Offentlige open source-frontkæmpere: Vi vil sprænge it-leverandørernes snærende lænker
Et fællesskab mellem offentlige organisationer skal forhindre, at ejerskab til kildekode og i værste fald også borgerdata havner i hænderne på it-leverandører med en grim vendor lock-in situation til følge.
Desuden vil samarbejdet fremme open source-baserede it-løsninger.
OS2mo: System til styring af organisationsenheder og medarbejdere OS2kitos: Arkivsystem til systemer, kontrakter, projekter og interfaces OS2webscanner: Informationssikkerhedsscanner, der sikrer, at der leves op til databeskyttelsesreglerne OS2loop: Web-baseret videndelingsværktøj, hvor alle hjælper alle OS2dagsorden: Digital agendaproduktion og managementsystem med mødefunktion OS2 web: Drupal-baseret content management-system til kommune-websites OS2indberetning: Web- og app-baseret løsning, hvormed medarbejdere kan indrapportere kørsel, udgifter og ferierEksempler på systemer udviklet under digitaliseringsfællesskabet OS2
Hvad der begyndte som et samarbejde mellem fem kommuner for fire år siden, er nu blevet til det såkaldte OS2-digitaliseringsfællesskab med over halvdelen af landets kommunerne som medlemmer.
OS2's overordnede formål er at skabe og dele relevante digitale løsninger. Og vel at mærke løsninger, som helst bygger på Open Source og Open Content, fortæller Rasmus Frey, der er forretningsleder for OS2.
»Der er meget stor forskel ude i kommunerne på, hvilke kompetencer de har til at udvikle og sætte løsninger i drift. Nogle kan sagtens gøre det, mens andre aldrig vil kunne løfte den opgave. Men i begge tilfælde er OS2 vigtige at have med som medspiller, så man sikrer gode rammer for indkøb, udvikling og drift,« siger Rasmus Frey i et interview med Version2.
Rasmus Frey har tidligere haft et digitalt bureau med open source som omdrejningspunkt.
Kommuner videreudvikler andres kommuners systemer
OS2 bestiller ikke systemer, men hjælper kommunerne med governance omkring deres it-udvikling. Eksempelvis har Aarhus Kommune hos en privat leverandør fået udviklet en ny løsning til infoskærme, som også kan anvendes i andre kommuner.
Et andet eksempel er fra Syddjurs og Favrskov kommuner, som har fået udviklet en løsning til indberetning af kørsel i et webbaseret system, der integrerer til lønsystemet. Løsningen er videreudviklet af Skanderborg Kommune med ferieindberetning.
Her har man fået bistand fra OS2 til at sikre, at arkitekturen ligger inden for en ramme, som gør, at andre kan gøre brug af data og moduler.
I alt har OS2 foreløbig været medspiller i udviklingen af 12 it-systemer.
»Uden en central styring vil der typisk ske det, at open source-systemer forgrener sig, og man ender med 10 versioner af samme løsning, som ikke kan fungere med individuelt udviklede moduler,« siger han og tilføjer:
»Det kan i nogle tilfælde være godt nok, men vi synes, det er vigtigt at have en styring af arkitekturen, så der er en vedtaget kerne af produktet, som indebærer, at hvis en kommune foretager en nyudvikling af et modul, så kan den smeltes ind i kernen, så andre også kan få glæde af modulet,« siger han.
Fra gavnlig for leverandør til gavnlig for community
OS2's rolle er altså primært at sikre, at kommunerne får stillet de rigtige krav til deres leverandører, når de får udviklet nyt.
Det er primært krav, som er udviklet i samarbejde med leverandørerne, som fastlægger en best practice-arkitektur, men som også fremmer, at løsningerne udvikles i open source med en placering i Github - og med open content.
At blive bundet til leverandørerne i form af vendor lock-in er nemlig ikke ualmindeligt i den kommunale verden:
»Der er desværre talrige eksempler på, at kommuner har udviklet og købt systemer, hvor det efterfølgende viste sig, at de ikke ejede kildekoden eller data i systemet. Og det kan give store problemer at bygge videre på eller at komme ud af leverandørgrebet igen,« siger han.
»Med fælles retningslinjer kan vi sikre, at der udvikles løsninger og moduler, som rigtig mange kan have gavn af,« siger han.
Andre opgaver for OS2 er f.eks. at facilitere, at kommunerne taler sammen og får løst udviklingsopgaver på fælles udfordringer i fællesskab.
»Det er nok nyt i den kommunale verden, at der nu opstår en bevidsthed og et krav om, at vi køber udviklingskræfter for at få udviklet en løsning, men kommunerne bevarer ejerskabet over kode og frihed til at dele med andre,« siger han.
Konkret har OS2 et samarbejde med 44 leverandører om at udvikle vejledninger med it-arkitekturrammer for kode-dokumentation, UX og test og om at have nogle definitioner, der tydeliggør, hvordan en ny it-løsning skabes i OS2-fællesskabet, samt hvilken værdi det giver.
»Det kan virke modstridende i forhold til open source, at der er regler, men selv inden for et åbent fællesskab er det nødvendigt at kunne tale samme sprog for at kunne kommunikere,« siger Rasmus Frey.
Microservices under overvejelse
For tiden drøftes det, om løsninger bør være modulbaseret systemer, med løse koblinger og klare standarder. Måske en arkitektur, der helt eller delvist er baseret på microservices, dvs. systemer der som f.eks. hos Netflix og Spotify er opbygget af løst koblede mini-applikationer, som blandt andet betyder, at enkelte komponenter kan udvikles og opdateres uafhængigt af resten af systemet.
»Det går ikke, at man som kommune er tvunget til at tage en pakke moduler i brug, hvis man kun har brug for et enkelt,« siger han.
Man drøfter altså, hvordan et modulbaseret it-system kan bestå af enkelte løst koblede komponenter, der kommunikerer via API’er.
Bedre datavalidering samt at udfærdige en upgrade path er også på dagsordenen.
»Vi skal undgå, at vi i fremtiden skaber et behov for ’big bang’-opgraderinger, hvor alt skal opdateres og evt. tilpasses helt ny teknologi, når en af de grundlæggende softwareløsninger skal opdateres,« siger Rasmus Frey.
Kravspecs uden gennemskuelige krav
I OS2’s model er brugen af containers (f.eks. Docker) en måde at sikre og distribuere løsningen på. Derfor er der enighed med leverandørerne om, at OS2-løsningerne bør komme i en samlet container, der sikrer, at løsningen fungerer optimalt på alle brugerflader, og at produktet altid er opdateret til optimal brug.
Endelig har OS2 også som formål at sikre, at kravspecifikationer udarbejdes så gennemskuelige, så omfanget af opgaven ligger fast fra starten:
»Vi ser tit krav til it-systemer, som er stillet på en måde, så man reelt ikke har en chance for at kunne sige, hvor lang tid det tager at udvikle systemet - eller hvor meget det vil koste. Men det forsøger vi at gøre noget ved, ofte ved at skalere ned og tænke i mindre og agilt udviklede løsninger,« siger han og understreger, at projekter baseret på vandsfaldsmodellen ikke ligger i OS2-regi.
Typisk kører projekterne over 1-2 kvartaler med halvårsprojekter som de største. Rasmus Frey understreger, at OS2 dækker et andet behov end Kombit, som udbyder og indkøber løsninger på vegne af samtlige 98 kommuner. OS2 sørger i stedet for at opfylde behovet for mindre løsninger, og der hvor der opstår huller i markedet, forklarer han.
»Hvis nogen kommer med et projekt, som varer to år, så vil vi nok vurdere, om det er et OS2 projekt. Eller i hvert fald om vi kan få det brudt ned til et projekt med løbende realeases,« siger han og tilføjer et lille dask med harddisken til de to storebrødre i den offentlige digitalisering.
»Jeg mener faktisk, at vores måde at udvikle løsninger på, godt kan anvendes som inspiration både i Kombit og Digitaliseringsstyrelsen. Altså hele tankegangen med at udvikle noget, som andre kan få glæde sig og bygge videre på.«

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.