Offer for rejsekort-spidsfindighed: Kørte 2x3 zoner - betalte for 8

Rejsekort-kunder skal holde godt øje med tiden, hvis de vil undgå at betale for overflødige zoner i forhold til passagerer med pap-klippekort.

2x3=8? Nej, vil flere nok tænke. Men ikke desto mindre så det ud til at være tilfældet, da Finn Gamél Christensen 8. juli i år rejste fra Lyngby til Albertslund for at hente sine børnebørn og så tilbage til Lyngby igen. En rejse, der som følge af den måde, rejsekortsystemet er indrettet på, endte med at blive dyrere, end hvis han havde brugt et almindeligt klippekort af pap.

Umiddelbart er rejsen fra Lyngby til Albertslund og retur på to gange tre zoner svarende til en pris på 2x20 kroner, altså 40 kroner i alt.

Men da Finn Gamél Christensen kigger sin rejseoversigt igennem, fremstår de to rejser som én rejse fra Lyngby til Lyngby og med en pris på 47 kroner. Han skriver til kundeservice hos Rejsekort A/S for at få opklaret, hvordan det kan være.

Forklaringen fra kundeservice er, at der er gået mindre end 30 minutter, fra Finn Gamél Christensen har checket ud i Albertslund, til han har checket ind igen. Og hvis rejsen inden for en halv time genoptages i samme zone, som check ud er foretaget i, så bliver de to rejser lagt sammen. Men hvordan bliver det til otte zoner? Jo, i rejsekortsystemet er der noget, der hedder maksimum-rejsetid, som er den tid, det højst må tage at rejse et givent antal zoner.

Læs også: Rejsekortets prismodel bør gøres strafbar

Kundeservice henviser i det konkrete tilfælde til bilag 5 i arket Regler for priser for rejser på Rejsekorts hjemmeside. Her fremgår det, at det i hovedstadsområdet højst må tage to timer at rejse de 6 zoner, Finn Gamél Christensens to rejser er blevet lagt sammen til.

Ud fra de oplysninger om rejsetider, Version2 har fået forelagt, fremgår det, at rejsens samlede varighed - fra det første check ind i Lyngby til det sidste check ud, ligeledes i Lyngby - er på 2 timer, 27 minutter og 34 sekunder, hvilket svarer til 8 zoner. Og det koster altså 47 kroner. Dermed var der også mindre end 3 minutter til, at rejsetiden var kommet over de 2 timer og 30 minutter, det må tage at rejse 8 zoner. Og så var rejsen blevet takseret til 9 zoner og 49 kroner i stedet.

Ifølge rejsetiderne var Finn Gamél Christensen kun blevet takseret for 2x3 zoner, hvis ikke rejserne var blevet lagt sammen. De to rejser holder sig således under 1 time og 15 minutter, som er maksimum-rejsetiden for 3 zoner i hovedstadsområdet.

Forklaringen om maksimum-rejsetid er Finn Gamél Christensen langtfra tilfreds med

»Rejsekortet kan ikke vilkårligt opkræve beløb, blot fordi det passer ind i de systemer, der er lavet,« skriver han i en henvendelse til Rejsekort Kundecenter, som Version2 har fået forelagt.

Finn Gamél Christensen, der er ingeniør, har svært ved at forstå, at det kan være et større problem at indrette rejsekortsystemet, så det tager højde for, om det ville være billigere for kunden at lægge to rejser sammen til én rejse eller lade dem forblive som selvstændige rejser.

Kundeservice: Nul-rejse kan løse det

Sammenkædningen af rejser kan ifølge kundeservice dog undgås ved at foretage det, der i rejsekort-terminologi kaldes en nul-rejse. Det foregår ifølge den besked, Finn Gamél Christensen har fået fra kundeservice, ved, at der først checkes ud fra rejsen. Dernæst checkes der ind igen, det skal så efterfølges af et check ud, og så skulle kortet være det, kundeservice kalder nulstillet.

Men heller ikke denne løsning har Finn Gamél Christensen meget tilovers for:

»Rejsekortets oplysning om ‘nul-rejse’ betragter jeg som en vittighed. For det første vidste jeg det ikke. For det andet vidste jeg heller ikke, hvor lang tid der skulle gå, inden jeg returnerede. Og endelig er det jo absurd at checke ud af bussen, spæne op til forenden, checke ind, spæne ned gennem bussen og checke ud igen. Er bussen fyldt, kan det ganske enkelt ikke lade sig gøre!« skriver Finn Gamél Christensen.

Version2 har forelagt sagen for Rejsekort A/S, som har sendt den videre til Movia med henvisning til, at det er trafikvirksomhederne, der fastsætter priser, produkter og kundeservice.

I en mail sendt via Movias presseafdeling oplyser markedschef i Movia Søren Englund, at det er korrekt, at rejsens pris afhænger af antal zoner samt rejsens varighed. Og at der derfor kan være tilfælde, hvor rejsekort ikke er den billigste løsning. I tvivlstilfælde opfordrer Movia til tjekke rejsens pris på Rejseplanen.dk. I mailen står der desuden, at hvis rejsekort-kunder vil undgå, at deres rejser sammenkædes som i det aktuelle tilfælde, skal de være opmærksomme på, at der skal gå minimum 30 minutter fra check ud til returrejse-check ind.

På spørgsmålet om, hvorvidt han mener, det er rimeligt at taksere rejsen som i Finn Gamél Christensens tilfælde, står der i det skriftlige svar fra Søren Englund:

»Sammenkædning af rejser sker, når der er mindre end 30 min. mellem check ud og nyt check ind. Systemet er sat sådan op for at tage hensyn til de passagerer, der rejser på steder, hvor der er lang tid mellem busserne, og som derfor kunne risikere at skulle betale for to rejser, hvis de blev forsinket undervejs. Langt størstedelen af passagerne har imidlertid rejsemønstre, der gør, at deres rejser ikke bliver kædet sammen. Derfor er det et fåtal, der vil opleve en taksering som i dette tilfælde.«

Læs også: Rejsekort A/S: Tysk mobil-løsning kan højst supplere dansk plastikkort

Søren Englund kan ikke oplyse, hvor ofte det hænder, at passagerer betaler ekstra som følge af flere rejser, der bliver lagt sammen til en rejse, da Movia ikke har statistik, som viser den slags situationer.

Men selvom et ukendt antal passagerer kan være havnet i situationer som den, Finn Gamél Christensen har oplevet, har Movia, der er medejer af Rejsekort A/S, umiddelbart ingen planer om at ændringer i rejsekortsystemet.

»Systemet forsøger dels at tage hensyn til de passagerer, der rejser på steder, hvor der er lang tid mellem busserne, og som derfor kunne risikere at skulle betale for to rejser, hvis de blev forsinket undervejs, dels at tage højde for, at passagererne ikke kan rejse ubegrænset rundt (cirkelrejser). Derfor er der både et zone- og et tidsparameter indbygget i systemet. Langt de fleste kunder har gavn af reglen om transittid. Vi har derfor ingen aktuelle planer om at ændre på systemet, men henvendelser som denne giver naturligvis anledning til, at vi drøfter, om der skal ske justeringer,« oplyser Søren Englund.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (90)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Christian Nobel

Hvordan forholder rejsekortet sig til forsinkelser?

Med et klippekort, så er det sidste påstigning der er afgørende - hvis så toget efterfølgende går i stykker, så ændrer det ikke på at påstigningen er foretaget i tide.

Hvis det samme sker med rejsekortet, så ser det ud til at "kunderne" skal betale en dummebøde, fordi operatøren ikke kan køre - er det korrekt, og hvordan forholder rejsekortet sig til denne åbenlyse urimelighed?

Simon Mikkelsen

Dette viser endnu engang, at de rejsende og skatteborgerene (som nu engang betaler det hele) ikke er kunderne.

Man skal stemple ind og ud så tit som man skal, for at trafikselskaberne kan millimeterafregne internt. Dette giver åbenbart det offer, at man er nød til at gætte sig frem til hvornår folks rejse er slut. Da man alligevel gerne vil bevare konceptet at man har en billet der udløber, er det kunderne der bliver tabere.

Havde man i stedet sagt, at det er de rejsende som er kunder og kunne man nøjes med samme grad af afregning som efter det gamle billetsystem, kunne de rejse nøjes med at stemple ind og ud én gang pr. rejse, eller ligefrem angive destination ved tjekind, så man slet ikke skal stemple ud!

Men ak nej! Det er det store enevældige bureaukrati, der har besluttet at de er vigtigst og vi andre er blot brikker der skal rette ind.

Allan Bang Andersen

De fralægger sig et hvert ansvar og peger på den lokale operatør (Movia i dette tilfælde).

Det er tilsyneladende en ret fiks aftale de har fået der, står dem frit for at lave et system, der er komplet uigennemskueligt og samtidig fralægge sig et hvert ansvar.

Jeg har droppet rejsekortet selv, efter en lignende episode.

Thomas Mortensen

Måske har artiklen taget højde for den nuværende omlægning af S-tog mellem Lyngby og Svanemøllen. Hvis linie B havde kørt normal kunne den beskrevne tur være taget på et ankelt 2-zoners klip (20kr).
Det tager mindre end 1 time at køre Lyngby-Albertslund, og med et klippekort skulle han bare have være om bord i toget i Albertslund 1 time og 15 minutter efter indstempling i Lyngby. Hvis han klipper lige inden påstigning i Lyngby, så giver maskinen ofte 15 minutter (der er en buffer lagt ind, sikkert så folk ikke brokker sig over den klipper for tidligt).

Denne regel med ud-og-hjem på samme klip er den primære grund til at klippekort stadig er markant billigere end rejsekortet.

Personligt forstår jeg ikke at man overhovedet har prøvet at indføre et nyt system uden at sikre sig at det ikke er en forringelse i forhold til det erstattede produt.
Det kan ikke være mange basører det drejer som om at give folk ud-og-hjem funktionalitet og indføre et "flatrate" system for pendlerzoner (altså fjerne afregning på zoner man har månedsarbonoment til, og regne dem som gratis når samlet rejse regnes ud). På den måde kunne de slippe af med pap'et og få statistisk data på pendlerne, ret så god deal hvis man spørger mig.

Torben Mogensen Blogger

Endnu en gang viser Rejsekortet, at det ikke er lavet for de rejsendes skyld. Udover spidsfindigheder som "nulrejser", besvær med at skulle checke ind ved hvert skift for slet ikke at snakke om skift af Dankort, er prismodellen fuldstændig uigennemskuelig og ikke lavet sådan, at der altid beregnes den billigste takst for en rejse. Altså skal man være meget snedig og bruge viden, som ikke er nemt tilgængelig, for at få den bedste pris. Ligesom, at det nogen gange er billigere at købe en togbillet til et fjernere mål end til sin destination.

Som jeg tidligere har argumenteret, bør trafikmålingerne, der bruges til afregning mellem trafikudbyderne, helt afkobles fra de priser, de rejsende ser. F.eks. med et simpelt zonesystem med check-ind kun ved start (ligesom de gammeldags biletter/klippekort). Der kan så godt være en tidsgrænse (ligesom der er nu for klippekort), men den skal være tydelig for alle.

Thomas Vestergaard

Det er tilsyneladende en ret fiks aftale de har fået der, står dem frit for at lave et system, der er komplet uigennemskueligt og samtidig fralægge sig et hvert ansvar.

Ah - det står dem ikke "frit for", Rejsekortet har meget lidt frihed til at gøre noget som helst, som dets ejere og kunder (trafikselskaberne) ikke enten har bestilt, eller i det mindste godkendt som et rimeligt kompromis mellem deres til tider modstridende interesser.

Der er derimod fra trafikselskabernes side blevet bestilt produkt, der pga. de modstridende interesser, har en så kompleks prisstruktur, at det nødvendigvis bliver uigennemskueligt.

Thomas Dybdahl Ahle

Jeg kan i øvrigt ikke finde ud af hvorfor man skal checke ind igen når man skifter transportmiddel. Det står ingen steder på rejsrkortets faq, og jeg kan ikke gennemskue hvordan det har betydning for prisen. Bliver den ikke blot beregnet ud fra indstigningszone, udstigningszone og rejsetid?

Thomas Dybdahl Ahle

Jeg kan i øvrigt ikke finde ud af hvorfor man skal checke ind igen når man skifter transportmiddel. Det står ingen steder på rejsrkortets faq, og jeg kan ikke gennemskue hvordan det har betydning for prisen. Bliver den ikke blot beregnet ud fra indstigningszone, udstigningszone og rejsetid?

Thomas Dybdahl Ahle

Jeg kan i øvrigt ikke finde ud af hvorfor man skal checke ind igen når man skifter transportmiddel. Det står ingen steder på rejsrkortets faq, og jeg kan ikke gennemskue hvordan det har betydning for prisen. Bliver den ikke blot beregnet ud fra indstigningszone, udstigningszone og rejsetid?

Claus Nielsen

hvis Rejsekort-kunder vil undgå, at deres rejser sammenkædes, som i det aktuelle tilfælde, skal de være opmærksomme på, at der skal gå minimum 30 minutter fra check-ud til returrejse-check-ind.

Så markedschef i Movia Søren Englund mener seriøst at man skal springe en afgang over, hvis returrejsen ellers starter inden for 30 minutter af udrejsen.

I weekenden betyder det så i mange tilfælde at man skal vente en ekstra time (eller nogle steder op til 2 timer) inden man kan tage afsted igen - alt sammen for at Movia kan

tage hensyn til de passagerer, der rejser på steder, hvor der er lang tid mellem busserne og som derfor kunne risikere at skulle betale for to rejser, hvis de blev forsinket undervejs.

Men hvorfor skulle disse passagerer i det hele taget have tjekket ud, hvis de ved at de er i gang med en fortsat rejse? Som jeg forstår instruktionerne for rejsekortet skal man tjekke ind når man skifter til et nyt transportmiddel, mens tjek ud er noget man gør når man har afsluttet rejsen.

Problemer med forsinkelser må det ret beset være rejsekortet ansvar at undersøge (og evt sende regning direkte videre til rejseselskaberne, som jo ofte har garanti imod forsinkelser). Hvad skal de ellers bruge den detaljerede information om thek ind og tjek ud til?

Kasper Hovgaard

... at det med sikkerhed giver markant flere penge i kassen til trafikselskaberne, fordi staten (storaktionær i DSB og BaneDanmark) bakker fuldt op om den forbrugerfjendtlige finansieringmodel.

Har netop skrevet til Rejsekortet og bedt dem om at bekræfte, at udfasningen af klippekortet vil gøre det 20-30% dyrere for weekendpendlere at rejse mellem landsdele (Kbh-Odense).

Med dét rejsemønster, når man nemlig aldrig længere ned end rabattrin 1 på rejsekortet. (Klippekort: 204 kr. Rejsekort: 244 kr PLUS køb af særskilt busbillet i Odense á 20 kr., da rejsekortet modsat klippekortet ikke gælder på Fyn).... Merpris: 40+20 kr for hver eneste tur.

Det er en helt vild prisstigning på en i forvejen meget dyr rejse.

Jens loggo

Udover det groteske eksempel nævnt i artiklen, så er der også det at man med klippekort (og også med enkeltbillet) kan rejse hjem på samme billet, så længe man [b]påbegynder[/b] hjemresen inden bilettens udløb.

Med rejsekort skal hjemrejsen [b]afsluttes[/b] inden billettens udløb.

Jeg kan for det meste nå frem og tilbage på samme klip, når jeg skal ind til centrum og købe noget, men kan altså ikke nå det med rejsekort, hvilket betyder at det koster det dobbelte med rejsekort.

Selv en enkeltbillet er i dette tilfælde billigere. Den koster 36 kroner for 3 zoner. To 3-zoners klip koster 40 kroner.

Rasmus Rask

Det er jo helt til grin!

Kundeservice henviser i det konkrete tilfælde til bilag 5 i arket ‘Regler for priser for rejser’ på Rejsekorts hjemmeside

"Bilag 5" til prisreglerne for Rejsekort. Bilag FEM!

Virkeligheden overgår desværre igen Rokokoposten:

Altså, man skal jo bare kende områdets takstsæt og sin kunde- og korttype, så kan man nemt beregne prisen ud fra, hvilket rabattrin man er på og så bare lige huske at medregne tidsrabat, hvis man rejser på et tidspunkt, hvor man får den, og selvfølgelig vide, hvor mange procents rabat ens rabattrin udløser og så kunne regne i hovedet, men hvis man tager den samme tur mange gange, husker man det jo nemt, og ellers har de lavet en nem lille tabeloversigt, man kan slå op i, hvis man er i tvivl

http://rokokoposten.dk/2014/08/08/kvinde-fra-hellerup-synes-da-at-rejsek...

Dan Villiom Podlaski Christiansen

Jeg rejser mellem Århus og København en fem-seks gange om året. Det klarer jeg normalt med et klippekort, som koster 286 kr. hver vej. Til sammenligning koster rejsekortet — ifølge deres prisberegner — 375 kr. hver vej. Det er 89 kr. dyrere. Jeg rejser i øvrigt ikke særligt ofte med offentlig transport, så jeg regner ikke med at få nævneværdig rabat…

Endnu én af mange grunde til ikke at få et rejsekort før jeg er tvunget til det — og til den tid må jeg overveje om toget er blevet dyrt nok til at jeg tager bussen i stedet.

Peter Kyllesbeck

Hvis linie B havde kørt normal kunne den beskrevne tur være taget på et ankelt 2-zoners klip (20kr).


Nej for så ville man skulle ind over Hovedbanen, zone 1, og som bekendt skal man med klippekort (og kontantbilletter) betale for det største antal zone rejen bevæger sig bort fra udgangspunktet. Med Rejsekort er det kun forskellen mellem startzone og slutzone. Prisen ville være 4 zoner for klippekort. Med bus gennem zone 41,42 og 43 er prisen 3 zoner.

Christian Elbrandt

Det er jo næsten til at dø af grin over at nogen kan lave sådan en molbo løsning

Tænk hvis bankerne havde samme setup???
Hæver du penge 2 gange i en automat indenfor 30 min får du kun udbetalt halvdelen af pengene ved den anden hævning. Det kan heldigvis løses ved en såkaldt nul-hævning hvor man efter den første hævning skal gå ind til skranken og hæve 100 kr som derefter straks skal sættes ind på dit kort igen. Derved bliver dit visa kort nulstillet og du kan nu gå til automaten og foretage din 2 hævning. :-)

Peter Kyllesbeck

Det står ingen steder på rejsrkortets faq,


På forsiden er der følgende link "Sådan bruger du rejsekort."
http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/saadan-bruger-du-rejsekort.aspx

Med rejsekort bliver måden du rejser på en smule anderledes. Nu skal du nemlig til at checke ind, når din rejse starter og når du skifter transportmiddel undervejs, og checke ud når rejsen slutter.

Martin Wolsing

Det store spørgsmål er ikke så meget, hvorfor Rejsekoret laver underlige beregninger, som ingen kan forstå logikken i, men hvorfor vi stadig skal trækkes med det. Hvorfor udvikles der ikke et letforståeligt system?

Er de politiske beslutninger virkelig kommet så meget ud af sync med almindelige menneskers liv, at ingen af de folkevalgte gider bruge tid på at få stoppet cirkuset? Og hvad gør vi ved det? Vi kan åbenbart ikke stemme os ud af problemerne, så hvad gør vi så? Civil ulydighed kan hurtigt blive dyrt for den enkelte.

Claus Nielsen

Sammenkædning af rejser sker, når der er mindre end 30 min. mellem check ud og nyt check ind. Systemet er sat sådan op for at tage hensyn til de passagerer, der rejser på steder, hvor der er lang tid mellem busserne og som derfor kunne risikere at skulle betale for to rejser, hvis de blev forsinket undervejs.

Den her forklaring er faktuelt forkert.
Hvis man bruger rejsekortet som foreskrevet vil man ikke tjekke ud fra den første bus i det beskrevne tilfælde og dermed aldrig få rejsen udregnet som 2 rejser.

De reelle scenarier, hvor man kan komme til at tjekke ud midt i en sammensat rejse er når man skifter mening om ruten undervejs og/eller hvis man tjekker ud af ren vane når man forlader bussen/toget.

Begge disse kunne håndteres ved at standerne tillod brugeren at vælge mellem "fortsæt rejse" eller "ny rejse" ved check in inden for et vist tidsvindue af foregående tjek ud.

Men som de har sat systemet op lige nu bliver man altså straffet for at bruge rejsekortet korrekt (med mindre man springer igennem en ring/bus undervejs og laver dummy check in.

Den beskrevne metode med dummy check in og ud for at undgå at en rejse sammenkædes er forresten ikke beskrevet på rejsekortets hjemmeside og må vel ret beset betegnes som en "bug" de har ophøjet til en feature (Sammenkædning af rejser virker tilsyneladende kun hvis der er tale om 1 skift - ikke 2 eller flere).

Albert Skorstengaard

Hvis man ønsker at rejse videre på den samme rejse skal man ikke tjekke ud, bare tjekke ind igen når man tager videre, hvorfor det ikke giver mening at lave det til en rejse inden for 30 min, for hvem skal så dele den op, og hvem skal ikke? hvis jeg vil dele den op kan jeg checke ud og ind igen, men det virker ikke inden for 30 min, men rejser jeg videre skal jeg bare være færdig inden 4 timer?
Vær nu realistisk, hold rejsekortet til en forklaring, alt andet er dumt.

Torben Mogensen Blogger

Skulle vi så bruge tid ved standeren til at angive antal zoner?

Ja. Det er der flere mulige løsninger på:

  • Man kan (ligesom når man klipper dobbelt på et klippekort) "klippe" flere zoner ved at føre kortet gentagne gange over læseren. Det bliver dog bøvlet ved mere end 2-3 "klip".

  • Man kan lave en stander med flere forskellige læsefelter til forskellige antal zoner. Man fører sit kort over feltet med det ønskede antal zoner. Det kan evt. kombineres med ovenstående, så man f.eks. kan vælge 5 zoner ved at føre kortet over 3-zoners feltet og derefter 2-zoners feltet (eller omvendt). Dermed kan man "nøjes" med tre felter (1, 2 og 3 zoner) og kunne "klippe" op til 9 zoner med max 3 scanninger.

  • Man vælger antal zoner ved at trykke på en knap, inden kortet læses. Kan ligesom herover udnytte gentagne tryk for at vælge flere zoner og nøjes med knapper for 1, 2 og 3 zoner.

Ja, alle disse metoder kræver mere tid til check-ind end Rejsekortet, men da man slipper for gentagen check-ind og for check-ud, er der nok en lille nettogevinst. Da man ikke behøver standere til både check-ind og check-ud, kan man til samme pris (og pladsforbrug) fordoble antallet af check-ind standere.

I det nuværende zonesystem er der en lille mængderabat, da et klip på et firezoners kort f.eks. koster mindre end to klip på et tozoners kort. I et tidligere indlæg foreslog jeg, at man for det første "klip" får to zoner, for det næste tre zoner, osv. Dermed kan med med forholdsvist få "klip" få mange zoner (f.eks. 2+3+4 = 9 zoner for tre klip), og da prisen regnes per "klip", er mængderabatten indbygget. Evt. kan tidsgrænsen gøres lineær, så man f.eks. får en time for hvert klip.

Anders Lind

Hej. Jeg tænker på, om pendlerne ikke kan gøre deres indflydelse gældende og prøve at tage sig noget mere magt, så de (på samme måde som fx forbrugerrådet) kræver at blive hørt jævnligt og have medindflydelse på, hvordan fx Rejsekortet er indrettet og bliver administreret?

En anden ting er om der rent faktisk findes en fællesorganisation for pendlerne i Danmark, eller om de alle sammen er mindre pendler-klubber?

Finn Aarup Nielsen

1) Gå ind på "Regler for priser for rejser" http://www.rejseplanen.dk/bin/help.exe/mn?L=vs_rkfc&tpl=prisblad (og læg lige mærke til at den linkede http://pris.rejsekort.dk/Prisblad.aspx tilsyneladende er forældet: den gælder kun frem til 30. april 2014. Dens nummer er 653, mens den nyeste er 656!).

2) Gå ned til det famøse "Bilag 5" (egentlig burde der stå bilag 4)

3) Læs der "På pris.rejsekort.dk har du mulighed for at slå antal zoner op for en given rejse.

4) Følg linket til pris.rejsekort.dk

5) Kom til http://www.rejseplanen.dk/bin/query.exe/mn?L=vs_rkfc (Er den URL ikke bare så dejlig?)

6) Indtast Enkeltrejse, Fra Lyngby St, Til Lyngby St, Via Albertslund St og dit Rejsekortnummer

7) Tryk beregn pris.

8) Vælg rejseforbindelse

Resultat:

29,20 kroner.

Det er selvfølgelig hvis rejsen foretages inden 2 timer. Man kan så spørge sig selv om det er muligt at finde ud af hvad en sådan rejse koster hvis den tager over to timer: Om man kan tvinge interfacet til at sige dette. Man kan forsøge at trykke alle toge fra. Afhængig af tidspunktet får man muligvis en rejse på over to timer, f.eks. via Hedegårscentet med bus 143 på 2:17. Her er prisen så 47,00 kroner (8 zoner, med tidsrabat) for mit Rejsekort.

Forsøger jeg "Ud og hjem"-rejse med Lyngby og Albertslund indtastet får jeg et resultat der siger 40,00 kroner (0% tidsrabat) for en rejse med Lyngby afgang 14:00 ankomst Albertslund 14:57, afgang Albertslund 15:36 ankomst Lyngby 16:18. Her er rejsen over to timer og der er mindre end 30 minutter mellem rejserne.

Ergo: Det bilagsnummer der bliver henvist til er tilsyneladende forældet, og prisberegneren kan tilsyneladende ikke beregne prisen som det bagvedliggende system har trukket den rejsende for.

Finn Aarup Nielsen

Jeg nåede ikke at rette i mit indlæg inden tiden udløb. Her er en ny version:

1) Gå ind på "Regler for priser for rejser" http://www.rejseplanen.dk/bin/help.exe/mn?L=vs_rkfc&tpl=prisblad (og læg lige mærke til at den linkede http://pris.rejsekort.dk/Prisblad.aspx tilsyneladende er forældet: den gælder kun frem til 30. april 2014. Dens nummer er 653, mens den nyeste er 656!).

2) Gå ned til det famøse "Bilag 5" (egentlig burde der stå bilag 4)

3) Læs der "På pris.rejsekort.dk har du mulighed for at slå antal zoner op for en given rejse.

4) Følg linket til pris.rejsekort.dk

5) Kom til http://www.rejseplanen.dk/bin/query.exe/mn?L=vs_rkfc (Er den URL ikke bare så dejlig?)

6) Indtast Enkeltrejse, Fra Lyngby St, Til Lyngby St, Via Albertslund St og dit Rejsekortnummer

7) Tryk beregn pris.

8) Vælg rejseforbindelse

Resultat:

29,20 kroner.

Det er selvfølgelig hvis rejsen foretages inden 2 timer. Man kan så spørge sig selv om det er muligt at finde ud af hvad en sådan rejse koster hvis den tager over to timer: Om man kan tvinge interfacet til at sige dette. Man kan forsøge at trykke alle toge fra. Afhængig af tidspunktet får man muligvis en rejse på over to timer, f.eks. via Hedegårdscentet med bus 143 på 2:17. Her er prisen så 47,00 kroner for mit Rejsekort, - men med 8 zoner. Det er tilsyneladende ikke muligt at indtaste en over 2 timers rejse i 6 zoner.

Forsøger jeg "Ud og hjem"-rejse med Lyngby og Albertslund indtastet får jeg et resultat der siger 40,00 kroner (0% tidsrabat) for en rejse med Lyngby afgang 14:00 ankomst Albertslund 14:57, afgang Albertslund 15:36 ankomst Lyngby 16:18. Her er rejsen over to timer og der er mindre end 30 minutter mellem rejserne. Der er tilsyneladende ingen alarm for problemet med sammenlagte rejser.

Ergo: Det bilagsnummer der bliver henvist til er tilsyneladende forældet, og det svært at få en forståelse af prisen med prisberegneren.

Torben Jensen

.. stort set uanset hvilken udenlandsk by jeg og konen har besøgt på en miniferie har vi altid uden videre kunnet finde ud af lokal transport: køb en billet til 1,2, 3 eller flere zoner beregnet ud fra centrum af byen. Gælder til bus, tog, metro. Gælder i en fastlagt tid, eller n antal rejser - hvor en rejse også er klart defineret.

Det må være en seriøs opvågning for studerende at komme til Danmark. Godt jeg bor på Fyn hvor vi (endnu!) har et fornuftigt bus-billet-system, som bare fungerer. Check-in med et kort på en rejse, betal for den afstand du skal, færdig. Rabatter per antal rejser pr md. Ingen checkud. Ingen dummebøder.

Men jeg tror rejsekortet desværre for længst har nået point of no return. Det SKAL bruges. Uanset hvor elendigt det er.

Lars Bendix

Skulle vi så bruge tid ved standeren til at angive antal zoner?

Det gjorde man ved det gamle elektroniske klippekort ved Sydbus/Sydtrafik. Virkede fint.

Hvis man kigger lidt længere end sin egen næse, hvilket jeg efterfølgende vil lade være med, så kunne det være, at der er visse gode elementer i rejsekortet.

Jeg flakker lidt rundt i København fra tid til anden - og har ladet mig fortælle at selv københavnere (og Movia?) har svært ved at regne sig frem til zoner. Jeg har lige været på tourne rundt i Jylland hos familien og kunne selvfølgelig have bedt buschaufføren kombinere et antal zoner på klippekort med et antal kontantzoner (som man gjorde i gamle dage imellem Aalborg og Thisted), men det gik nu lidt hurtigere bare at spotte den blå prik og holde kortet frem (og jeg var lykkelig for at det kun tog tre sekunder at "købe billet" den dag min broder afleverede mig på banegården et minut før togafgang). Når jeg en gang i mellem besøger min gamle far behøver jeg ikke længere at skulle have to forskellige klippekort alt efter hvor han nu samler mig op. Så selvom der er små irritationsmomenter - jeg har efterhånden lært at huske at tjekke ud ;-) så er jeg i det store hele tilfreds. Men rejsekortet får aldrig en fod til jorden når det er oppe imod et klippekort imellem Thisted og København - men efter sigende skulle DSB holde fast i klippekort mange år endnu.

Og det var så langt min næsetip rakte ;-)

Jens Christian Larsen

Har tilbragt en uge af sommerferien i London.
Her kan man købe et Oystercard til sin offentlige transport i hele England på tværs af trafikselskaber. Det virkede upåklageligt. Du kunne strakstanke dit kort på enhver undergrundsstation, se rejsedata og udgangsstanderen advarede om lavt beløb eller snarligt udløb af kort.
Jeg ved ikke hvor mange millioner rejser det system håndterer hver dag - men det må være mange.
På mange stationer kunne man endda trække et ikke-personligt Oystercard som gjaldt for 7 dage.
Jeg talte med flere forretningsfolk i "Tuben" som fortalte, at de brugte det hver dag og aldrig havde haft noget at udsætte på kortet.
Hvad om vores politikere snart tog sig sammen og købte et enkelt og fornuftigt system, der virker!!!
http://www.tfl.gov.uk/fares-and-payments/oyster?cid=fs076

Mikael Ibsen

eller "sådan er det bare - ærgerligt for dig"-bortforklaringer fra Rejsekortets sikkert udmattede klageafdeling, ville jeg da føle det som min indlysende borgerpligt, skriftligt at underrette trafikministeren om denne tilsyneladende systematiserede merprisudøvelse, der gennemføres under henvisning til den måde, systemet altså er "sat op" på.

Jeg er sikker på, at trafikministeren vil blive glad for min og alle andres borgerhenvendelser, der jo har det udmærkede og samfundsnyttige formål at forbedre og korrigere et system, der til syneladende ikke selv formår at tage initiativ hertil.

Hvis han får et tilstrækkeligt overbevisende antal af disse henvendelser hver måned, som alle skal åbnes, læses, journaliseres og besvares, vil ministeren, med denne gode hjælp fra de berørte borgere, en hjælp, som trods et vist administrativt arbejde, vil være af uvurderlig værdi for sagens grundige oplysning, snart være i stand til at danne sig et klart overblik over situationen, således, at han kan komme med hensigtsmæssige råd, måske endda venlig vejledning, til Rejsekortet, der sikkert vil være taknemmelig for denne gode service fra trafikministeren.

Hans Elfelt Bonnesen

Sagen ligner dem, der for år tilbage udspillede sig i Ingeniørens ugeblad.
Sagerne drejede sig om vedligeholdelsen af toiletterne på Dybbelsbro station og om toiletpapir skulle rulles ud fra oven eller fra neden.
Kan vi ikke snart blive fri for dette ævl om rejsekort og jeg ved ikke hvad.
Bemand dog stationerne med kontrollører som man gør i andre storbyer, dermed forhindrer man bøller på perronerne.
Lad alle de "flyvende" kontrollører blive overflyttet til dette ganske almindelige job.
Og først men ikke sidst. Se dog efter, hvordan man løser problemet med nærtrafik f. eks i London, Paris, New York, eller Berlin før man begynder at opfinde den dybe tallerken i Danmark.
+++
Sorry, det giver mindre arbejde til alle de brave folk, der her i landet lykkeligt er kommet ind i denne branche.
De finder sikkert noget mere fornuftigt at tage sig til.

Camilla Bang

rejsekortet er alt for indviklet og vejledningen dårlig. Jeg skulle fra Frederiksberg til Tølløse. Én pris i følge prisberegner, men hvis jeg chekkede ud og ind igen i Roskilde, ville jeg dengang have sparet 13 kr, hvis jeg vel at mærke havde fortaget en "0-rejse" på Roskilde station (hvilket jeg først fik at vide bagefter). Det system er for indviklet for almindelige rejsende.
Alt gøres for at snyde passagererne for penge.

Keld Simonsen

Man kan i Hovedstaden bestille SMS-billetter, der cirka virker som klippekort.
http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/kob-billet-med-sms/ og http://www.1415.dk .
Man kan også få rabatkort ala et blåt klippekort. DSB troede i 2009 at man på sigt ville få omkring 40 % der betalte via SMS. Givet den ringe viden i denne tråd om SMS-billetter så lykkedes dette ikke. Man kunne spørge hvorfor.

Jeg véd ikke om SMS systemet bibeholdes efter afskafelsen af klippekortene, men kunne have en formodning om det, da man vel stadig kan købe engangsbilletter, fx til turister, eller til cyklister der meget sjældent bruger bussser og tog. Der skal stadigvæk være et system der virker uden at passageren har rejsekort, og der er vel ingen grund til at opfinde et nyt, når man nu beholder zonerne som de er i dag.

Keld Simonsen

Joh, billetter uden personidentifikation eksisterer, og vil vedblive at eksistere. Bl.a med zonebilletter i Hovedstaden til overpriser og beregnet til turister m.fl., og også DSB togbilletter til de længere ture. Et problem er så at man måske ikke kan købe dem i automater med kontanter, men kun med betalingskort. Det har jeg hørt skulle gælde for nogen nye billetautomater, de vil ikke tage imod kontanter.

Så længe du kan betale billetter kontant i Seven-eleven kan man nok få lov at være anonym.

Hvis man har et anonymt rejsekort vil man formentlig kunne finde ud af hvem du er alligevel, fordi man kan sammenkøre informationen på rejsekortet med andre data, og derved få ram på dig.

Ivan Skytte Jørgensen

Jeg rejser mellem Århus og København en fem-seks gange om året. Det klarer jeg normalt med et klippekort, som koster 286 kr. hver vej. Til sammenligning koster rejsekortet — ifølge deres prisberegner — 375 kr. hver vej

Jeg formoder at prisen på 286kr er med et 10-turs klippekort.
En rejsekort-tur med rabttrin 0 koster ganske rigtigt 375kr. Hvis man regner med at rejse 10 ture over storebælt så vil man ende på rabattrin 10, og prisen bliver 281.25kr

Peter Kyllesbeck

Ja. Det er der flere mulige løsninger på:
...


Tror du gamle Hr. Jensen kan finde ud af det? Og hvor mange zoner er der nu fra København til f. eks. Slagelse eller Aarhus?
Et af kravene var, at man ikke skulle bøvle men at finde ud af antallet af zoner. Det skulle systemet klare ved det simple (og hurtige) check-ind/ud. Det nytter ikke at man skal stå i kø i bussen for at komme til at checke ind, fordi gamle fru Sørensen ikke kan huske antallet af zoner, eller at lille Jens ikke ved om der er 2 eller 3 zoner og hvilket felt/knap han nu skal trykke på inden kortet føres forbi.
KISS
Men det er typisk dansk, at brokke sig over fejl man ofte selv er skyld i (RTFM), og at man ikke får det billigt muligt, og dog gerne bruger dyrere mobil/kontantbilletter (eller klippekort uden for myldretid).
Næh, i gamle dage, der var alt bedre, eller var det? Tænk på hvor mange der stadig ikke forstår, hvorfor udrejse og hjemrejse kan koste forskelligt (hint: prisen afhænger af den zone på rejsen, der ligger længst væk fra startzonen). Det gælder så ikke rejsekortet.

Peter Kyllesbeck
Henrik Hafstrøm

Systemet er ikke altid i Rejsekortets favør. Her er et trick, som jeg har benyttet en enkelt gang, mest for sportens skyld og for at tilfredsstille min nysgerrighed.

Jeg skulle til rutinekontrol hos min tandlæge i Lyngby og stod på S-toget på Nørreport station. Stod af på Lyngby Station ca. 15 minutter efter OG UNDLOD AT TJEKKE UD. Gik til tandlægen, ingen huller i systemet der, og var tilbage på Lyngby station ca. 45 minutter senere . Så tjekkede jeg ud (det er vist nok 4 timer man har til det) og tjekkede ind øjeblikket efter. Stod af på Nørreport 15 minutter efter og tjekkede ud der. Den samlede rejse stod mig i 24,40 kroner, det er det, som det koster at køre 5 zoner Så vidt jeg kan se, så ville det have kostet 2 gange 20 kroner = 40 kroner, hvis jeg havde tjekket ud på Lyngby station, da jeg ankom til den og tjekket ind, da jeg skulle tilbage til Nørreport. Så ville jeg have foretaget to separate rejser, men den måde, som jeg gjorde det på må have fået systemet til at opfatte det som en sammenhængende rejse og jeg havde rejst gennem 4 zoner, men den totale rejse tid var 1 time og 39 minutter (fra jeg tjekkede ind på Nørreport og indtil jeg tjekkede ud samme sted)og på grund af tidsreglerne skal jeg så betale for 5 zoner, dvs. 24,40.
Jeg ved sgu ikke rigtigt om eksemplet har nogen praktisk værdi, man skal i hvert bruge en del tid på at regne rejsen ud i forvejen, men det er da muligt at benytte/udnytte systemet på denne måde.

Lasse Franck

Sidste sommer, da der blev truet med at alle klippekort ville udløbe, ringede jeg til DSB for at spørge om, hvad jeg skulle gøre med mit klippekort med sekd resterende klip til København-Aalborg.
Jeg fik at vide, at jeg kunne være ganske rolig, for det var jo ikke et klippekort, men et titurskort, og DE ville ikke udløbe.

Det blev jeg så ikke rolig af - for det viser så, at man ikke har haft begreb om kommunikation.
Hvor mange her vidste fx, der var forskel?
(Og nu har jeg ikke engang spurgt om, hvordan man ved, om det-kort-man-propper-i-automaten-som-klipper-og-stempler er et klippekort ellef et titurskort. Måskr noget med fast start- og slutsted i modsætning til zoner?)

David Olsen

Jeg har nu altid syntes rejsekortet har gjort det nemt og simpelt. Man skal ikke rode med billetter af forskellig type. Prisen kan være lidt svær at gennemskue, men det har den nu alligevel altid været hos DSB.

Men har selv lige ramt en af spidsfindighederne. Jeg undrede mig over at 4 rejser mellem aarhus og skanderborg gav tre gange 34kr og enkelt på 50kr. Måtte bruge 20 minutter i kø for at komme igennem, få oplyst at det er sket fordi togkontrolløren ikke lige har fået rettet på sin scanner. Jeg er derfor opkrævet en rejse Skanderborg-Horsens-Aarhus (så faktisk er jeg opkrævet Skanderborg->Horsens->Skanderborg->Aarhus, noget af et rejsemønster og sjovt de ikke selv opdager det).

Nu sidder jeg så med følelsen - "hvornår er det ellers gået galt?". Jeg har ikke været god til at tjekke priser, zoner osv, da det ganske enkelt er for uoverskueligt. Jeg har typisk 2-3 priser på samme strækning, alt efter hvilket tidspunktdet var, hvilket rabattrin jeg har været på og hvilken vej vinden blæste den dag. Jeg har ikke selv adgang til at se hvilket rabattrin jeg var på, jeg har ikke selv adgang til at se hvor kontrolløren påstod at de var ved tjek og jeg har ikke selv mulighed for at få tjekket noget som helst.

Hvis jeg selv laver en fejl i antal zoner, min billet eller andet, så koster det mig 750 kr. Men laver DE en fejl, så koster det MIG 20 minutter i en telefonkø, en sag der skal sendes videre og 14 dage ekspeditionstid.

Men okay, systemet kommer også kun til at koste os 5 milliarder kroner - hvorfor skulle det dog være lavet på vores præmisser.

Torben Mogensen Blogger

Tror du gamle Hr. Jensen kan finde ud af det? Og hvor mange zoner er der nu fra København til f. eks. Slagelse eller Aarhus?
Et af kravene var, at man ikke skulle bøvle men at finde ud af antallet af zoner. Det skulle systemet klare ved det simple (og hurtige) check-ind/ud. Det nytter ikke at man skal stå i kø i bussen for at komme til at checke ind, fordi gamle fru Sørensen ikke kan huske antallet af zoner, eller at lille Jens ikke ved om der er 2 eller 3 zoner og hvilket felt/knap han nu skal trykke på inden kortet føres forbi.

Det med at tælle zoner har fungeret udmærket i mange år, selv om der en gang imellem er talt forkert. Men antallet af fejltællinger er væsentligt mindre end antallet af glemte check-ud med Rejsekortet. Groft sagt har man erstattet én undersøgelse af antal zoner med et check-ud og måske adskillige ekstra check-ind ved skift af transportmiddel.

En af de ting, der får zonesystemet til at virke, er de farvekodede zonekort på busstoppesteder, togperroner m.m, hvor man kan se antallet af zoner fra sit startpunkt til alle destinationer i området. Man kan sagtens lave lignende kort til større områder, f.eks. som et lokalkort og et mindre detaljeret for hele landet. Sidstnævnte kræver, at man ikke viser helt ned på zoneniveau, men i intervaller af zoner. Det vil fungere fint sammen med min ide om at lade første klip tælle to zoner, næste klip tre zoner osv. Så skal kortet vise en farve for 1-2 zoner, en anden for 3-5 zoner, en tredje for 6-9 zoner osv. Med 12 klip kan man nå en diameter på 90 zoner, hvilket burde række til hele landet.

Ideelt set burde man kunne lave et kort, hvor man ikke behøver at checke ind eller ud, men hvor ens kort bliver automatisk registreret ved ind- og udstigning. Det kræver dog lidt mere avanceret teknologi end rejsekortet, da RFID eller andre elektroniske tags ikke med 100% sikkerhed kan læses gennem en taske eller i en tegnebog omgivet af 17 andre kort med elektroniske tags. Men uanset det, skal prismodellen være så gennemskuelig, at man ikke skal være opmærksom på smarte tricks (såsom nulrejser) for at få den billigste pris.

Torben Mogensen Blogger

Hvor svært kan det være at bruge et afregnings system med betaling pr kørt kilometer.

Som Lars sagde, er det imod princippet om at lange rejser skal være billigere per kilometer end korte rejser. Derudover er det et problem, at lokalbusser, der snor sig gennem et område i stedet for at køre direkte, giver dyrere biletter, selv om den ekstra rejsetid/afstand er en ulempe for de rejsende.

Prisen for kunden bør i øvrigt ikke direkte svare til rejseudbydernes omkostninger, men selv da er antal kørte kilometer ikke et godt mål for omkostningerne: En bybus, der stopper og starter hele tiden bruger mere energi end en bus, der kører uden stop i længere tid, og en bus med få pasagerer koster mere per passager end en stopfuld bus. Antal kørte kilometer er heller ikke nemt at måle: Så skal man have en GPS, der følger hele rejsen, eller opmåle afstanden mellem alle stoppesteder osv.

En ren tidsmåling er lidt bedre, idet længere rejser typisk tager kortere tid per kørt kilometer end korte rejser, men problemet om snoede busruter løses ikke, og lange ventetider kan øge rejsens pris urimeligt meget.

Et bedre (og nemmere) mål er antallet af kilometer i fugleflugtslinje mellem start og slut på rejsen, men så skal prisen ikke være direkte proportional med afstanden: Længere rejser skal koste mindre per kilometer.

Et zonesystem minder lidt om en grov afstandsmåling, men man kan lidt mere med zoner: Zoner i landområder kan gøres større, så rejser her er billigere i forhold til afstanden, og hvis der er særligt dyre strækninger (f.eks. bropassager), kan man indskyde nogle små zoner for at øge prisen. Man kan altså finjustere priserne for forskellige strækninger uden at det gør prismodellen mindre gennemskuelig.

Kristian Rastrup

Som Lars sagde, er det imod princippet om at lange rejser skal være billigere per kilometer end korte rejser. Derudover er det et problem, at lokalbusser, der snor sig gennem et område i stedet for at køre direkte, giver dyrere biletter, selv om den ekstra rejsetid/afstand er en ulempe for de rejsende.

Jeg vil foreslå at man giver busserne en fast pris og lader tog om kilometerafregning. Så slipper man også for tjek ud problematikken i busserne.

Lars Bendix

Et zonesystem minder lidt om en grov afstandsmåling, men man kan lidt mere med zoner: Zoner i landområder kan gøres større, så rejser her er billigere i forhold til afstanden, og hvis der er særligt dyre strækninger (f.eks. bropassager), kan man indskyde nogle små zoner for at øge prisen. Man kan altså finjustere priserne for forskellige strækninger uden at det gør prismodellen mindre gennemskuelig.

Og når man så står på Ørestad station og skal til Pandrup, så kigger man på zonetavlen for at regne ud, hvor mange zoner man skal klippe? Og hvis man så lykkes at tælle sig frem til 47 zoner, så roder man rundt i tasken efter sit 47-zoners klippekort? Eller hvordan man nu skal kombinere sig frem til 47 zoner med de forhåndenværende søm. Jeg har "traumatiske" erindringer om at det på rutebiler herovre i Udkantsdanmark har taget flere minutter at billettere den der stod forn mig i køen - der skal ikke mange af den slags til for at bussen igen, igen er forsinket.

Så for mig lyder et kort hvor man tjekker ind og ud og afregner efter en kilometer med kvantumsrabat som en god ide. Det er måske ikke helt retfærdigt, men nok heller ikke helt uretfærdigt.

Man kunne så overveje at ekskludere København fra dette system og lade dem støve til i et uoverskueligt zone-system som måske er millimeterretfærdigt. Så kan vi jyder (bortset fra region Midtjyland?) rejse lidt lettere ;-)

Peter Kyllesbeck

En af de ting, der får zonesystemet til at virke, er de farvekodede zonekort på busstoppesteder, togperroner m.m, hvor man kan se antallet af zoner fra sit startpunkt til alle destinationer i området.


Med de gældende regler for klippekort og kontantbilletter (ikke for rejsekort) er det ikke nok at kende afstanden i zoner fra start til slut, men hvor mange zoner man på rejsen fjerner sig fra startzonen. Rejsehjemlen skal under hele rejsen være gyldig til den zone man befinder sig i. For et rejsekort er dette opfyldt ved at det er i ind-checket tilstand.

Ideelt set burde man kunne lave et kort, hvor man ikke behøver at checke ind eller ud, men hvor ens kort bliver automatisk registreret ved ind- og udstigning. Det kræver dog lidt mere avanceret teknologi end rejsekortet, da RFID eller andre elektroniske tags ikke med 100% sikkerhed kan læses gennem en taske eller i en tegnebog omgivet af 17 andre kort med elektroniske tags.

Der er ikke med den nuværende teknologi muligt at lave en så afgrænset aflæsningszone i ind- eller udgangsdøren på busser, og på stationer er vi så på vej over i egentlige gates. Aflæsningsafstanden for rejsekortet er i dag kun ca 4 cm.

Helle Eriksen

Det er for at trafikselskaberne kan se hvem der skal have en bid af kagen. Derfor vil de vide din præcise rute, så de kan fordele pengene imellem dem. Det er af hensyn til dem og ikke til dig.


korrekt - men fordelingen kunne laves næsten ligesågodt uden, fordi en meget stor procentdel af rejser mellem A og B foregår AC CB og problemet med cirkelrejser er meget lille. Man kunne altså fordele per erfaring og løbende statistik. En stor gevinst for de rejsende og et lille besvær og evt. tab for selskaberne.

Torben Mogensen Blogger

Og når man så står på Ørestad station og skal til Pandrup, så kigger man på zonetavlen for at regne ud, hvor mange zoner man skal klippe? Og hvis man så lykkes at tælle sig frem til 47 zoner, så roder man rundt i tasken efter sit 47-zoners klippekort? Eller hvordan man nu skal kombinere sig frem til 47 zoner med de forhåndenværende søm. Jeg har "traumatiske" erindringer om at det på rutebiler herovre i Udkantsdanmark har taget flere minutter at billettere den der stod forn mig i køen - der skal ikke mange af den slags til for at bussen igen, igen er forsinket.

Det skulle ikke være nødvendigt at tælle antal zoner: Man ser på farven/tallet i det felt på kortet, hvor ens destination er, og så har man direkte antallet af nødvendige klip.

Jeg er helt enig i, at man med et landsdækkende zonesystem ikke skal tælle enkelte zoner, for da bliver tallene for høje. Billetter og klip bør give intervaller af zoner, sådan at man på et "zonekort" kan nøjes med et felt for 1-2 zoner, et for 3-5 zoner, et for 6-9 zoner osv. Hvert nyt interval koster et ekstra "klip" på kortet, så man skal kun vælge antallet af "klip", som er forholdsvist begrænset. Man kunne sagtens lave zonekort som touch-skærme, så man trykker på sin destination og dermed får valgt antallet af klip. Så kan man også trykke eventuelle via-punkter ind, hvis man ikke rejser direkte af den korteste rute.

En app kunne laves på samme måde: App'en kan via mobilmaster eller GPS selv se, i hvilken zone man befinder sig. Så vælger man på et kort, hvor man skal hen og eventuelle via-punkter, bekræfter valget (og prisen i antal klip) og så er man kørende.

Torben Mogensen Blogger

korrekt - men fordelingen kunne laves næsten ligesågodt uden, fordi en meget stor procentdel af rejser mellem A og B foregår AC CB og problemet med cirkelrejser er meget lille. Man kunne altså fordele per erfaring og løbende statistik. En stor gevinst for de rejsende og et lille besvær og evt. tab for selskaberne.

Inden Rejsekortet blev fordelingen lavet ved, at man på udvalgte tælledage stillede en masse folk op med klikkere, så de kunne tælle hvor mange, der stod af og på ved stationer og stoppesteder. Ud fra disse tal estimerede man det samlede årlige antal rejsende. Det var for at undgå denne dyre tælling og samtidig få et mere præcist mål, at man designede Rejsekortet med check-ind ved hvert skift af transportmiddel.

Men man kunne sagtens i stedet erstatte klikkerudstyrede mennesker med automatisk tælling: Det er ikke svært at lave en dims, der tæller antallet af personer, der passerer en dør eller port og jævnligt indrapporterer resultatet ved at sende SMS'er eller lignende over mobilnettet. Hardwaren fra en billig mobiltelefon er nok: Der er SMS-mulighed, kamera og nok processorkraft til at lave den nødvendige billedbehandling lokalt (så kun tallene sendes videre til serveren). Dermed får man præcis optælling uden at belemre de rejsende med gentagne check-in og uden at kunne spore enkeltpersoners rejser - optællingen er modsat Rejsekortets ditto anonym.

Ved kun at have check-ind/zoneklip ved rejsens start og ikke noget check-ud ved afslutning mindsker man muligheden for at spore samtlige rejsendes bevægelser i detaljer: Man kan godt nok se, hvor de startede en rejse, og hvor langt de havde tænkt sig at rejse, men ikke præcis hvorhen (med mindre der er billetkontrol i bussen eller toget). Så ud fra et privacy-perspektiv er det bedre.

Steen Grode
Torben Mogensen Blogger

Og så kommer man til at tænke på molbohistorien om storken i kornet.

Jep. Det er ikke ualmindeligt, at IT-systemer, der skulle spare arbejdstimer, ender med at koste mere end de timer, de sparer. Ind i mellem bliver der slet ikke sparet arbejdstimer, så IT-systemet er en ren udgift. Så prøver man at forsvare udgifterne med "bedre servicekvalitet" eller andre umålelige gevinster.

Ben DD

Som en ad-hoc rejser synes jeg at teknologien bag optankning på Rejsekort er en joke. Når jeg opdager om morgen at jeg ikke har penge nok at foretage en rejse den dag, vil jeg logge på nettet og tanke op med det sammen. Men næ nej optankning træder først i kraft efter 3 timer på tog stationen og næste dag i bussen. Det svarer til at man lige har købt en billet og ikke kan bruge den med det sammen. Køber jeg et klippetkort kan jeg jo gå til bussen og klippe med det sammen. Rejsekorts optankning er derfor en forringelse af nuværende ordning. Alle busser har jo net adgang nu op dagen, så man kan sagtens designe et system som sender optankningsopl. videre næsten realtime. Hvis ikke over hele landet, så burde man have mulighed for at vælge f.eks. til Hovedstaden at optankning skal gælde.

Allan Astrup Jensen

Ja, i Brisbane har de et system så man kan tanke op på alle stoppesteder og det virker øjeblikkeligt. Det er fordi pengene er aktive på kortet og ikke skal registreres i selskabet først.
Men der har de også kun eet trafikselskab, Australien er jo ikke med i EU, der har gjort vort liv træls med bureaukrati og privatiseringer og gjort licitationer så besværlige.

David Olsen

Har netop installeret den rejsekortscanner, og ganske rigtigt, så er der foretaget tjek i horsens. Prisen på rejse fra Skanderborg->Horsens->Aarhus giver også 50 kr, som jeg blev opkrævet. Den medtager dermed scannerens placering, noget personalet åbentbart skal indstille manuelt. Nu har jeg da i det mindste mulighed for at opdage det, men sjovt at jeg som kunde skal bruge så lang tid på at kontrollere noget som systemet selv burde kunne håndtere.

Flemming Seerup

Bare en vild ide. Man kunne lave et analogt kort, hvor man forudkøbte f.eks. 10 rejser til et given antal zoner. Så kunne man på en nem måde se hvor mange ture der var tilbage, før man skulle tanke op.
Da de fleste nok ved hvor de har tænkt sig at tage hen når rejsen begynder, kunne man ved at kigge på farvekoden på zonekortet finde ud af hvor mange zoner man skal registre på dette analoge kort.
På denne måde ville man vide præcis hvor mange penge rejsen kostede på forhånd, uden at skulle overlade det til IT systemer, som for at hjælpe folk med at vælge det billigste alternativ, i nogle tilfælde vælger det dyreste alternativ istedet.
Ved at give mængderabat til kort med flere zoner, ville man samtidig let og gennemskueligt kunne tilbyde rabat til pendlere som rejser længere.

Jeg ved godt at det er en vild ide, men hvis man smider ca 10 milliarder DKK efter det, kunne man sikkert få det til at fungere.

Rasmus Rask

Men næ nej optankning træder først i kraft efter 3 timer på tog stationen og næste dag i bussen.

Nu bruger jeg automatisk optankning (og gruer for den dag jeg skal skifte DanKort), men du kan vidst heller ikke sørge for at tanke op i vilkårlig god tid.

Så vidt jeg hører, skal du aktivere din optankning vha. check-in indenfor et døgn eller to, ellers udløber annulleres optankningen og du har stadigvæk ikke penge på kortet. Skal du ikke rejse umiddelbart efter optankning, må du foretage en nulrejse.

Som sagt, det er ikke noget jeg har førstehåndserfaring med. Jeg vil meget gerne høre hvis det er halve sandheder jeg løber :).

Rasmus Rask

Så vidt jeg hører, skal du aktivere din optankning vha. check-in indenfor et døgn eller to, ellers udløber annulleres optankningen

"Du skal bruge dit rejsekort senest 7 dage efter at du har tanket penge på det via selvbetjeningen, ellers overføres pengene ikke"

(http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/saadan-bruger-du-rejsekort/tank-o...)

Så du skal huske at tanke op i god tid, men ikke for god tid! ;-)

Peter Stricker

Nej, men jeg læser vejledningerne og reglerne, og bruger min sunde fornuft.


Og derefter bruger du så samme sunde fornuft til at fortælle os andre, at enhver uhensigtsmæssighed ved rejsekortet sandelig ikke er en fejl, men en feature, som iøvrigt er udførligt beskrevet på en lettilgængelig hjemmeside. Og enhver misforståelse fra brugerens side skyldes at brugeren har været for doven til at gennemlæse vejledningerne.

Kan du godt forstå, hvor spørgsmål som Eskild Nielsens kommer fra?

Finn Aarup Nielsen

...Lyngby afgang 14:00 ankomst Albertslund 14:57, afgang Albertslund 15:36 ankomst Lyngby 16:18. Her er rejsen over to timer og der er mindre end 30 minutter mellem rejserne.


Ups. Der var jeg forkert i min tidligere kommentar. Der er 39 minutter mellem checkud og checkind, - ikke 30 minutter mellem rejserne.

Problemet med sammenlægningen kan vel stadig opstå hvis man kommer 10 minutter før afgang til tilbagerejsen.

Peter Kyllesbeck

enhver uhensigtsmæssighed ved rejsekortet sandelig ikke er en fejl, men en feature, som iøvrigt er udførligt beskrevet på en lettilgængelig hjemmeside. Og enhver misforståelse fra brugerens side skyldes at brugeren har været for doven til at gennemlæse vejledningerne.

Kan du godt forstå, hvor spørgsmål som Eskild Nielsens kommer fra?


Ja - fra hans tankespin. ;-)

Der er forskel på en uhensigtsmæssighed og fejl, som du nok burde vide , Peter Stricker.

Misforståelser fra brugere bunder ofte i, at de ikke har læst vejledningen.
"Rigtige mænd læser ikke manualer(vejledninger)".

Endelig er det jo ikke givet, at jeg bifalder måden rejsekortet virker på, bare fordi jeg (måske) kan komme med en forklaring på hvorfor virker, som det gør.
Mange kommer med (lappe)løsninger og forslag som bærer præg af ikke at være gennemtænkte. De har ikke taget alle aspekter i ed og glemmer politikernes store ansvar for de krav kortet skulle opfylde.
Sidst men ikke mindst så skal man jo ikke blande den tekniske løsning (standere, kort og automater/web) med implementeringen af rejseberegning og dermed rejsepris (zoner, varighed, skift af transportmiddel, rabatter og overgange mellem trafikregioner).

Peter Stricker

Der er forskel på en uhensigtsmæssighed og fejl, som du nok burde vide , Peter Stricker.

Misforståelser fra brugere bunder ofte i, at de ikke har læst vejledningen.


Jeg er glad for, at du bakker op om min karakteristik af dine indlæg.

politikernes store ansvar for de krav kortet skulle opfylde


Og hvad var det så egentlig for et folkekrav, som politikerne følte et ansvar for? Hvornår har de togrejsende ytret ønske om de egenskaber ved rejsekortet, som de nu i utaknemmelighed brokker sig over?

Steen Grode

Problemet med sammenlægningen kan vel stadig opstå hvis man kommer 10 minutter før afgang til tilbagerejsen.

Nej, det reelle problem er at der bliver tjekket ud. Det kan næsten aldrig betale sig, hvis man skal rejse videre. Desværre har den teknik en stor ulempe: man opdrager sig selv til ikke at tjekke ud. Og der rammer man så en anden detalje i rejsekortet at man ikke må glemme at tjekke ud for ofte (end ikke når det kommer til at koste en selv penge).

Peter Stricker

Lad mig afgøre det - du kan ikke.


Jeg vil nu alligevel gøre et forsøg.

Jeg skrev, at du fortæller at uhensigtsmæssigheder ikke er fejl, hvortil du svarer, at der er forskel på uhensigtsmæssigheder og fejl.

Jeg skrev, at du påstår at misforståelser skyldes manglende læsning af vejledninger. Hertil svarer du, at misforståelserne skyldes at brugerne ikke har læst vejledningerne.

Spørg dem.


Jeg synes nu, at det er mere relevant at forvente et svar fra dig, da du jo skrev at vi

glemmer politikernes store ansvar for de krav kortet skulle opfylde


Så hvilke krav er det?

Peter Kyllesbeck

Så hvilke krav er det?


Det er åbenbart forbigået din opmærksomhed, at de offentlige trafiksystemer er politisk styrede, og at de er/var kunderne til en afløsning af de udslidte billetsystemer. Tanken var at afskaffe de forskellige amtslige takseringssystemer og indføre et fælles billetsystem.
Men som det ofte går, så har regionspolitikere en evne til at kræve netop deres system indført/udbredt, og resultatet er blevet et kludetæppe af regionale regler og regler mellem regioner.
Desuden er systemet jo ikke landsdækkende endnu, og så der er den lange overgangsperiode fra gamle billetsystemer(takster) til nye, der jo set med politikernes øjne jo absolut skal være neutrale.
Men det kan du læse mere om her: http://da.wikipedia.org/wiki/Rejsekort

Carsten Poulsen

Jeg var uregelmæssig bruger: Tidligere brugte jeg det offentlige transportsystem når det af en eller anden grund var mere optimalt.
Jeg synes dengang, at det var besværligt, men dog en fin service til København og retur.
Jeg anskaffede derfor et rejsekort, for jeg ville da gerne have den billigste billet og så var jeg fri for at huske at købe billet eller klippekort.

Den misforståelse er jeg for længst kommet mig over. Rejsekortet er sendt retur og jeg bruger aldrig bus, tog eller metro mere. Kun i Paris og London.
Jeg nåede faktisk aldrig at bruge kortet. Det er simpelt hen for bøvlet. Diskussionen i denne tråd viser det alt for tydeligt.

Stig Robertsen

Efter checkind i Farum, stod jeg af i Budding (unden check ud) steg på bussen for 're-checkin' - Dette var ikke muligt (meddelsen var kort kunne ikke læses -?) og chaufføren forlangte en billet - prøvede dog check ud ved udgangsdøren (det var ok), og derefter kunne der foretages chack ind ved indgangsdøren. Det betyder dog ny rejse og ender i zoner med 6 i stedet for 4 eller noget der ligner en fordobling af prisen :-(

Log ind eller Opret konto for at kommentere