Odder Kommune køber iPads for knap 8 millioner: God investering mener it-chefen

Odder Kommune har just underskrevet en kontrakt med Atea på 7,9 millioner kroner, der skal udløse 2.580 stk. iPad 2 til kommunens lærere og elever. En god investering, lyder det.

Odder Kommune har indkøbt 2.580 iPad 2 for næsten 8 millioner kroner til deres elever og lærere. For ’odderne’ vil gerne være førende, når det gælder it.

»Ved at give iPads til alle lærere og elever bliver Odder Kommune førende med skole-it, ikke bare i Danmark, men i hele Europa. Undervisningen i vore skoler vil få et kæmpeløft, og jeg er ikke i tvivl om, at det vil bidrage til Odder Kommunes image som et godt sted at bo,« udtaler borgmester Elvin J. Hansen på kommunens hjemmeside.

Det er Atea, der skal levere de mange tavle-pc'er, men valget stod i det offentlige udbud mellem syv indbudte leverandører. Kontrakten lyder på præcis 7,9 millioner kroner og omfatter ud over levering af de 2.580 iPads en række kurser for lærerne.

Og selv om udskrivningen er stor, vurderer it-chef i Odder Kommune Jan Møller, at pengene tjener sig selv hjem, blandt andet på besparelser på hardware.

»Vi har allerede installeret velfungerende kraftige trådløse netværk på skolerne, og med anskaffelsen af de mange iPads understøtter vi den udvikling, der er i fuld gang, med udvikling af digitale undervisningsmaterialer. Samtidig kan vi spare penge på at opdatere vore forældede og nedslidte servere,« udtaler han på kommunens hjemmeside.

Fordelingen af de nye iPads sker således: Skoleelever fra 0. til 10. klasse får i alt udleveret 2.300 styk, lærere og pædagoger får 280 styk. Aftalen med Atea gælder i tre år, og 2 såkaldte ’pilotklasser’ får udleveret iPads lige efter efterårsferien i år. Alle andre får udleveret deres iPad 2 umiddelbart efter nytår.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (42)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Peter Olesen

Det kan godt være jeg er sur og gammel...
Men jeg kan simpelthen ikke se hvad de skal bruge dem til? Det er ikke et arbejdsredskab, men ren underholdning. Jeg kan kun se det som spild af penge...
Jeg skriver lige dansk stil på min iPad :S Eller matematikopgaver?

Christian Nobel

Og endnu mere tragisk, skal eleverne betale multimedieskat?

Eller lærerne?

Næh der er nok en undtagelse, så vi kan nøjes med at straffe dem der måske formaster sig til at tage en dødssyg bærbar med hjem for at udføre noget arbejde, men hvis det bare drejer sig om fest og farver på det offentliges regning, så er der ingen grænser.

Plus en iPad (eller en hvilken som helst anden tablet) er en ergonomisk katastrofe, så hvad følgevirkningerne bliver på sigt er slet ikke til at forudsige.

Mogens Nørgård, det må lige være vand på din mølle :-))

Svend Eriksen

Jeg kan ikke se andet end det er leflen for allerlaveste fællesnævner.
"Hvad er smart og hipt hos de dersens unge?" har rektor spurgt.
"Jeg har lige fået en iPad, og den er eddersmart. Den kan alt muligt, og så er den bare MEGA pæn" svarede den lokale IT gut.
"iPad, siger du? Jamen så skal ALLE da bare ha' sådan en svend" begejstrede rektor.
...
Jeg forestiller mig, at det nogenlunde er gået sådan til. Jeg kan ikke se, hvad man kan bruge en iPad til som skoleelev. Overhovedet.

Jens Holm

Jeg kan ikke se ideen med en Tab af nogen art. For ca samme pris kan man få meget mere anvendelig netbook med frit valg af OS og programpakker.

Andre steder har man uddelt netbooks med succes, hvorfor går Odder den popsmarte vej?

Jesper Hedemann

Jeg kan kun være enig, jeg kunne gå med det en notebook, som man rent faktisk kunne bruge til og skrive noget på, men en ipad (eller hvilken som helst anden tablet) kan jeg ikke se hvad en skoleelev skal kunne bruge den til ud over at spille og se film musik, og tjekke div hjemmesider.

Morten W. Jørgensen

Jeg kunne godt taenke mig at Version2 spurgte Odder kommune hvilke paedagogiske gevinster der er ved at eleverne har en iPad - hvilke paedagogiske overvejelser der ligger bag.
Og jeg mener /paedagogiske/ overvejelser. Ikke overvejelser om fremtidens arbejdsmarkede, ikke om bekendtgoerelser der siger at It skal integreres i undervisningen, ikke overvejelser om homogene it miljoeer, men noget saa lavteknologisk som paedagogiske overvejeleser.

Det kunne vaere interessant at vide.

Anonym

@Christian jeg kunne forestille mig at lærerne skal betale multimedieskat da de jo er i arbejde. Ungerne er jo ikke i arbejde, og modtager enheden som undervisningsmateriale.

Jeg må dog indrømme at jeg undre mig meget over den modstand der er over at indføre tablets i undervisningen. Jeg ser en masse muligheder med augmentet reality, undervisnings materiale der ikke er slidt (og hver ens egne forældre ikke står i som lånere). De fylder meget mindre end bærbare og er meget mere robuste i forhold til bærbare.

Om det så er iOS eller Android er smag og behag enhederne koster typisk det samme. Og det er heller ikke OS'et der er det væsentlige i valget, det er involveringen i undervisningen.

Vil ungerne spille Angry Birds - ja helt sikkert, og ved i hvad det er sgu OK. Leg er også en vigtig del af undervisning.

Morten Bulskov

Uden at skulle tage stilling til hvordan de kan bruges (da det er en diskussion helt for sig selv), så er mit primære problem at man vælger et super proprietært produkt, der som skrevet ovenover, at enheden skal jailbreakes for at kunne installere programmer uden om App Store.

Vi har i mange år levet med Windows alle steder, men her er der i det mindste frihed til at installere det software som skolen/kommunen ønsker. At man binder sig op på en enhed hvor apps koster 30% i afgift til producenten af hardware, som samtidig ikke understøtter flash - skod produkt det end er, så er der mange små undervisningsprogrammer på diverse sider der er lavet i det).

/Morten

Sune Fibæk

Det er ikke et arbejdsredskab, men ren underholdning. Jeg kan kun se det som spild af penge...

Underholdning kan også være godt, hvis det bruges til at lege viden ind i børnene. Mine børn (hhv. 0. og 2. klasse) er f.eks. rigtig glade for f.eks. Math - Level 2. De kan bruge deres UNI-login, sm de også bruger i skolen. Der findes andre tilsvarende programmer, som vi også bruger og sikkert også en masse på engelsk og tysk eller til fysik, kemi, kemi og geografi mv.).

Når det så er sagt, så kan jeg heller ikke forstå rationalet i at bruge knap 8 mio. på 2.580 iPads. De penge kunne være givet meget bedre ud til andre former for undervisningsmateriale. Eller man kunne starte med nogle klassesæt, som klasserne kunne booke. De bruger sandsynligvis ikke alle sammen deres iPad på samme tid (altså ud over hvis de har adgang til Facebook, Angry Birds og andet tidsfordriv). De er jo ganske rigtigt en katastrofe at arbejde med til tekstbehandling, regneark osv.

Benny Allan Andersen

Vi har i mange år levet med Windows alle steder,

Ja, og nærmest skaffet Microsoft monopol på statens administration. Det er en farlig leg.
Havde vi haft den slags legetøj, da jeg gik i skole, ville matematik og fysik helt sikkert været mere tiltrækkende.

Vi har i mange år levet med Windows alle steder,

Vi har i mange år levet med Windows alle steder,

Mads Bendixen

Det var nogenlunde de samme argumenter der var for "pc-klasser" på f.eks. HTX og gymnasierne for 10 år siden. Dengang var det nu begrænset hvor stor værdi der blev tilført ved at det var på computer fremfor på papir. Lærerer, undervisningsmaterialer etc. var simpelthen ikke klar til det. I stedet blev pc'erne brugt til surf og spil, også i timerne. Det fjernede blot fokus fra undervisningen.

Ud fra disse erfaringer, er jeg lidt skeptisk over for dette. - Eneste forskel er at det nu er skattepenge der bruges til det, fremfor elevernes(forældrenes).

Martin Bøgelund

Ud fra disse erfaringer, er jeg lidt skeptisk over for dette. - Eneste forskel er at det nu er skattepenge der bruges til det, fremfor elevernes(forældrenes).

Der er da mindst én anden forskel - man har erfaringerne fra de PC-klasser du selv nævner.

Selvfølgelig skal man være obs på at det er læringen, og ikke underholdningsværdien der øges - som sagt har man jo 10+ års erfaringer mere med i bagagen, siden PC-klasserne.

Desuden må jeg erkende, at jeg tror på at PC'ere kan være et læringsmæssigt plus - på trods af de erfaringer du nævner. Er du uenig i at PC'ere kan løfte undervisningen - på trods af erfaringen fra "PC-klasserne"?

Mads Bendixen

Desuden må jeg erkende, at jeg tror på at PC'ere kan være et læringsmæssigt plus - på trods af de erfaringer du nævner. Er du uenig i at PC'ere kan løfte undervisningen - på trods af erfaringen fra "PC-klasserne"?

Det tror jeg sagtens de kan. iPads/tablets kan sikkert også. Jeg tror bare ikke skolerne (alt inkl.) er klar til det endnu. Gevinsten i forhold til investeringen tror jeg ikke kan høstes - endnu. Jeg er ikke overbevist om at man har lært noget af erfaringerne med pc-klasser.

Men en gang skal være den første og jeg håber da Odder-satsningen bliver en succes, samt de formår at dele ud af deres erfaringer, så det spredes til resten af landet.

Morten Winther

Der er 1000-vis af apps til læring. De fleste på engelsk, men nu kommer der jo et marked for danske apps med den nye efterspørgsel.

Når børn oplever sjove spil derhjemme nytter det ikke noget at undervisningsmaterialet ligner noget fra 1950'erne.

Se fx bare følgende for at få et indtryk af de apps der findes.

http://www.onlineclasses.org/2010/06/16/40-amazingly-educational-ipad-ap...

http://www.iear.org/ - reviews af apps til læring

Anders V. Sonnichsen

Helt enig. iPads har stadig nogle udfordringer mht. implimentering og tilstrækkeligt erfaringsgrundlag, men interfacet er så intuitivt at selv et toårigt barn med lethed kan bruge den. Dette bekræfter min datter :-) Derfor mener jeg at mulighederne i anvendelsen er på et helt andet niveau end med en PC. Alene det at betjeningen foregår direkte på skærmen og ikke via mus og tastatur gør at man kan interagere på mange flere måder. Derudover bruger jeg selv en iPad til alt mit hjemmearbejde fra kontoret, hvor den både kan bruges til, skrift, præsentationer, mindmaps, tegninger og meget mere. Kritik af iPad'en er forståelig, hvis man kun skal skrive stil og den derfor har et ringere tastatur, men til så mange andre anvendelser er den bare rigtig god i brug. Nå, ja, så er den let, den holder let strøm en hel skoledag og starter på en sekund, modsat laptops. Så prøv at tro lidt på fremtiden.

Casper Kvan Clausen

Jeg er spændt på, hvordan de har tænkt sig at håndtere udskiftninger og opgraderinger, og hvad deres erfaringer med det bliver. En række firmaer, der har indført f.eks. iPhones og iPads, har oplevet at fejlraterne på gamle enheder stiger skarpt, når nogle brugere begynder at få udleveret en ny generation - hvilket vil sige at besparelsen på indkøbet i forhold til en laptop i vidt omfang bliver opvejet af en kortere effektiv levetid. Forsikringsselskaber melder endda om lignende oplevelser med tyverianmeldelser.

Jesper Hald

Mange ting vil jeg kalde iPad, men robust er så ikke en af dem. Har lige fået indleveret en iPad2, der var blevet tabt. Brugeren havde sådan set grebet den inden den ramte gulvet, men havde fået fat i "knapt-så-smart"-coveret, som bare var klikket af. Displayet er nu ødelagt, og skal skiftes.
Dét bliver nok én af de ting, som IT-afdelingen i Odder Kommune, skal bruge "lidt" tid på!
Måske de skulle have ventet på Lenovo Thinkpad Tablet, som er MIL standardiseret...nå, nej! Der er jo ikke et æble bag på, og har ikke den samme CAF! (Child Acceptence Factor)

Jesper Hald

...en PC ville da helt klart ligge dernede, hvis vi taler om indkøb af det samme antal PC. Det udbud vi lige har været igennem på min arbejdsplads, barberede 40% af PC'ernes pris! Så det kan sagtens lade sig gøre.

Personligt ville jeg dælme være ked af, at skulle nøjes med en tablet i forhold til en PC.

Tablet er til lette hurtige opgaver, og ikke en pind andet...som de er nu!
Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at vi fremover vil se bærbare PC, hvor du hægter skærmen af, og vupti, så har du en tablet. Bare vendt!

Jakob Damkjær

Hvor skole cheferne valgte windows og pc fordi det var det man nu engang gjorde når man valgte computersystemer til skoler... Dette forsatte de med i mange mange år, men specielt i et land der
hed Danmark. Der var andre systemer de kunne vælge, men nu havde de besluttet at vælge Windows
så det blev de ved med. Der var folk der argumenterede op og ned af stolper for hvorfor de mente at
fx. mac os var et bedre valg, og engangimellem viste det sig at de havde ret. Men ultimativt sad de ikke med beslutningen om hvordan pengene skulle bruges... og det var dem der tog den beslutning der bestemte...

Var og er på mac os siden af den her historie... og damn jeg forstår nu hvorfor dem der var enige med det der blev endeligt besluttet (den gang der blev valgt PCer en masse) gik rundt og følte sig så berettiget. Nu er iOS blevet et legitimt valg efter mange mange år i skyggen af windows og det er fedt IMNWSEHO.

Til dem der ikke synes det er fedt (nok mest android foretrækkende mennesker) har jeg en erfaring som jeg vil dele med jer...

Lad være med at spilde tiden på logiske velovervejede, velgennemarbejdede argumenter... Dem der endeligt beslutter hvad pengene skal bruges til lytter alligevel aldrig til den type argumenter.

De lytter mest til den stemme i deres hoved der siger hvad de skal gøre for at få mindst muligt problemer med den beslutning de tar og hvilken beslutning der vil være mest populære generelt.

Lige nu er resultatet af den overvejelse en beslutning om at vælge iPad...

Så hvad end af helt valide argumenter der måske foreligger om sagen er lige
så er de lige så irrelevante for beslutningen som en brandvagt lavet af chokolade...
for beslutningen er taget, pengene er fundet og købekontrakten underskrevet.

NB! jeg har altid synes at det er meget mystisk at folk der generelt er meget glade
for open source bliver helt imponeret af flash... da det på ingen måde er hverken
åbent, frit, har tilgængelig kildetekst, er stadardbaseret eller fungere særligt godt.
Ah well der er også folk der sværger til ms office...

Jesper Blynel

Lidt deprimerende læsnig med den store overvægt af negative kommentarer. En iPad i klasseværelset er da en gave til den kreative lærer og hans/hendes elever.

Jeg har svært ved at komme i tanke om et fag i skolen hvor en iPad ikke umiddelbart vil kunne bidrage positivt til univervisningen og indlæringen.

Det er da bare med at komme i gang, og fint af Odder at gå forrest.

Hvorfor ikke hjælpe Odder ved at komme med konstruktive forslag til hvordan de kan benytte deres nye iPads på frodelagtig vis?

Sune Marcher

Lidt deprimerende læsnig med den store overvægt af negative kommentarer. En iPad i klasseværelset er da en gave til den kreative lærer og hans/hendes elever.

En gave... for hvis penge?

"Brug fantasien" er bare ikke godt nok. Hvis man kaster 8 mio kroner efter et projekt, så skal der sgu helst være et formål med det. Sådan, konkrete anvendelsesmuligheder, pædagogiske mål, osv. Ellers er det en (dyr!) gimmick.

Jeg har svært ved at se hvad en iPad skal bruges til i undervisningsregi. Uden et eksternt tastatur er den uanvendelig til at skrive andet end facebook status updates og meget korte mails. Opløsningen (både skærmopløsning og input-præcision) er for lav til du kan bruge den til free-form notetaking. Den er ikke rigtigt velegnet som ebook reader (lysreflektioner pga. skærmtypen, den ikke så høje opløsning kombineret med Apples font smoothing teknologi), og så videre.

Og når man så medregner at Odder kommune ikke har alt for mange penge at rykke rundt med, så virker det her som fuldstændigt hul i hovedet. Gad vide om Elwin or Lars leger sammen privat?

Ole Bang

Min kone købte en ipad2.
De først to ting som vi plejer at bruge computer til kunne ipad2 ikke.
Den understøtter ikke Flash og heller ikke silverlight. Super nedtur.

Og til dem der siger at "microsoft...monopol" osv....det er da meget værre med Apple.

Kåre Fundal

Der er nok ikke den kreative, fagligt velfunderede undervisnings-website, som ikke ville kunne anvendes lige så godt fra en god netbook. Denne ville så samtidig invitere til lidt længere tekst-komposition. Personligt synes jeg at sms og "touch"-teknologi giver en dovenskab i forhold til at skrive længere, sammenhængende tekster. Jeg kan se det på mine egne børn, der bruger deres Android-mobiler flittigt, men ikke til at skrive ret meget. Og jeg synes skolen i alt for ringe grad kræver tekst-komposition i børnenes lektier. Formidlingsevner i det skrevne sprog kommer jo ikke af sig selv, men kun gennem års øvelse.
Jeg synes selv, tablets er fede at bruge til det de nu egner sig til, men hvis man havde valget mellem en tablet og en netbook til undervisningsbrug ville jeg da anbefale en netbook!

Alex Jensen

Ipads har mange mangler i forhold til almindelige computere, men der er nu også nogle helt oplagte fordele som f.eks. handler om den meget intuitive måde den fungerer på.

På Randlevskolen, som er en friskole i Odder Kommune, blev der allerede i august udleveret Ipads til eleverne i indskolingen, fordi vi vurderede at netop de mindste elever ville have stor glæde af at den er så nem at gå til. Der findes et hav af undervisnings-applikationer som retter sig specielt mod de mindste og som vil kunne være med til at udvikle grundlæggende færdigheder hos eleverne.

På Randlevskolen har de store elever, og man er stor når man starter på mellemtrinnet, imidlertid en Macbook fordi vi mener at en rigtig computer er nødvendig for at kunne lære at producere tekster, redigere film, arbejde med billeder, redigere podcasts osv. som vi mener bliver vigtige kompetencer i den fremtid hvor vores børn skal leve deres voksenliv.

Log ind eller Opret konto for at kommentere