Offentlige NemID-tjenester nede i halv time - Skat og DanID vidste intet

16. februar 2012 kl. 09:534
Hverken Nets DanID eller Skat kan forklare, hvorfor danskerne i knap en halv time torsdag morgen ikke kunne logge på flere offentlige hjemmesider med NemID, men i stedet blev mødt af mystisk fejl. Se fejlen her.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Torsdag morgen har danskerne i en periode på knap en halv time - og måske mere - gået forgæves, hvis de har forsøgt at besøge offentlige hjemmesider med NemID.

Det betyder blandt andet, at Skats TastSelv-service og ydelserne på Borger.dk har været uden for rækkevidde i perioden.

Men lige nu ved hverken Skat eller Nets DanID, der står bag NemID, hvad der er op og ned på sagen - og hverken Skat eller DanID har umiddelbart registreret nogen fejl.

Version2 blev gjort opmærksom på problemet af en læser:

Artiklen fortsætter efter annoncen

»SKAT's login for private med NemID (login.sikker-adgang.dk) virker ikke her til morgen. Enten timer den ud, eller også får man fejl som denne,« skriver han i en e-mail til Version2.

  1. Proxy Error
  2. The proxy server received an invalid response from an upstream server.
  3. The proxy server could not handle the request GET /idp/SSO.saml2.
  4.  
  5. Reason: Error reading from remote server
  6.  
  7. --------------------------------------------------------------------------------
  8.  
  9. IBM_HTTP_Server/7.0.0.21 (Unix) at pingidpa Port 8090

Da Version2 knap en halv time senere forsøgte at logge ind på skat.dk og borger.dk, var resultatet en anden fejlbesked.

Driftstatus hos Nets DanID har dog hele morgenen vist grønt lys og ingen tegn på problemer.

Pressechef hos Nets DanID, Søren Winge, afviser da også, at sagen har noget med NemID at gøre:

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vi har ikke registreret nogen problemer centralt hos os,« siger han til Version2.

Fejlen kan derfor tænkes at ligge hos NemLogin-løsningen, som Skat er driftsansvarlig for.

Hos Skat oplyser man til Version2, at man vil undersøge logfilerne på de pågældende servere nærmere for at se, om de indeholder tegn på unormal opførsel.

4 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
16. februar 2012 kl. 12:28

Jeg ved godt at Version2 har et horn i siden på DanID og NemID, men alligevel.

Når NemLogin melder om en fejl på deres system (og det er hvad det er), er der ingen som helst rimelig grund til overhovedet at nævne NemID. Der er INTET i artiklen der tyder på at NemID har noget som helst med sagen at gøre, alligevel vælger journalisten at præsentere det som en NemID fejl, for til aller sidst sige at det da kunne være en fejl hos NemLogin istedet. Det er simpelthen for tyndt.

Ekstra Bladet har bestemt ikke eksisteret forgævens.

4
16. februar 2012 kl. 19:20

Jeg ved godt at Version2 har et horn i siden på DanID og NemID, men alligevel.</p>
<p>Når NemLogin melder om en fejl på deres system (og det er hvad det er), er der ingen som helst rimelig grund til overhovedet at nævne NemID. Der er INTET i artiklen der tyder på at NemID har noget som helst med sagen at gøre, [...]

Det kan da godt være at NemID-forbindelsen kunne afkræftes ved et hurtigt besøg på nordea.dk, men så ville man jo stå i en situation hvor historien var så tynd at journalisten skulle overveje om den overhovedet var værd at skrive, og det går selvfølgelig ikke ...

Artiklen kan faktisk, med lidt journalistisk snilde, udvides markant. Er der f.eks. en grund til at formiddagens oppetid for Android Market og iTunes ikke inddrages? Det er jo cirka lige så relateret, og så kan artiklen jo sluttes med den lidt konspiratoriske formulering 'hverken apple eller google har svaret på Version2s henvendelser', som jo er et effektivt og velafprøvet værktøj til at få læseren til at tænke 'de skjuler noget!' og måske endda bidrage med en "indsigtsfuld" kommentar om hvordan google burde holde deres servere i luften.

:)

1
16. februar 2012 kl. 11:47

Henter popcorn :-D Man kan sige meget om "haters". Men det er jo næsten hver dag der er noget nyt at brokke sig over.

3
16. februar 2012 kl. 13:31

Ja, for Skat Erhverv var faktisk også nede en times tid i går aftes ;)

Men nej, det var altså IKKE NemID/DanID den var gal hos.