Øget præcision i digital p-jagt går fløjten: Københavns Kommune sætter API-projekt i bero

Illustration: Virrage Images
Parkeringsprojektet er blandt de 110 anlægsprojekter, der er blevet sat på pause, fordi der er blevet skåret i Københavns Kommunes anlægsloft.

Missionen var klar: En åben parkerings-API udviklet af Københavns Kommune skulle gøre det lettere for bilister at finde en ledig parkeringsplads i byen. Men efter et halvt år i drift er den videre udvikling af Københavns nye Kommunes parkerings-API blevet frosset på ubestemt tid.

Projektet stiller data til rådighed for navigationsudbydere eller leverandører af parkerings-applikationer, der så kan tilføje API'en i deres produkter. På den måde kan brugerne danne sig et overblik over, hvor i nærheden af den ønskede rejsedestination der er størst sandsynlighed for at finde en parkeringsplads i et givent område.

Sandsynlighedsberegningen bliver lavet ved at samkøre data fra blandt andet tællinger i parkeringshuse, aktuelle gravetilladelser og kulturelle arrangementer, men på nuværende tidspunkt er det kun halvdelen af de i alt 12 ønskede datakilder, der er blevet tilsluttet API’en, og det står ikke til at ændre sig foreløbig.

Sådan lyder det fra Anna Schou Johansen, der er vicedirektør i Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.

»Videreudviklingen for projektet er foreløbig sat i bero året ud. Hvad der kommer til at ske herefter, kan jeg ikke sige noget om på nuværende tidpsunkt,« siger hun.

Præcision

Parkeringsprojektet er et af i alt 110 anlægsprojekter i Københavns Kommune, der er blevet sat på pause som resultat af aftalen om det nationale anlægsloft, som er blevet indgået mellem regeringen og KL.

Aftalen har betydet, at Københavns Kommunes samlede anlægsramme er blevet reduceret, og det har ført til udsættelser for en lang række projekter – også selvom om de allerede er gået i gang, sådan som det er tilfældet med parkeringsprojektet.

Dermed er der ikke udsigt til, at de resterende datakilder bliver bliver inddraget i API’en foreløbig. Kommunen har dog fortsat 570.000 kroner på budgettet til drift og vedligeholdelse af algoritmen og de datakilder, der allerede findes i parkerings-API’en.

»Det er udelukkende videreudviklingen, hvilket vil sige tilkoblingen af nye datakilder, som er sat i bero. Det betyder derfor, at API’en fortsat vil have samme præcision, så de 12 virksomheder, der benytter den, vil ikke opleve nogen forandring,« siger hun.

Ifølge Anna Schou Johansen mangler der stadig at blive lavet en endelig evaluering af projektet, men indtil videre har kommunen lavet tests, der kan give et pejlemærke for nøjagtigheden af parkeringsprojektet med de nuværende seks datakilder.

»Vi har en præcision på 86,39 procent. Vi mener, at denne grad af præcision på dette stadie i projektet er et acceptabelt niveau, men den vil kunne forbedres ved opdatering og tilkobling af flere datakilder i fremtiden,« siger Anna Schou Johansen.

En billigere løsning

Kommunen valgte i første omgang at gå med API-løsningen, fordi det var et billigere og mindre tidskrævende alternativ til at sætte fysiske sensorer op.

Derudover var der stor modvilje i offentligheden i forhold til at sætte kameraer op i bybilledet, forklarede Anna Schou Johansen, da projektet blev præsenteret sidste forår. Her påpegede hun også, at en algoritme ville give den mest retvisende vejledning til brugerne

»Sidst, men ikke mindst, er den algoritme, der beregner sandsynligheden for at finde en parkeringsplads, faktisk bedre end en realtidsovervågning via kameraer og sensorer, fordi trafikken er dynamisk og hele tiden ændrer sig,« sagde hun dengang til Version2.

Nedenfor findes et overblik over de forskellige datakilder i projektet - både de allerede tilsluttede og dem, der afventer tilslutning.

Illustration: Københavns Kommune
Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere