Hvem vil være milliardær? Vinderen af kæmpe EPJ-ordre afsløres i dag

Region Hovedstaden og Region Sjælland vælger fredag leverandør af it-sundhedsplatform til op mod en milliard kroner. Tre it-leverandører venter i spænding.

Fredag eftermiddag afgøres det, hvem der løber med sejren i kampen om det milliard-store udbud på en fælles sundhedsplatform for Region Hovedstaden og Region Sjælland, der går under navnet ”It-sundhedsplatformen”.

Cerner Ireland, Epic og IBM/Systematic er tre tilbageværende kandidater til det prestigiøse projekt, der skal effektivisere det sygehusvæsen, der betjener mere end to millioner mennesker i regionerne.

Læs også: Derfor er gigantisk EPJ-udbud så vigtigt for danske Systematic

De tre bud på et system er i august måned blevet prøvekørt i et testmiljø på Herlev sygehus, således at den endelige beslutning kan træffes på det bedst mulige grundlag.

I opløbet er både Siemens og svenske Cambio Healthcare Systems blevet frasorteret, og nu er det altså tre amerikanske virksomheder, der skal slås om kontrakten. Alle med danske underleverandører.

Læs også: Cambio: Dansk knowhow er vores trumf i stort EPJ-udbud

Det nye EPJ-system skal blandt andet håndtere patientadministration, notatskrivning og medicinering, og det skal ifølge Region Hovedstaden udrulles i årene 2015-2017.

Læs også: IBM og Systematic i nyt samarbejde: Vil score kæmpe sundhedskontrakt

Version2 følger sagen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jakub Nielsen

På at nogen mener, at
* Det er internationale virksomheder, så de har nok en aftale med NSA om at læse journalerne
* at det hele er noget skod fordi flere af løsningerne er baseret på Java
* at vi nok kan forvente at alle læger mv. skal logge ind med NemID
* at løsningen kommer sandsynligvis til at køre på dyre Apple maskiner samt IPads og bliver flere år forsinket, nu da implementationsprojekter i det offentlige altid fejler stort
* og den eneste måde at ændre det hele på er ved at stemme til valget imens det er et hemmeligt valg fremfor evalg

Har jeg glemt noget? Det skulle da lige være, at løsningen bør udstille et REST lag, således vi kan selv programmere vores løsninger ovenpå et (fejlet) rammesystem

  • 8
  • 3
Tommy Bell

Det lyder godt nok voldsomt hurtigt.

Hvem end der vinder får jo voldsomt travlt. I travle perioder, der sker der jo som regel fejl, af større eller mindre ordensgrad. Men fejl sker der, når det så er sådan et system her, så er selv mindre fejl nok noget skidt.

Er der nogen der kan belyse hvorfor det er at de har så travlt? Der er vel efterhånden mange eksempler på hvordan det offentlige har så travlt og så projekterne kuldsejler fuldstændigt.

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Og vi kommer nok til at vente længe, for når der tales om et budget på en milliard, så kan vi være helt sikre på at:

Projektet ender med at koste omkring 2 milliarder.
Det sættes i drift i 2020, men i en amputeret og fejlbehæftet udgave.

Journalisterne kan godt spidse pennen, næste IT skandale søsættes i dag.

  • 2
  • 0
Bo Victor Thomsen

Hej Jakub -

Dit indlæg ku' tyde på, at du har læst for mange blogindlæg på v2.dk for nyligt ;-)

Blandt dine - satiriske - punkter var der faktisk ét som kunne hjælpe lidt på det offentliges "sædvanlige" problemer med store (og for den sags skyld også små) projekter.

For nu at lege lidt med ideen:

... Del det samlede projekt op i to bidder: 1) Database/forretningslogik og 2) brugerflade

... De to dele skal kommunikere over en klart defineret og dokumenteret snitflade (som kunne være REST baseret, hvis man nu virkelig elsker XML)

... Delprojekterne skal laves af hvert sit firma (for at garantere, at snitfladen fungerer og er dokumenteret)

... En substantiel bid af firmaernes kroner for systemet tilbageholdes indtil det kører tilfredsstillende.

Efter mange års arbejde som selvstændig IT konsulent - primært i det offentlige - har jeg erfaret, at mange "store" systemer mestendels fejler i brugerfladen, fordi denne ikke tilpasses en given opgave og alle medarbejdere arbejder med den samme generelle brugerflade. Når man efter et stykke tid får afklaret hvilke specielle behov forskellige personale grupper har i forhold til systemet, koster det kassen at få tilrettet dette grundet leverandørens monopol lignende situation. Og man kan ikke sætte andre leverandører til arbejdet, fordi systemerne oftest er skruet sammen som en "sort boks" med manglende eller inferiør dokumentation.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere