Offentlige myndigheder vil udvikle smartphone-apps - men borgerne vil ikke have dem

28. september 2011 kl. 10:449
Offentlige myndigheder vil udvikle smartphone-apps - men borgerne vil ikke have dem
Illustration: Apple.
To tredjedele af den offentlige sektor vil udvikle smartphone-applikationer de kommende år. Men borgerne vil hellere bruge en almindelig webside.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Smartphone-applikationer - eller bare apps - breder sig som en steppebrand blandt alt fra supermarkedskæder til DSB.

Og den bølge vil det meste af den offentlige sektor gerne med på. I takt med at kontakten til for eksempel kommunen skal digitaliseres og papirbrevene afskaffes, forventer mere end to ud af tre offentlige myndigheder at udvikle smartphone-applikationer til borgerne inden for de næste tre år.

Det viser undersøgelsen IT i Praksis, som hvert år kortlægger brugen af it blandt offentlige myndigheder og de største danske virksomheder.

I dag har kun tre procent af de offentlige myndigheder, som indgår i undersøgelsen, udviklet applikationer til smartphones. Men 65 procent svarer, at apps til borgerne vil være på repertoiret inden 2014.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Problemet er bare, at borgerne faktisk ikke er interesserede i at skifte de kommunale hjemmesider til selvbetjening ud med en applikation, der altid er ved hånden.

Som en del af IT i Praksis-analysen bliver borgerne nemlig også spurgt, og hele 73 procent af danskerne ønsker ikke at bruge en smartphone-applikation til at kommunikere med kommunen om en sag, men foretrækker en almindelig webside. Kun 8 procent er positivt stemt over for offentlige apps, mens resten er neutrale eller ikke har taget stilling.

Og selvom skepsissen mod at bruge mobilen til digital selvbetjening stiger med alderen, er heller ikke de unge mellem 18 og 25 år særligt begejstrede ved udsigten til at bruge en smartphone-applikation til digital selvbetjening.

I denne aldersgruppe er det 61 procent, som er imod tanken, mens 9 procent er positivt stemt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Blandt de største danske private virksomheder er det 25 procent, som i dag tilbyder kunderne en smartphone-applikation, og ligesom i den offentlige sektor har rigtig mange sat app-udvikling på todo-listen. 44 procent har således ikke nogle applikationer ude i dag, men vil have det inden for tre år.

Både for offentlige og private virksomheder maner organisationen Dansk IT til besindighed.

»Det gælder om at have is i maven og ikke bare hoppe med på vognen, fordi alle andre virksomheder gør det - der skal gøres et stort strategisk forarbejde. Allerede i dag er der rigtig mange eksempler på apps, der ikke giver værdi for kunden,« udtaler Klaus Kvorning, formand for Dansk IT, i en pressemeddelelse.

Bag IT i Praksis står Rambøll Management og Dansk IT. Rapporten udkommer i år for 16. gang.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs også Kåre Kjelstrøms blogindlæg, hvor han sammenligner app-feberen med den store dot-com-boble omkring årtusindskiftet.

9 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
9
28. september 2011 kl. 13:12

Jeg var en overgang på revalidering, hvor det er rigtigt rat, at man kan få dækket udgifter til bøger. Der kunne det være fint med en app til fotografering, underskrift fra underviser på og indsendelse af kvitteringer direkte til rådgiver...

7
28. september 2011 kl. 12:13

Synes det lyder lidt vildt at 2/3 af de offentlige myndigheder skulle have behov for at lave apps to borgerne. Jeg kan se nogle udvalgte områder hvor en app giver en fordel fremfor en hjemmeside, men ellers vil jeg også foretrække at hjemmesiderne bliver app-venlige.

I lyset af den økonomiske situation bør man gøre det helt klart for myndighederne, at de skal satse på nogle få apps på udvalgte områder hvor de hurtigt vil kunne tjene sig ind igen. Det skal herefter helt konkret dokumenteres (og ledelsen måles på) at app'en har ført til besparelser, f.eks. fyringer af administrativt personale som nu kan undværes. Kan man ikke pege på sådanne "kroner-og-øre" besparelser må det formodes at det har været ren tilsætning.

App-udviklingen skal ikke være drevet af at medarbejderne synes det "kunne være sjovt" at have en app at vise vennerne -- når man ser på det øvrige offentlige IT-forbrug, kunne man sagtens frygte det kunne blive tilfældet.

5
28. september 2011 kl. 11:32

Forældre intra kunne være et device-venligt website. Jeg kan ikke helt se hvad man i den sammenhæng skulle få ud af at lave det som app. Det er vel problemet med en del apps - at man ikke får noget ekstra ud af at det er en app fremfor et website.

4
28. september 2011 kl. 11:31

Det ville da være et fint supplement til hjemmesider. Men mange af de offentlige hjemmesider er i forvejen pænt rodede at finde rundt på, så det er ofte spild af tid at benytte de offentliges selvbetjeningsløsninger for mig. Det er især borger.dk der driller med funktionerne. Bare noget så simpelt som at vælge hvilken kommune jeg bor i, skal jeg vælge flere gange undervejs, selvom de kender mit cpr-nr, adresse osv. Det burde da være nemt for dem at finde disse oplysninger i en database automatisk, når jeg logger på med slemId.

2
28. september 2011 kl. 11:13

Enig med Anders. Websites fungerer da fint til disse informationstunge opgaver. Jeg har ikke brug for drag'n'drop eller accellerometer lige nu. Udvikl webportalerne til at blive serviceorienteret DEVICEVENLIGE websites. Hvis jeg skal bruge noget ofte så udnyt HTML5 og lav local cache. Det er en no brainer.

3
28. september 2011 kl. 11:14

Og med "sikkerhed og opdateringer" referer jeg selvfølgelig til at webkoden forbliver på egne servere hvor sikkerhedsfunktioner og business logic jo allerede ligger. En opdatering, kan I lave uden at bede Apple godkende den og brugerne hente den...

1
28. september 2011 kl. 10:59

hele 73 procent af danskerne ønsker ikke at bruge en smartphone-applikation til at kommunikere med kommunen om en sag

Eftersom ingen har prøvet at bruge sådan en smartphone app, er det jo en temmelig teoretisk overvejelse, som man stiller (de måske fremtidige) brugere overfor... Og troværdigheden af svaret er naturligvis derefter. Men da meget af den kommunikation man har med det offentlige er rimelig en-gangs (flytning, svar på blodprøve fra læge, etc) så er der da masser af sammenhænge, hvor man ikke ville være interesseret i at installere en app på sin smartphone til formålet. Men det forhindrer jo ikke at man laver en smartphone-optimeret html-5 udgave af web-interfacet, som folk så kan bruge fra deres smartphone. Dog savner jeg helt vildt en forældre-intra iPhone app, hvor jeg kan se ungernes ugeplaner, meddelelser fra lærere etc. Så der kunne man KLART godt bruge en app. Men der har man jo også en kontinuerlig kontakt flere gange om ugen.

8
28. september 2011 kl. 13:03

Dog savner jeg helt vildt en forældre-intra iPhone app, hvor jeg kan se ungernes ugeplaner, meddelelser fra lærere etc. Så der kunne man KLART godt bruge en app

Jeg bruger mobiludagaven. Den er ikke specielt elegant lavet, men det fungerer nogenlunde på både min iPhone og iPad. Desuden har SFO'en indført Tabulex SFO som har en iPhone app. Den er jeg rigtig glad for, da den indeholder masser nyttige funktioner (forældre telfonnumre, status på børn (kommet gået, gået hjem til etc) og meget andet).

/Sune

6
28. september 2011 kl. 12:07

Mht. til Forældreintra, så findes den i en udemærket mobil-version, uden at der er brug for en egentlig app :)