Nyt tracking-device overvåger din bil og giver rabat på forsikringen - hvis du kører ordentligt

TeliaSonera vil gøre din gamle Fiat til en Tesla-konkurrent med en anordning, der kobler bilen på nettet og lægger kørselsdata op i skyen.

Det er ikke alle, der har råd til en Tesla, og slet ikke efter nytår, når elbilerne mister noget af afgiftsfritagelsen.

Ikke desto mindre er der stadig mulighed for at digitalisere bilmodeller helt tilbage fra 2001 med en ny anordning kaldet Sense, som tele-virksomheden TeliaSonera netop har annonceret.

Man kobler en lille boks med indbygget simkort til bilens OBD II-port, hvorefter data omkring din kørsel og bilens tilstand bliver streamet direkte til skyen via boksens 4G-forbindelse. Derefter kan informationen tilgås fra en mobil-app.

Det kan bilejerne blandt andet bruge til at lære at køre mere miljøvenligt og se, hvornår bilen trænger til et nyt batteri. Den kan også komme med forslag til vedligeholdelse af bilen. Samtidig fungerer Sense også som et wifi-hotspot, som resten af bilens passagerer kan koble sig på.

»Vores cloud-baserede løsning kan let installeres i ældre såvel som nye biler og dermed give vores kunder muligheden for at være i kontrol og føle sig hjemme, uanset om de er på farten eller ej,« siger chefen for TeliaSoneras Internet of Things-afdeling, Hans Dahlberg.

Først og fremmest giver Sense dog mulighed for, at bilejere frivilligt kan dele deres kørselsdata med forsikringsselskabet og få rabat på bilforsikringen. Hvis de vel at mærke holder sig inden for hastighedsgrænserne.

Dine kørselsdata er guld værd

Som sådan er det ikke nyt, at man kan indbygge en såkaldt Telematics Control Unit (TCU) i en almindelig bil og indsamle kørselsdata.

Både Voyo og Vinli giver forbrugerne lignende muligheder for at lave bilen om til en ‘connected car’.

Det nye er i denne omgang omfanget af de partnerskaber, som TeliaSonera i kraft af selskabets størrelse er i stand til at indgå. Sense er bygget op, så tredjeparter kan integrere med platformen og tilbyde forskellige tjenester.

Forbrugeren betaler med sine data og får en ydelse til gengæld.

I dette tilfælde får forsikringsselskabet indblik i kundens kørselsadfærd, mens kunden får rabat på bilforsikringen alt efter, hvor god vedkommende er til at holde sig inden for hastighedsgrænserne.

TeliaSonera har indgået et samarbejde med det svenske forsikringsselskab Folksam om den nye tjeneste. Ud over Sense-boksen skal bilejeren installere en lille LED-skinne på instrumentbrættet.

Sense-boksen indsamler således bilens løbende hastighed og sammenligner med positionen via GPS’en. Via offentlige data om hastighedsgrænserne kan tjenesten således vurdere, om bilisten holder sig inden for fartgrænsen.

Holder man sig under grænsen, lyser LED-skinnen grønt. Kører man for stærkt, lyser den rødt, og hvis data mangler, lyser den gult.

Den information kan forsikringsselskabet således bruge til at skabe en profil af køreren som en større eller mindre risiko i trafikken. Holder man sig 100 pct. inden for hastighedsgrænsen, får man 20 pct. i rabat på forsikringen, fortæller en repræsentant fra Folksam.

Jo mere man overskrider grænsen, desto mindre i rabat får man. Indtil videre lyder udmeldingen, at præmien dog ikke vil stige, selvom man kommer under 0 pct.

Løsningen vil først komme til salg i Sverige i starten af 2016 og vil siden hen sprede sig til resten af Norden, heriblandt Danmark.

Næste skridt er at styre bilen via smartphone

I første omgang vil Sense kun indsamle data om bilen.

Men det kan ændre sig med tiden, siger Hans Dahlberg, der dog er påpasselig med at love noget.

Selskabet overvejer muligheden for at lade brugeren åbne og låse bilen via en smartphone. En anden mulighed er at lade ejeren tænde for varmen i bilen via telefonen i god tid.

Først når TeliaSonera er helt sikre på sikkerheden i løsningen, kan det komme på tale, lyder vurderingen fra IoT-chefen, der dog ved nærmere udspørgen indrømmer, at en løsning aldrig vil kunne blive 100 pct. sikker.

Skulle en hacker først få tiltusket sig adgang til bilens systemer, så vil den potentielle skade være langt større, hvis Sense kan styre dele af bilen.

Der har allerede været talrige eksempler på intelligente biler, der er blevet kompromitteret af hackere. Nogle biler er sågar blevet hacket med en sms eller en mp3-fil. Og en stor mængde af Chryslers biler har haft en sårbarhed i firmwaren, der gjorde det muligt for hackere at dreje hjulene eller bremse bilen.

Hans Dahlberg forsikrer, at forbindelsen mellem Sense og skyen skulle være sikker, da den kører over Telias eget 4G-netværk.

Version2 ville gerne have spurgt mere ind til detaljerne omkring sikkerheden, og hvad der konkret skal til for, at Hans Dahlberg mener, at løsningen er sikker nok til også at styre dele af bilen. Det havde han desværre ikke tid til at forklare.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (23)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Lars Jensen

Jeg skal ikke have "store mængder af data om din kørsel" lagt op i nogen sky. Det vil ligge til rådighed for samtlige myndigheder, politi, told, skat, konen osv. Glem det! Efter 3 dec. sikkert også for udenlandske myndigheder der via en lokal dommer kan få adgang. Det bliver et nej tak herfra. Så hellere betale 10.000 mere om året i forsikring.

  • 13
  • 1
Peter Jensen

Ja alle data du afgiver vil blive brugt i mod dig - før eller siden.

We know where you were last summer. Banale, uskyldige og legitime ting/forhold kan pludselig ses som kriminelle ting/forhold på baggrund af indsamlede data om dig. Systemet bliver cracket, dataene stjålet og offentliggjort på nettet. Indbrudstyve kan lære hvor du befinder dig, så de effektivt kan plyndre dit hjem i fred og ro. Listen over fatale problemer er uendelig lang. Det bliver over mit lig at jeg kører med GPS-overvågning i min bil.

  • 8
  • 0
Ulrik Suhr

Hvis man nu viser man fx bor i byen. Statistik fortæller byboere har større chance for at udvikle luftvejs sygdomme så kan man jo tænke at ens livsforsikring bliver dyrere etc.

En ret så lang og glat glidebane. Godt at den nye dims ejer slår på person data sikkerhed og data forældelse og mulighed få at blive glemt hvis man ønsker det... Nej hov det læste jeg ikke noget sted i artiklen....

  • 8
  • 0
Peter Jensen

Version2 ville gerne have spurgt mere ind til detaljerne omkring sikkerheden, og hvad der konkret skal til for, at Hans Dahlberg mener, at løsningen er sikker nok til også at styre dele af bilen. Det havde han desværre ikke tid til at forklare.

Altid det samme salgsgas og useriøse "security through obscurity"-crap: Vi har verdens sikreste system, men vi vil ikke fortælle hvorfor eller hvordan! I skal bare stole på os!

  • 9
  • 0
Jens Jensen

"Indtil videre lyder udmeldingen, at præmien dog ikke vil stige, selvom man kommer under 0 pct."

Nu er det vel også ret svært at komme UNDER 0%?

Det kræver jo at man skal køre for stærkt, i længere tid, end man kører i bilen.

  • 3
  • 0
Peter Jensen

Jeg er nu ret sikker på, at mit forsikringsselskab i forvejen ved, hvor jeg bor og har taget det med i deres beregninger.

Sikkert, men de ved ikke hvilke veje du kører på til daglig. Nogle er mere forurenede og uheldsramte end andre. Oplysninger om hvor du kører kan bruges til fx at afvise din livsforsikring og forhøje din præmie for bilen fordi dit kørselsmønster dokumenterer at du kører på farlige og forurenede veje.

  • 3
  • 0
Lars Jensen

Digter V2 videre på histioren eller er "chefen for TeliaSoneras Internet of Things-afdeling, Hans Dahlberg." en mand med flere kasketter? I følge TelisSonara er han Vice President for M2M business.

  • 0
  • 0
Kenn Nielsen

Systemet bliver cracket, dataene stjålet og offentliggjort på nettet. Indbrudstyve kan lære hvor du befinder dig, så de effektivt kan plyndre dit hjem i fred og ro. Listen over fatale problemer er uendelig lang.

Hvorfor er det at vi stort set altid går ud fra at data bliver stjålet, når 'nogen' uberettiget tiltvinger sig adgang til vore (meta) data. Det er lige så slemt at der kan blive ændret i data uden vor viden.

K

  • 6
  • 0
Ib Erik Söderblom

på hastighed. Ville give mere mening, om de installerede en afstandsmåler til forankørende !

Hvor er bilisternes retssikkerhed i alt dette ?

Har selskabet mere ret, end borgeren, hvis der opstår tvist ?

Hvad når kone/elskerinde/børn kører i bilen og deres data afviger fra mine egne ?

  • 3
  • 1
Lars Jensen

Det kan godt være at forsikringsselskabet reducere præmien, men hvis du laver en skade knalder de dig hvis du har kørt for hurtigt inden for en periode. Der er vist ingen der kan sige sig fri for at snige den op på 54km/t. en gang imellem. Hvor længe går de tilbage. Accelerere du for hurtigt? Bremser for kraftigt? Er det så hasarderet kørsel?

I hastighedssager er der aldrig en borger der har fået ret med GPS data i hånden. Kunne man få de samme data på SD kort i bilen, og retssystemet tror på data, så har sådan en dims en chance.

  • 1
  • 0
Kenn Nielsen

Kunne man få de samme data på SD kort i bilen, og retssystemet tror på data, så har sådan en dims en chance.

Jeg forstår hvad du siger, men tror ikke på det !

Hvis data bliver godtaget af retssystemet, betyder dette at data er gyldige som bevis både for og imod din uskyld.

Herfra er der bare nogle få djøffer på speed til en lov, der uddeler administrative bøder på baggrund af dataene.

"Goddag , det er politiet; må jeg se dit kørekort og en kopi af dine køredata ?"

  • Det bliver et nej,tak herfra.

K

  • 1
  • 0
Jørn Wildt

Helt enig i observationer omkring sikkerhed og overvågning.

Bilproducenterne burde lave nogen regler for den slags. Det er fint med en "sort boks" ligesom i fly - men det skal være en lukket boks som kun er til offline brug for de rette mennesker i den rette situation.

  • Boksen må ikke være online.
  • Boksens data må ikke kunne tilgås uden at åbne den.
  • Boksen skal være sikret mod pilfingre (der må ikke kunne plantes falske beviser, snydes eller snages i data).
  • Boksen må kun have læseadgang til bilens data.
  • Boksen må ikke åbnes af uvedkommende uden en dommerkendelse.
  • ... find selv på flere ...

Det løser selvfølgelig ikke det helt overordnede politiske problemer med forsikringer kontra overvågning - skal det være billigere hvis man lader sit forsikringsselskab overvåge ens helbred og færden? Tror selv at jeg mener at det burde forbydes politisk.

  • 2
  • 0
Steen Poulsen

Overvågnings samfund ad ad ad ad bwader ad ad - føj !

Det burde forbydes ved lov ! Eneste formål er, at Forsikringsselskaber får mulighed for at optræde totalt asocialt, ved at kunne håndplukke hvem de vil forsikre, og dermed undgå de "dårlige" kunder - og dermed bliver det dyre for os alle...

Den dag jeg få en bil med denne slags overvågning, ødelægger jeg dimsen som overvåger mig ! - Hvor er mit privatliv blevet af ??

  • 1
  • 0
Henrik Madsen

En boks som giver rabat hvis man altid overholder fartgrænserne.

Hvis der virkeligt er penge at spare så forudser jeg hurtigt et marked for en boks som kan skydes ind mellem denne boks og OBD stikket.

Grunden til at stikke denne boks i bilens OBD stik er jo bl.a at den så via CAN bussen kan aflæse hvilken hastighed bilen kører med og den del er ikke specielt svært at MiTM'e.

Boksen vil nok også kunne aflæse om bilen anti-spin har været aktiveret og om ESP systemet har været aktiveret for at se om ejeren er sådan en kør-vildt type.

Summa summarum er at bliver besparelsen lille så gider jeg ikke spilde tiden på at proppe boksen i, bliver besparelsen stor, så kommer der hurtigt snyde bokse på markedet.

Ideen er derfor en dødsejler og skulle jeg en dag købe en ny bil som har dette system indbygget så vil jeg straks få det slået fra.

  • 4
  • 0
Chr Nielsen

Dette er fra deres hjemmeside

Det skal kunne betale sig at være en god bilist. Alka Boksen opsamler data om din kørsel, og giver dig 25 % rabat på din bilforsikring.

Skulle du gå hen og blive skyld i et uheld, og Alka Boksen viser, at du kørte for stærkt, så stiger din selvrisiko. De første 5 km/t påvirker ikke din selvrisiko. Derefter koster det 1.000 kr. pr. km/t, du har overskredet fartgrænsen.

Med en installation af Alka Boksen får du:

25 % besparelse på din bilforsikring.  
Hjælp til at finde din bil, hvis den bliver stjålet (Satelitovervågning).  
Overblik over dit kørselsmønster.  
Ambulancehjælp, hvis du kører galt.

Hvad koster det at få en Alka Boks?

Alka Boksen koster et engangsbeløb på 1.000 kr. at få installeret. Der er ingen årlige abonnementsudgifter.

  • 3
  • 0
Lars Jensen

M2M er på ingen måder forbeholdt Internet eller Ethernet. I dette tilfælde uploades data via GPRS - og ikke via Internet. Enheden et ikke engang tilgængelig via Internet. Enheden er således ikke en IoT. Det er korrekt at de data den uploader er tilgængelige via Internet, men det er EkstraBladets forside også.

  • 0
  • 0
Frithiof Andreas Jensen

Nu kender jeg nogen der har haft Alka Forsikring, så: Står der noget om hvordan man signerer og opbevarer de her data - som jo kan være mange tusinde kroner værd - så begge parter altid har en korrekt kopi og man altid kan sammenligne dem - på en indlysende og forståelig måde? Hvis det kun er forsikringsselskabet som ejer data så ... er det en meget dum ide at indgå sådan en kontrakt. Vi ved, blandt andet fra CSC-sagen, at beviskäden kan falde helt af i retten når det er noget "digitalt".

  • 0
  • 0
Thomas Hedberg

Den boks jeg har hørt om fra Alka der har været på markedet flere år er ikke online, men opsamler data lokalt. Derudover har den en begrænset kapacitet, så det er ikke lang tid der gemmes og den tilgås mig bekendt kun hvis der sker et uheld. Personligt ville jeg stadig ikke benytte mig af den, men den er det rene vand imod denne nye type enheder.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere