Office 365-nedbrud: 2.000 medarbejdere hos dansk forening uden mail i 10 timer

Den erhvervsdrivende fond Hedeselskabet havde store problemer med at sende og modtage mails i kølvandet på et større nedbrud i Office 365.

I cirka et døgn har der været driftsproblemer med Office 365, som har bevirket, at europæiske brugere har haft svært ved at tilgå deres mail i cloud-løsningen. Som Version2 - med hjælp fra The Register - tidligere kunne oplyse, så dukkede de første meldinger om problemer op i går formiddags.

I en opdatering til The Registers artikel fra i går oplyser Microsoft, at nedbruddet berører en begrænset mængde enterprise-kunder i Europa. Private brugere skulle ikke være berørte.

Under debatten i Version2's oprindelige artikel fremgår det, at foreningen Hedeselskabet, der har status som erhvervsdrivende fond, er blandt de berørte organisationer. Her fortæller kommunikationsdirektør Christian Bogh, at organisationens 2.000 medarbejdere siden klokken 10 om formiddagen (altså i går) ikke har kunnet sende eller modtage mails i forbindelse med nedbruddet i Office 365.

I en opfølgende mail oplyser Christian Bogh, at Hedeselskabets e-mailsystem, som altså kører på Office 365, begyndte at komme op omkring 20.30 i går aftes.

»Der havde vi været nede i cirka 10 timer. Desværre var det ikke alle, der modtog mails, og dem, der gjorde, modtog i klumper.«

Han fortæller, at der også har været problemer med Hedeselskabets e-mailsystem i dag, 25. januar. Det fremgår af et tweet fra Microsoft, at der også i dag har været problemer. Nærmere bestemt i relation til autentifikation på Exchange-infrastrukturen.

Af et andet tweet fra Windows-producenten fremgår det, at problemet har været i relation til nogle Domæne Controllere.

Ifølge en statusside for Office 365 skulle alle problemer være løst, og systemerne skulle i skrivende stund fungere.

Christian Bogh oplyser, at Hedeselskabet har modtaget generelle informationer fra Microsoft via deres Admin Center. Desuden har Hedeselskabet selv taget kontakt til Microsoft i forbindelse med den 10 timer lange mørklægning af e-mail-kommunikationen.

Ifølge Christian Bogh kom der dog ikke det store ud af den direkte kontakt:

»Vi fik en uofficiel kommentar om, at de arbejdede på sagen, men det var det. Så det gav ikke ret meget ekstra værdi for os,« skriver kommunikationsdirektøren.

Han giver udtryk for skuffelse over serviceniveauet fra Microsoft i forbindelse med det omfattende nedbrud.

»Vi er naturligvis kede af nedbruddet, men vi ved også, at nedbrud altid vil forekomme. Det største problem set med vores øjne er 1) den manglende kommunikation fra Microsoft og 2) den meget lange nedetid. Det harmonerer ikke med vores opfattelse af et godt serviceniveau fra Microsofts side,« skriver han.

På Twitter kritiserer flere brugere også det, de oplever som mangelfuld kommunikation fra Microsoft i forhold til det, der for nogen har været et omfattende nedbrud:

Version2 har været i kontakt med Microsoft i Danmark. Her beklager man episoden, og henviser derudover til den kommunikation, der har været fra centralt hold. Version2 har rettet henvendelse til en international pressekontakt hos Microsoft for en kommentar. Vi vender tilbage, såfremt der er nævneværdigt nyt at berette i den forbindelse.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Christian Nobel

Klynk, klynk, klynk.

Selvføgelig er det ærgerligt at der er et nedbrud i 10 timer, men prøv dog at se lidt realistisk på det - hvis ellers ikke der kommer yderligere nedbrud i år er det er en oppetid på 99,89%.

Det garanteres en oppetid på 99,9% for det såkaldte NemID - og det må alt andet lige anses for lidt mere vigtigt end adgang til mail.
Og her er der endda ingen mulighed for at vælge alternative løsninger.

Hvis man virkelig mener at hele ens tilværelse bryder sammen, bare fordi posten bliver forsinket i 10 timer, så må man selv poste de midler i der er nødvendige for at sikre en højere oppetid - men så kommer det jo til at koste (mange) knaster, og det vil man jo heller ikke.

Mikkel Holm

osten bliver forsinket i 10 timer, så må man selv poste de midler i der er nødvendige for at sikre en højere oppetid - men så kommer det jo til at koste (mange) knaster, og det vil man jo heller ikke.

Man må forvente der er redundans og ha på en sådan løsning. Derfor må det bare ikke gå ned.
Hvad tror du det koster virksomheder af millionomsætning, hvis de ikke kan arbejde en hel dag? Det er ikke billigt og derfor må det ikke ske. Endnu værre hvis det ikke kun er adgangen, men også modtagelsen der er nede. Pyha der kan gå mange ordre tabt.

Ditlev Petersen

Hvad tror du det koster virksomheder af millionomsætning, hvis de ikke kan arbejde en hel dag? Det er ikke billigt og derfor må det ikke ske.


Jeg har en flaske blæk og en gåsepen liggende - just in case. Det er vist mere end 15 år siden, at jeg måtte gribe den på arbejdet. Men altså jo mere it, desto hårdere falder man. Når man falder. Det er sjældent, at alle skrivemaskiner går i baglås (med mindre de er elektriske og strømmen går). Så måske skal vi bare leve med, at tingene går ned af og til. Og have et eller andet "beredskab" til det værste. Så tit sker det altså heller ikke.

Endnu.

Søren Walther

Et forsigtigt bud fra mig ville være at de fleste medarbejdere på kontorarbejdspladser ville stige i produktivitet hvis mailen ikke virkede et arbejdsdag eller to.

At sende 2000 medarbejdere hjem med den begrundelse er selvfølgelig godt for medarbejderne at tage en ekstra fridag men det kunne have være klaret med en besked på intrenettet og ved kaffen om at "Business as usual" var dagens ordre.

/Søren

Morten Fordsmand

Deraf frem går at MS IKKE garanterer oppetid, RTO eller RPO eller den slags ting for mails.

Deres ansvar er begrænset til ikke at opkræve afgift for de måneder hvor de ikke opnår deres SLA.

Så man får hvad man (ikke) betaler for.

Der er selvfølgelig andre services og andre cloudleverandører hvor aftalerne er anderledes, så det er en god ide at gøre sit hjemmearbejde.

Lasse Mølgaard

Selvføgelig er det ærgerligt at der er et nedbrud i 10 timer, men prøv dog at se lidt realistisk på det - hvis ellers ikke der kommer yderligere nedbrud i år er det er en oppetid på 99,89%.

Det minder mig om en gang jeg var vikar i en virksomhed og det kom dem for øre at jeg læste et-eller-andet med IT...

De var lige flyttet til en ny lokation og jeg var hyret til at hjælpe med at bygge reoler til lagerhaller.

Men det blev hurtigt ændret til at hjælpe dem med at få firmaets internetforbindelse til at virke.

Lang historie kort: Da jeg fik hul igennem, kunne jeg se mailserveren gå amok og der kom et højlydt kollektivt suk fra hele bygningen, for nu fik alle rigtig mange mails...

Morten Vinding

Også i November
De var faktisk også nede i (mener jeg) November, hvor 2 factor var nede i det meste af verden i godt et døgn.
Selvfølgelig kun en problem hvis man bruger 2 factor.

Den var nede to gange i november, under mig faktisk over at det ikke gav mere larm i pressen.
Måske er der ikke så mange der bruger 2 factor?
https://www.tomshardware.com/news/microsoft-multifactor-authentication-l...
Tror det ramte det meste af verden begge gange, vi blev i hvert fald ramt af begge.

En pinlig sag for Microsoft...

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize