Nyt værktøj skal lokke udviklere fra iOS til Android

Illustration: Android Logo
Selvom Android kører på langt flere smartphones end iOS, lanceres masser af apps på Apples styresystem først. Det vil Google nu prøve at ændre med et nyt udviklerværktøj.

Google arbejder på et nyt udviklingsværktøj, der skal gøre det mere attraktivt for app-udviklere at vælge Android i stedet for iOS.

Det skriver Businessinsider.

Det nye værktøj skal gøre det muligt for udviklerne at teste forskellige versioner af deres applikationers profilsider i Google Play-butikken for eksempelvis at se, om små prisjusteringer eller ændringer i layoutet får flere til at downloade en given app.

Læs også: Android overhaler iOS på tablets

Der kan virke som en lille ændring, men CEO i Y Media Labs Ashish Toshniwal pointerer over for Businessinsider, at det vil give udviklere en fleksibilitet i deres arbejde, som de ikke kan få igennem Apple.

Apple er godt placeret på markedet for apps, og selvom Android kører på en langt større andel af smartphones end iOS, lanceres højt profilerede applikationer ofte først på sidstnævnte.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Martin Kristiansen

Hvis Google vil have Android til at være lead platform, kunne de jo arbejde noget hårdere på at forbedre deres udviklingsværktøjer.

Eclipse+ADT har været lort med lort på i årevis. Langsomt IDE, ubrugelig GUI preview pane og en elendig emulator har vi levet med.

Det blev en lille smule bedre i december med Android Studio. Der er dog stadig et pænt stykke op til X-Code og meget langt op til Visual Studio for hhv. iOS og WP udvikling.

  • 4
  • 2
#2 Casper Paulsen

Vi er jo så forskellige. Jeg synes at Intellij Idea løber om hjørne med Visual Studio, og siden Android Studio bygger på det, ja så er min holding klar. Generelt synes jeg tit der bliver nævnt at Visual Studio er den bedste editor, men har på fornemmelsen at det kun er fordi folk ikke har prøvet andet, da der jo ikke er nogen konkurrenter ud over MonoDevelop når det kommer til .NET udvikling. Visual Studio Code bliver måske et godt alternativ.

Nu er det 1-2 år siden jeg sidst legede med XCode, men er ikke forstå at folk synes det er nogen særlig god editor at arbejde med. Jeg havde ihvertfald en række problemer med den.

  • 3
  • 1
#3 Rune Jensen

og selvom Android kører på en langt større andel af smartphones end iOS, lanceres højt profilerede applikationer ofte først på sidstnævnte.

Vidste jeg ikke. Men det giver mening, da Apple var den første med success i de nye platforme hos brugerne. Det kan ikke andet end give en helt enorm fordel ifht. udviklerne, næsten uanset hvor dårlig editoren så er.

Måske fragmenteringen på Android også spiller ind. Det har altid undret mig at Android endda fik bare lille succes med denne idé fra open source. Fragmenteringen har altid i min bevidsthed stået som en af de helt store akilleshæle for Linux desktop.

Jeg har prøvet Eclipse iøvrigt. På Linux. Det var lidt en blandet fornøjelse, men kunne nok læres, når man altså havde gået igennem den ganske avancerede installeringsproces af selve editoren (næh, en simpel .deb-fil var ikke helt nok.. der skal helst to siders instruktioner til det. Gad vide, om det har ændret sig..).

  • 0
  • 0
#4 Peter Stricker
  • 2
  • 0
#5 Magnus Jørgensen

Det blev en lille smule bedre i december med Android Studio. Der er dog stadig et pænt stykke op til X-Code og meget langt op til Visual Studio for hhv. iOS og WP udvikling.

Jeg bruger Visual Studio, QTCreator, eclipse, Netbeans og IntelliJ i mit arbejde. Jeg har bygget mange plugins, apps og bibloteker i C#, Java, C++ og mange andre sprog. Jeg synes alle sammen er glimrende IDE's. Jeg kan ikke genkende at VS skulle være meget langt fra de andre. Jeg synes de alle har klare fordele og ulemper.

Visual studios Intellisense er f.eks. ikke ret godt til C++. Jeg har tit oplevet at VS kan være lidt buggy på det punkt. Visual studio har integration til TFS indbygget, men slet ingen andre repositories. Her skal man have plugins. På samme tid har de andre IDE'er CVS, SVN, GIT, Mercurial osv. osv. Men ikke TFS. Ikke at det betyder så utroligt meget, for man kan sætte sit gear op så det virker i alle IDE'erne. Generelt er gcc debugger mere besværlig end MS kompiler osv osv.

Efter at have kodet i mange år synes jeg dog i mindre og mindre grad at IDE'erne er så afgørrende. Jeg har tit fanget mig selv i at skrive koden i nano, gedit eller notepad++ fordi det lige var nemmere (sjovt nok)...

  • 3
  • 0
#6 Martin Kristiansen

Vi er jo så forskellige. Jeg synes at Intellij Idea løber om hjørne med Visual Studio, og siden Android Studio bygger på det, ja så er min holding klar.

Jeg tænkte nu ikke kun på editoren. Layout preview er mangelfuldt (som i, har intet med virkeligheden at gøre) og emulatoren er så langsom at den er stort set ubrugelig. Det giver en langsommere kode->byg->test cyklus end på Apple og MS' platform.

  • 1
  • 1
#8 Martin Kristiansen

Så lad være med at bruge Google's emulator. Brug f.eks. Genymotion eller ha' en tablet og en telefon koblet på med USB. Så vil du oplave en væsentlig hurtige kode->byg->test end på OS/X.

Jeg bruger en telefon til udvikling. Alt efter apk størrelse er det mere eller mindre frustrerende. Vores iOS folk bruger simulator indtil alt funktionalitet er hamret ud og først derefter bliver der testet på devices.

Men tak for Genymotion tippet, den vil jeg prøve.

  • 1
  • 0
#9 Nicklas Jensen

Jeg udvikler både til Android og iOS til dagligt, og jeg kan ganske enkelt ikke se hvordan man nogensinde kan sige at XCode overall er bedre end Android Studio (eller Eclipse). XCode mangler ting såsom Find Usages og rigtig refactoring, som jeg mener er standard for et moderne IDE. For tiden bruger jeg en kombination af XCode og AppCode fra JetBrains (IntelliJ Idea) til iOS udvikling, hvoraf XCode bliver brugt til Interface Builder, Submit til App Store og ændringer i projektets konfiguration, og AppCode bruges til alt kode, debugging og test.

Interface Builder er dog et virkelig lækkert, selvom jeg foretrækker at skrive mine layouts i XML, som jeg gør det på Android.

Vores iOS folk bruger simulator indtil alt funktionalitet er hamret ud og først derefter bliver der testet på devices.

Vi bruger bl.a. et 3. parts bibliotek, som kun er kompileret til ARM, og har desværre ikke den luksus. I det tilfælde kan simulatoren kun bruges til at tage screenshots til App Store.

@OnTopic Jeg tror desværre ikke at dette værktøj vil gøre en forskel, da min umiddelbare overbevisning er, at markedspotentialet er størst på iOS, fordi iOS folket er mere tilbøjelige til at bruge penge på applikationer.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere