OPDATERET: Banedanmark-system helt i knæ: Du kan ikke stole på højtalersystemer, rejseplan eller skærme
I morges kunne man hverken stole på information fra banedanmarks højttalersystemer, skærme eller den online platform rejseplanen.dk.
For ifølge Banedanmark var systemet helt i udu.
»Det er uklart, hvornår systemet virker igen, og vi tør ikke henvise til rejseplanen.dk, for den er også ramt af fejlen,« lød det fra Gitte Bøgedal, der er togleder ved Banedanmark til TV2.
Trafikinformationschef hos Banedanmark, Frank Haugaad fortæller efterfølgende til Version2, at et nedbrud i det system, der henter data fra blandt andet togforsinkelses-databasen gjorde, at ingen af de tre kommunikationsmetoder virkede optimalt.
»I løbet af 45 minutter får vi lokaliseret i hvilket af vores mange systemer, fejlen ligger, og så får vi ellers lukket det ned og igangsat en række manuelle procedurer,« siger Frank Haugaard og fortæller, at Banedanmarks it-teknikere er i fuld gang med at finde ud af, præcis hvori fejlen ligger, samt hvorfor den opstod.
Banedanmark har blandt andet slået de automatiske højtalerudkald fra. I stedet vil medarbejdere kalde større forsinkelser ud. Nedbruddet kan altså betyde, at mindre forsinkelser ikke kommer ud over højtalersystemet.
En alvorlig fejl
Frank Haugaard fortæller, at skærmene er på vej online igen, men at der stadig er problemer med de automatiske beskeder på perronerne samt rejseplanen.dk.
»Der er simpelthen sket en kritisk fejl på de informationssystemerne og det er vi rigtig kede af. Alle de platforme, vores kunder søger information på var nede samtidig og de har derfor ikke haft nogle steder at søge hjælp. Det er vi rigtig kede af,« fortæller trafikinformations-chefen.
Version2 har forsøgt at få flere tekniske informationer om nedbruddet og vil opdatere artiklen, så snart vi får dem.
Opdateres
