Odense Kommune: Kun ferie i Tyrkiet gav gigantisk teleregning - ikke i resten af verden

Det var kun når borgmesteren besøgte Tyrkiet, at det udløste enorme telefonregninger, mens besøg i andre lande ikke gav problemer, siger Odense Kommune som et af argumenterne for, at TDC-regningen på en kvart million kroner er forkert.

Siden fakturaen fra TDC ankom i efteråret 2011, med en regning på 245.227 kroner for roaming fra en ferie i Tyrkiet, har Odense Kommune nægtet at betale den. For det kan simpelthen ikke passe, at borgmester Anker Boye kunne nå at brænde så mange kroner af på at hente data via mobilnettet og tale i telefon, når han ikke brugte telefonen anderledes, end han plejede.

Den astronomiske teleregning fra Tyrkiet, og de efterfølgende regninger på over 20.000 kroner fra andre tyrkiske ferier, er nemlig også i en helt anden skala, end når borgmesteren har rejst i andre lande uden for Europa med samme roaming-priser som i Tyrkiet.

Sådan lyder det nu fra kommunens stadsdirektør Jørgen Clausen, der er leder af forvaltningen, som har taget kampen op med TDC om regningen.

Læs også: Odense kører sag mod TDC: Borgmester får telefonregning på kvart million

»Det er lidt mærkeligt, at det er hver gang, borgmesteren har været i Tyrkiet. Det kan undre, for han har været mange andre steder i verden, uden for Europa, uden at vi noget andet sted har set noget, der bare ligner. Det er lidt forunderligt. Han har alle steder gjort de ting, han gør til dagligt, så det er ikke det, der er spørgsmålet,« siger Jørgen Clausen til Version2.

Telefon har ifølge borgmesteren været brugt til at tjekke og besvare mails og til at læse danske nyheder. Der var ingen børn eller andre med, som kan have brugt telefonen til andre ting, oplyser stadsdirektøren.

Den første regning på knap en kvart million er også så voldsom, at kommunen simpelthen ikke tror på, at den kan være korrekt.

»Vi stiller os stadig uforstående over for, om det rent fysisk kan lade sig gøre at have sådan et forbrug. Det kan man sætte sig ned og regne på, hvilken telefonforbindelse man har og så videre. Så vi har rigtig svært ved at forstå, at det rent fysisk kan lade sig gøre,« siger stadsdirektøren.

Sagen om de skyhøje telefonregninger fra Tyrkiet førte til, at kommunen granskede teleregningerne fra TDC mere generelt, og med hjælp fra det eksterne firma Intelfo er der nu ifølge kommunen selv blevet spottet overtaksering for 9,5 millioner kroner – efter at blot halvdelen af kommunens fakturaer er gennemgået.

Læs også: Skifte fra Blackberry til iPhone indledte to års roaming-amok i Odense kommune

»Grundlæggende handler det om, om TDC har leveret på den SKI-aftale, vi indgik fra 2011. Med SKI-aftalen fik vi andre priser, også på udlandstelefoni, og vi siger, at TDC ikke har faktureret os til den rigtige pris. De har ikke været opmærksomme på priserne fra SKI-aftalen.

Hvordan kan I selv overse, at I skulle have betalt 9,5 millioner kroner for meget til TDC?

»Det er enormt kompliceret at gennemskue og kan ikke sammenlignes med at være en privatkunde. Det er meget omfattende fakturamængder, vi får. Alene det, at vi bliver nødt til at hente specialister ind udefra, viser, at det er kompliceret,« siger Jørgen Clausen.

Som eksempel nævner han, at kommunen valgte at undersøge regningerne mere grundigt for de fem politikere i kommunens økonomiudvalg. Det løb op i omkring 10.000 siders fakturaer for de seneste år.

Og striden om SKI-priserne spiller også ind på de heftige regninger fra Tyrkiet. Ifølge Odense Kommune ville en korrekt afregning efter SKI-aftalen betyde, at roaming-regningerne fra Tyrkiet ville blive mere end halveret.

Derfor vil kommunen nu først tage SKI-sagen og kravet om 9,5 millioner kroner op med TDC, og derefter se på regningerne fra Tyrkiet.

»SKI-aftalen har konsekvenser for den anden sag, så når vi ved, hvordan den ender, kan vi tage den anden sag op. Det er ikke uvæsentligt, om det er det ene eller det andet beløb, vi taler om, for det kan i hvert fald halvere regningen,« siger Jørgen Clausen.

Han beklager, at kommunens forvaltning ikke hurtigere reagerede på de høje regninger fra Tyrkiet-ferierne, men det forvirrede, at der ikke var problemer, når borgmesteren rejste i andre lande i verden.

»Vi skulle fra forvaltningen side have handlet og have sagt ’hallo – her er et problem, som vi skal være ekstremt opmærksomme på’. Fordi det ikke var et gennemgående problem, var der ikke den opmærksomhed om det, som vi nu kan se bagefter, at det skulle have haft. Så kunne vi have sagt til borgmesteren, at han skulle slå roaming fra, når han rejste,« siger Jørgen Clausen.

Version2 har talt med TDC, som ikke ønsker at gå i detaljer om sagen gennem pressen, men som oplyser, at TDC fastholder kravet om betaling af de fakturaer, der er sendt til Odense Kommune siden 2011.

'Vi har et mellemværende med Odense Kommune, hvori der indgår en regning om udlandstelefoni for i nærheden af 250.000 kr. Det er en regning, som vi fastholder, i og med vi har dokumentation for forbruget fra vores underleverandør i Tyrkiet. Men der er tale om et kundeforhold, og derfor ønsker vi at tage dialogen direkte med kunden frem for i pressen,' skriver TDC.

'Det er i øvrigt ingen hemmelighed, at vi har et mellemværende med Odense Kommune, hvor vi er uenige om afregningen på nogle aftaler, der går et par år tilbage. Det drejer sig om SKI-aftalen fra 2011, hvor der er uenighed om overgangen fra gammel til ny SKI-aftale, og det har rejst nogle spørgsmål. Vi tager dog denne dialog direkte med kunden,' lyder den skriftlige melding fra TDC.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (18)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jørgen L. Sørensen

"Alene det, at vi bliver nødt til at hente specialister ind udefra, viser, at det er kompliceret"

--- eller det viser at kommunen ikke ansat den nødvendige kompetence i huset.

Jeg undres over at man flere gange havner i en situation med et kæmpestort forbrug.

Er der andre der har haft lignende oplevelser med telefoner i Tyrkiet?

  • 0
  • 0
Ken Poulsen

Forstår ikke hvorfor de tager deres danske tele kort med til udlandet. Hvorfor ikke købe et pre-paid kort og sæt det i? Der spares jo mange skatte kroner på den måde! For at det vigtigt at de kan ringe til ham på ferien? Ellers kan han oplyse nummeret på det pre-paid kort og de kan ringe fra Danmark på det nummer, hvilket er billigere!

  • 2
  • 0
Erik Jensen

Du er jeg ikke millionær så jeg er nødt til at tænke over mit pengeforbrug. Når jeg rejser i Europa eller USA vil jeg have internet adgang. Fordi jeg vil have adgang til google, tripadvisor, hotel booking og mange andre ting. Jeg rejser ikke med rejseselskaber så en del af det sjove er at finde rundt selv. I USA er det nemt. Det er bare at købe et mobil abonnement når man ankommer. Og når man kommer der ofte, kan man have et simkort man kan tanke op på nettet. I Australien har Hertz haft udlejet MiFi sammen bilen(hvorfor gør de ikke det andre steder? Det er genialt). I EU med de mange lande kan det være mere besværligt. Men man kan leje hos xcomglobal.com eller tepwireless.com.

Hvis han nu så godt kan lide Tyrkiet. Hvad så med at købe et Tyrkisk sim kort. De må da også have noget pay as you go.

Så meget arbejde kræver det heller ikke.

  • 1
  • 1
Palle Meinert

Det er også fint at have sit nummer til uopsættelige samtaler. Men på ferien bør den ikke bruges som primær telefon og det ved enhver almindelig dansker der har fulgt lidt med i nyhederne nyere tid og lyttet til de advarsler som teleselskabet sender (men Odense istedet for at reagere på, fik afmeldt).

Han skulle have slukket for telefon data på hans arbejds telefon (normalt standard for telefoner, at data er slukket under roaming og i såfald må borgmesteren eller hans administration aktiv have ændret den indstilling på et tidspunkt) og brugt en privat telefon med lokal sim til det sjove (eller omvendt, hvis han gerne ville have telefon data på farten på hans arbejdsmobil).

Jeg aktiverede data under en mellemlanding i Dubai på mit danske sim-kort og TDC var hurtige til at sende en sms advarsel om, at de havde registreret at det var tilfældet og det kostede en pris lidt over 100kr. pr. megabyte (så vidt jeg husker). I hvert fald rigelig stort, til at jeg hurtig tog mig tid til at få det korrigeret, trods arbejdsmobil.

  • 0
  • 0
Anders Jakobsen

Jeg har en lille gammel Xperia mini med i bunden af min taske/lomme i udlandet. Jeg sætter den op som wireless hotspot med et lokalt simkort og så går jeg på nettet på min normale telefon via hotspottet. Jeg bruger herefter min normale telefon helt som herhjemme uden at skulle bekymre om ekstreme telefonregninger.

Skal jeg ringe ud i længere tid, så ville jeg nok vælge at gøre det med den telefon, men internetforbindelsen er som regel det der koster knaster.

  • 2
  • 0
Brian Hansen

Det er vist mere reglen end undtagelsen, at regninger fra tele selskaber er 100% uoverskuelige. De fleste gir op og betaler bare. Vi blev engang kontaktet af et firma der ville gennemgå vores telefon regning helt gratis, de ville have 10% af besparelsen de kunne finde som aflønning, og de lovede der altid var noget at komme efter :)

  • 1
  • 0
Jens Jönsson

Jeg finder det virkeligt underligt at folk tror man bare kan droppe sit normale telefonnummer når man er på ferie.

Selv hvis man ikke er en vigtig beslutningstager er det da ikke sjældent at det er meget vigtigt at en ikke nærmer defineret gruppe kan kontakte en på telefonen.

Nu er det jo ikke i virkeligheden så kompliceret. Du kan jo bare omstille dit tlf.nr. til det nr. på lokalt SIM kort du køber. Ja, så får du den høje takst når du snakker, men det er jo >langt< fra den pris du betaler for at roame data.

Det undrer også gevaldigt, hvorfor manden ikke bruger WIFI ? Jeg har været i Tyrkiet på ferie en del gange efterhånden. Har købt SIM kort lokalt og smidt det i en mobilbredbånd router med WIFI og endda cigaret tænder, så den også kan bruges i en lejet bil til navigering osv. På hotellerne, cafeer, restauranter osv. har jeg brugt WIFI. Så det er faktisk slet ikke umuligt at være konstant online i Tyrkiet, hvis det er det man ønsker.

Det er i virkeligheden ikke så svært og selvom teleselskabet måske har faktureret alt for meget for forbruget af data i Tyrkiet ifht. andre lande manden har rejst i, så synes jeg det er uhyrligt at man kan svine sådan med skatteborgernes penge. Han havde fået hævet loftet til kr. 8.000,- på et tidspunkt. I min optik er det kr. 6.500,- for meget.

Fakta er at der er en masse muligheder for ham han kan benytte for Internet adgang. Han har bare ikke gjort nytte af dem. Det andet har været nemmere og >meget< dyrere om han er blevet faktureret for meget eller ej. Det er jo helt umuligt at bruge for så meget bare på almindelig surf og check af e-mails.

  • 0
  • 0
Leif Neland

Jeg finder det virkeligt underligt at folk tror man bare kan droppe sit normale telefonnummer når man er på ferie.

Selv hvis man ikke er en vigtig beslutningstager er det da ikke sjældent at det er meget vigtigt at en ikke nærmer defineret gruppe kan kontakte en på telefonen.

Mon ikke borgmesteren kunne efterlade telefonen hos sin sekretær, der kunne screene opkaldene, og viderestille eller oplyse ferienummeret, hvis det var noget uopsætteligt.

Så blev borgmesteren heller ikke forstyrret i sin ferie.

  • 2
  • 0
Frithiof Andreas Jensen

Selv hvis man ikke er en vigtig beslutningstager er det da ikke sjældent at det er meget vigtigt at en ikke nærmer defineret gruppe kan kontakte en på telefonen.

Det er dårlig ledelse hvis det er nødvendigt at læse emails, rapporter, mødereferater e.t.c. på ferien. Det er også dårlig ledelse hvis alle og enhver løbende skal orientere Chefen om detaljerne i deres arbejde.

Rammer, Mål og Retningslinier er tydeligvis ikke kommunikeret godt nok i Odense Kommune - for det kan da naturligvis ikke være pr0n og facebook som pengene er gået til?!

PS: Nu rejser jeg selv en del og det irriterer mig allerede ganske meget når man får et hotel hvor man skal betale de der 100 kroner om dagen for internettet og rejsebureauet får en klage over det så de ikke booker der igen. Jeg ville have fået et raserianfald over at blive blokket for flere tusind kroner i data. Allerede første gang ville det blive "fix det svineri eller vi finder en anden leverandør - den slags penge vil jeg simpelthen ikke finde mig i at betale". Det er, efter min mening, ikke en naturlig og rimelig reaktion bare at sige "Make phone work again" - d.v.s. at få hævet grænsen så de samme bondefangere kan blanke een endnu mere af!

  • 2
  • 0
Johnny Olesen

Re: Hvor svært kan det være

Sjovt at du begynder med "Hvor svært kan det være" Jeg bor på Færøerne, og kan ikke købe et simkort i danmark uden at have en dansk adresse når jeg er i Danmark.

Ikke noget med Tyrkiet at gøre, men det kan være sværere end du tror :)

Sludder og vrøvl - det er også muligt at købe taletidskort uden dansk adresse. Man går ind i den nærmeste Q8 tankstation, 7eleven eller lignede butik og køber et taletidskort...

Tror lige du skal lave noget fakta check på det...

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere