Odense tyvstarter med digital post - borgerne står i kø for at blive fritaget

9 kommentarer.  Hop til debatten
Odense tyvstarter med digital post - borgerne står i kø for at blive fritaget
Illustration: Lars Refn.
Digital post er blevet obligatorisk for boligejere og børnefamilier i Odense Kommune. Og der er rift om at blive fritaget.
1. april 2014 kl. 06:29
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Fra i dag er digital post blevet obligatorisk for 77.000 borgere i Odense kommune. Syv måneder før resten af borgerne i hele landet skal være på fra 1. november. Det sker som en del af et forsøg, hvor 40 procent af kommunens befolkning – nærmere betegnet børnefamilier og boligejere - skal agere testpiloter, så kommunen kan indsamle erfaringer, inden alle andre skal på digital post. Målet er at minimum 80 procent skal være tilmeldt fra 1. november.

Men det er ikke alle, der ser lige lyst på den nye kommunikationskanal. Og siden der fra 1. marts blev åbnet op for fritagelser hos borgerservice, er det gået stærkt med henvendelser fra folk, der gerne vil undgå at få tvangsdigitaliseret deres post. Ifølge Birgitte Hjelm Paulsen, der er chefkonsulent hos Odense Kommune, står folk bogstaveligt talt i kø for at blive undtaget.

»I sidste uge havde vi fritaget cirka 2.000. Og jeg har hørt her til morgen, at de står i kø nede i borgerservice for at blive fritaget. Så vi får nok fritaget ret mange over de kommende dage,« siger Birgitte Hjelm Paulsen, der er chefkonsulent hos Odense Kommune, til Version2.

Birgitte Hjelm Paulsen tilføjer, at man regner med at skulle fritage omkring 7.000 medlemmer af den tyvstartende gruppe, og at de ældre udgør en stor del af den gruppe, der ikke ønsker at kommunikere digitalt med det offentlige.

De ældre vil slippe

Tal fra Digitaliseringsstyrelsen underbygger Birgitte Hjelm Paulsens udtalelser. De viser nemlig, at borgere i aldersgruppen fra 75 år og op har en lavere tilmeldingsprocent til digital post end landsgennemsnittet, ligesom de dominerer statistikken for fritagelser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og hos Ældresagen udtrykker jurist Ingrid Stockholm Lauridsen da også begejstring for, at det er blevet muligt at undgå digital post. Hun kritiserer dog de fritagelsernes begrænsede varighed på to år.

»Vi får mange henvendelser fra folk der er nervøse over digital post, så det er meget vigtigt, at fritagelsesmulighederne er kommet. Men vi så gerne, at det ikke var en toårig fritagelse, men en permanent løsning. Hvis man bliver fritaget fordi, man ikke kan bruge en computer, så er det jo ikke sikkert, at man kan bruge den to år efter,« siger Ingrid Stockholm Lauridsen, til Version2.

Ældresagen skal i næste uge mødes med Lars Frelle-Petersen, der er direktør i Digitaliseringsstyrelsen, for at diskutere mulighederne for at gøre alle fritagelser permanente. På landsplan er der pr 21. marts fritaget 31.748 borgere fra digital post.

Løsningen er i det seneste år blevet kritiseret fra flere kanter, blandt andet af to forskere, der har undersøgt det økonomiske grundlag for digital post. De konkluderede, at systemet har kostet kommunerne millioner af kroner i beskåret bloktilskud.

9 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
1. april 2014 kl. 11:47

Jeg skimemde lige bekendtgørelsen for fritagelse fra Digital Post.

Er det kun mig der fidner det en smule ironisk at komunalbestyrelsen kan kræve at ansøgningen skal indgives elektronisk (§4 Stk 2)? Og er det iøvrigt ikke en ret tåblig mulighed når ansøgningen skal afleveres ved personligt fremmøde (§4 stk. 1) og med forevisning af sundhedskort eller anden behørig legitimation (§4 stk. 3)?

Hvad har de tænkt sig? At jeg skal udfylde ansøgningen hjemmefra og aflevere den på et 5¼" diskette?

Bekendtgørelsen er dateret 18. december 2013, men jeg har godt nok downloadet den ideag, meeeen....

3
1. april 2014 kl. 11:30

Eller fritage alle født 1. april..

2
1. april 2014 kl. 11:24

Man kunne jo eventelt fritage alle født før 1. januar 1945, hvis de ansøger om det. Så vil problemet også på sigt 'dø ud'.

Demente udgør så et særligt problem, men her kan man jo i forvejen ikke nøjes med snegleposten.

1
1. april 2014 kl. 11:04

Hvis man bliver fritaget fordi, man ikke kan bruge en computer, så er det jo ikke sikkert, at man kan bruge den to år efter

Det er jo så heller ikke sikkert, at man ikke kan, og det er jo nok tanken. Fritagelse er en lidt sjov ting, for der skal opfyldes ret seriøse krav for at kunne blive fritaget.

6
1. april 2014 kl. 13:27

Nu kræver det jo kun at man ikke har adgang til en computer, og da der skal bruges NemID udelukker den definition enheder der ikke kan køre java. Altså hvis man kun har en Mobiltelefon/tablet så kan man også blive fritaget.(uden at lyve)

Desvære kan man ikke blive fritaget hvis man ikke har tillid til systemet.

7
1. april 2014 kl. 14:04

Desvære kan man ikke blive fritaget hvis man ikke har tillid til systemet.

Prøv at udtrykke det som et praktisk problem, så det kan falde ind under §3 nummer 7. Hverken bekendtgørelsen eller den medfølgende vejledning indeholder udtømmende lister over hvad "praktiske vanskeligheder" dækker over.

At den præsenterede løsning ikke er sikker, anser jeg i høj grad som et praktisk problem.

8
2. april 2014 kl. 12:58

Den ER jo sikker. Det siger både Digitaliseringsstyrelsen og ministeren...