Objekter fra ‘da far var dreng’ dominerer brugeroplevelser

Ikonografien i brugeroplevelser i 2018 er stadig domineret af objekter fra tiden før computere, men ikke meget længere.

Når vi gemmer dokumenter, gør vi det med en diskette, vi søger med et timeglas, og vi smider filer ud i en papirkurv. Bare ved at skrive en Version2-artikel løber man ind i utallige ikoner og logiske slutninger, der er baseret på ting og sager i ’offline-verdenen’. Men hvorfor?

Ikonografien bag moderne grafiske brugerflader er blevet en selvforstærkende cirkel af hverdagsobjekter og fortidslevn.

Flere Version2-læsere har sikkert allerede været nødt til at forklare, hvad det firkantede objekt, som man trykker på for at gemme, betyder, til en yngre computerbruger, og det skyldes alt sammen design-begreberne affordance og skeuomorfisk design.

Affordance i design er - groft forklaret - de funktioner, vi naturligt forbinder med objekter. Det er f.eks. en affordance, når vi ser et dørhåndtag og instinktivt ved, hvad det er, og hvordan det bruges, og det er i dag blevet en affordance, at et timeglas på skærmen betyder ventetid.

Det er derfor ikke tilfældigt, at udviklerne bag de første grafiske interfaces tyede til hverdagsobjekter som disketter og forstørrelsesglas, når de skulle designe forfædrene til vores moderne brugerflader. Og det kan vi blandt andet takke Steve Jobs for.

Skeuomo-hvad-for-noget?

I de glade 80’ere, da Steve Jobs havde hår, og Xerox lavede computere, kom de første grafiske interfaces frem.

Jobs’ fokus på let tilgængeligt design, der senere skulle sætte standarden for, hvordan vi bruger telefoner, var allerede dengang i højsædet hos Apple, og han var en tidlig fortaler for det, man i software-design kalder skeuomorfisk design.

Skeuomorfisk design betyder, at et digitalt objekt skal have nogenlunde samme funktion som dens ’virkelige’ modpart, og den tankegang har hjulpet mange over den stejle læringskurve, computerbrug har.

Brugen af den slags design rækker også videre ud over ikoner og er for eksempel også grunden til, at vi organiserer filer i mapper, og at vi gennemser vores billeder som et lysbilledshow.

Kritikere af den skeuomorfiske tradition inden for brugeroplevelser mener dog, at den intuitive brug af fysiske objekter også holder mange tilbage fra at forstå computere på et dybere niveau.

Det er for eksempel tilfældet, når dine forældre tror, at alle familiebillederne ligger på en magisk ’sky’i stedet for på Googles serverfarme rundt omkring.

En af designtraditionens egne pionerer, Apple, er også begyndt at rynke på næsen og bevæge sig videre. Da Scott Forstall, der stod bag softwaredesignet af de første apps til iPhonen, forlod selskabet i 2012, frembragte det jubel hos medlemmer af designholdet.

Forstall var nemlig ligesom Steve Jobs, der døde året før, en stor fortaler for skeuomorfisk design.

Disketten er død. Hvad så nu?

Den skeomorfiske tradition har få fans tilbage, og det er tydeligt, når du kigger på din computer og smartphone. Hvor vinduerne før mindede om stakke af papir på et ’skrivebord’, så er menuer og vinduer i dag flade.

Den mere mundrette tradition ’flat-design’ har nemlig vundet større popularitet, efterhånden som grafiske interfaces er blevet en integreret del af vores hverdag.

Disketten og papirkurven lever dog stadig i bedste velgående med deres nye kammerater i form af skyen, den brændende ræv, samt hvad end Chrome-logoet skal forestille. De skeuomorfiske ikoners skæbne ligger derfor i hænderne på fremtidens brugerfladedesignere, som vokser op i en tid uden disketter og telefonrør, og hvor man googler i stedet for at søge.

Det kan også være, at traditionen får genoprejsning, mens teknologien bliver mere abstrakt og mindre intuitiv. Begreberne blockchain og sky-computing er tegn på liv fra designmentaliteten. Om det gør det lettere eller sværere at forklare teknologierne til svigerforældrene over middagsbordet er til diskussion.

Om ikke andet så kan de ældre generationer føle sig klogere end de yngre lidt endnu, når de forklarer, hvad den aflange dims på telefon-ikonet er, og hvorfor save-ikonet er kvadratisk.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Peter I Hansen

Jeg vil blot tilføje at skeuomorfi er meget mere end blot software. Det er imiteret træ på inderbeklædningen af din bil. Det er den 'læder'-rem du har til dit ur som aldrig har set skyggen af ægte æder. Det er din el-pære der ligner en flammer som du sætter ned i fatningen på det plastik-lys der ligner et stearinlys. Osv osv.

Designtraditionen for skeuomorfi er lang - software er blot en af de platforme som den har præget.

Jeg var iøvrigt selv en af dem der jublede da iOS kasserede det meste af skeuomorfien tilbage i iOS6 (som jeg husker det). Den findes stadig - fx med ikoner på hhv Wallet og Mail -appsne. Men sålænge det bliver ved ikonografi er det fint nok. Det er GUI skeuomorfi jeg ikke kan klare - fx iOS's 'taskbar' der placerede ikonerne på en glas-hylde, eller Apples Game Center-app der havde grøn filtdug som baggrund med trækant som skulle forstille bordplade.

Skeumorfien dør nok aldrig - fint nok - sålænge ikonografien giver mening.

https://www.nextnature.net/2014/09/wow-cool-a-3d-model-of-the-save-icon/

  • 0
  • 0
Jan Gundtofte-Bruun

De nye tendenser gør det umuligt at se hvor kanten på en knap eller et andet del-element egentlig er, det gør det "umoderne" at understrege web-links, og prioriterer generelt et "clean look" over egentlig usability. Hvor kan man se at man kan trække en menu-pane ind fra kanten, at long-press kan tilgå yderligere funktionalitet, eller at man køn ændre størrelse på et et vindue? Det skal man åbenbart bare vide, eller gætte sig til. Nå ja, og manualer er jo heller ikke så moderne mere, så problemet bider lidt sig selv i halen.

Hvor længe mon der går før at "futtog" jernbane-overskæringen bliver til omkridset af et IC4 tog? Kan et IC4-tog overhovedet genkendes som et sådant?

Ditto "fotografiapparat" tavlen ved udkigsplatforme, skal den blive til et rektangel (en smartphone)? Hvad med "telefonknogle" ikonet på den grønne knap i din smartphone telefon-app? Bliver alle ikoner for funktionalitet der kan udføres på en smartphone efterhånden til komplet identiske rektangel-tavler? Nej, ikonografien har sin plads.

Harrumph! :)

  • 7
  • 0
Thomas Nielsen

Bliver alle ikoner for funktionalitet der kan udføres på en smartphone efterhånden til komplet identiske rektangel-tavler?

Det er faktisk enormt skægt et øjeblik at forestille sig den verden. Enkelte vejskilte har flyttet sig, måske båret af AIGA, så f.eks. motorcykler og biler f.eks. er lidt mere moderne. Men skridtet en tand videre ville godt nok give anledning til nogle mærkværdige scenarier.

  • 1
  • 0
Ditlev Petersen

Jeg mener, at "futtoget" er på vej ud nu. Og det var da ellers et symbol, som alle forstod.
Om "Timeglasset" er fra da Far var Dreng, saa maa Far da være meget gammel. Det er ældre end Skrivemaskiner, Telegraph-nøgler og Manillamapper. Det er det klassiske (vesteuropæiske) Symbol for Død og Forgængelighed. Beredt til Døden altid vær. Døden var ofte gengivet som Kronos med Le og Timeglas. Ikke ueffent om Windows!
Sådan er der så meget.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere