Offentlige virksomheder: Den private it-branche kan ikke bidrage til vores innovation

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Signalerne om skepsis over for it-leverandørernes som aktører i det offentlige bliver flere.

Kun 17 procent af de offentlige virksomheder betragter innovation som noget, eksterne leverandører og samarbejdspartnere kan bidrage til.

Det viser undersøgelsen IT i praksis 2017-18 fra Rambøll og Dansk It ifølge en nyhed på interesseorganisationens web.

Resultatet vækker bekymring:

»Det er næppe den bedste tilgang til innovation at lukke sig om sig selv. Kigger man på de private virksomheder, der virkelig har skabt innovative løsninger og produkter, så har det ofte været iværksættere, der ikke har rod i traditionelle brancher. Eller det har været veletablerede virksomheder som har inviteret ”disruptere” ind, som har haft frihed til at arbejde i afstand til den eksisterende organisation, så der ikke har været unødige begrænsninger, « siger Rikke Hvilshøj, adm. direktør, Dansk It.

Undersøgelsen bygger på besvarelser fra topledere og it-ansvarlige i den offentlige sektor og tegner ifølge Dansk It altså et billede af en sektor, 'der helst selv klarer tingene' – i hvert fald når det gælder om at skabe innovation.

Ingeniørforeningen gik for nylig ud med et budskab, der sender samme signal: nemlig, at det offentlige bør hjemtage flere it-opgaver end i dag. Kun på den måde får vi verdens mest og bedst digitaliserede samfund, mener foreningen.

»Vi skal sætte os for bordenden, når det gælder it. Derfor skal den offentlige sektor til at udføre en større del af opgaverne selv og dermed blive endnu bedre til at lære fra det ene udbudsprojekt til det andet,« sagde Thomas Damkjær Petersen, der formand for IDA.

Læs også: IDA til det offentlige: Drop it-konsulenterne og tag ejerskab over it-projekterne selv

Privat leverandør peger på 'uforløst potentiale'

Hos Rambøll, der er en af de store leverandører, mener man - næppe så overraskende - det modsatte i forhold til samarbejdet mellem det offentlige og det private.

»Der er et kæmpe uforløst potentiale for innovation i det offentlige i forbindelse med den høje digitale interaktion med leverandører,« lyder det fra Steen Christensen, Direktør, Rambøll Management Consulting ifølge Dansk Its nyhed.

Ifølge undersøgelsen IT i praksis er der ikke meget, der tyder på, at de offentlige virksomheder har planer om at kigge uden for egne rækker for inspiration.

»Identifikation af mulige digitale inspirationskilder (peers, private virksomheder),« prioriterer de danske it-ansvarlige lavest på en liste med 19 fokusområder. De forretningsansvarlige giver fokusområdet en 17. plads på prioriteringslisten.

»Når ikke flere offentlige virksomheder anser innovation som noget eksterne leverandører kan bidrage til, kan det meget vel hænge sammen med, at man stadig tolker udbudsreglerne meget rigidt og derfor skriver detaljerede udbud, hvor man meget tidligt i processen lægger sig fast på, hvordan et it-projekt skal strikkes sammen. Hermed giver man leverandøren et dårligt afsæt for at udvikle nye, smarte it-løsninger. For noget der netop kendetegner it-udvikling er, at man hele tiden oplever, at noget af det, man oprindeligt troede kunne lade sig gøre, alligevel ikke kan lade sig gøre, men også at nye muligheder hele tiden opstår,« siger Rikke Hvilshøj.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Claus Bobjerg Juul

Disclaimer: dette er min holdning og den skære alle over en kam, hvilket selvfølgelig ikke er virkeligeheden.

Hvis man (chef) kun ansætter personer (underordnet) som har samme holdning som en selv, og som ikke giver en modstand (ubetinget rygklapper), så bliver man kun bekræftet i at man har ret.

Desværre gå man også glip af en masse nytænkning (innovation).

Det er nødvendigt at ansætte personer som vil modsige en selv og ikke altid er enig med en selv. Det er lige så vigtigt at man tør tage ny/anderledes viden til sig (kan være konsulenter).

Et rigtigt godt råd er (i bedst Martin Thorborg stil): kom ud af din komfortzone!

  • 1
  • 0
#3 Povl H. Pedersen

Innovation kommer udefra. Det er muligt at der ikke skal meget til at flytte eksisetrende personer i en anden retning, men det meste innovation kommer udefra. Der er dog undtagelser. Steve Jobs er det klassiske eksempel. Han fik folk til at tro på at det umulige var muligt, og tvang dem til innovation. Men der er ikke mange der kan gøre som ham. Udvikling i dag er anderledes end for år tilbage. I dag er det normalt med små leverancer, og justeringer undervejs. Brugerne kan bedre forholde sig til de de ser og prøver fremfor en DJØF'ers 5-års plan for hvordan han tror de arbejder.

  • 1
  • 0
#5 Henrik Nielsen

Jeg vil gerne lige have lov til at være uenig, især fordi jeg i øjeblikket uddanner mig inden for innovation og digitalisering: Innovation kommer alle steder fra, og en stor del af al innovation kommer indefra, nærmere specificeret fra medarbejderne og R&D; og udefra, brugerne. Hvis man tør lytte til medarbejdere og brugere og opretter en virksomhedskultur, hvor den enkelte medarbejder kan henvende sig med sin ide, evt. selv være med til at udvikle den til hele organisationen, så er man allerede godt på vej. Man skal som virksomhed (også i det offentlige) have en R&D-afdeling, en Idelab, osv., så man som medarbejder kan blive hørt, og en lovramme, som tillader at blive strukket, som tillader stadig at løse forvaltningsopgaverne korrekt, men på en anderledes og måske bedre måde. Et eksempel kunne være Holland, hvor man er ved at udrulle et nationalt SMS-system. Idéen kom fra en helt almindelig politibetjent, som så problemer og løsninger derpå i sin dagligdag, men derefter tog et helt system over, fordi han hverken havde den it-faglige, ledelsesmæssige, eller politiske bagage til at få gennemtrumfet løsning. Desværre har embeds-forvaltningskulturer svært ved at omstille kulturen og arbejdsopgaverne netop, fordi det kan føre til ulovligt svigt af arbejdsopgaverne.

Innovation sker også kun under de rette betingelser. Det kræver så, at man har et helt system til at systematisere indkomne idéer og udføre dem i prioriteret rækkefølge. Innovation er ikke tilfældig, men skal aktivt styres (læs: ikke ledes).

Det er sådanne innovationssystemer/-strategier/-kulturer, som man har internt i store, succesfulde virksomheder som Apple, og så tildeler man hele æren til en enkelt frontfigur. "Hero innovators" kalder man dem, og de findes ikke. Steve Jobs er så sandelig en leder i form af, at han kan hjælpe de helt rette organisatoriske forudsætninger på vej, og samle de rigtige mennesker i de rigtige teams til at arbejde sammen og skabe og fejle og evaluere og begynde forfra; men det er misforstået at bruge ham som et eksempel på den her tanke om, at innovation kan tilskrives enkeltindivider. Det er noget med, at omkring 70% af alle innovationer fejler, ikke fordi ideen er dårlig, men et hav af forskellige årsager.

Og hvis man havde lyttet til SKATs egne medarbejdere, og egne, interne revision, så var EFI droppet længe før, det blev en skandale. Men politiske ledelsessystemer, og kortsigtede mål (4 år), er endnu en hindring på vejen til innovation. Man skal tænke på, at omstillingsperioder fra en løsning til en ny ide tager alt fra 15-50 år, og det er historisk set en rimelig konstant tendens betragtning over tid. Det er, hvad gør innovation meget frustrerende at arbejde med; for der er ikke konstant succes og politisk kapital at trække på, og resultater på bundlinjen.

Udemærkede ikke-videnskabelige artikler: https://www.theatlantic.com/business/archive/2011/11/the-myth-of-the-inn... http://time.com/4089171/mariana-mazzucato/

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere