Nyt udspil fra regeringen: »Det skal være nemmere at vælge det digitale fra«

Plus20. september 2022 kl. 14:2719
Nicolai Wammen
Illustration: Morten Fauerby.
Regeringen vil med et nyt udspil gøre det nemmere at være borger i et digitalt samfund. Det skal ske ved at give borgerne bedre hjælp til MitID og andre digitale løsninger, nemmere muligheder for at vælge digitale løsninger fra og mere inddragelse i offentlige it-projekter.
Artiklen er ældre end 30 dage

»En smartphone må ikke blive den eneste adgangsbillet til velfærdssamfundet.«

Sådan lyder det i et nyt udspil kaldet »Et digitalt samfund for alle«, som regeringen har præsenteret i dag, tirsdag.

Udspillet indeholder fem fokusområder, der skal gøre det nemmere for alle borgere at færdes i et digitalt samfund.

close
Gratis adgang i 30 dage
Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement.
remove_circle
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
Tak !
Vi har sendt en kvitteringsmail til .
Du bliver viderestillet til artiklen om få sekunder.
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Version2 og Ingeniøren
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
19 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
17
21. september 2022 kl. 16:20

Nå ja, vi skal alligevel spare, så indkøb over nettet er forbi.

18
21. september 2022 kl. 20:10

Nå ja, vi skal alligevel spare, så indkøb over nettet er forbi.

LOL!

Indtil for få siden, hvor nettet blev min eneste mulighed, satte jeg faktisk en ære i at handle lokalt; men nu er sportforretningen lukket og "Lagkagehuset" kommet til byen, Vi får se om det slutter om 40 dage? Så slipper man da for opvasken;-)

9
21. september 2022 kl. 10:43

Heldigvis behøves man slet ikke en smartfone.

Jeg bryder mig ikke om at have den slags ting på min tlf, selvom den sagtens kunne, så har kørt med papkort/USB dongle på NemID og med MitID har jeg fået en kodeviser.

10
21. september 2022 kl. 11:02

Som jeg forstår Politiken-artiklen, kræves fra 31/10 smartphone for at handle på nettet.

"Danskere, der skal bruge MitID-kodevisere eller -kodeoplæsere, vil fra 31. oktober ikke længere kunne betale for varer online."

https://politiken.dk/indland/art8982538/MitID-kaos-Borgere-uden-telefon-bliver-forhindret-i-at-handle-p%C3%A5-nettet-i-m%C3%A5nedsvis

Men artiklen er lidt forvirrende, for senere står der:

"»Hvis man har en helt almindelig mobiltelefon – ikke en smartphone - vil man kunne godkende betalinger i e-handelen også efter 31. oktober (med sms og kode, red.). "

Hvordan det? Er muligheden for sms-tofaktor ikke bundet op på NemId?

13
21. september 2022 kl. 12:57

Som jeg forstår Politiken-artiklen,

Har du mulighed for at se, hvor Politiken har sin info fra, Anne-Marie? Det er jo muligt, at de er fejlinformeret. Jeg kan ikke selv læse artiklen

14
21. september 2022 kl. 13:06

Det ser ud til at være fra bl. a. Finans Danmark:

"Finans Danmark, der ejer MitID sammen med Digitaliseringsstyrelsen, oplyser, at løsningen for MitID-kodeviser og -kodeoplæser til nethandlen ikke vil være på plads før »i begyndelsen af 2023«. »Det er meget beklageligt. Men løsningen med kodeviser og kodeoplæser har desværre vist sig at kræve et større analysearbejde i partnerskabet, end vi oprindelig havde antaget«, siger Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør i Finans Danmark. "

"Finans Danmark, Digitaliseringsstyrelsen og leverandøren Nets peger på, at borgere stadig vil kunne bruge den såkaldte tofaktorgodkendelse, hvor man med kombinationen af en adgangskode og en sms kan verificere et køb. Men den løsning volder mange digitalt udfordrede brugere store problemer, lyder det fra Dansk Blindesamfund og Ældre Sagen. Derudover viser en undersøgelse fra Danmarks Statistik, at 4 procent af Danmarks husstande ikke råder over en mobiltelefon."https://politiken.dk/indland/art8982538/MitID-kaos-Borgere-uden-telefon-bliver-forhindret-i-at-handle-p%C3%A5-nettet-i-m%C3%A5nedsvis

Men kan man bruge to-faktor-løsningen uden NemId? Jeg har troet, at de hørete sammen, men det gør de måske slet ikke.

12
21. september 2022 kl. 12:52

Hvis det er rigtigt, så kommer jeg så heller ikke til at handle på nettet - og så er der forøvrigt ikke nogen ide i i det hele taget at udlevere nr visere.

Men jeg kan da se at fx app'en Min læge nu har tilføjet MitID og der virker det ihvertifald med nr viser :)

15
21. september 2022 kl. 13:12

Men jeg kan da se at fx app'en Min læge nu har tilføjet MitID og der virker det ihvertifald med nr viser :)

Godt, at det når at komme på plads.

16
21. september 2022 kl. 14:38

"Finans Danmark, der ejer MitID sammen med Digitaliseringsstyrelsen, oplyser, at løsningen for MitID-kodeviser og -kodeoplæser til nethandlen ikke vil være på plads før »i begyndelsen af 2023«.

Jeg vælger (uden ironi, små/store danere og humor) at tro at du har dit svar der. Ellers kan jeg ikke få mad efter 31. okt, men kald mig bare "optimist", hvis det ligesom "peesimist" er den korteste vej til ikke at blive skuffet!

Godt, at det når at komme på plads.

Okay, så nævner du ægte digitalt udfordrede: det er [indsæt kraftudtryk her] ikke godt nok, som i det krænker svjks (=så vidt jeg kan se) disse menneskers rettigheder!

Men pas på med at tro på, hvad der står i aviserne (og andre medier) - og ellers må vi skrive til ministeren, der kun én! Men lad os lige være helt sikre - inden vi bruger det "kort"!

Mvh Nis

8
20. september 2022 kl. 20:37

Enig

Men i hvad - er du enig?

Jeg er også - et laaangt stykke - enig med AMK, meeen ...

Jeg har tidligere sagt, at jeg - NU ikke - kan/vil klare mig uden det digitaliserede samfund. Det mener jeg stadig - også hvis det ultimativt betyder at jeg må "afsløre" de løgnagtig danskere.

De små danskere indførte ikke civilisationen og har endnu mindre patent på den; uanset deres dybe foragt den, dens kultur og dens levevis.

RFID og WiFi-pjattede løsninger er blevet brugt umodent til digitalisering - med hovedet under armen, hvis man i det hele taget har hovedet med?

Vi, der ikke er tilhængere af den selvfede småstatsmentalitet kunne/burde/skulle måske være flygtet i tide. Men vi er faktisk i flertal - de griske, selvfede med småstatsmentalitet er faktisk et mindretal, der tror, de har ret til magt, som vi har givet dem agt. Deri ligger (måske) fejlen - vi var måske (for) konfliktsky?

11
21. september 2022 kl. 12:08

Det var et kort svar :-)

MitID med smartphone som faktuel eneste måde at verificere sin ID med MitID appen er ret skrøbeligt. Hvis jeg taber min smartphone så den går i udu tør jeg ikke tænke på hvornår jeg er back in business igen. Det kan godt være det går ok-hurtigt, men jeg har ikke kunne finde noget der beskrievr processen(måske har jeg ikke gavet dybt nok i "nettet"). Dertil er det træls at skulle basere sit liv og identitet på noget skrammel HW hvor producenten har 100% styr ovre hvad der foregår på den. Det synes jeg ikke er ret sikkert - og uigennemskueligt.

Nummerviseren er en fin måde at lave redundans på. Den virker og man er kun afhængig af en browser på en pc/computer/telefon.

Dvs både transaktion og to-faktor godkendelse kan foregå på samme fysiske device. Det er ikke min udgave af to-faktor i den rene udgave.

Og nu kommer det så ud at kodeviseren indtil videre ikke virker med nethandel mm. Det er bare ikke i orden. Hbad tænker de på ????????

Jeg er IKKE maskinstormer :-) lige for en god ordens skyld (til #8) . OG gider ikke en diskussion om civilisation og store små danskere. Humor og ironi duer ikke i den slags tråde synes jeg.

Men den slags superkritiske systemer skal altså bare virke.

6
20. september 2022 kl. 16:16

Selv kapaciteter på området må give op. Jakob Krarup - professor emeritus - har netop lagt en kronik med denne titel ind på Politiken:

" Professor: Jeg var med til at skabe det digitale Danmark. Nu græmmes jeg Jeg var med til at arbejde med de allerførste danske computere. Og har brugt mere end et halvt århundrede på at arbejde med digitale løsninger – alligevel er jeg i dag blevet en del af den digitale underklasse."https://politiken.dk/debat/kroniken/art8974529/Jeg-var-med-til-at-skabe-det-digitale-Danmark.-Nu-gr%C3%A6mmes-jeg

Men regeringen tromler uanfægtet videre. Som om borgerne slet ikke eksisterer - det gør kun BigTech i deres skyklap-boble.

Jeg håber, at den nye kulegravning af brugen af ministrenes kreditkort bliver offentlig tilgængelig. Hvem mon har betalt, når ministrene har holdt med BigTech? For man har efterhånden indtryk af, at møder ikke kan holdes uden fyrstelig beværtning.

1
20. september 2022 kl. 15:08

Jeg gider ikke høre på dem mere! Det er spin, løgn, og stjerne-statsautoriseret -korrupt!

I følge Politiken netop nu vil det fra 31/10 være et krav at bruge smartphone, hvis man vil handle på nettet:

"Og har du smartphone, så kan du få – men har du ingen, så må du gå. Borgere, der køber kringler, dagligvarer, togbilletter eller andet på nettet, vil i den kommende tid begynde at skulle verificere deres betaling online med det nye MitID. Fra 31. oktober bliver det et decideret krav, og den nuværende mulighed for at bruge NemID bortfalder helt. Men efter skæringsdatoen vil formodentlig tusindvis af borgere blive bortvist i forsøget på at handle på nettet. Det er alle dem, der ikke benytter en mobilapp via deres smartphone eller tablet, men i stedet agter at bruge en såkaldt MitID-kodeviser eller -kodeoplæser."https://politiken.dk/indland/art8982538/MitID-kaos-Borgere-uden-telefon-bliver-forhindret-i-at-handle-p%C3%A5-nettet-i-m%C3%A5nedsvis

Hvad bilder de sig ind? Hvordan kan man først opdage dette nu?

Hvordan kan man tillade sig at tvinge befolkningen til at købe dyre, komplicerede og privatlivskrænkende dimser?

Ingen skal bilde mig ind, at regeringen/ministeren ikke har vidst dette længe (hvis de ikke har, er ministeren uduelig)! De har vidst det i lang tid, men bruger dette til at presse restgruppen over på smartphone, som både er totalovervågningens yndlingslegetøj og BigTech guldkalv/pengetræ. Må vi se i partistøttekasserne, og VL-klubbernes medlemslister?

Jeg er fnysende rasende! Danmark har i rekordfart udviklet sig fra verdens lykkeligste land til et "Lad Fanden ta' de sidste"-land!

3
20. september 2022 kl. 15:50

Jeg er fnysende rasende! Danmark har i rekordfart udviklet sig fra verdens lykkeligste land til et "Lad Fanden ta' de sidste"-land!

Fanden er en meget forstående herre.

5
20. september 2022 kl. 15:59

Fanden er en meget forstående herre.

Ikke denne Fanden, synes jeg :-(

2
20. september 2022 kl. 15:48

Det er spin, løgn, og stjerne-statsautoriseret -korrupt!

Nej, nej, nej, der er valg om lidt og derfor handler det om at tale med borgerne og ikke ned til borgerne. Når valget er overstået så taler de igen ned til borgerne.

19
25. september 2022 kl. 10:16

hvad hjælper det at der er valg de andre er ikke meget bedre. og de har vel ikke de fornødne kompetancer til at still de rigtige spøegsmål.

4
20. september 2022 kl. 15:58

Nej, nej, nej, der er valg om lidt og derfor handler det om at tale med borgerne og ikke ned til borgerne.

For mig ser det ud som om, de fuldstændigt ignorerer borgerne - i hvert fald den analogt begavede del af befolkningen.

Men ja - man kan frygte for, hvor galt det kommer til at gå efter valget.