Nyt Sony-krav til udviklere: Spil skal have gratis prøveperiode

28. april kl. 16:43
Playstation Plus
Illustration: Sony.
Som en del af Sonys relancering af sit PlayStation+-abonnement, vil Sony nu kræve at spiludviklere laver en tidsbegrænset gratis-demo af deres spil.
Artiklen er ældre end 30 dage

Sony er begyndt at informere spiludviklere om, at de skal lave en gratis prøveperiode-demo, hvis de vil sælge deres kommende spiltitel på PlayStation-konsollernes digitale markedsplads. Det skriver Game Developer

Ifølge anonyme kilder vil spil, der har engrospris på 240 kroner eller højere, nu være pålagt at have disse tidsbegrænsede prøveperioder, der angiveligt skal vare minimum to timer. 

Spil, der har lavere engrospris, er fritaget den nye politik, der kommer i kølvandet på Sonys kommende udvidelse af deres PlayStation+-abonnementsservice

Spiludviklerne er blevet opmærksomme på den nye politik via en opdatering på Sonys udviklerportal, men har ikke modtaget anden kommunikation på nuværende tidspunkt. Reglerne gælder ikke retroaktivt og omfatter ikke PlayStation VR-titler. Prøveperioderne ser ud til kun at skulle være tilgængelige for PlayStation+ Premium-medlemmer i minimum 12 måneder. 

En udfordring for mindre udviklere

Hvad der virker til at være et ganske forbrugervenligt tilbud til Sonys kunder, kan dog komme til at have konsekvenser for spiludviklere, der ser frem til at skulle udgive deres spil på PlayStation-platformen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For dem vil det betyde, at der skal afsættes yderligere tid og ressourcer af til at lave denne tidsbegrænsede prøveperiode. For større spilselskaber vil det nok ikke være noget, der slår båden ud af kurs, men for mindre udviklerhold kan det være en betragtelig ekstra barriere for at komme på PlayStation-platformen. Demoer kan være en god måde at få kunder i butikken, men det kan også meget nemt blive en ekstra belastning på udviklerholdet uden at give den store gevinst i salgstallene.

Abonnement-services ser i det hele taget ud til at spille en betydelig rolle i fremtiden for spilindustrien, men hvordan sammenspillet mellem udgiverne og platformholderne bliver er stadigvæk svært at spå om.

Kigger man eksempelvis mod musikbranchen, er der stadigvæk stor kritik af platforme som Spotify og Tidal, og hvor lidt de betaler til musikerne. Som Gamesindustry.biz redaktør, Rob Fahey, skriver i sin kronik 'Subscribtions are the future - but nobody agrees on the details'

»At få indtægtandele og kontraktvilkår på plads er et job, der kommer til at tage flere år, og der vil aldrig være én tilfreds part; vi må forberede os selv på en beskidt, offentlig kamp over porcenter og engagements beregninger, for diskussionerne af, hvordan lagkagen er blevet delt op er kun lige begyndt«.

 

  

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger