Offentligt it-system går 12 millioner over budget - business casen kollapser

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Et nyt it-system til miljøgodkendelser bliver nu 12 millioner kroner dyrere end ventet og vil samlet set give et underskud på 18 millioner kroner. Det viser statens halvårlige statusrapport.

38,7 millioner kroner koster det nu Miljøstyrelsen at få et nyt it-system, der skal gøre det nemmere at håndtere miljøgodkendelser.

Dermed er budgettet nu skredet med 12 millioner kroner, og hele projektet er blevet forsinket i et halvt år. Det fremgår af den netop udsendte statusrapport fra Statens It-projektråd.

PDE, som projektet er døbt, står for Projekt Digitalisering af Erhvervsområdet. Målet er en hurtigere og smidigere behandling af miljøgodkendelser hos firmaer, og leverancen blev sat i gang i december 2012, hvor opgaven blev sendt i udbud.

Men i forhold til de første budgetter for it-systemet, er den samlede pris altså blevet væsentligt højere. Og dermed falder de samlede økonomiske gevinster også. Det har fået business casen til at falde helt sammen til et samlet underskud på 18 millioner kroner, fremgår det af statusrapporten.

Hovedformålet med PDE-projektet er dog et kvalitetsløft, som ikke nødvendigvis kan opgøres i penge.

Forklaringen på den store stigning i udgifterne - allerede inden en leverandør er fundet - forklarer rapporten med, at projektet er blevet delt ud på flere faser. Desuden er projektstyringen blevet dyrere end ventet.

»Yderligere udgifter til udvikling til tilsynsmodellen i projektets fase 1a er medtaget. Driftsudgifter til fase 1b er medtaget. Samtidig er udgifter til projektorganisation er opjusteret på baggrund af faktisk forbrug,« lyder den korte forklaring.

Statens It-projektråd blev nedsat for at dæmme op for it-skandaler i det offentlige. Herfra skal erfarne folk både fra den offentlige sektor og private firmaer holde alle større it-projekter i staten i ørene, og det sker blandt andet gennem en statusrapport hvert halve år, hvor eventuelle forsinkelser og budgetskred bliver meldt ud.

Der er også gode nyheder i rapporten, for eksempel bliver projektet Årsopgørelse11 hos Skat 8,4 millioner kroner billigere end oprindeligt beregnet og lander på godt 50 millioner kroner. Her var selve udviklingen af systemet ikke var så krævende som forventet. De samlede gevinster går dog i underskud med en halv million kroner, hvor man tidligere regnede med et overskud på 3,5 millioner kroner i business casen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Kenn Nielsen

Selvom jeg ikke bestrider rationalet i PDE, så nager der en lille tvivl om ikke miljøstyrelsens udmelding

Hovedformålet med PDE-projektet er dog et kvalitetsløft, som ikke nødvendigvis kan opgøres i penge.

Blot er miljøslang for følgende indenrigsslang

E-valg kan være med til at forny og udvikle vores demokrati på en helt oplagt måde

Begge udtryk indikerer at successen udelukkende kan bestemmes subjektivt efter nogle imaginære herlighedsmål.

K

  • 9
  • 0
#3 Jan Damgaard

Alt skulle gøres "digitalt" så løsningen blev ustabilt: http://www.landbrugsavisen.dk/Landbrugsavisen/2010/9/3/Ustabilwebsidestr... Komunerne havde også ders problemer, med stort tidsforbrug. Men har modtaget mio. til systemtest. http://www.kl.dk/Teknik-og-miljo/KL-glade-for-it-midler-til-husdyrgodken... Kvalitet og brugervenlighed er ikke fulgt med: http://www.landbrugsavisen.dk/Landbrugsavisen/2013/3/8/Konsulenterplages...

Er det manglende styring af IT-projekterne, der får udgifterne til at stige? Mål som effektivitet og brugervenlighed?

Det bliver dyrt for brugerne og skatteyderne. Var der i stedet valgt at udvide anmeldeordning, havde der været for få sager til at retfærdiggøre en "forkromet" IT-løsning.

  • 0
  • 0
#4 Jarle Knudsen

Statens It-projektråd blev nedsat for at dæmme op for it-skandaler i det offentlige. Herfra skal erfarne folk både fra den offentlige sektor og private firmaer holde alle større it-projekter i staten i ørene, og det sker blandt andet gennem en statusrapport hvert halve år, hvor eventuelle forsinkelser og budgetskred bliver meldt ud.

Hvis de tror et et statusrapport hvert halve år vil dæmme op for it-skandaler, vil jeg kun sige: tro om igen. Var det et statusmøde hver anden uge, så ville det være noget andet... men halve år et riiigtig lang tid i IT-verden.

Ansvarfraskrivelse og intet andet.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere