I cirka et døgn har der været driftsproblemer med Office 365, som har bevirket, at europæiske brugere har haft svært ved at tilgå deres mail i cloud-løsningen. Som Version2 - med hjælp fra The Register - tidligere kunne oplyse, så dukkede de første meldinger om problemer op i går formiddags.
I en opdatering til The Registers artikel fra i går oplyser Microsoft, at nedbruddet berører en begrænset mængde enterprise-kunder i Europa. Private brugere skulle ikke være berørte.
Under debatten i Version2's oprindelige artikel fremgår det, at foreningen Hedeselskabet, der har status som erhvervsdrivende fond, er blandt de berørte organisationer. Her fortæller kommunikationsdirektør Christian Bogh, at organisationens 2.000 medarbejdere siden klokken 10 om formiddagen (altså i går) ikke har kunnet sende eller modtage mails i forbindelse med nedbruddet i Office 365.
I en opfølgende mail oplyser Christian Bogh, at Hedeselskabets e-mailsystem, som altså kører på Office 365, begyndte at komme op omkring 20.30 i går aftes.
»Der havde vi været nede i cirka 10 timer. Desværre var det ikke alle, der modtog mails, og dem, der gjorde, modtog i klumper.«
Han fortæller, at der også har været problemer med Hedeselskabets e-mailsystem i dag, 25. januar. Det fremgår af et tweet fra Microsoft, at der også i dag har været problemer. Nærmere bestemt i relation til autentifikation på Exchange-infrastrukturen.
Our telemetry data is indicating connection time outs within the Exchange authentication infrastructure, resulting in impact. More details are published under EX172491 in the admin center.
— Microsoft 365 Status (@MSFT365Status) January 25, 2019
Af et andet tweet fra Windows-producenten fremgår det, at problemet har været i relation til nogle Domæne Controllere.
We’ve determined that a subset of Domain Controller infrastructure is unresponsive, resulting in user connection time outs. We’re applying steps to mitigate the issue. More details can be found in the admin center published under EX172491.
— Microsoft 365 Status (@MSFT365Status) January 24, 2019
Ifølge en statusside for Office 365 skulle alle problemer være løst, og systemerne skulle i skrivende stund fungere.
Christian Bogh oplyser, at Hedeselskabet har modtaget generelle informationer fra Microsoft via deres Admin Center. Desuden har Hedeselskabet selv taget kontakt til Microsoft i forbindelse med den 10 timer lange mørklægning af e-mail-kommunikationen.
Ifølge Christian Bogh kom der dog ikke det store ud af den direkte kontakt:
»Vi fik en uofficiel kommentar om, at de arbejdede på sagen, men det var det. Så det gav ikke ret meget ekstra værdi for os,« skriver kommunikationsdirektøren.
Han giver udtryk for skuffelse over serviceniveauet fra Microsoft i forbindelse med det omfattende nedbrud.
»Vi er naturligvis kede af nedbruddet, men vi ved også, at nedbrud altid vil forekomme. Det største problem set med vores øjne er 1) den manglende kommunikation fra Microsoft og 2) den meget lange nedetid. Det harmonerer ikke med vores opfattelse af et godt serviceniveau fra Microsofts side,« skriver han.
På Twitter kritiserer flere brugere også det, de oplever som mangelfuld kommunikation fra Microsoft i forhold til det, der for nogen har været et omfattende nedbrud:
Crazy that such a big company with a system like azure with so many proclaimed redundancy is not able to 1st see what is the problem 2nd solve it nor 3rd inform about it. Shame on you! #office364
— Sven Börner (@mrburnshalle) January 24, 2019
Version2 har været i kontakt med Microsoft i Danmark. Her beklager man episoden, og henviser derudover til den kommunikation, der har været fra centralt hold. Version2 har rettet henvendelse til en international pressekontakt hos Microsoft for en kommentar. Vi vender tilbage, såfremt der er nævneværdigt nyt at berette i den forbindelse.