Opdatering sendte Danske Banks systemer i knæ

En opdatering var sandsynligvis årsagen til, at MobilePay og og Danske Banks netbank bragede ned i weekenden. Banken har endnu ikke noget bud på, hvad der gik galt i forhold til opdateringen.

Det var formentlig en systemopdatering, der i går, søndag, bevirkede, at Danske Banks MobilePay og netbank blev utilgængelige i adskillige timer.

»I løbet af weekenden har vi haft en opdatering af vores systemer. Og i løbet af den opdatering, er der noget, der tyder på, at et eller andet er gået galt. Det ved vi ikke helt præcist, hvad det er endnu,« siger pressechef i Danske Bank Kenni Leth og fortsætter:

»Men det har medført, at systemet blev overbelastet, og at der kom meget lange svartider. Og til sidst at det blev rigtig svært for vores kunder at logge ind på vores forskellige mobile tjenester.«

Læs også: Danske Bank måtte genstarte mainframe på lønningsdag

Omkring klokken 12 middag begyndte problemerne at vise sig, og først ud på aftenen var de forretningskritiske systemer igen tilgængelige.

»Det er klart, at vi ser på, hvordan vi kan lave fremtidige opgraderinger af vores systemer på en sådan måde, at de ikke går ind og rammer vores almindelige drift,« siger Kenni Leth.

Pressechefen ligger på nuværende tidspunkt ikke ind med nærmere tekniske detaljer om nedbruddet.

I marts blev Danske Bank også ramt af et større nedbrud, der som det seneste også påvirkede brugere af netbanken og MobilePay. Dengang måtte Danske Bank genstarte en mainframe på en travl lønningsdag for at få systemet op at køre igen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder

Call to action

Det var formentlig en systemopdatering, der i går, søndag, bevirkede, at Danske Banks MobilePay og netbank blev utilgængelige i adskillige timer. »I løbet af weekenden har vi haft en opdatering af vores systemer. Og i løbet af den opdatering, er der noget, der tyder på, at et eller andet er gået galt.
Det ved vi ikke helt præcist, hvad det er endnu,« siger pressechef i Danske Bank Kenni Leth og fortsætter: »Men det har medført, at systemet blev overbelastet, og at der kom meget lange svartider. Og til sidst at det blev rigtig svært for vores kunder at logge ind på vores forskellige mobile tjenester.« Læs også: Danske Bank måtte genstarte mainframe på lønningsdag Omkring klokken 12 mid...