Onsdag kunne Version2 fortælle om, at Odder Kommune vil udlevere en iPad 2 til hver enkelt af kommunens 2.300 skoleelever og 280 lærere og pædagoger. En millioninvestering i hardware fra Apple og et farvel til den traditionelle pc som udgangspunkt for undervisning i den digitale tidsalder. Men er det nu også en god idé, har Version2-læserne spurgt og debatteret heftigt.
Ja, mener it-chefen i Odder Kommune, Jan Møller, om den beslutning, han selv har været med til at tage.
»Vi stod i en situation, hvor vi skulle have nye computere til undervisningen i kommunen. Samtidig virkede vores trådløse netværk ikke alt for godt. Derfor besluttede vi os for at udbygge alle netværk på skolerne med nogle meget kraftige netværk, der kan tåle, at alle eleverne er på samtidig,« fortæller Jan Møller til Version2 og fortsætter:
»Vi kom frem til, at tavlecomputere var den platform, vi synes, var den rigtige for fremtiden. Så i stedet for at investere i en masse fysiske computere besluttede vi os for at gå på udkig efter en løsning med tavlecomputere.«
Dyrt legetøj til seks-årige
Løsningen kom i udbud og Atea vandt. Herefter faldt valget på Apples iPad 2. Men kan alle lærere og elever, helt ned til seks år, virkelig være i stand til at få noget ud af at have deres egen tavlecomputer? Det mener Jan Møller helt bestemt:
»iPad’en er så intuitiv, at langt de fleste elever ikke vil have problemer med at bruge den. Heller ikke de seks-årige. Vi har blandt andet set et forsøg fra England, der tydeligt viser det. Og vi er ikke bekymrede for, hvordan de yngre børn håndterer tavlecomputeren. Erfaringen er, at det er så forbavsende få ting, der bliver smadret. iPad’en er et undervisningsredskab på lige fod med alt andet, så der er ikke nogen forskel på, om de låner en bog fra skolen eller en iPad,« siger Jan Møller til Version2 og fortsætter:
»Vi er sikre på, at lærerne nok skal kunne finde ud af at bruge iPad’en i undervisningen. Vi har også fået undervisning fra Apple med i udbuddet, så lærerne bliver klædt ordentligt på til at løse opgaven. Og så indfaser vi det løbende, så lærerne først får udleveret tavlecomputerne, og først efter nytår får eleverne dem.«
For Jan Møller er det altså ikke et problem at putte så dyr hardware i hænderne på elever i børnehaveklassen. Han mener, at det er en del af børnenes opdragelse, at man lærer at håndtere noget, der er dyrt og som skal passes godt på. Men ikke bare lærer man at passe godt på tingene, der er også noget pædagogisk i at have tavlecomputerne, mener Jan Møller:
»Der er nogle elever, primært drenge, der måske er svære at fange i nogle undervisningssituationer. Hvis de får noget teknologi at lege med, er vi sikre på, at vi fanger dem på den måde. Nogle har måske også deres primære styrke inden for det teknologiske område.«
Strømslugende underholdning
På trods af, at batteriet i iPad 2 kan holde til intensivt brugt i op til 10 timer, så vil der være brug for strøm til tavlecomputerne. Derfor vil kommunen sørge for, at der er strømskinner i alle klasser, hvor det er nødvendigt, så eleverne altså kan få strøm til at læse H. C. Andersen eller endda spille Angry Birds på deres iPad.
Og det vil eleverne kunne komme til. For alle eleverne må tage deres iPad med hjem efter skole og installere lige præcis de apps, de vil. Og så opstår der jo en risiko for, at en hel skoleklasse sidder og synkront skyder sure fugle mod tyvagtige grise. Det er et problem, Jan Møller anerkender, men han tager det med ro:
»Den risiko er der altid. Den er der med bærbare computere og den er der med smartphones. Det er noget, vi skal være opmærksomme på, men jeg tror på, at eleverne nok skal kunne finde ud af det. Hvis ikke, må vi tage den derfra,« siger Jan Møller til Version2.
Biblioteket lukkes ikke
Med den nye aftale vil eleverne kunne tilgå de primære undervisningsmaterialer på tavlecomputeren. Blandt andet har Gyldendal gjort næsten alle deres undervisningsmaterialer tilgængelige til iPad’en, oplyser Jan Møller. Men det betyder ikke, at bibliotekerne på skolerne skal lukkes af den grund:
»Der vil stadig være bøger at finde på skolerne. Skønlitteratur vil for eksempel være der længe endnu. Men om tre år, når aftalen udløber, har vi gjort alle undervisningsmidler digitale. Og så er der ikke rigtig nogen vej tilbage. Så skal vi se på, hvordan markedet ser ud på det tidspunkt, men løsningen står til at blive digital. Det er fremtiden,« siger Jan Møller.
Odder Kommune har fået lavet en lukket App Store til formålet, hvor eleverne kan få adgang til de ressourcer, som Odder Kommune har betalt for. Det vil sige, at de kan gå ind og hente betalingsapps, som kommunen har godkendt og indkøbt, kvit og frit.
Men det betyder ikke, at der skal til at placeres Apple-logoer på skolernes facader i Odder Kommune. For ifølge Jan Møller er det ikke en selvfølge, at valget falder på Apple-hardware igen, når aftalen skal fornys om tre år. Kommunen har nemlig sørget for, at de rettigheder, de køber - eksempelvis på undervisningsmaterialer fra Gyldendal - er uafhængige af platform. De vil altså kunne bruge de licenser, de har indkøbt til bøger i Apples App Store på Android-enheder eller lignende i fremtiden.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.