Omringet af data: Kan virtual reality give bedre data-forståelse?

Illustration: Cisco/Slanted Theory/The Emerging Media Lab
Med VR-briller kan du dykke ned i dit datasæt dybere, end computerskærmen tillader.

Virtual reality og analytics. Det lyder måske lidt som et sammenstød på hype-motorvejen. Men der er gode argumenter og sågar en business case for såkaldt immersive analytics, mener Marty Resnick, der er senior director analyst hos Gartner.

»Ideen med immersive analytics er at være nedsunket i data. Det er en helt ny måde at visualisere data på og en helt ny måde at lave storytelling på,« siger han på analyselskabets Data & Analytics Summit, der fandt sted i London for nylig.

»Vi har en tendens til at have flere og flere skærme. Der er så mange datapunkter, vi gerne vil se, at vi bare udvider med skærm efter skærm.«

Med immersive analytics er du ikke begrænset af arealet af din skærm eller de to dimensioner, den viser. I stedet træder du virtuelt ind i datasættet - som regel sammen med andre - for at se datasættet fra en helt ny vinkel og for eksempel betragte ikke bare x- og y-aksen, men også z-aksen i et datasæt.

Immersive analytics kan gøre brug af virtual reality og augmented reality såvel som mixed reality. Hovedsagen er, at man bruger teknologien til at understøtte »data exploration, decision making, and collaboration«, hedder det i Gartners definition.

Datadrevet historiefortælling

Og det kan der være flere gode grunde til, mener Marty Resnick. Ifølge ham er et af målene med immersive analytics at sikre, at modtageren af den datadrevne fortælling hører efter.

»Jeg kan fortælle en bedre datahistorie, hvis du er engageret og opmærksom. Det er det, vi gerne vil opnå med immersive analytics,« forklarer han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere