) har registreret deres navn, hvordan kan Groupon så registrere GNOME uden at få at vide, at det er optaget? Det er næppe fordi "GNOME" > "Gnome", så enten har Gnome sovet i timen og registreret sig forkert (eller for lidt), eller også har systemet en rigtig, rigtig dum fejl -- eller det er forskellige typer registreringer (a la "pladeselskab" kontra "datamat-producent").

  • 2
  • 0
#3 David Rechnagel Udsen

GNOMEs varemærke er registeret siden 2006 indefor følgende branche:

Downloadable computer software tools and libraries used for the development of other software applications; downloadable computer software development tools; downloadable computer software for creating and managing a computer desktop; downloadable computer software for use as a graphical user interface; downloadable computer software for word processing, database management, and use as a spreadsheet

Groupon har registeret 'GNOME by Groupon' samt 'GNOME' i andre brancher.

På nuværende tidspunkt er de 'published for opposition', som teksten beskrive, de er altså ikke godkendte endnu. Jeg ved ikke det at dette modsvar koster mange penge, eller om det er fordi de er overbevist at de bliver godkendt og vil tage det for en domstol.

Ser man på annonceringen, står der ™ og ikke ®, hvilket betyder at de på daværende tidspunkt (og heller ikke nu) har et registeret varemærke. Husk på at alle kan skrive ™, det betyder blot at varemærket ikke er registeret.

Der er ingen tvivl om at Groupon er nogle røvhuller. Det er ikke gratis at registrere et varemærke.

  • 4
  • 0
#4 David Rechnagel Udsen

Efter lidt mere forskning, så kræver det at man forsvare sit varemærke i USA. Det kræver omkring 80.000 USD. Forsvarer man ikke sit varemærke, mister man det.

Hvis du synes det virker uretfærdigt og åndssvagt, så er du ikke alene.

Prisen går til advokater og kontorets egne prisliste, som bl.a. indeholder 300 USD per varemærke. Og da Groupon er ved at registrere en hel masse, så kan det hurtigt blive mange.

  • 6
  • 0
#5 Peter Müller

Det virker som om Groupon har lagt an til en udmattelseskrig. Så det er vel op til GNOME støtterne at generere en tilstrækkelig shitstorm på de sociale medier til at Groupon begynder at overveje sin position. Efter man har doneret til kampagnen forstås

  • 2
  • 0
#12 Tine Andersen

Så det kan være tænkt på denne led, at de nu når ud til en masse nørder. Jeg havde da ikke hørt om Groupon før (eller det har jeg vist alligevel- men jeg læser kronisk ikke reklamer), nu har de fået en (godt nok negativ) plads i mit hoved.

Men hvad de sælger- ved jeg stadig ikke rigtigt... ;-)

Mvh Tine- navnet minder mig om kuponhæfter, der sælger det værste bras...

  • 0
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere