Offentlig database vildleder om internethastigheder

Gennem stikprøver har Version2 fundet adskillige fejl i den offentlige database www.tjekditnet.dk, der i alle tilfældene lover betydeligt hurtigere internet end reelt muligt. For dårligt at en myndighed vildleder, siger ekspert.

Stik imod hensigten vildleder en offentlig internetportal privatpersoner og virksomheder om, hvor hurtig en internetforbindelse de kan få. Det viser en stikprøveundersøgelse, som Version2 har foretaget. Det kan ifølge stifter af konsulentvirksomheden Netplan, civilingeniør Torben Rune betyde, at man vælger en internetudbyder på et tyndt eller direkte forkert grundlag, eller at en kommune eller en virksomhed foretager en investering på et forkert grundlag.

»Som forbruger er databasen ikke meget værd, og det duer simpelthen ikke, at man har en myndighed, der giver misvisende information,« siger Torben Rune.

Databasen www.tjekditnet.dk er ifølge Erhvervsstyrelsen oprettet med det formål at oplyse borgere, virksomheder og kommuner om, hvor hurtigt net man kan få på en given adresse. Men i de tilfælde, som redaktionen har undersøgt, bliver der angivet en langt højere mulig hastighed, end hvad der reelt set er muligt på adressen.

Lavere reelle hastigheder

På siden er det blandt andet oplyst, at man på flere specifikke adresser som udgangspunkt kan få op til 50/10 Mbit/s downstream/upstream over kobbernettet - men det kan man ikke. Den hastighed over kobber kræver nemlig en såkaldt pair-bonding, og den udbyder flere internetudbydere slet ikke.

Det er derfor direkte forkert, at der som udgangspunkt er adgang til den hastighed.

I praksis er der i flere tilfælde tale om en garanti på 20/2 Mbit/s uden pairbonding og 50/10 Mbit/s med pairbonding, altså en reel hastighed, der udgør 40 procent downstream og 20 procent upstream set i forhold til det oplyste på tjekditnet.dk. Det er, så vidt redaktionen er bekendt, de færreste af udbyderne, der tilbyder pair-bonding, og forbrugerne skal selv betale for opsætningen.

»Vi opdaterer løbende med de data, vi får fra udbyderne, herunder eventuelle fejl, der indrapporteres,« siger specialkonsulent hos Erhvervsstyrelsen Hans Teglhus Møller, der selv gør opmærksom på, at nogle af fejlene skyldes, at nogle adresser både er privatadresser og erhvervsadresser. Derfor er der på tjekditnet.dk anført nogle alt for høje mulige internetforbindelser.

Dårligt grundlag for store og små beslutninger

Databasen er i flere tilfælde teknisk grundlag for beslutninger. Både for private i forbindelse med køb af ejendom eller i forbindelse med et ønske om at vælge en ny bredbåndsløsning, men også for kommuner, som skal vurdere sin situation, hvad angår bredbåndshastigheder.

Torben Rune siger også, at hans konsulentvirksomhed for nyligt fandt et stort fibernetværk på Lolland ved husstande, der i databasen fremgik som døde punkter uden internet.

»Det er klart, at hvis man som privatperson eller kommune baserer sin beslutning udelukkende på en fejlbarlig database, så træffer man beslutninger på et dårligt grundlag, «siger Torben Rune, der siger, at det i sidste ende kan resultere i ressourcespild, hvis en kommune enten investerer i forbedringer på et område, der allerede er fint dækket ind, eller hvis man overser et lokalt, geografisk, dødt punkt.

»Det virker, som om Erhvervsstyrelsens har forregnet sig, hvad angår kompleksiteten på området, og at dette område er meget dynamisk. Tallene og hastighederne ændrer sig hele tiden, så den årlige opdatering, man indtil videre har lovet fra Erhvervsstyrelsens side, er nok lige i underkanten,« siger Torben Rune.

Erhvervsstyrelsen lover bod og bedring:

»Vi har allerede bedt udbyderne indrapportere, hvor der kræves pair-bonding for at opnå de angivne hastigheder. De oplysninger vil komme med i næste version af siden sammen med en skelnen mellem udbudte hastigheder til henholdsvis privat- og erhvervskunder,« siger Hans Teglhus Møller, der garanterer, at fejlene med pair-bonding-hastighederne bliver løst i dette års opdatering af tjekditnet.dk, som udrulles i løbet af efteråret 2015.

Derudover påpeger Hans Teglhus Møller, at man på sigt vil lave tre små, løbende opdateringer ud over den nuværende årlige opdatering, hvor udbyderne vil få mulighed for at opdatere sine data.

Vi er blevet gjort bekendt med at Hans Teglhus Møller er blevet citeret ukorrekt. Vi beklager fejlene og har nu rettet citaterne. Artiklens hovedpointer er uændrede.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (37)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Christian Larsen

Det kræver desuden TV via kabel-tv, før det er muligt, at kunne få de viste forbindelser under dette punkt.
Personligt synes jeg ikke det er acceptabelt at have overstående punkt uden der også bliver gjort opmærksom på at det kræver TV

  • 8
  • 0
Johnny Olesen

Så mangler vi blot, at Tjekditnet.dk også viser dækningen fra alle de små WISPs. Kig f.eks. på Samsø, hvor der næsten er trådløs dækning overalt fra Samsø bredbånd.

Ifølge Tjekdit net er det dog kun 26%, der kan få trådløs bredbånd.

Den er også galt på Lolland, omkring Viborg, på hele Djursland, i Vestjylland (mellem Lemvig og Ringkøbing), Vestsjælland og i Nordjylland.

  • 1
  • 0
Bent Jensen

Hvad blev der af det program der testet hastighed, og koblet det sammen med position og lavet et kort :-)
Var det kun til mobilen, eller noget jeg har drømt ?

Ellers er det vel plads til et program der tager data fra en speedtest, sammen med geodata, via indtastning eller automatisk, sammen med de data brugeren gider at taste, som bestil linje, og højeste mulige samt medie.
Det skal så gemmes i en offentligt åben data base, med adgang for alle, med data man kan stole på.

Så kan vi bede alle om at få testet deres forbindelse, og få dannet et retvisende billedet af det hele.

  • 0
  • 0
Pia Pehrsson

jeg har selv kontaktet Erhvervsstyrelsen tidligere, da jeg ifølge tjekditnet.dk kunne få 25/5 leveret på min adresse. Men da jeg ringede til TDC og bad dem om at få skruet op for forbindelsen på den gamle kobbertråd, så fik jeg at vide, at jeg på en god dag ville kunne svinge mig op på max 17/1.
Naboen ville til gengæld kunne få 40/5 på selvsamme kobbertråd. Det kunne TDC så afsløre, at det nok var mest teori. Det er fordi de har to seperate forbindelser på ejenadressen.
Jeg har givet Erhvervsstyrelsen besked om de konkrete muligheder, men det er ikke rettet på tjekditnet.dk.

  • 1
  • 0
Peter Hellwing

Derudover påpeger Hans Teglhus Møller, at man på sigt vil lave tre små, løbende opdateringer udover den nuværende årlige opdatering, hvor udbyderne vil få mulighed for at opdatere sine data.

Hvilket forklare hvorfor jeg endnu ikke kan se den lokale udbyder der kan levere levere både den billigste og den hurtigste pakke (anmeldt til styrelsen den 14. marts)

  • 1
  • 0
Christian Larsen

Jeg tror du misforstår Thomas B. Petersen, for jeg snakker på intet tidspunkt om Kobbernet (xDSL).

Jeg snakker kun om "Kabel-TV" feltet, og lad os sige du har mulighed for at få en 100/20 Mbit/s fra fx. YouSee, så skal du også have TV fra dem, før de vil levere internet. De fortæller det ikke er teknisk muligt, at levere internet uden tv.

Derved er du pålagt at købe TV hvis du ønsker deres 100/20 Mbit/s produkt.
Du kan altså ikke nøjes med at købe kun internet og det er det jeg mener er forkert så at fremstille på den måde.

  • 3
  • 0
Johnny Olesen

Derved er du pålagt at købe TV hvis du ønsker deres 100/20 Mbit/s produkt.
Du kan altså ikke nøjes med at købe kun internet og det er det jeg mener er forkert så at fremstille på den måde.

Det er så en sandhed med modifikationer. Indenfor de side sidste par uger, har både Stofa og YouSee annonceret, at kravet om TV er fortid indenfor det næste års tid (på de anlæg de selv ejer).

Godt nok en nyhed, som helt er gået Version2 læserne næsen, forbi men den er omtalt på blandt andet Computerworld: http://www.computerworld.dk/art/234691/yousee-tvunget-til-at-splitte-bre... og http://www.computerworld.dk/art/234763/stofa-i-direkte-angreb-paa-yousee...

  • 0
  • 3
Jonas Jersborg

Tjekditnet er fyldt med fejl.
I følge deres oversigt for min adresse: http://puu.sh/k6oHf/5840887f91.png
De foreslår 50/10 fiber fra TDC -> Jeg har 80/80 fra ComX/DanskKabelTV og kan få op til 100/100
De foreslår 100/20 coax fra Yousee -> Det er helt rigtigt
De foreslår 40/5 xDSL -> Der er slet ikke noget telefonstik eller kabel i lejlighederne. Det skal evt trækkes fra kælderen hvilket ikke er ligetil.

  • 2
  • 0
Ole Kofoed Hansen

Hos mig giver den ikke for høje tal. Tværtimod. Den siger, at der med xDSL kan tilbydes 5/0,5 men jeg har tidligere haft 20/20 uden problemer (mener at jeg havde 20 op, men er ikke 100% sikker).

Dens højeste forslag er 100/20 via kabeltv, og den nævner slet ikke at der i hele boligselskabet er adgang til 100/100 via fiber, selv om vi har haft den mulighed i over 1½ år.

  • 0
  • 0
Knud Larsen

Fullrate lovede at jeg kunne komme op på 20Mbit i Oxford Have midt i København.
Men i praksis er det kun steget fra 10M til 12,5 M.
Meget langt fra det lovede.
TDC nægtede at levere fiber forbindelse selv om der var lagt fiber lige uden for i vejen på adressen ved Birkerødvej.
Jo der er godt nok meget fup med de angivelser.
Hvad med øerne i det sydfynske øhav?

  • 1
  • 1
Mikkel Pedersbæk Falkenberg

Jeg har flere gange sendt besked til Erhvervsstyrelsen om at der er fejl her i Gentofte. Her siger den at det er muligt at få fiber. Det er også teoretisk korrekt. Men da TDC skal have 53.000 kroner for at installere fiberen, så er det ikke realistisk for de fleste almindelige mennesker. Erhvervsstyrelsen retter ikke fejl.
Det absurde er at DONG i sin tid installerede tomrør ind til lejlighederne her. Fiberen befinder sig under 15 meter fra min lejlighed. Men TDC synes at de skal have betaling for afstanden op til "gravstenen" for enden af vejen.

  • 2
  • 0
Hans Teglhus Møller

Det er første gang, at der laves en så detaljeret digital bredbåndskortlægning. Der vil derfor givetvis være unøjagtigheder på den nuværende version 1.0 af Tjekditnet. Vi opfordrer således til – og er meget glade for – at modtage brugerhenvendelser, fx hvis dækningen ikke kan genkendes. Disse henvendelser bruges til at forbedre hjemmesiden samt til at indgå i dialog med bredbåndsudbydere med henblik på præcisering af unøjagtigheder i dataene. Udover henvendelser omkring unøjagtigheder i dataene har vi også modtaget en del henvendelser fra brugere, som oplever tjekditnet.dk som et godt og nyttigt værktøj.

Pt. er styrelsen ved at forberede den kommende opdatering af data på hjemmesiden. Her vil vi gøre siden bedre, bl.a. ved at synliggøre, hvor der særlige forhold der skal til for at opnå de angivne hastigheder. Derudover vil det blive nemmere at skele mellem hvad der udbydes til henholdsvis privat- og erhvervskunder. Endelige vil der som noget nyt komme en nøgletalsfunktion.

Siden lanceringen af hjemmesiden i marts har ca. 170.000 brugere besøgt hjemmesiden. Ca. 300 brugere har kontaktet styrelsen omkring forhold på hjemmesiden såsom manglende udbydere, fejl i angivne hastigheder mv.

Mvh.

Hans Teglhus Møller
Energistyrelsen

  • 1
  • 1
Mikkel Pedersbæk Falkenberg

Erhversstyrelsen/enrgistyrelsen burde være efter TDC på fiberområdet. TDC har fået lov til at have monopol på fiber i Nordsjælland og udnytter det til at give dem der kan få fiber en månedlig "dummebøde" på "fiberleje". TDC burde være forpligtet til at lave en gratis installation da de har monopol. Politikerne vil ikke gøre noget ved at TDC har fået monopol på fiber og udnytter det på det groveste.

  • 2
  • 2
Kim Henriksen

Viser max: 50/50, jeg kan få 250/250 Mbit/s.

Teknologi er listet som fiber, men er i virkeligheden et mix, jeg har blot RJ45 dåse i væggen, men netværket mellem krydsfelterne er selvfølgelig baseret på fiber

  • 0
  • 0
Jens Jönsson

Så mangler vi blot, at Tjekditnet.dk også viser dækningen fra alle de små WISPs. Kig f.eks. på Samsø, hvor der næsten er trådløs dækning overalt fra Samsø bredbånd.


Jeg vil tro det er fordi Samsø Net ikke har indrapporteret dataerne til Erhvervsstyrelsen. Enten fordi de ikke er klar over at de skal, eller også fordi at Erhvervsstyrelsen ikke er klar over de eksisterer, eller har krævet at de indrapporterer.

Selve indrapporteringssystemet har traditionelt været bygget op omkring at Internetforbindelser er baseret på kabel i en eller anden form. F.eks. kan en ejendom godt få trådløst fast Internet, men naboen ikke. Simpelthen fordi at naboen har træer eller andre objekter i vejen for udsyn til masten.
Det har gjort det ekstremt omfattende at indrapportere for fast trådløse forbindelser, da systemet ikke tager forbehold for sådanne problemstillinger.

Ifølge Tjekdit net er det dog kun 26%, der kan få trådløs bredbånd.
Den er også galt på Lolland, omkring Viborg, på hele Djursland, i Vestjylland (mellem Lemvig og Ringkøbing), Vestsjælland og i Nordjylland.


Tallene blev indrapporteret sidste år og Tjekditnet.dk er baseret på de tal fra sidste år. Derfor er de absolut ikke tidssvarende. Flere udbydere har udbygget deres net siden. F.eks. dækker jeg selv (http://www.facebook.com/Skywire.dk / http://www.skywire.dk) en stor del af Langeland og de data findes ikke i systemet.
Jeg har haft møde med Erhvervsstyrelsen omkring problematikken (Bla. Hans Teglhus Møller) og må sige at de skam er absolut lydhøre om, hvordan de kan gøre Tjekditnet.dk bedre for både forbrugere og udbydere.
En ting jeg har efterspurgt er at man som udbyder løbende kan indrapportere i tak med at man udvider, det er så desværre endnu ikke implementeret.

Jeg må desværre også konstatere at mange tal på Tjekditnet.dk der vedrører xDSL forbindelser er direkte misvisende. Ofte vises der meget større hastigheder end det der kan presses ud af kablerne. Det er reelt skidt for konkurrencen, da det gør at nogen forbrugere tøver. Som forbruger er man pga. branchens dårlige ry, meget skeptisk overfor at skifte, er min erfaring. Man ved hvad man har, ikke hvad man får.
Men det er selvfølgelig også skidt som udbyder at man skal udstille sit beskidte vasketøj og da der ikke findes en decideret kontrolfunktion, har det ingen som helst konsekvenser at opgive forkerte tal....
Problematikken vil også være at det er ekstrem svært at bevise/modbevise....

  • 1
  • 0
Jens Jönsson

Tjekditnet er fyldt med fejl.
I følge deres oversigt for min adresse: http://puu.sh/k6oHf/5840887f91.png


Det er >ikke< Erhvervsstyrelsens skyld. Det er udbyderne der ikke indrapporterer korrekt!

De foreslår 50/10 fiber fra TDC -> Jeg har 80/80 fra ComX/DanskKabelTV og kan få op til 100/100


Det er så DanskKabelTV der ikke indrapporterer at de kan levere på adressen.

De foreslår 40/5 xDSL -> Der er slet ikke noget telefonstik eller kabel i lejlighederne. Det skal evt trækkes fra kælderen hvilket ikke er ligetil.

Det mener udbyderen så at der er, hvorfor de har indrapporteret at de kan levere.
Der hvor det bliver problematisk er så, hvis de alligevel ikke kan levere eller vil pga. manglende stik. Men det har desværre ingen konsekvenser.
Lige i dit tilfælde er det ikke så slemt. Det ville være mere slemt, hvis det var eneste mulighed for at få bredbånd....

  • 1
  • 0
Baldur Norddahl

Erhversstyrelsen/enrgistyrelsen burde være efter TDC på fiberområdet. TDC har fået lov til at have monopol på fiber i Nordsjælland og udnytter det til at give dem der kan få fiber en månedlig "dummebøde" på "fiberleje". TDC burde være forpligtet til at lave en gratis installation da de har monopol. Politikerne vil ikke gøre noget ved at TDC har fået monopol på fiber og udnytter det på det groveste.

Fiberleje eksisterer ikke. Det koster cirka det samme at leje en DSL linie/rå kobber som en fiber/rå fiber. Og du ser ikke nogen der opkræver kobberleje, vel.

Skift til en udbyder der overholder marketingsloven ved ikke at reklamere med én pris og så opkræve en hel anden pris. De udbydere der opkræver fiberleje, de stikker pengene i egen lomme.

  • 1
  • 0
Johnny Olesen

Jeg vil tro det er fordi Samsø Net ikke har indrapporteret dataerne til Erhvervsstyrelsen. Enten fordi de ikke er klar over at de skal, eller også fordi at Erhvervsstyrelsen ikke er klar over de eksisterer, eller har krævet at de indrapporterer.

Nej, de er faktisk med, men der er fordi Tjekditnet kun viser de husstande, som rent faktisk har købt internet fra Samsø Net - og så er tallene forældet.

Tjekditnet viser altså på Samsø kun de husstande som har købt internet hos Samsø Bredbånd også selvom over 95 procent af husstande har mulighed for at købe produktet.

  • 0
  • 0
Johnny Olesen

De foreslår 40/5 xDSL -> Der er slet ikke noget telefonstik eller kabel i lejlighederne. Det skal evt trækkes fra kælderen hvilket ikke er ligetil.

Det mener udbyderen så at der er, hvorfor de har indrapporteret at de kan levere.
Der hvor det bliver problematisk er så, hvis de alligevel ikke kan levere eller vil pga. manglende stik. Men det har desværre ingen konsekvenser.
Lige i dit tilfælde er det ikke så slemt. Det ville være mere slemt, hvis det var eneste mulighed for at få bredbånd....

Det mener jeg ikke er korrekt - ret mig gerne, hvis du mener jeg har uret.

Udbyderne indrapporterer hvad der er teknisk muligt. At det skal trækkes et kabel eller opsættes et stik i væggen, gør det ikke umuligt at levere en internetforbindelse.

Tjekditnet viser f.eks. at jeg kan få 100/20 Mbit/s via Kabel-Tv. Jeg har intet kabel fra YouSee på min grund, men der står godt nok et kabel-TV skab 3 meter fra min matrikel.
Hvis jeg bestiller kabel-Tv i dag, så skal YouSee til at grave, men jeg kan altså få kabel-Tv, hvis jeg vil have det.

  • 0
  • 0
Jens Jönsson

Det mener jeg ikke er korrekt - ret mig gerne, hvis du mener jeg har uret. Udbyderne indrapporterer hvad der er teknisk muligt. At det skal trækkes et kabel eller opsættes et stik i væggen, gør det ikke umuligt at levere en internetforbindelse.

Så du mener at manglende stik gør det teknisk muligt ?

Der hvor jeg finder det problematisk er hvis jeg f.eks. indrapporterer at du kan få fast trådløst bredbånd på din adresse. Jeg ved så som udbyder at der er en høj bygning nøjagtigt mellem dig og min mast, så der er stor usikkerhed om jeg kan levere, når det kommer til stykket.
Det viser sig at jeg ikke kan levere, med mindre at jeg sætter en mellemstation op på bygningen. Men for at jeg vil gøre det, så fortæller jeg dig at det koster kr. XX ekstra.

Det er vel det samme ? Her er der tale om stik der (måske) skal etableres. Jeg synes det er problematisk, når du får en ekstra opkrævning, set udfra man som udbyder har fortalt at der kan leveres (det står jo på Tjekditnet.dk).
Jeg savner muligheden på Tjekditnet.dk at der kan tilføjes en "under forudsætning af".
F.eks. har jeg mulige kunder der ikke vil skære 2 meter af toppen af et læhegn (Det er 9 meter højt), for at de kan få net. De ville heller ikke sætte rør op, så modtageren kunne nå over læhegnet. Jeg kan jo ikke tvinge dem til det, men de blev sure over at jeg ikke kunne levere....

Har du ikke stikledning etableret fra YouSee, så vil de gerne have kr. 6.000,- for at grave den ind (Du må ikke hænge mig op på beløbet det kan være lavere, men jeg blev selv engang præsenteret for sådan en regning, selvom jeg selv havde gravet kablet ind og de derfor ikke skulle gøre det).

  • 0
  • 0
Lars F. Jensen

Fullrate lovede at jeg kunne komme op på 20Mbit i Oxford Have midt i København.
Men i praksis er det kun steget fra 10M til 12,5 M.
Meget langt fra det lovede.


Du burde kunne få de 20 Mbit/s - og lidt til - ved at skifte til VDSL2. Hvis du som jeg anvender et ADSL2+ modem/router, så kan du ifølge TDCs data for din adresse næppe få de 20 Mbit/s. Fullrate hævede nyligen hastigheden til det maksimale som linjen og det eksisterende udstyr kan klare (til samme pris). Jeg har forstået at Fullrate gerne sælger en VDSL opgradering.

Hvis du har mere end et telefonstik (brugt eller ubrugt), så skal du have fjernet forbindelsen til dem. Især vigtigt ved VDSL forbindelser.

Det er direkte ind i boligen og KUN ét telefon stik - der dur.

TDC nægtede at levere fiber forbindelse selv om der var lagt fiber lige uden for i vejen på adressen ved Birkerødvej.


TDC driver en engros forretning med fiber (dog i visse tilfælde fiber via youSee). Derudover sælger TDC mig bekendt kun fiber til erhverv.

Når man driver en detail forretning med private, så er rigtigt mange kunder i et IT system, det eneste der kan give overskud. Man kan sådan til nød lige tilslutte en ny kunde, men helst kun hvis det kan ske samlet og samtidigt for flere kunder.
TDC skal levere den rå fiber, hvis der er under 30 meter fra din ejendom, men du må selv finde et firma der vil tilslutte fiberen til dig og til internettet ol.
Det er det fx gigabit.dk kan, hvis de sælger i dit område.

TDC har ikke fibermonopol som sådan, men er kun pålagt '30 m' kravet fordi de samlet har en stor markedsandel på teleområdet.
Hvis de ser isoleret på udbredelsen af fiber, så er det mere indlysende at visse el-selskaber har lokale monopoler fx i det sydlige Jylland. Disse net hos elselskaberne burde hurtigst muligt åbnes for andres trafik på engros basis.

Jo der er godt nok meget fup med de angivelser.
Hvad med øerne i det sydfynske øhav?


Der er helt klar sket en overvurdering af de nuværende mulige xDSL hastigheder mange steder, men jeg tror ikke man har haft bedre data.

Hvor jeg bor, opgiver TDC selv 24/5 med VDSL og 16,5/2,3 med ADSL2 - stort set det jeg måler - men samme hastigheder for alle i opgangen, så det kan svinge lidt fra bolig til bolig.

Tjekditnet opgiver 40/5 og det synes ret optimistisk for download. Muligvis nok med VDSL og pair-bonding (hvor jeg allerede har 4 kobberpar ført ind).

Jeg vil tro at tjekditnet vil anvende TDC's mere realistisk tal med næste version.

Mht. øerne i det sydfynske, så er der meget forskel på, hvilken ø og hver på øen du bor. En ø som fx Drejø har et eget fremskudt punkt i kobbernettet (midt i byen) og der er mulighed for fremragende xDSL i de fleste huse.
Men i få huse/gårde bl.a. helt ude vestpå eller nord for Drejø på Skarø er kobber og xDSL meget langsom eller slet ikke mulig..
Nu er der en 3G mast på øen, så med en router og en antenne (selskabet 3) - så det er nok en mulighed.
Der er - efter hvad jeg husker fra en tidligere tråd - også en god lokal trådløs løsning på øen. Måske Johnny Olesen, har mere info om de lokale løsninger.

Lars :)

  • 1
  • 1
Johnny Olesen

Det er vel det samme ? Her er der tale om stik der (måske) skal etableres. Jeg synes det er problematisk, når du får en ekstra opkrævning, set udfra man som udbyder har fortalt at der kan leveres (det står jo på Tjekditnet.dk).
Jeg savner muligheden på Tjekditnet.dk at der kan tilføjes en "under forudsætning af".
F.eks. har jeg mulige kunder der ikke vil skære 2 meter af toppen af et læhegn (Det er 9 meter højt), for at de kan få net. De ville heller ikke sætte rør op, så modtageren kunne nå over læhegnet. Jeg kan jo ikke tvinge dem til det, men de blev sure over at jeg ikke kunne levere....

Har du ikke stikledning etableret fra YouSee, så vil de gerne have kr. 6.000,- for at grave den ind (Du må ikke hænge mig op på beløbet det kan være lavere, men jeg blev selv engang præsenteret for sådan en regning, selvom jeg selv havde gravet kablet ind og de derfor ikke skulle gøre det).

Det er helt korrekt. Der mangler måske et punkt med "under forudsætning" men det er altså stadigvæk muligt.

Jeg fik xDSL installeret for et par måneder siden. Jeg har ikke haft fastnet før på adressen, og der var intet stik i boligen. Der var godt nok en TDC boks på husmuren, men intet telefonstik. Jeg benytte en alternativ udbyder, men det var selvfølgelig TDC som kom ud og installerede mit xDSL, og teknikeren måtte trække et nyt kabel gennem huset og installere et nyt stik.

Hvis jeg havde valgt TDC som udbyder, så ville TDC have præsenteret mig for en regning på 999 kroner, men nu benytter jeg en anden udbyder, så regningen lød på 0 kroner.

Min pointe er, at på Tjekditnet.dk stod der ganske tydeligt - før jeg fik installeret mit xDSL - at jeg kunne forvente at få leveret en 40/10 Mbit/s forbindelse, og det har jeg også fået.

  • 0
  • 0
Jens Jönsson

Hvis jeg havde valgt TDC som udbyder, så ville TDC have præsenteret mig for en regning på 999 kroner, men nu benytter jeg en anden udbyder, så regningen lød på 0 kroner.

Ja, og det er jo så nok et spørgsmål om din udbyder har valgt at æde den kamel i form af en ekstra regning fra TDC. Måske har de ikke fået én. Lige meget hvad, så har det ikke været gratis at sende teknikeren ud.

Én af problematikkerne ved Tjekditnet.dk er at der ikke tages forbehold......

  • 1
  • 0
Johnny Olesen

Jeg fik xDSL installeret for et par måneder siden.

[ironi begynd]

Jeg fatter hat! Mobiltbredbånd er da ellers SÅÅÅ fantastisk!

[ironi slut]

Ja, det er det faktisk, men ligesom de fleste andre danskere, så er jeg nærig. Jeg havde tidligere et abonnement hos teleselskabet 3, som kostede 400 kroner om året, og så fik jeg mulighed for at slippe med at betale det halve ved at skifte til xDSL, da jeg flyttede bopæl.

200 kroner i besparelse per måned er også en slags penge. Det er 2400 kroner om året, og besparelsen var afgørende i mit tilfælde.

Mobilt bredbånd produktet fejlede intet, det var udelukkende prisen som var afgørende. Jeg (og resten af familien) brugte i 2 år udelukkende mobilt bredbånd, og det kørte fremragende og stabilt - nogenlunde svarende til en 25/10 forbindelse.

  • 1
  • 0
Lars F. Jensen

200 kroner i besparelse per måned er også en slags penge. Det er 2400 kroner om året, og besparelsen var afgørende i mit tilfælde.

Og du er endda bruger af en vis mængde internet og flere tjenester.
Men vi er mange, der fint lever med endda lavere hastigheder end den VDSL hastighed du nu får.
Der er fx over 1 million pensionister, hvoraf mange slet ikke kan bruge internet. Endnu flere, der kun bruger E-mail, E-boks og ansøgning om folkepension til kommunen, samt måske lidt Skype til børn og børnebørn, har som oftest nok i 10/1 eller 20/2 hvis det går højt.

Jeg har til tider hastighedsproblemer, men det er fx med langsomme eller tabte DNS opslag. Jeg arbejder fx fint hjemmefra.

For mig betyder pengene ikke det helt store - men er blot glad og godt 'jydenærig' - pengen skal bruges fornuftigt.

Lars :)

  • 1
  • 0
Lars F. Jensen

....De har bare ikke råd....

Men det er hele ideen i et frit samfund. Du får en løn eller anden udbetaling fx pension, bistand eller ... og så kan du beslaglægge netop så stor en del af samfundets samlede produktion.
Du kan i høj grad frit vælge på alle hylder indenfor dit samlede rådighedsbeløb.

Får du en lav løn, er det hele meningen at du skal have mindre end din nabo, der et bedre job, en bedre uddannelse eller måske blot tager noget overarbejde. Eller din anden nabo, der ikke har optaget overdyre lån og heller ikke på anden måde har tåbet sig,

Lars :)

  • 0
  • 0
Baldur Norddahl

TDC skal levere den rå fiber, hvis der er under 30 meter fra din ejendom, men du må selv finde et firma der vil tilslutte fiberen til dig og til internettet ol.

Det er 30 meter til et fibertilslutningspunkt. Man kan ikke bare blive koblet ind vilkårlige steder på et fiberkabel. Det skal være forberedt for tilslutning.

I et fibernet der er udlagt til tilslutning af enfamiliehuse vil der typisk være et fibertilslutningspunkt ved hvert andet hus eller deromkring. På den måde kan alle husene tilsluttes indenfor 30 meter grænsen.

Men i et fibernet udlagt til erhverv kan der være flere hundrede meter mellem tilslutningspunkterne. De har så ofte nedgravet rør, således at de ikke nødvendigvis behøver grave så langt for at tilslutte en virksomhed. Men ikke destomindre, så tæller røret ikke som et fibertilslutningspunkt.

Dertil kommer at Erhvervsstyrelsen har fastsat en anden pris for leje af rå fiber i erhvervsnettet. I TDCs FTH net (fiber til hjemmet) koster det cirka 80 kr/måned at leje en fiber (ex moms) uanset afstand. På erhvervsnettet koster det 450 kr/måned + 30-57 øre per meter pr måned. En typisk afstand er 1000 meter. Så du lander på den forkerte side af 1000 kr/måned i fiberleje ex moms.

Så det er meget muligt at TDC har fiber lige udenfor din hoveddør, men det er 1) ingen garanti for at der ikke er flere hundrede meter til nærmeste tilslutningspunkt, og 2) ingen garanti for at du vil være i stand til at betale fiberlejen hvis det er klassificeret som erhvervsfiber.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize