Oculus kan risikere forbud mod salg af spil med Zenimax-kode

27. februar 2017 kl. 06:31
Spilfirmaet Zenimax vandt i februar en sag, hvor de fik medhold i, at Oculus har brugt deres kode uden tilladelse. Nu har Zenimax bedt en dommer om at stoppe salg af Oculus-spil baseret på den omstridte Virtual Reality-kode.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Spilfirmaet Zenimax har bedt en amerikansk dommer om at nedlægge forbud mod, at Facebook-ejede Oculus må sælge spil, der er baseret på en ulovlig virtual reality-kode. Det sker efter, at Facebook og Oculus har fået en dom for at bruge koden uden tilladelse fra Zenimax.

Hvis spilfirmaer mister retten til at sælge spillene, kan det have store konsekvenser for Oculus' position i markedet, skriver BBC.

»Det kan få store konsekvenser. Hvis de får medhold i forbuddet, kan Oculus ikke længere bruge koden. De vil kunne komme omkring det ved at udvikle en ny type kode, men det vil koste både tid og penge,« siger Matt Jones, advokat og partner i firmaet EIP, til BBC.

Den omtalte kode har Oculus lagt ud til spilfirmaer, og koden er allerede brugt i mange spil til Oculus Rift og Samsungs Gear VR.

Oculus vil stadig anke dom

Facebook, der opkøbte Oculus i 2014, fik tidligere på måneden en dom for at bruge Zenimax' kode uden tilladelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Som tidligere beskrevet blev Facebook idømt at betale 500 mio. kroner for blandt andet at have brudt en fortrolighedsaftale og for krænkelse af ophavsretten.

En talsmand for Oculus, Tera Randall, har udtalt, at de stadig vil anke den oprindelige dom.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger