Offentlig it-leverandør: Vi sukker efter en XML-løsning som supplement til e-mailknapper
Digitaliseringsstyrelsen er flere gange blevet opfordret til at smide svarlink i de offentlige PDF-baserede henvendelser og svarknapper i e-Boks på porten til fordel for en mere moderne it-løsning.
Det fortæller EG, som er leverandør af it-løsninger til både regioner og kommuner og f.eks. står for levering af breve til borgerne i e-Boks.
»Vi ved godt, man ikke kan udfase svarknapper, da det i nogle tilfælde kan give mening at svare tilbage via Digital Post – det er jo egentlig bare en sikker form for mail,« siger Mikkel Winther, der er Senior Business Consultant hos EG.
»Vi har dog ved flere lejligheder opfordret Digitaliseringsstyrelsen, ja, sukket efter at få udviklet en funktion i Digital Post/e-Boks, der gør det muligt for os at medsende et link til en selvbetjeningsløsning, f.eks. som XML, når vi på vegne af myndighederne sender et brev, der forudsætter tilbagesvar,« tilføjer han.
Problemet med links i PDF er, at linket dør, hvis det fylder mere end én linje i pdf-filen, og det skal desuden være med den rigtige font for overhovedet at være klikbart på borger.dk, virk.dk, e-Boks.dk og i e-Boks-app'en.
Udmeldingen kommer, efter at Version2 har omtalt en ny rød svarknap i e-Boks, som har betydet, at langt flere borgere end tidligere svarer på breve – selv om de ikke skal.
Svarknapper af den art kan gøre borgerne forvirrede i forhold til, om et brev kræver tilbagesvar.
Ifølge en projektleder i Favrskov kommune vil den blotte tilstedeværelse af en svarknap ofte opmuntre borgerne til at svare, selv om det slet ikke var meningen.
Og det fører til bjerge af manuel håndtering hos kommunerne.
Med en indlejret XML-løsning vil der ikke være tvivl for borgerne om, hvorvidt man skal svare eller ej. Men det giver også andre fordele:
»At koble selvbetjeningsløsninger sammen med Digital Post vil også betyde et ordentligt løft i det kanalstrategiske arbejde. Det handler om, at vi kan få gelejdet borgerne ind i et selvbetjeningsforløb, i stedet for at de svarer tilbage i en stor tekstboks på borger.dk, virk.dk og e-Boks,« siger Mikkel Winther.
Link til XML-løsning vil øge struktur på borgerhenvendelser
Moderniseringen vil også betyde, at kommunen vil modtage struktureret OIOXML i stedet for helt ustrukturerede data, og borgerens udfyldte oplysninger vil automatisk kunne præjournaliseres på den sag/i det fagsystem, hvor de oprindelig blev startet fra.
Et eksempel er når kommunen skal indhentes samtykke til indhentning af lægeoplysninger.
Her opstarter sagsbehandleren et selvbetjeningsforløb f.eks. fra deres ESDH-system. Med en selvbetjeningsplatform sendes herefter automatisk et invitationsbrev til borgerens Digital Post/e-Boks – og her inviteres borgeren til at udfylde resten af oplysningerne i selvbetjeningsforløbet.
Indtil videre har EG hørt, at man vil overveje at implementere ønsket i næste version af Digital Post.
»Der er umiddelbart meget lang tid til. Særligt når man tænker på, at ønsket første gang blev fremsat i 2012,« siger Mikkel Winther.
EG er én af de største leverandører af digitale selvbetjeningsløsninger til kommunerne og sender samtidig tusindevis af breve til Digital Post/e-Boks på vegne af kommuner og Udbetaling Danmark.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.