One.com efter svensk forbud: Vi blev nødt til at sikre .se-domæner

Den danske hostingudbyder One.com forklarer i et interview, hvorfor man brød reglerne hos den svenske topdomæne-bestyrer, .SE, som nu har straffet One.com med karantæne i 30 dage.

Der var ingen anden udvej. Vi blev nødt til at redde kundernes domæner.

Selvom den danske hostingudbyder One.com udmærket vidste, at man forbrød sig mod den svenske domænebestyrer, .SE, ved at forny et antal .se-domæner uden kundernes vidende, følte hostingudbyderen sig nødsaget til at gøre det.

Sådan lyder One.coms egen forklaring til Version2, efter at .SE tirsdag har besluttet at forbyde One.com at registrere nye .se-domæner de næste 30 dage.

Fordi One.com egenhændigt fornyede kunders domæner, uden at kunderne vidste det.

**LÆS OGSÅ **Danske One.com får forbud mod at registrere .se-domæner

Men hvis ikke One.com selv havde taget affære og fornyet .se-domænerne ? stik i mod .SE's regler - ville de med stor sandsynlighed have været havnet ude i det fri og potentielt set ende hos domænehajer, vurderer selskabet.

»Vi kender godt .SE's regelsæt, men dermed ikke sagt, at vi er enige i det. Vi har ikke fortrudt, at vi har foretaget den disposition, for kundernes domænenavne er det vigtigste for os,« siger presseansvarlig hos One.com, Thomas Medard Frederiksen, til Version2.

Nye betalingprocedurer giver problemer

Uenighederne mellem One.com og .SE begynder ifølge hostingudbyderen i foråret 2009.

Indtil da har det forholdt sig sådan, at at alle domæner uden undtagelse blev fornyet af .SE.

Men på det tidspunkt beslutter .SE sig for at ændre betalingsprocedurer, så det fremover er kundens ? altså hjemmesideejerens ? eget ansvar at oplyse til .SE, hvem der er ansvarlig for fornyelse af domænet.

Om det er kunden selv, eller kundens hostingudbyder, i dette tilfælde altså One.com.

I samme ombæring opretter .SE selskabet SE Direct, der skal varetage betalingen ved fornyelse af et domæne i de tilfælde, hvor kunden ikke har angivet hostingudbyderen som registrant.

Og her opstår problemerne for en del af One.coms omkring 170.000 svenske kunder, ifølge selskabets egen udlægning af sagen.

For et ukendt antal kunder ? ifølge One.com flere tusinde ? har ikke ænset de nye regler, der indebærer, at kunden selv skal betale regningen for domænefornyelse til SE Direct.

»Sagens kerne er, at vi har en stor gruppe kunder i Sverige, som af forskellige årsager ikke har forstået eller opfanget de nye regler. Det er kringlet at forstå, at der nu er et nyt firmanavn i spil i forbindelse med betalingen, og mange har været i den tro, at One.com har stået for fornyelsen og betalingen af kundens domæne,« siger Thomas Medard Frederiksen.

One.com: .SE afviser at hælpe

Samtidig var omkring 7.000 One.com-kunder både registreret som betalere hos SE Direct, samtidig med at de havde accepteret, at One.com stod for betaling for fornyelse af domænet. Altså en form for dobbelt-booking.

Hvem der præcis var ansvarlig for netop den fejl, er ikke afgjort endnu.

Men ifølge One.com ville .SE kun se nærmere på at hjælpe kunderne, hvis One.com kunne bevise, at fejlen lå på .SE's side.

Det kunne One.com ikke. Så da de pågældende .se-domæner i sommeren 2010 er ved at udløbe og derfor skal fornyes, træder One.com til og betaler regningen for kunderne uden deres vidende for at sikre, at domænerne ikke går tabt.

»Nogen vil måske mene, at vi burde have kontaktet kunderne og så kun fornyet de domæner, hvor kunden rent faktisk var interesseret i det og accepterede, at vi gjorde det. Men vi vurderede, at der ikke var tid til at kontakte alle kunderne bag tusinder af domæner, ikke mindst fordi det var i sommerperioden, og mange kunder derfor ville være bortrejst,« siger Thomas Medard Frederiksen.

Men burde I ikke bare overholde de regler, som domænebestyreren i et land udstikker?

»Jo, det har du helt ret i. Sådan er virkeligheden nu engang. Men der er stor forskel på topdomæne-administratorer rundt omkring i verden, og vi er vante til fra andre steder, at der bliver lyttet mere til det feedback, vi overbringer fra vores kunder,« siger Thomas Medard Frederiksen.

»Vores alternativ ville være, at en del af vores kunders domæner ville være væk og i stedet registreret af domænepirater.«

I føler altså ikke, at der er blevet lyttet til jer hos .SE?

»Nej, det er absolut ikke sket.«

Konsekvensen af One.coms fornyelse af .se-domænerne er altså nu, at selskabet har 30 dages karantæne fra at registrere nye .se-domæner. Samtidig er .SE klar til at annullere kontrakten med One.com, hvis ikke forholdene bringes i orden.

Det lover Thomas Medard Frederiksen dog, at de bliver.

»Det indebærer, at vi nu skal forsikre os om, at kunderne rent faktisk også ønsker og accepterer, at vi har fornyet domænenavnet på deres vegne, og at de kan acceptere .SE's betingelser. Samtidig skal vi sikre, at de kundeoplysninger, vi har forsynet .SE med, er korrekte.«

Forventer I, at de forhold kan bringes i orden inden for 30 dage?

»Ja, det bliver bragt på plads, det er der ingen tvivl om. Og set i bakspejlet vil vi ikke gøre det igen. Det vil vi godt love både .SE og alle andre.«

Hvordan forventer I, at samarbejdet med .SE bliver fremadrettet?

»Jeg har ikke nogen forventning om, at de pludselig vil blive mere lydhøre. Jeg tror, vi fortsat vil opleve en topdomæne-administrator, som kører sin egen dagsorden. Det synes vi er ærgerligt set i forhold til for eksempel DK Hostmaster herhjemme, som sædvanligvis tager input fra kunderne meget alvorligt,« siger Thomas Medard Frederiksen.

Han forsikrer selskabets kunder om, at ingen domænenavne er i fare, og at kunderne ikke vil få nogen ekstraregning for fornyelsen af de omtalte .se-domæner i år.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anders Gammelmark

Det er meget nobelt af One at de vil "redde" deres kunder.
Det ændrer dog ikke på at de registrerede op mod 7000 domæner i kundernes navn uden kundens viden og samtykke.
Desuden forhåndsgodkendte de i kundens navn handelsbetingelserne hos nic.se i kundens navn igen uden kundens accept.

Jeg syntes det er utroligt heldigt sluppet, da de har gjort sig skyldige i utroligt mange forhold.

Måske ville det have været smart at henvende sig til nic.se på forhånd og samarbejde om opgaven, og hvis det så gik galt kunne man have gået til medierne. I dette tilfælde er det ikke nemmere at få tilgivelse end tilladelse.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize