Vinder international konkurrence: Aalborg vælger omstridt app-succes trods anklage om datatyveri

Det omstridte udviklingsfirma MobCoders har vundet konkurrence om en app-løsning til Aalborg Kommune. At virksomheden er beskyldt for datatyveri, får ikke kommunen til at ryste på hånden.

Aalborg Kommune har valgt softwarehuset MobCoders som vinder af en stor, international konkurrence om en mobilløsning, der kan afhjælpe trafikale problemer ved limfjordsforbindelserne.

Førstepladsen er samtidig adgangbillet til en international iværksætterkonference,, og brødrene bag MobCoders flyver derfor om få uger til San Francisco for at deltage i konferencen og mødes med Aalborg Kommune.

Aalborg Kommune vil ikke bekræfte, at MobCoders har vundet, da det endnu ikke er offentligt, hvem der har vundet løsningen. Version2 erfarer dog, at det er MobCoders, der er valgt som endelig løsning.

MobCoders har de seneste dage befundet sig i strid modvind. Mandag blev MobCoders-produktet RoadAid beskyldt for at stjæle data fra konkurrenten Fartkontrol.nu, og tirsdag kom det frem, at MobCoders i mindst tre tilfælde har pyntet på refencelisten.

Læs også: Dansk app-succes anklaget for at stjæle konkurrentens data

Læs også: Omstridt app-succes pynter på referencerne - og er som sunket i jorden

Beskyldningen om datatyveri får dog ikke Aalborg Kommune til at ændre på noget i forhold til, hvem vinderen af konkurrencen bliver.

»Vi har set artiklen på Version2 og må sige, at vi er nødt til at holde os objektive, for vi kan ikke se ud fra artiklen, hvem der har ret. Vi ved ikke, hvad der er rigtigt og forkert, men vi har læst artiklen og er opmærksomme på det,« siger Mette Skamris Holm, afdelingsleder for arealer og planlægning i Aalborg Kommune og ansvarlig for projektet med at finde en app-løsning.

Den overdrevent pæne referenceliste får dog kommunen til at løfte øjenbrynene - men stadig uden konkrete konsekvenser:

»Hvis referencerne ikke kan bekræfte et samarbejde, er der nogle spørgsmål, der skal stilles. Aalborg Kommune er ikke interesserede i at gå videre med et firma, der ikke har rent mel i posen. Hvis vi skal samarbejde med et firma, skal man have moralen i orden.«

Den løsning, kommunen har valgt, er den, som virkede mest interessant og troværdig i forhold til at kunne implementeres i løbet af seks uger efter konferencen i San Francisco, som er et af kravene, fortæller Mette Skamris Holm til Version2.

Billig løsning for kommunen

I alt bød 17 virksomheder ind på løsningen, som sidenhen blev indsnævret til fem finalister. Ifølge Mette Skamris Holm var der en meget stor kvalitetsspredning på de bud, de havde modtaget. Herefter skal Aalborg Kommune mødes med vinderen i San Francisco for at forventningsafstemme og finde ud af, hvordan det videre forløb er. Kommunen er nemlig ikke forpligtet til at gå videre med løsningen, men hvis de vælger at gå videre, skal kommunen hjælpe udviklerne med at markedsføre løsningen over for borgerne.

Det er ikke en del af projektet, at vinderen, altså MobCoders, skal modtage penge fra kommunen for at udvikle programmet, ligesom billisterne heller ikke skal betale for at bruge tjenesten. Mette Skamris Holm vil dog ikke afvise, at kommunen kunne finde på at støtte nogle af omkostningerne, hvis det viste sig nødvendigt for, at projektet kunne føres ud i livet, og at kommunen samtidig kunne se en gevinst i det.

Version2 har tirsdag forgæves forsøgt at kontakte brødrene bag MobCoders for at få at vide, hvordan de forestiller sig, forretningsmodellen skal være skruet sammen, hvis de ikke får penge fra hverken kommune eller trafikanter.

Det betyder også, at kommunen som udgangspunkt kun bruger arbejdstimer på at gennemgå projekterne, arbejde videre med et enkelt projekt, transport og ophold til turen til San Francisco og i sidste ende også markedsføring. Derfor kalder Mette Skamris Holm en eventuel løsning for noget, der er en billig løsning for kommunen og dermed også skatteborgerne.

App-løsning skal afhjælpe trafikale problemer

Konkurrencen er en del af et internationalt projekt kaldet LLGA Cities, der har kørt i flere år. Her dyster virksomheder om at løse en række internationale problemer. Udfordringen for Aalborg Kommune er de to forbindelser over Limfjorden, hvor der kan være trafikpropper i myldretiden og som følge af uheld. Dagligt kører 35.000 biler over broen over Limfjorden og 65.000 gennem tunnelen

»Projektet handler om at få rettidig information til billisterne. Det skal være en mobil løsning, som trafikanterne kan orientere sig i, inden de tager af sted hjemmefra. Det vil give dem, der ikke skal stemple ind på et bestemt klokkeslæt, muligheden for at tage af sted lidt før eller lidt efter og dermed måske undgå trafikproblemerne,« siger Mette Skamris Holm til Version2 og fortsætter:

»Hvis en tredjedel tager af sted på et andet tidspunkt, og en tredjedel tager en anden rute, kan man stå i en situation, hvor kun en tredjedel af den normale trafik er der, hvor problemet er. Det vil uden tvivl gøre det meget nemmere at få trafikken til at glide bedre.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (27)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Dan Bak-Kristensen

Det er lidt synd, at ikke-IT-kyndige personer godtager benægtelser og bortforklaringer, som for os andre er helt absurde. Men sådan er det jo tit.

Vi har flere logs og beviser for datatyveriet, end Version2 har kunne få med i disse artikler. Hvis nogen er interesseret, er de velkomne til at kontakte mig.

Dan / Fartkontrol.nu

  • 33
  • 0
Kristian Sørensen

Det er desværre meget normalt på it markedet at kunden har så svage it kompetencer at de bedømmer en leverandør alene på noget umiddelbart synligt såsom smilet, slipset, den flotte salgs præsentation, de flotte og farvestrålende ikoner på brugerfladen, den grafisk flotte men teknisk trivielle integration til kundens eksisterende data etc.

Det er ofte små trivielle ting som en kunde enten finder vildt avanceret eller tænder fuldstændigt af på, der afgør om et givet produkt, en given leverandør eller en given konsulent i deres øjne er enten helt fantastisk eller helt forfærdelig.

Man kan bruge dage på at lave algritmer til databehandling, kompensere for fejl i datagrundlaget, skrive vel performende kode, og så blive erklæret helt eller skurk alene afhængigt af om den knap i brugerfladen der aktiverer ens kode har runde eller firkantede hjørner.

Det giver let spil for alle hånde fusentaster, karl-smart-sælgere, og folk med halvdårlige løsninger der bare har den rigtige grafisk flotte "dansende blomst med iPhone integration" til at begejstre en kunde.

  • 18
  • 0
Johnnie Hougaard Nielsen

Men at benægte fakta lugter. Hvis MobCoders nu i stedet havde sagt: Ja, vi kopierer. Hvilke regler overtræder vi?

I det større perspektiv kan kopieringen dog ses som en "mindre enkeltsag", men så er det meget værre når der er så klare tegn på fiktive referencer. Så begynder det for alvor at se skummelt ud.

  • 13
  • 0
Peter Hansen

Det kunne være interessant at høre Aaalborg byrådsmedlemmer fra forskellige partier om denne sag. Politikere plejer jo gerne at ville i medierne.
Det er ikke sikkert alle politikerne har samme holdning som en kommunalansat, der er blevet lovet en tur til San Francisco og ikke er synderlig interesseret i indrømme nok at have valgt en kandidat på et forkert grundlag, der lader til at have meget tvivlsom omgang med andres ejendom. Både i form af data samt firmanavne og logoer på referenceliste.
Det kan jo være der er nogle byrådspolitikere der vil begynde at blande sig i hvem kommunen samarbejder med og udråber til vindere af en kommunal udskrevet konkurrence. De har muligvis udråbt en vinder på falsk grundlag, der har brugt andres data osv.

Gad vide hvordan deres CV ser ud i forhold til deres reelle CV?

  • 7
  • 0
Cem Turan

Forstår hellere ikke hvorfor man ikke har benyttet en løsning der allerede eksistere(waze.com)? Aalborg må være meget unik :)
Ligger der mon en kravspecifikation et sted til projektet?

Hvorfor er det også at man vil holde et møde i San Francisco, udover at man får en fin rejse betalt af skatteyderne?

  • 9
  • 0
Martin Kofoed

Jeg går ud fra, at kommunen har sikret sig rettighederne til vinder-app'ens kildekode, incl. servicelag? Det er jo den eneste måde at skrive en ny frontend på eller integrere til andre systemer ...

  • 1
  • 0
Rene Madsen

danske arbejdspladser.


Hvad er der for noget vrøvl. Vi skal ikke udvikle den samme ting i Danmark blot for at skabe arbejdspladser. Vi skal skabe NYE ting og det giver arbejdspladser.

Det er nu konstateret at der findes en gratis app, der kan hvad der ønskes, så bør kommunen, der administrer dine og mine penge benytte sig af det der forfindes, såfremt det opfylder de krav de har og disse krav er rimelige!

Det er samfundsskadeligt at bruge penge på at skabe noget som vi allerede kan få gratis. De penge skal bruges på andre ting der er meget mere samfundstjeneligt.

  • 12
  • 0
Johnnie Hougaard Nielsen

Det er nu konstateret at der findes en gratis app, der kan hvad der ønskes

Som tingene ser ud er det nu usikkert om Waze er en tilstrækkelig løsning; vi har jo intet set om krav fra kommunen, og ideer fra dem som kom med bud.

En indlysende forbedring ville være en mulighed for på forhånd at indberette ting som har betydning for trafikken (kloakarbejde i morgen), i stedet for at være afhængig af at nogen skal sidde fast først.

  • 1
  • 0
Christian Loiborg

Hej V2-læsere!

Der bliver spurgt til kravspec - I kan se opgaven, der blev stillet af Aalborg Kommune på llga.org, hvor I også kan finde RoadAids løsning.

Som nævnt i artiklen skal løsningen drøftes i San Francisco. Så selv om de eksisterende apps (fx RoadAid) tilsyneladende er trukket fra diverse App Stores, kan det både være RoadAid, der er løsningen, eller en ny, dedikeret app - det er ikke fastlagt endnu. Efter mødet har MobCoders seks uger til at kunne være klar med en løsning, enten ved at implementere den i en eksisterende, gratis løsning, eller ved at præsentere en ny løsning.

Da Aalborg Kommune ikke nødvendigvis køber noget af MobCoders (men altså som udgangspunkt kun bruger reklamepenge), tror jeg ikke, det ligger i kortene, at kommunen skal have hverken kildekoden eller rettighederne dertil.

Jeg har sendt idéen om en løsning til intelligent trafikstyring og Waze vs at præsentere en ny løsning videre til min transportkollega på Ingeniøren.

Mvh
Christian, Version2

  • 7
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere