Offentlige NemID-tjenester nede i halv time - Skat og DanID vidste intet
Torsdag morgen har danskerne i en periode på knap en halv time - og måske mere - gået forgæves, hvis de har forsøgt at besøge offentlige hjemmesider med NemID.
Det betyder blandt andet, at Skats TastSelv-service og ydelserne på Borger.dk har været uden for rækkevidde i perioden.
Men lige nu ved hverken Skat eller Nets DanID, der står bag NemID, hvad der er op og ned på sagen - og hverken Skat eller DanID har umiddelbart registreret nogen fejl.
Version2 blev gjort opmærksom på problemet af en læser:
»SKAT's login for private med NemID (login.sikker-adgang.dk) virker ikke her til morgen. Enten timer den ud, eller også får man fejl som denne,« skriver han i en e-mail til Version2.
Proxy Error The proxy server received an invalid response from an upstream server. The proxy server could not handle the request GET /idp/SSO.saml2. Reason: Error reading from remote server -------------------------------------------------------------------------------- IBM_HTTP_Server/7.0.0.21 (Unix) at pingidpa Port 8090
Da Version2 knap en halv time senere forsøgte at logge ind på skat.dk og borger.dk, var resultatet en anden fejlbesked.
Driftstatus hos Nets DanID har dog hele morgenen vist grønt lys og ingen tegn på problemer.
Pressechef hos Nets DanID, Søren Winge, afviser da også, at sagen har noget med NemID at gøre:
»Vi har ikke registreret nogen problemer centralt hos os,« siger han til Version2.
Fejlen kan derfor tænkes at ligge hos NemLogin-løsningen, som Skat er driftsansvarlig for.
Hos Skat oplyser man til Version2, at man vil undersøge logfilerne på de pågældende servere nærmere for at se, om de indeholder tegn på unormal opførsel.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.