Ole Sohn: Det skal være tryggere at handle i udenlandske netbutikker

Bedre klagemuligheder skal få europæerne til at handle mere i netbutikker i andre EU-lande. Forbrugerrådet kritiserer dog erhvervsministerens forslag for ikke at give nok sikkerhed.

Danskerne handler fortrinsvis i danske internetbutikker, men nu vil erhvervs- og vækstminister Ole Sohn bruge det danske EU-formandskab til at forbedre europæernes tillid til at handle i andre EU-landes netbutikker. Det skriver 24timer.

Ministeren skriver i en e-mail til avisen, at det vil give internetbutikkerne mulighed for at få hele EU som markedsplads, ligesom forbrugerne vil få bedre udbud af varer og priser.

Ole Sohn foreslår, at forbrugertilliden til internethandel i udlandet skal forbedres ved at øge betalingssikkerheden og give bedre muligheder for at klage.

Forbrugerrådet er dog ikke tilfreds med ministerens nuværende forslag.

»Som forslaget ser ud nu, er barren sat alt for lavt, for i det foreslåede skal den erhvervsdrivende selv sige ja til, at en klagesag mod dem bliver behandlet. Selvom netbutikken skal oplyse, om de siger ja til klagesager, hjælper det jo ikke den danske forbruger til at stole mere på nethandel i EU,« siger chefkonsulent Benedicte Federspiel fra Forbrugerrådet til 24timer.

Dansk Industri foreslår ifølge 24timer, at man kunne udbrede det danske E-mærkning til resten af Europa.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Anonym

Der er intet belæg for at en sådan mærkningsordning kan udbredes til resten af EU.

For at en sådan mærkningsordning skal fungerer, så er det påkrævet at identifikationen af netbutikbrugeren er entydig. Det skal virke på tværs af alle landes lokal lovgivning, hvilket pt. ikke er muligt. Især fordi man i andre lande, har lovgivning der forhindrer at personlige oplysninger sendes på nettet, med mindre den enkete borger et tilspurgt, i hver eneste identifikationssituation.

Ole Sohn er blevet forelagt et sådan identifikationssystem, men har afvist at der skulle være behov for dette.

  • 0
  • 0
#2 Martin Kirk

Kunne han så ikke også i samme omgang tvinge alle sælgere på nettet i EU, at de SKAL sender til ALLE lande i EU ??

Jeg er så forbandet træt af webshops i tyskland, england mf. ikke gider sende til Danmark. HVOR SVÆRT KAN DET VÆRE ?

Jeg troede EU handlede om et frit indre marked, hvor varer kan flyde frit osv osv.

  • 2
  • 3
#3 Kenn Nielsen

Jeg er så forbandet træt af webshops i tyskland, england mf. ikke gider sende til Danmark. HVOR SVÆRT KAN DET VÆRE ?

Lad mig gætte.. Disse steder kan det betale sig at købe noget, som der forhandles i hele EU.

Jeg har også haft fornøjelsen af at (prøve på at) bestille noget som bare koster langt mindre i enten DE eller UK, for derefter - helt ved check ud - at få beskeden, at lige nøjagtigt denne vare ikke sendes til DK.

Åbent marked, min bare..

K

  • 0
  • 1
#4 Peter Makholm Blogger

Jeg er så forbandet træt af webshops i tyskland, england mf. ikke gider sende til Danmark. HVOR SVÆRT KAN DET VÆRE ?

Det kan være ret besværligt. Hvios en webbutike har for stor omsætning til danskere skal der betales dansk moms. Det kræver først og fremmest at man opgør den danske opsætning individuelt og dernæst at man enten tager kontakten til de danske myndigheder eller bare lukker for danskere midt på året.

Og så interessante er danske kunder altså heller ikke...

Men findes der egentlig ordentlige undersøgelser af om danskerne er utrgge og hvad det i så fald der gør dem utrygge? For mig virke det mest som om at man blindt forsøger at pushe danske løsninger. Men hvis det der gør folk utrygge er at de risikerer at stå i en situation hvor de skal forklare en mangel hvor begge parter i bedste fald har engelsk som andetsprog, så hjælper mærkningsordninger og klageregler jo ikke.

  • 3
  • 0
#6 Ole Pedersen

HELDIGVIS har de fleste danskere tendens til at handle i danske netbutikker. P.g.a. unaturligt høje fragtpriser i Danmark, kan de danske netbutikker ikke konkurrere på Europæiske markeder. En tysk netbutik kan sende en pakke på 1 kg til Sverige for 24 kr. En dansk butik skal betale 150 kr for samme pakke til Sverige... Så mere inter-eu handel vil koste arbejdspladser i DK, hvis der ikke gøres noget ved de monopolprægede fragtpriser fra DK...

  • 2
  • 1
#7 Jesper Lund

Jeg har også haft fornøjelsen af at (prøve på at) bestille noget som bare koster langt mindre i enten DE eller UK, for derefter - helt ved check ud - at få beskeden, at lige nøjagtigt denne vare ikke sendes til DK.

Ja, det har jeg også prøvet, og der er masser af webbutikker med elendigt design og et serviceniveau som i USSR's køtider. Gå uden om dem, og vælg nogle andre. Det er ikke webbutikker som vi mangler i EU. Jeg køber selv mange ting via Amazon Marketplace og eBay fordi man nemt kan se hvem der vil sende til Danmark og, ikke mindst, hvad det koster.

Den grundlæggende forbrugerbeskyttelse, så som at kreditkortbetalingen kan tilbageføres hvis varen ikke dukker op, har du uanset hvor du handler (Danmark, EU eller Afghanistan). Faktisk har du (lidt) bedre beskyttelse hvis du betaler med et kreditkort end med Dankort (herunder hvis du bruger Visa delen af Visa/Dankort). For eBay og Amazon Marketplace er der dog et forbehold: her er det op til eBay/PayPal og Amazon, og ikke dansk lovgivning eller aftaler, hvilken beskyttelse du har ved manglende levering. Om det er værre eller bedre tør jeg ikke sige (men for nylig fik jeg en email fra eBay om at en sælger havde solgt "piratkopierede" varer, og jeg kunne bare emaile til eBay og få pengene tilbage; det havde min bank næppe gjort).

  • 1
  • 0
#9 Jesper Lund

HELDIGVIS har de fleste danskere tendens til at handle i danske netbutikker. P.g.a. unaturligt høje fragtpriser i Danmark, kan de danske netbutikker ikke konkurrere på Europæiske markeder. En tysk netbutik kan sende en pakke på 1 kg til Sverige for 24 kr. En dansk butik skal betale 150 kr for samme pakke til Sverige...

De danske fragtpriser er netop et argument for at handle i udlandet, specielt for småforsendelser som kan sendes som brev (DVD/BD film, bøger, mindre elektronik, o.lign.). Nogle gange kan du i UK butikker købe DVD film incl. forsendelse for mindre end hvad det koster at sende en DVD i en boblekuvert fra Glostrup til Valby.

Returretten og reklamation kan være lidt tricky ved køb i udlandet på grund af de danske fragtpriser.

Det er ikke kun et spørgsmål om fragtpriser. På visse områder er konkurrencen mellem forskellige sælgere langt større i udlandet end i DK. Computerhardware koster som regel det samme i DK som i Tyskland lige så snart der er 3-4 forskellige sælgere på edbpriser.dk, men hvis du ser på DVD/BD film er der langt større prisspredning i udlandet end i DK (formentlig fordi FDV kontrollerer priserne som grossist). Mange BD film har endda danske undertekster i UK udgaven, og så kan besparelsen være over 50% i forhold til den danske pris.

  • 0
  • 0
#10 Morten Fordsmand

Omkring paypal havde jeg en god oplevelse for et par år siden, hvor en svindler prøvede at tørre mig for 400£, jeg oprettede en klage og fik pengene tilbageført, uden specielt meget bøvl, selv om svindlerne forsøgte at dokumnetere leverancen med et tomt anbefalet brev.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere