Offer for stort ScanNet-nedbrud: Dedikeret server var ikke nok

Selv om Nicehair.dk havde købt en dedikeret serverløsning hos ScanNet, blev netbutikken alligevel ramt af det omfattende nedbrud på ScanNets servere. Løsningen var nemlig alligevel ikke 100 procent selvstændig.

ScanNet, der blandt andet hoster Danmarks største webhotel, oplevede for tre dage siden et større nedbrud på deres servere. Det førte til en kædereaktion af nedbrud blandt de mange kunders hjemmesider, heriblandt også en hel del webshops.

En af de påvirkede netvirksomheder er Nicehair.dk, der sælger blandt andet hårprodukter, og kun over internettet. Netop fordi virksomheden er så afhængige af oppetiden blev der postet en del penge i at få flyttet alle data over på en dedikeret server hos ScanNet, som burde gøre firmaet uafhængigt af ScanNets egne driftsproblemer.

Men ifølge Simon Elkjær, der arbejder med marketing i Nicehair, så viste det sig, at blandt andet billedmaterialet og betalingssystemet ikke var flyttet med over på den dedikerede server.

»Vores betalingssystem går gennem en betalingsgateway, der åbenbart er hostet hos dem. Det har betydet, at det har været nede i sammenlagt 6 timer. Det er mange timer for en virksomhed som vores,« fortæller han og fortsætter.

»Derudover så var alt vores billedmateriale åbenbart heller ikke flyttet med over på vores dedikerede server. Det har resulteret i næsten to hele dage uden grafik på hjemmesiden. Så vores kunder har måttet shoppe i blinde,« siger Simon Elkjær til Version2.

Ifølge et indlæg på ScanNets hjemmeside, så var det en pludselig øget trafikbelastning af serverne der resulterede i lange svartider og i visse tilfælde timeouts hos kunderne.

Efter uden held at have forsøgt sig med opdateringer af systemernes infrastruktur, begyndte man at flytte data over på et parallelt system. Men da de berørte systemer fortsat er voldsomt belastede, så tager flytteprocessen meget længere tid end først forventet.

Dårlig information fra ScanNet
Morten Sørensen, der er partner i Nicehair, mener desuden ikke, at ScanNet har været gode nok til at informere deres kunder om driftsproblemerne.

»Vi bliver aldrig kontaktet af ScanNet om, at der er problemer med vores server. Og da der i en periode er totalt nedbrud, så er det også os selv, der opdager det først, da vi pludselig ikke modtager bestillinger længere,« siger Morten Sørensen til Version2, der har fuld forståelse for, at der kan ske uheld.

»Selvfølgelig kan der ske nedbrud, men deres håndtering har bare været rigtig dårlig. Når man ringer til dem med en forespørgsel, så lover de at følge op, men vi hører aldrig noget fra dem, før vi selv følger op,« siger Morten Sørensen.

I en redegørelse fortæller Nicehair, at man forventer, at ScanNets problemer har kostet dem mellem 5 og 10 procent af deres månedlige omsætning. Man tør desuden ikke spå om, hvad det ville have kostet dem i tabt omsætning og kunder, hvis de stadig havde været placeret på en af de store delte hostingløsninger hos ScanNet.

»Vi er lykkelige over ikke længere at ligge på deres primære server og håber på, at alle ScanNets kunder kommer helskindet igennem,« skriver Nicehair.

Det har ikke været muligt at få fat i ScanNet, men firmaet oplyser på sin hjemmeside, at driften skulle blive normal igen snarest.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Rune Glerup

5-10% omsætningstab over 2 dage er vel ikke helt i hegnet.

Selvom det bliver muligt at modtage betalinger igen efter 6 timer kan det godt tænkes at skade omsætningen hvis grafik og billeder ikke bliver vist på shoppen.

  • 0
  • 0
Jonathan Stein

Det er en udbredt misforståelse, at en dedikeret server skulle gøre løsningen mere stabil.
Det eneste en dedikeret server sikrer er, at man er nede, hvis serveren fejler.

Et redundant setup, hvor flere servere kan håndtere det samme website kan sagtens laves i et delt miljø, og vil som regel være både billigere og mere stabilt end en dedikeret server.

M.v.h.

Jonathan
  • 0
  • 0
Lasse Andersen

Jeg arbejder hos Nicehair.dk og jeg kan fortælle at vi har baseret vores estimat på baggrund af flere variable. Jeg skal lige slå fast at estimatet ligger mellem 5 og 10 %.

Først of fremmest har vi de pågældende dage set en ordrenedgang som udelukkende skyldes manglede billedmateriale. Vi har statistik der begrunder vores daglige salgsprognoser og her har det været nemt at se det reelle tab, time for time. Taget i betragtning at vi pumper det samme antal kroner i markedsføring, ubetinget af om billederne er offline eller online, har vi ligeledes observeret et fald i konverteringsraten, som også kan anvendes som begrundelse for vores estimat.

Derudover kommer det nok ikke som en overraskelse, at der er forskel på om de 6 timers totale nedetid ligger samlet eller spredt, samt hvilke dage og tidspunkter der er involveret. Hvis nedetiden udelukkende havde været om natten (00.00-5.30) kunne det tabte antal ordre formentlig tælles på to hænder. Jeg kan så afsløre at blot 2 timers sammenhængende nedetid i et af de tidspunkter, hvor vi dagligt modtager flest ordrer, kan koste os helt op til 20 % af dagens ordrer.

Ovennævnte resulterer både på kort og lang sigt tabte kunder og markedsandele. Ser man på den type produkter vi sælger, vil der for 95 % af vores kunder være tale om et produkt der indenfor en rimelig tidshorisont skal genbestilles. Vi forsøger at servicere vores kunder på bedste vis, lige netop for at skabe relationer der resulterer i en tilbagevendende kunde. Derfor er det også relevant at nævne, at vores estimat slet ikke tager højde for tabet af gentagne ordre fra tabte kunder, dvs. estimatet er kun er fremsat på baggrund af vores tab på kort sigt.

Med venlig hilsen
Lasse Bendixen Andersen
Ansvarlig for økonomi og administration
www.nicehair.dk

  • 0
  • 0
Adam Tulinius

"Først of fremmest har vi de pågældende dage set en ordrenedgang som udelukkende skyldes manglede billedmateriale."

Det er farligt at slynge den slags ud. Der kunne også være dukket en ny konkurrent op på samme tid.

Desuden har i vel accepteret en SLA, og det er vel som sådan det eneste relevante. Det er selvfølgelig skidt at jeres host ikke har overholdt aftalen om at flytte alt over på en dedikeret server, men at tro at betalings-gatewayen også blev flyttet må bero på en misforståelse.

Ydermere, det lyder som om jeres firma er ved at gå under på grund at dette nedbrud; måske skulle i så på forhånd have betalt jer ud af en mere stabil/redundant løsning?

  • 0
  • 0
Rasmus Kaae

Ja, nedetid er belastende - men det gælder altså også hvis der er håndværkere i den fysiske butik. Det er noget man må tage højde for.

En anden ting: Jeg har aldrig hørt om hjemmesiden og ingen i min omgangskreds kender til den. Hvor stort et beløb er der tale om? Hvis det er et spørgsmål om et par handler; ja så kan det jo skyldes alverdens ting - f.eks. tilbud i Bilka eller lign.

  • 0
  • 0
Søren Hansen

Der er vel også nogen som ikke har hørt om SmartGuy.dk, men det gør dem ikke nødvendigvis små.

Jeg kan tælle mig frem til over 80 større mærker på www.NiceHair.dk og ialt flere hundrede kategorier.

Lagt sammen med 14.000 fans på facebook og næsten 6.000 gode anmeldelser på Trustpilot, kan man vel godt sige at de ikke er de ligefrem er små.

Hvis du f.eks ser BilligVoks på Trustpilot har de kun lige under 4.000 anmeldelser og BilligVoks er ikke små!

Trustpilot er måske ikke en indikator for hvor stor en webshop er, men jeg tæller 10-15 nye anmeldelser om dagen på NiceHair's profil

Med en svar-rate på 5-10% (http://www.trustpilot.dk/Business) kan man jo regne sig frem til at NiceHair har over 200 ordrer om dagen!

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize