Offentlige myndigheder skal i højere grad indsamle brugerdata

Illustration: Jesper Kildebogaard
En øget indsamling af anvendelsesdata fra offentligtlige myndigheder skal forbedre brugeroplevelsen, lyder det fra Digitaliseringsstyrelsen.

Opdateret kl 17:42

Offentlige myndigheder skal i højere grad samle data ind om borgeres brug af digitale selvbetjeningsløsninger.

Det skriver Digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse.

Anbefalingen lyder, at myndighederne hurtigst muligt skal begynde at lave systematiske indsamlinger af brugerdata. Indsamlingen af data skal ifølge Digitaliseringsstyrelsen bruges til at sikre tidssvarende modtager-orienterede løsninger, som brugerne kan føle sig trygge ved.

Det fremgår af meddelelsen, at »alle myndigheder med obligatoriske digitale selvbetjeningsløsninger skal indsamle viden om brugernes anvendelse af løsninger og anvende denne viden til løbende at forbedre løsningerne«.

Indsamlingen omfatter myndigheder på tværs af den offentlige sektor, og i første omgang skal data indsamles for digitale systemer med mere end 20.000 digitale transaktioner pr. år.

Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2016-2020 vil i fremtiden også omfatte krav om at indsamle og anvende brugerdata. Disse krav skal træde i kraft i 2019.

Der er allerede i dag myndigheder, som indsamler og benytter sig af viden om brugeradfærd i forbindelse med digitale selvbetjeningsløsninger. Omfanget af dette, og hvordan det foregår, vil Digitaliseringsstyrelsen også afdække.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
Bjarne Nielsen

Fra artiklen:

Det fremgår af meddelelsen, at »alle myndigheder med obligatoriske digitale selvbetjeningsløsninger skal indsamle viden om brugernes anvendelse af løsninger og anvende denne viden til løbende at forbedre løsningerne.«

Ja, det burde være obligatorisk, at man reflekterede over, hvad der virker, og hvor det er at kæden evt. springer af. Jeg er sikker på, at det vil være lærerigt!

Men...:

  1. Det er ikke nok at indsamle oplysninger, der skal også handles på dem.
  2. Der skal ikke indsamles mere end nødvendigt.
  3. Der skal indsamles oplysninger om anvendelsen, ikke om brugerne.
  4. Oplysninger, som indsamles, skal kun bruges til det formål, som de blev indsamlet til, og slettes, når de ikke længere er relevante for formålet.
  5. Det bør blive mellem os og det offentlige (glem alt om offentlig/private samarbejder, og "gratis" løsninger ... og i særlig grad Google Analytics).

Husk det.

Kenn Nielsen

»alle myndigheder med obligatoriske digitale selvbetjeningsløsninger skal indsamle viden om brugernes anvendelse af løsninger og anvende denne viden til løbende at forbedre løsningerne.«

Hvis vi ikke ved alt om dig , så kan vi ikke
- gøre dig gladere
- garantere din sikkerhed
- servere relevante reklamer
- udelukke dig fra efterforskningen

...suk !

K

Anne-Marie Krogsbøll

"En øget indsamling af borgeres data fra offentligt myndigheder skal forbedre brugeroplevelsen, "

Forhåbentligt ikke på individniveau - for det vil ganske afgjort ikke forbedre min brugeroplevelse - tvært imod.

Men det er sikkert lige præcist på individ-niveau, man vil indsamle - og formålet er sikkert et helt andet, end det, man siger (jeg håber, at jeg for en gangs skyld er for pessimistisk).

René Nielsen

Slutbrugeroplevelse har aldrig været og vil ikke komme i fokus ved udvikling af offentlige løsninger.

Det er alene været et spørgsmål om at ”sætte strøm til eksisterende løsninger” og ift. borgeren med frigørende virkning kunne læsse ”Lorten af på borgeren”.

Hvis man havde borgerne i centrum, ville systemer som Nem-Id og e-boks aldrig være taget i brug!

Det er uhørt at Nem-Id opbevarer ”nøglerne” og e-boks er simpelthen for ringe når vi taler om funktionalitet for borgerne og især den manglende mulighed for at kontakte myndighederne er graverende.

På ægte dansk vis genopfinder vi den ”dybe tallerken” med systemer som Nem-ID og e-boks for systemer som Zoho (www.zoho.com) kan naturligvis ikke benyttes, selvom Zoho har hardware 2-faktor er indbygget sammen med end-to-end-kryptering, DMARC og mange andre sikkerhedstiltag som udelukker svindlere og andet godtfolk.

Man behøver jo ikke bruge hele zoho-suiten, bare mail og 2-faktor auth og måske et sagssystem til borgerens journalisering af kontakten med de forskellige myndigheder. Og "bagved" Zoho kan myndighederne gøre som de plejer.

Sådan ville en stat som tager sig af borgerne, havde gjort.

Louise Klint

Vores offentlige myndigheder ønsker – i videre udstrækning – at indsamle data om brugernes anvendelse af det offentliges digitale selvbetjeningsløsninger.
Det ser ud til, at det handler om ”værktøjsvalg” (tracking-værktøjer).

I pressemeddelelsen er vedhæftet en konsulentrapport.
Konsulenterne har foretaget en evaluering af en række tracking-værktøjer, bl.a. Google Analytics, IBM Digital Analytics, Adobe Analytics, PIWIK, Chartbeat samt den fællesoffentlige løsning, Virk Tæller.
(”Værktøjsgennemgang”, side 58-64 / 60-66)

Fremgangsmåden kan diskuteres og
i vurderingskriterierne er ikke inkluderet pris. (s. 58-59)
Men her ”vinder” Siteimprove (s. 61)
https://digst.dk/media/17837/viden-om-brugernes-anvendelse-af-digitale-l...

Ifølge rapporten er Siteimprove ”et danskudviklet analyseværktøj, som allerede i dag anvendes af en lang række af landets kommuner samt ATP.” […] ”Anvendes derudover internationalt af både virksomheder og offentlige institutioner.” (s. 62)

Konsulenterne konkluderer, at en række af de øvrige værktøjer, med få justeringer, også vil kunne opfylde vurderingskriterierne. Samt at der skal foretages en ny
analyse, tættere på beslutningstidspunkt, eftersom værktøjerne er under løbende
udvikling.
Nu må vi se, om det kommer til at ske.
Da der endnu ikke er indhentet tilbud, er udfaldet i og for sig åbent.

Man kan her se lidt om estimerede omkostninger, ved forskellige scenarier
(Oversigt nederst på siden + s. 8):
https://digst.dk/media/17839/estimering-af-omkostninger-ved-udvalgte-ind...

En anden vedhæftet konsulentrapport konkluderer, at det er muligt at videreudvikle den fællesoffentlige løsning, Virk Tæller
https://digst.dk/media/17838/scenarier-for-valg-af-faellesoffentligt-vae...
(Jeg har ikke læst rapporten)

Så det bliver jo spændende…

Jørgen L. Sørensen

Citat fra pressemeddelelsen: "Det skal sikre tidssvarende og modtager-orienterede løsninger, som brugerne føler sig trygge ved."

Jeg har det faktisk sådan at mere dataindsamling gør mig mindre tryg!

Det er sådan lidt i stil med "at det er til dit eget bedste" hvilken ofte kan kædes sammen med diverse overgreb.

Gert Madsen

Slutbrugeroplevelse har aldrig været og vil ikke komme i fokus ved udvikling af offentlige løsninger.


Ja. Hvis ikke man har besluttet at man vil forbedre brugeroplevelsen, så giver det ingen mening.
Hvis man så beslutter sig for at gøre noget ved det, så er der masser af lavthængende frugter, som man kan kaste sig over, uden behov for nogen nærmere analyse.
Hvilken motivation har Digitaliseringsstyrelsen for at blande sig i det ?

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder