Open source-aktivist får præinstalleret Windows-licens refunderet - på en måde

3. marts 2014 kl. 06:29193
Open source-aktivist får præinstalleret Windows-licens refunderet - på en måde
Illustration: Hans Schou.
Open source-aktivisten Ole Tange har fået et beløb fra Acer svarende til prisen på den Windows-licens, han gerne ville have refunderet. Det er dog ikke licensen, men besværet, han bliver kompenseret for, lyder det fra Acer.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Der følger ofte en præinstalleret Windows med i forbindelse med købet af en computer. Det er blevet betegnet som en Microsoft-skat, fordi ikke alle ønsker at bruge det kommercielle program, men alligevel ender de indirekte med at betale for det, da det er svært at købe en computer uden. Nu er det lykkedes Open Source-aktivist Ole Tange at få Acer til at refundere nogenlunde, hvad der svarer til licensen for styresystemet.

Alligevel er han dog ikke helt tilfreds med udfaldet af sagen, som startede i begyndelsen af oktober 2013.

»Jeg er ked af, det ikke er en afgørelse, alle kan bruge,« siger Ole Tange til Version2.

Ganske vist har han fået de 692 kroner fra Acer, som open source-aktivisten havde fundet frem til ville være en rimelig pris at få refunderet for den ubenyttede Windows-licens. Men Acer betragter det imidlertid ikke som en refusion, men en godtgørelse for lang sagsbehandlingstid. Det læses ud af en mailkorrespondance, Ole Tange har lagt ud på IT-Politisk Forenings hjemmeside.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Af mailudvekslingen mellem Acers support og Ole Tange fremgår det i første omgang, at Acer-computeren skal sendes til Acers serviceafdeling i Tyskland, og at brugeren skal betale forsendelsesomkostningerne. Her vil styresystemet så blive fjernet, ligesom klistermærket med Certificate of Authenticity også vil blive fjernet fra computeren.

Ole Tange finder det dog ikke rimeligt at skulle sende computeren til Tyskland, hvor han vel at mærke selv skal betale forsendelsesomkostningerne.

Øjensynligt går Acer så med til at refundere 40 euro, svarende til 298,5 kroner, uden at få computeren tilsendt. Acer henviser til, at det er det, virksomheden betaler for Windows-licenserne. Ole Tange er villig til at acceptere beløbet, såfremt Acer vil dokumentere, at virksomheden betaler 40 euro for Windows.

Den dokumentation får han dog ikke. Efter lidt skriven frem og tilbage henviser Ole Tange i en mail til en fransk dom, hvor Acer har tabt en tilsvarende sag. Og i den forbindelse lægger han op til et sagsanlæg mod virksomheden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fire dage efter, 26. februar, modtager han en mail, hvor Acer tilsyneladende har ændret fuldstændig kurs. Af mailen fremgår det, at han godt kan få de 692 kroner fra virksomheden, han bad om i første omgang, uden at sende maskinen til Tyskland. Acer kalder det dog ikke refundering for licensen, men for kompensation for den lange sagsbehandlingstid.

Afsenderen på den sidste mail, Robin, henviser til, at supportmedarbejderne ikke har været opdateret på Acers procedurer på området, og det tager han det fulde ansvar for. Ifølge mailen er virksomhedens regelsæt på området, at maskinen skal returneres til Acer 30 dage efter købet, såfremt kunden ønsker at få refunderet Windows-licensen. Og forsendelsen skal ske for kundens regning.

Og den model giver Ole Tange ikke meget for.

»Jeg tror ikke, der er mange, der vil gøre det - det giver ingen økonomisk mening at gøre det,« siger han med tanke på forsendelsesomkostningerne til Tyskland, hvor support oprindeligt ville have ham til at sende computeren til.

Sagen leder tankerne hen mod Version2-blogger Poul-Henning Kamps kamp for at få refunderet en Windows-licens på en Lenovo-maskine. Dommeren i retten i Lyngby endte med at vurdere, at Poul-Henning Kamp ikke havde krav på at få pengene refunderet.

Dommeren, Søren Holm Seerup, henviste blandt andet til, at ‘sagsøger er for klog’, og at den beskyttelse, almindelige forbrugere er dækket af, derfor ikke gør sig gældende.

Selvom Ole Tange ifølge Acer endte med at få de 692 kroner som kompensation og ikke som refusion, så er han ikke utilfreds.

»Det er et skridt i den rigtige retning, hvor Poul-Henning Kamps sag var et skridt i den forkerte retning,« siger Tange og fortsætter:

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Jeg kan ikke være ked af det, jeg har jo fået det beløb, jeg bad om. Så kan jeg ikke være utilfreds. men jeg ville gerne have haft, at sagen var mere principiel.«

Version2 har rettet henvendelse til Acer blandt andet for at få svar på, hvordan det kan være, at computeren skal sendes til Tyskland. Virksomheden er ikke vendt tilbage inden deadline. Vi vender tilbage med en eventuel opfølgning.

193 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
206
12. marts 2014 kl. 16:46

Drop nu den der mærkelige bagstræberiske snak om at forbyde præinstallering af Windows.

Vi har for længe siden i debatten fastslået at den smarteste løsning der tilgodeser alles interesser er at licensnøglen til aktivering af den præinstallerede Windows skal købes særskilt hos forhandleren i forbindelse med købet af maskinen.

I en tidsalder hvor alle Microsoft-produkter kan købes, downloades og aktiveres over nettet er der er ingen legitim undskyldning for at kæde betaling for en bærbar computer sammen med betaling for operativsystemet.

208
12. marts 2014 kl. 16:54

den smarteste løsning der tilgodeser alles interesser er at licensnøglen til aktivering af den præinstallerede Windows skal købes særskilt hos forhandleren

Jeg er på ingen måde enig. Det er blevet god markedsføringsskik at den samlede pris på et produkt er den der skiltes med. Det giver ikke mening, at skulle tilkøbe noget for at få den primære ydelse til at fungere.

I øvrigt er det også super dårligt, hvis den meget store gruppe af ikke it-vante brugere - eller for at være mere tydelig - it-analfabeter (og please tage det nu på den pæne måde jeg mener det her) - skulle til at tilkøbe og evt. også aktivere over nettet eller endnu værre købe over nettet for at kunne få lov til at bruge deres nye computer.

205
12. marts 2014 kl. 15:44

Har I overvejet, at nogle PC-producenter fremstiller modeller specielt med henblik på salg med Windows. Dvs. de tilpasser hardware konfigurationen præcis til den version af Windows de gerne vil sælge til deres kunder. De modificerer Windows og lægger ekstra software på. Lenovo gør der fx fortrinligt efter min smag. Jeg antager at en PC-producent IKKE fremstiller driver osv. til ethvert operativsystem i ovennævnte tilfælde. Bl.a. ville det fordyre maskinen betragteligt i fremstillingsfasen og også i support fasen.

Mener I virkeligt, at det skal forbydes, at en PC-producent kan få lov til, at fremstille en computer til et specifikt marked blot fordi nogle har en holdning om, at hardware og software (Linux/Windows) kan/skal kunne skilles ad og at computeren ikke er at betragte som ÉN hel samlet enhed.

186
8. marts 2014 kl. 12:57

Der er tilsyneladende en lille håndfuld af debattører her der harmes over at nogen mennesker ønsker at kunne vælge.

For 9 ud af 10 forbrugerkøb er forskellen om der står 1 linie mere eller mindre på fakturaen - slutprisen bliver den samme.

Er der i øvrigt nogen her på sitet der kender til bare 1 eksempel på at nogen har købt licens til noget af den demo/crap/spamware som var medinstalleret med windows OEM installation?

187
9. marts 2014 kl. 21:02

Er der i øvrigt nogen her på sitet der kender til bare 1 eksempel på at nogen har købt licens til noget af den demo/crap/spamware som var medinstalleret med windows OEM installation?

Ikke personligt, men der må være ret mange der gør det. Talte engang med en gut fra HP, der mente at vide, at de modtog alt mellem 25 cent og en dollar pr. crapware installation. For hver af disse som fører til abonnement, får producenten vel en 30-40$ per år. Hvis folk betaler blindt i computerens levetid, er vi så oppe på (højt sat) $200. Med andre ord skal et sted omkring 0,2 og 1% af installationerne føre til salg, bare for at hente "reklameprisen" hjem. Og for at det hele kan løbe rundt, vel noget der ligner 0,5 - 2%. Som minimum. Så der må være en del der falder for det. Forstå det, hvem der kan.

183
8. marts 2014 kl. 11:12

er at det er et de facto monopol. Man kan ikke fravælge OS fra microsoft. Det er problemet. Det burde teknisk set OVERHOVEDET ikke være et problem at fjerne OS fra HD på et splitsekund, hvis man rent faktisk ønskede at implementere en sådan funktion, hvorefter man indberetter det til computer producenten vha. en kode fra computeren efter fuldendt af-installation, som så giver dette videre til microsoft, som inaktivere den licenskode, som lå på computeren.

Men som monopol er man ikke interesseret i at give brugerne sådan en mulighed. Og måske kan nogen huske, hvordan Microsoft klarede sig i kampen mod 3rd party browsere? Det her er en forlængelse af samme sag i min optik.

178
7. marts 2014 kl. 12:41

I bør overveje at slappe lidt af og spise nogle pomfritter til - det handler trods alt bare om styresystemer. Det er selvfølgelig irriterende, at være nødt til at købe en hel menu når man bare vil have en Big Mac for sig selv, men der er ingen grund til at blive sur på de andre kunder i butikken.

165
6. marts 2014 kl. 12:47

På burgermarkedet accepterer man i større grad at produkterne er fastlåste. Hvis man gerne bare vil have en bøf uden bolle, må man antage at prisen er helt anderledes end når den er bundlet med salat, en skive ost og dressing. Det kan være, det skyldes at en enkelt fejlkøbt burger påvirker slutburgeren i mindre grad end når man køber hardware.

Forventningen om at kunne købe en computer uden Windows er ligeledes stadig styret af markedet hvor Microsoft desværre er i bukserne på leverandørerne i et gensidigt gavnligt forhold. Jeg synes, det ville være meget invasivt at kræve ved lov at en computer skal kunne sælges uden det styresystem som leverandøren inddrager som en del af produktet. Men med for meget modvilje, kan det jo blive nødvendigt, ligesom browser-monopolet blev åbnet med magt.

At Acer ikke vil kalde det refusion er vel fordi de ikke ønsker at en mediedækket efterspørgsel skal danne præcedens, da det involverer unødigt manuelt arbejde fra deres side.

I øvrigt er analogien mellem burgere og computere forvirrende, da alle delene i en burger er bløde varer.

166
6. marts 2014 kl. 12:50

På burgermarkedet accepterer man i større grad at produkterne er fastlåste. Hvis man gerne bare vil have en bøf uden bolle, må man antage at prisen er helt anderledes end når den er bundlet med salat, en skive ost og dressing. Det kan være, det skyldes at en enkelt fejlkøbt burger påvirker slutburgeren i mindre grad end når man køber hardware.

Er du ikke vegetar? Kan du så overhovedet forholde dig til denne problemstilling? Vi beder jo (forhåbentligt) heller ikke it-analfabetiske jurister og dommere udforme de licensaftaler og domme, som dikterer hvorvidt og hvornår man kan få refunderet det styresystem der følger med ens burger.

142
6. marts 2014 kl. 09:32

Men dit indlæg er jo beviseligt forkert.

Og hvis du var interesseret i at debatere, ville du have startet med at påpege hvilke dele af mit indlæg er forkert, og hvorfor du mener at det er det.

"En løgn bliver ikke..." er bare en lidt finere måde at skrive "næj-hæy".

168
7. marts 2014 kl. 08:48

Hold dog kæft. Bare fordi man ikke tilbeder samme gud som dig, behøver det sgu ikke betyde, at der er nogen der betaler for ens indlæg.

Hold dog selv kæft. Eller hold i det mindste kæft med at beskylde folk for personangreb, mens du taler på den måde. Jøses.

Det er SÅ nemt at skrive "INGEN KAN LI WINDOWS 8!!!" og så gemme sig bag personangreb.

Ja, du må sgu undskylde, men før denne samtale troede jeg ikke der var nogle mennesker der var uvidende om hvor slemt det går for W8. Du forholder dig stadig slet ikke til substansen: W8 er en fiasko, skjult bag "salgstal" såsom de 100 millioner "auto-solgt" gennem aftale med producenterne. MS vil ikke fortælle hvor mange der er aktiverede - selvom de har sekund-til-sekund til på både dette, og faktiske solgte licenser i brug, samt hvor mage brugere der valgte hvad, når de købte en computer med mulighed for "downgrade"! (Hvilket siger en hel del, i sig selv!)

Kigger man på billeder som:http://cdn-static.zdnet.com/i/r/story/70/00/014746/netapps-os-540x263.png?hash=ZGL0MQqxZm&upscale=1Og ganger og dividerer med solgte licenser, osv. finder man at ca. 41% af W8 kopier solgt ikke er i brug:http://www.pcworld.com/article/2038264/estimate-nearly-half-of-all-windows-8-licenses-sold-arent-being-used.html

Mod dette fremfører du så at med at du og andre "almindelige mennesker" (jeg antager at jeg og mine kollegaer der ikke kan bruge vores printere længere er helt specielle og noget ganske særlig, i din optik) godt kan lide W8. Godt for jer, men noget tyder på at din definition af "almindelige mennesker" er lidt for snæver. Er kategorien tilfældigvis sammenfaldende med dem der er enige med dig?

Det er dig, der himler op og kommer med en masse indlæg.

Øh, omtrent så mange som dig? Hvad er din pointe?

Så må det jo være op til dig at bevise dine påstande.

Udover dig, hvem er så denne horde af "almindelige mennesker" som ikke kender til W8's problemer? Se ovenfor, hvis du er for doven til at google det selv. Eller her:

"Of the 273 IT professionals who said that they're upgrading from Windows XP, just 2% said they're choosing Windows 8. The vast majority - 69% - said that they're choosing Windows 7 instead."http://readwrite.com/2013/05/01/microsoft-windows-8-enterprises-windows-7

Som sagt så var "ingen" en retorisk overdrivelse. Det vidste du også godt. Og jeg tror faktisk også godt du ved, at det går ad h... til med at sælge skidtet, og at anmeldelserne er ca. lige så skidte som anmeldelserne af 8.1 opdateringen.

Så kan vi please komme videre, til der hvor du modsvarer min pointe om at der er langt flere W8-licenser bundlet, end ønsket? Som sammenligningen mellem browser-besøg og til-oem-producenter-solgte licenser beviser. Og at MS slog bak og fortsætter W7 salg.

173
7. marts 2014 kl. 11:20

Nej Thomas, du er på dybt vand fordi du konsekvent nægter at se realiteterne i øjnene.

Lad mig fortælle dig en lille historie. Min ekskone har altid kørt med Windows, da det var noget hun kendte og var tryg ved. Desværre brændte hendes bærbare sammen og hun skulle nu have en ny. Det blev en Asus med Windows 8.

Men hvor var der da bare problemer, og efter et par uger havde hun fået nok. Til min store overraskelse bad hun mig fjerne det ubrugelige klyt og installere Linux (som hun havde set vores fælles søn bruge). Efter en rundvisning i Ubuntu 12.04 har hun bare taget dette til sig og er glad for at det bare spiller.

Stort set hele min omgangskreds bruger Linux. Ingen af os vil have Windows, men vi er stadig tvunget til at betale for lortet, selvom det aldrig bliver aktiveret.

Løseligt er der solgt 12-15 licenser til os, men når vi ikke bruger systemet, hvor stor en succes er det så lige? Fårstår du overhovedet pointen?

175
7. marts 2014 kl. 11:53

<strong>Michael Degn skrev:</strong>
Løseligt er der solgt 12-15 licenser til os, men når vi ikke bruger systemet, hvor stor en succes er det så lige? Fårstår du overhovedet pointen?

Min arbejds PC kom med Win8 Home Premium på, som blev fjernet og erstattet med Win7 Enterprise Edition. Privat har jeg en laptop der også kom med Win8 Home Premium, som blev erstattet med Mint. Det betyder at jeg personlig står for 2 "solgte" Windows8 licenser selv om jeg ikke bruger EN ENESTE ENE.

Hvis vi er nogenlunde repræsentative, tør jeg påstå de 200 millioner er et vildt overdrevet tal.

188
12. marts 2014 kl. 08:57

Nu er det ikke ligefrem nemt at købe en bærbar uden windows og da Microsoft IKKE står bag bærbaren så er windows jo blot en tredjeparts operativ system løsning, men som jo bliver tvunget ud til forbrugerne og så er det da klart at Microsoft er et stort firma... Hvad nu hvis bærbare ikke måtte sælges med pre-installeret operativ system? Så kunne folk enten købe en installations cd/usb med det operativ system de ønsker eller som er muligt... Ligeledes når du køber en bærbar i dag, så er det faktisk ikke rigtigt et opeativ system der er frit, for du køber recovery disks og dermed kan de KUN benyttes på den ene bærbar (Måske enkelte andre, men forbrugeren er faktisk meget begrænset og får smidt et operativ system i hovedet som står bag nok den værste opfindelse vi længe har set! Nemlig anti-virus markedet! Hvorfor tror du at windows kan få virus? Fordi Micorosoft tillader det!

196
12. marts 2014 kl. 12:16

øvrigt så forstår jeg ikke at du har noget imod at kunne fravælge windows på pcen i butikken

Hvor skriver jeg at jeg ikke vil kunne fravælge Windows i butikken?

Jeg skriver faktisk at jeg selv har kontaktet min forhandler de gange jeg har skulle bruge noget der ikke var en standard "tilføj til indkøbskurvs vare" og fået den til at customize det. Det jeg protestere mod, er den holdning du ligger for dagen med at det skal være forbudt at inkludere et OS, som du skriver her

Hvad nu hvis bærbare ikke måtte sælges med pre-installeret operativ system?

og det jeg læser som din holdning om at du ikke kan købe en laptop fra producent XYZ uden Windows, ud fra hvad du lige kan se på diverse hjemmesider.

Så derfor siger jeg: a) Jeg syntes ikke det skal være forbudt, da min fornemmelse er at en stor del af brugerne gerne vil have et preinstalleret OS (uden jeg yderligere kommentere på om det skal være inkluderet i prisen, skrabelod, trombolaseddel, eller online payment) b) Hvis man vil have en ikke-standard vare, så må man ind imellem gøre lidt selv. Også mere end bare at checke edbpriser.dk. c) Der er masser af andre tilfældet derude hvor man bliver tvangsindlagt til at betale for en license som man ikke nødvendigvis vil bruge, eller kan sælge videre, fx på dit TV.

197
12. marts 2014 kl. 12:45

Hvis det blev ulovligt ville de jo blot tilbyde en med pre installeret windows og nogen uden.. (Der hvor jeg vil hen er at begge muligheder skal være tilstede når du står i butikken og vil købe en ny computer.

Løsningen kunne jo være at du får windows licens og logo pr kuvert og de skifter hdden ud medven uden windows.

Jeg er godt klar over at hr og fru Danmark ikke nødvendigvis på egne ben kan vælge, men de kan blive rådført og derved få hjælp til en løsning.

Til punkt b så er det mere at man skal kunne gå ind i en butik eller webshop og kunne fravælge windows. At du mener at man skal ligge arbejde i det kan nemt være uoverskueligt for en del af befolkningen især da de ikke får den mulighed afvide.

I punkt c hopper du igen over i at fordi nogle ting er sådan så skal alt andet os være.. Vi kan ikke ændre alting på 1 dag, men jeg forventer heller ikke at det er nemt, men jeg forventer derimod at spillereglerne bliver justeret til det frie valgs fordel.

198
12. marts 2014 kl. 13:43

Hvis det blev ulovligt ville de jo blot tilbyde en med pre installeret windows og nogen uden.. (Der hvor jeg vil hen er at begge muligheder skal være tilstede når du står i butikken og vil købe en ny computer.

Hvis det bliver ulovligt at sælge med preinstalleret OS, tror jeg ikke du skal forvente at butikkerne sælger laptops med preinstalleret OS. Altså, der vil kun være laptops uden hardware.

Der du så siger du vil hen, er noget helt andet end et forbud mod preinstalleret OS.

Til punkt b så er det mere at man skal kunne gå ind i en butik eller webshop og kunne fravælge windows. At du mener at man skal ligge arbejde i det kan nemt være uoverskueligt for en del af befolkningen især da de ikke får den mulighed afvide.

Sidst jeg købte en PC i en fysisk butik (note, computerbutik, ikke en føtex, eller lign) så kunne jeg fint få den uden windows, og fik også en lavere pris ved at fravælge windows. Men det er efterhånden en del år siden jeg har handlet sådanne steder. Idet man ikke lige kan spørge en ekspedient på en hjemmeside på samme måde som man kan spørge en ekspedient i en fysisk butik, så må man ind i mellem mande sig op og tage kontakt til butikken (telefon/email/chat/hvad end de tilbyder). Det de har på deres hjemmeside er typisk standard produkter, og de typiske configurationer de sælger. Det er ikke det samme som at det er det eneste. Hvis du vil købe en specifik Lenovo laptop som kun sælges i tyskland, kan du heller ikke på deres tyske side få den med nordisk tastatur - men hvis du skriver/ringer til de, kan det godt lade sig gøre. Og nej, de skal ikke skrive alt på deres hjemmeside om hvad der kan lade sig gøre, for så er det værre end amerikanske tilstande med disclamers om ikke at tørre dine husdyr i microovnen, da det jo ikke stod man ikke kunne det. Og hvis det er en uoverskuelig opgave at ringe/skrive og spørge ang. frit valg af OS, så vil jeg mene at det at installere et OS er en mindst ligeså umulig opgave - så åben munden og spørg! Så kommer man langt i denne verden.

199
12. marts 2014 kl. 14:07

Synes næsten du skal tjekke op hvilke butikker der giver dig mulighed for at undlade windows.. Du skriver jo det er en del år siden og vil lige påpege at hvis Bilke, computercity eller elgiganten sælger en computer så skal du kunne få den uden windows og du skal kunne tage computeren med dig indenfor 20 minutter og få et pris nedslag... Du kan os prøve med bj-trading, proshop og mm-vision (deres bærbare) og det skal være på ordninære vilkår og det skal gælde alle maskinerne og ikke kun et par enkelte...

Ud over det så beder jeg ikke om at få en manual med der fortæller mig alt jeg ikke må med et produkt... Blot om muligheden for at fravælge pre-installed system.

200
12. marts 2014 kl. 14:17

Jeg syns det må være op til producenterne hvilken maskiner og hvilke varianter de tilbyder.

At jeg ikke kan købe en IPad Air med Windows 8, eller en Surface Pro 2 med IOS kan ikke være noget lovgiverne skal blande sig i!

201
12. marts 2014 kl. 14:34

Nu handler det om stationære og bærbare som ikke er produceret af apple eller windows. Self dikterer de over deres egne maskiner, men problemet er at man ikke kan fravælge windows fra bærbare som er købt ved fx bj-trading.dk (ved de maskiner det er præ-installeret) og jeg har netop mailet med bj-trading der oplyste at de ikke kunne fjerne windows fra de maskiner det er præinstalleret på.

202
12. marts 2014 kl. 14:39

Så vælg en hvor det ikke er præ-installeret

203
12. marts 2014 kl. 15:10

Og hvor nemt er det lige hvis man vil købe sin computer i bilka, computercity eller elgiganten? Eller hvad med webshops? Hvorfor er det lige at dem der ikke gider windows skal begrænses?

204
12. marts 2014 kl. 15:38

Hvorfor er det lige at dem der ikke gider windows skal begrænses?

Det hedder markedsøkonomi, fri ret (også for dem der vil sælge) og demokrati.

Jeg er rigtig glad for Windows Phone, og kunne da godt tænke mig et MEGET større udbud af hardware - men jeg kan da ikke kræve at kunne installere på Apple eller Samsung telefoner. Hvis jeg er så uheldig, at min smag ikke deles af det store flertal, ja så må jeg nok forvente at udbuddet ikke er så stort. - Men det ER der.

I øvrigt har vi vist før set, at en teknologi er uddød, også selvom der var mange personer der godt kunne lide den. Jeg var fx i mange år særdeles glad for tekst tv, meeeen, udbuddet af nyheder der er noget begrænset i dag, og hvis jeg holder fast i, at jeg kun vil se nyheder der, så kommer jeg nok noget bagud - også selvom jeg kunne ønske at man kunne TVINGE DR og TV2 til at transmittere nyheder fra ALLE nyhedsleverandører.

209
12. marts 2014 kl. 16:55

observante sammenkædning af de to platforme

Det var nu ikke liiiige det jeg mente - og det tror jeg egentlig godt du kan indse hvis du læser mit indlæg igen.

Men tak for stikordet - du har en pointe der. Du påstår at Windows Phone er forældet og ved at uddø. Men jeg, som trods alt en hel del andre kan faktisk rigtigt godt lide at bruge den. Det samme kunne siges om Linux til desktop brug som denne debat handler om.

Vi (Windows Phone brugere) er i markant mindretal på samme måde som Linux brugere er det på PC-platformen til desktop brug.

Jeg mener ikke at nogen producenter skal tvinges til, at deres telefonhardware skal kunne bruges sammen med Windows lige så lidt som jeg mener nogen PC-procducent skal tvinges til, at sælge sælge sine computere uden en inkluderet Windows licens (som jo er nødvendig for, at produktet kan bruges til noget - som producenten har tænkt det).

189
12. marts 2014 kl. 09:14

Nu er det ikke ligefrem nemt at købe en bærbar uden windows

Jo, det er ganske nemt, man vælger en af de leverandører der reklamere med de sælger uden os, fx mm-vision, eller man tager kontakt til en forhandler. Mange ting kan lade sig gøre, hvis man ringer, istedet for kun at kigge på hvad der kan checkes af på en hjemmeside. Det er ca. ligeså svært som da jeg ville have engelsk windows på en laptop pc, det var heller ikke noget forhandlerne reklamede med, men en opringning/email bekræftede at det kunne de sagtens (og det var så gratis* at skifte dansk windows ud med engelsk windows).

Hvad nu hvis bærbare ikke måtte sælges med pre-installeret operativ system? Så kunne folk enten købe en installations cd/usb med det operativ system de ønsker eller som er muligt

Hvad så med den store del af befolkningen der ØNSKER et preinstalleret OS. Der ikke gider tage stilling til alt muligt om hvilket os der skal vælges? Bare se den balade der blev da Windows 7 blev lanceret. Folk gik i panik over om de skulle vælge Home Basic, Home Premium, Professionel, eller Ultimate - og der kom masser af kritik af MS for at det blev u-overskueligt for den enkelte forbruger.

Fakta er nok, at en meget stor del af forbrugerne er 120% ligeglad med OS o.l., de skal have en bærbar der virker, uden bøvl. Jeg gider heller ikke stå og tage stilling til hvilket OS der køre på min vaskemaskine, eller mit TV - det skal bare virke, EOD.

operativ system i hovedet som står bag nok den værste opfindelse vi længe har set! Nemlig anti-virus markedet! Hvorfor tror du at windows kan få virus? Fordi Micorosoft tillader det!

Min Amiga 500 havde også virus og antivirus, og det var nogen år før Windows kom på market. Men selvfølgeligt eksisterede MSDOS på det tidspunkt. Men hvis vi kigger på den første kendte virus "in the wild" så var det Elk Cloner, som gik efter Apple DOS 3.3.

Så nej, virus/antivirus er ikke noget Microsoft specifikt.

  • Det kostede et par opringninger, og en halv time af min tid.
191
12. marts 2014 kl. 11:02

Det er da heller ikke nemt? Hvorfor kan jeg som forbruger ikke få lov at vælge windows fra når jeg vil købe en bestemt bærbar? (Ved ikke om du har opdaget det, men bærbare er ikke identiske...)

Folk gik i panik fordi microsoft laver flere produkter ud af 1 produkt.. Folk vil have godt af selv at vælge ligesom vi selv kan vælge tandlæge, læge, ørelæge, øjenlæge, mekaniker, tømrer og murer.. Men den del brokker folk sig da ikke over?

Nu er du jo dum at høre på.. Dit tv og vaskemaskine leveres med det system som producenten vælger. Windows er en tredjeparts leverandør af operativ system og det system de leverer er preinstalleret på den bærbar man vil købe som ikke er produceret af microsoft, men en tredjeparts leverandør af bærbare... Hvis Microsoft gjorde ligesom apple, din vaskemaskine producent eller tv producent så ville jeg ikke tage denne debat op, men nu er det jo ikke Microsoft der har produceret hardwaren!!! Hvilket er godt, da det nok ville blive lige så stor en fiasko som windows! (Windows er kun en success fordi du får det smidt i hovedet!!! Ligesom folkeskoler mm. De er tvunget til at have windows på deres computere...

194
12. marts 2014 kl. 11:41

Dit tv og vaskemaskine leveres med det system som producenten vælger.

Ja, mit philips tv leveres med Android OS, ikke et Philips OS. Google er altså en 3. parts leverandør af OS iforhold til philips TV. Meget på samme måde som Microsoft er en 3. parts leverandør af OS i forhold til laptops fra Lenovo eller Acer.

Og kunne også godt forstille mig a Miele ikke selv koder deres OS til opvaskemaskinen, Audi koder nok heller ikke OS'et til deres biler og infotainmentsystemer fra bunden, men vælger et "standard" produkt, de så tilpasser til bilen og mærket.

195
12. marts 2014 kl. 12:05

Nu ved jeg ikke om der findes andre alternativer til philips tv eller miele opvaskemaskiner, men de leveres vel heller ikke med et licensmærke bagpå som du skal bruge når du nulstiller dem? Iøvrigt så forstår jeg ikke at du har noget imod at kunne fravælge windows på pcen i butikken og sammenligner en bærbar/stationær med phillips tv, vaskemaskiner mm.. Hold dig lige til den aktuelle debat fremfor at sige at fordi andre ikke tilbyder denne mulighed så skal vi tvangsindlægges med windows i computerverdenen som købes direkte i butikken.

192
12. marts 2014 kl. 11:26
190
12. marts 2014 kl. 09:48

Hvad så med den store del af befolkningen der ØNSKER et preinstalleret OS. Der ikke gider tage stilling til alt muligt om hvilket os der skal vælges?

Nu må du undskylde mit frisprog men kan vi for h... snart ikke blive fri for at høre det tåbelige argument når vi nu cirka en million gange i debatten ovenover har fremført at det er udmærket muligt at sælge aktiveringsnøglen til Windows som et særskilt papkort i en konvolut ved siden af maskinen?

Den Windows som du har præinstalleret på din bærbar skal alligevel aktiveres før den kan bruges så der er absolut NADA til hinder for at alle pc-forhandlere anvender denne praksis frem for at agere skatteopkrævere for Microsoft og dele rovet i porten på en manér som enhver konkurrenceelskende politiker og embedsmænd må se med misbilligelse på.

Fakta er nok, at en meget stor del af forbrugerne er 120% ligeglad med OS o.l., de skal have en bærbar der virker, uden bøvl.

Den type forbrugere du har i tankerne holdt op med at købe Windows-bærbare for cirka to år siden og bruger nu iPads, smartphones og Smart-TV i stor stil i stedet for. Så det er ikke dem der skal stå i vejen for en ny og mere konkurrencevenlig praksis på markedet for bærbare computere.

193
12. marts 2014 kl. 11:35

Nu må du undskylde mit frisprog men kan vi for h... snart ikke blive fri for at høre det tåbelige argument når vi nu cirka en million gange i debatten ovenover har fremført at det er udmærket muligt at sælge aktiveringsnøglen til Windows som et særskilt papkort i en konvolut ved siden af maskinen?

Inden du flipper helt ud, så se lige hvad det var jeg svarede på.

Kenneth Rasmussen skrev at han mente det skulle være ulovligt at sælge med preinstalleret OS. Jeg sagde blot at mange gerne vil have et præinstalleret OS, uden at kommentere om det skulle være "prebetalt" eller betalt efter opstart, eller købt ved siden af som skrabekort, eller noget helt andet.

172
7. marts 2014 kl. 10:52

Der er solgt 200 millioner licenser. Hvis det er at gå af helvede til, så har vi sgu to forskellige definitioner af det.

200 mio licenser, heraft de fleste solgt til OEMer - man regner med, at kun omkring 60% af dem på nuværende tidspunkt er aktiveret. Der akriveres stadig flere Win7 licenser pr. dag end win8 licenser. Mere end et år efter win8 kom på gaden. Jeg er ret sikker på, at MS ikke synes det går fantastisk godt for win8.

151
6. marts 2014 kl. 11:24

Det jeg citerede. Jeg vil gerne have Windows 8 (og det er der jo mange andre der også gerne vil), så allerede dér er dit indlæg forkert.

Ja, her må jeg jo krybe til korset og indrømme at "ingen" var retorisk ment. Selvfølgelig er der et par stykker derude - men den generelle konsensus er at det er noget juks. Og brugerne foretrækker klart xp eller 7. Pointen er selvfølgelig at der er flere PC'ere med W8 installeret, end der er brugere der har udtrykt ønske om at have W8. Og her er min påstand så at det ikke er helt tilfældigt, eller en fejl fra MS' side - men at dene bundling hænger sammen med at MS ikke er interesserede i at du tager din gamle W7 licens med dig til din nye maskine.

Men det var vist alt sammen klart nok fra mit oprindelige indlæg...

PS: Sjovt at møde en der faktisk (påstår) at de ønsker W8 - det har jeg ikke stødt på før!

158
6. marts 2014 kl. 12:20

Hvad er det helt præcist du mener du mister ved at jeg har muligheden for at vælge?

Intet - men det har ikke i sig selv bevirket bedre burgerrestauranter for masserne, thi de vælger alligevel McDonalds i stor stil.

Selv er jeg rigtig glad for Oasen - det er en lille grillbar der ligger på Jagtvej, lige i nærheden af Universitetsparken. Jeg spiser som oftest deres durumruller, der også er af høj kvalitet, men jeg vil ikke skrive mere om dem, da det ville være off-topic.

Deres burgere er rigtig gode - især er bøfferne sprøde, så man føler man bider i noget med tekstur, frem for de homogene, lidt gele-agtige masser man får hos de mere udbredte leverandører.

161
6. marts 2014 kl. 12:32

Intet - men det har ikke i sig selv bevirket bedre burgerrestauranter for masserne, thi de vælger alligevel McDonalds i stor stil.

Hvis du ikke set et problem i det kan det undre mig at du mener at vi ikke skal have mulighed for at vælge selv.

Jeg er ikke ude efter at få massserne til at vælge som jeg. Det er jo ikke just frit valg... Jeg ser bare ikke nogen grund til at være tvunget til at købe en licens til jeg i bund og grund ikke ønsker at støtte.

162
6. marts 2014 kl. 12:40

Hvis du ikke set et problem i det kan det undre mig at du mener at vi ikke skal have mulighed for at vælge selv.

Det mener jeg skam også. Selv er jeg glad for fransk hotdotdressing i mine burgere, især hvis man samtidigt også bruger noget god, stærk sennep. Spillet mellem den søde og den stærke smag virker enormt godt, især i kombination med en godt krydret og grillet bøf. Den slags kan man sjældent (aldrig?) få på restauranter, og derfor sætter jeg også stor pris på at jeg selv er i stand til at købe komponenterne frit, og bygge min egen burger derhjemme - med tomat, vel at mærke.

Til gengæld er jeg ikke så glad for pickles. Bevares, jeg kan godt overleve med dem, men ligesom med Office, så vil jeg hellere bruge LaTeX eller Google Docs, og her er jeg også glad for at have frihed.

Har I nogle gode opskrifter I kan anbefale? Jeg vil råde jer til at prøve en burger med pulled pork og chilisovs/salsa i stedet for en traditionel bøf. Det er vel nogenlunde det samme om at installere NixOS eller et lignende esoterisk operativsystem: Ikke for alle, men nu og da smager det virkelig godt.

155
6. marts 2014 kl. 11:59

Men ellers fin stil, at du tror jeg lyver :)

Det sagde jeg ikke at jeg tror. Jeg er bare overrasket, og påpeger at dine indlæg begynder at ligne astroturfing lidt...

Der er i hvert fald ikke meget debat over det her. Hvis mig de der anmeldelser af folk der er glade for at gå fra xp/7 til 8. Syng en sang om hvor mange der har betalt for en w8 "opgradering" vs hvor mange der har anmodet MS om at få lov til at "downgrade".

Vis mig på en eller anden måde at det her ikke er en pedantisk øvelse i at finde eller forestille dig en eller anden latterlig detalje ved mit sidste indlæg, og så skrive en spydig linie om dét...

160
6. marts 2014 kl. 12:32

Hold dog kæft. Bare fordi man ikke tilbeder samme gud som dig, behøver det sgu ikke betyde, at der er nogen der betaler for ens indlæg.

Enig. Nogen spiser deres burger på McDonalds, andre på Burger King, og nogen helt tredje måske på Oasen. Men i sidste ende putter vi jo alle tomat under bollen (undtagen ham afvigeren), og så kan vi vel godt være venner alligevel?

Det er i hvert fald ikke god bordskik at komme med anklager om astroturfing midt i maden.

141
6. marts 2014 kl. 09:29

Thomas så kig lidt på tallene! http://www.theregister.co.uk/2014/03/05/windows_xp_market_share_grows_again/Så når der kommer sådan en spike med XP som stadig overgår win8 - så er der altså problemer.

(Er dog helt enig med nogle af kommentarerne i at den "spike" man ser med XP er fordi de nok bliver "bootet for sidste gang", har i hvert fald smidt lubuntu på min ældgamle NX6110 i stedet for XP nu)

135
5. marts 2014 kl. 14:31

...er jo sur fordi dækket (pun not intended) er stacket imod ham/hende. Det er MS, der har arbejdet hårdt - igennem hele deres eksistens - at få Windows til at være noget der hang fast på PC'erne. De lavede en aftale med IBM dengang, de har kreeret afsindige licensvilkår og vrider armen om på alle producenter, mellemhandlere, osv. for at få deres vilje. (Cf. hele browser-misæren).

Hvis Ole Tange kunne videresælge det han ikke skulle bruge i pakken han købte, så havde argumentet om den trælse forbruger der laver bøvl for det stakkels firma komme fra jorden. Lige nu falder det fladt.

Acer er gået med på MS' vogn, i deres krig mod forbrugere der ikke gør som MS synes. Så må de også betale omkostningerne. (Som intet har at gøre med fragt, det kræver ikke et værksted ikke at tage en produktnøgle i brug).

Bil-analogien virker for en gangs skyld; man skal bare huske at forestille sig at Michellin har brugt millioner på at gøre det ulovligt for andre end dem selv at sælge deres dæk. Og tvunget Renault til at sælge deres - nu med vilje gjort usælgelige - dæk med alle deres biler.

Man må gerne sælge biler med dæk. Og vil kunden ikke have dem, må kunden selv sælge dem videre eller indgå en aftale. Men hvis Michellin har krævet at Renault ikke gør sidstnævnte, og selv har gjort det umuligt at gøre førstnævnte, så må det også være dem der løser det problem de selv har skabt for forbrugeren, for egen vindings skyld.

125
4. marts 2014 kl. 16:17

Det er helt utroligt, at man i en tråd med 124 kommentarer, endnu ikke har kunne få svar på det første spørgsmål, så nu prøver jeg igen.

Hvorfor skal Acer betale for at Ole Tange kan fragte sin bærbar til Tyskland, for at fjerne en licens han udmærket var klar over var med i første omgang?

127
4. marts 2014 kl. 16:35

Det er der vist ingen, som har bedt Acer om at betale for. Og hverken Acer eller Ole har sendt maskinen nogen steder. Så dit spørgsmål giver ikke mening.

Det ville klæde dig at have læst artiklen.

Af mailudvekslingen mellem Acers support og Ole Tange fremgår det i første omgang, at Acer-computeren skal sendes til Acers serviceafdeling i Tyskland, og at brugeren skal betale forsendelsesomkostningerne. Her vil styresystemet så blive fjernet, ligesom klistermærket med Certificate of Authenticity også vil blive fjernet fra computeren.</p>
<p>Ole Tange finder det dog ikke rimeligt at skulle sende computeren til Tyskland, hvor han vel at mærke selv skal betale forsendelsesomkostningerne.

128
4. marts 2014 kl. 16:44

Det ville klæde dig at have læst artiklen.

Jotak, jeg har skam læst artiklen, samt korrespondancen. Ole kræver ingen steder, at Acer skal betale forsendelsesomkostningerne. Han kræver, at Acer opgiver sit krav om forsendelse, hvilket er noget ganske andet.

Forsendelsen er et krav, som Acer stiller i første omgang, indtil de ombestemmer sig, da Ole påpeger, at han har dokumenteret, at han ikke har taget licensen i brug, og at deres krav om forsendelse derfor kan ses som "artificial obstruction".