Da Rejsekort & Rejseplan i august måned satte gang i udbudsprocessen for det nye digitale rejsekort, var en af de mere interessante detaljer, at rammeaftalen åbner for muligheden for, at man kan ende med op til fem forskellige leverandører samtidig.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sponseret indhold
V2 Briefing | GENERATIV AI: Sådan bruger du det professionelt
Kunstig Intelligens22. marts kl. 13:16 SKI søger leverandører til ny kæmpeaftale om fagsystemer
Indhold fra DigiTech16. januar
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Kan vi ikke lave en pre-havari-kommision :-) (aka en god designfase, der inddrager brugerne).
Jeg kan stadig ikke forstå, hvorfor kortet skal bindes op personligt, hvis det ikke er for at overvåge os alle. Uden personlig opkobling, men med unikke kort, kan man stadig lave de traffikstatistikker, man gerne vil have til vores super komplicerede takstsystem. Man kan også lave rabatter ud fra kørslen uden at kende personen.
Og så skal vi kave fundet en måde at undgå check-ud. Som casual user lærer jeg det aldrig, det passer simpelthen ikke ind i tankegangen, når man står af. Endvidere er der situationer, hvor man ikke ved, om man skal checke ud. fx ved skift fra bus til bus, hvor man skal løbe måske 100m for at nå hen til den næste, som så kan være kørt og næste bus er om en time, hvorfor man går hjem. Humlen er, at man så ikke har mulighed for at checke ud i den bus, man kom fra, omvendt hvis man når den næste bus skal man jo ikke checke ud. Og med anonymt rejsekort, kan man ikke længere bruge check-udvej appen (sikkert for at presse folk væk fra anonymt kort).
sikkert for at presse folk væk fra anonymt kort
Ja, ellers kan de jo ikke sælge folks personlige oplysninger.
For vi har en ret høj kompleksitet i Danmark i forhold til hvordan vores priser og rejsezoner ser ud.
Så var det måske nu man skulle tage et opgør med et kompliceret zonesystem og også her se mod udlandet om der er noget der fungerer der og er mere simpelt
Skal hele infrastrukturen udskiftes nu igen ?
Virker det eksisterende specielt meget dårligere end forventet ?
...og endelig: hvad vil det koste at financiere lokaltrafik over skattebillet i stedet for at poste penge i drift af rejsekort og afregning af hver eneste passager?
Hvorfor skal vi have et nyt rejsekort? Fungerer det, vi har ikke?
Hvilke forbedringer er det, man har i kikkerten? Hvilke fejl er det, man vil rette?
Gøbbels og Stalin ville have været utilfredse med det nuværende system: vi SKAL have en AP, og en android Google/Gøbles-smartphone...indopereret mellem ørerne, så at man ved hvor vi alle er henne ALTID!! Tyrannerne sidder i Digitaliseringsstyrelsen, hånddukkerne fra Finansministeriet....kunne man måske forledes til at tænke.....
Hvilke forbedringer er det, man har i kikkerten? Hvilke fejl er det, man vil rette?
Prøv at bruge den tilsvarende løsning i Stockholm, Malmø, London, San Francisco, Sofia - så vil du se, at der er ganske mange forbedringsmuligheder :)
Og lige lidt mere:
Prøv at bruge den tilsvarende løsning i Stockholm, Malmø, London, San Francisco, Sofia - så vil du se, at der er ganske mange forbedringsmuligheder :)
Er det så en af disse velfungerende løsninger, man vil indføre, eller vil man igen selv opfinde den dybe tallerken - med den velkendte risiko for fiasko?
Det er jeg sikker på, at der er, Palle Simon Simonsen. Men er det dem, man går efter? Og hvordan skal det finansieres?
Har man allerede en vision om, hvordan det nye rejsekort skal se ud? Man ved, hvad man har - men sporene skræmmer efterhånden mht. , hvad man får.
For at uddybe min skepsis: Er det et af de - efterhånden velkendte - forsøg på at tvinge alle borgere ind i det digitale tyranni? Eller har man denne gang også fokus på at gøre tilværelsen lettere og billigere for analoge borgere og borgere uden smartphone?
Umidelbart er det vel på sin plads med lidt udvikling. Der er stradig en del udfordringer med optankning af rejsekort hvis du er i yderzoner tager det et døgn fra du sætter penge ind til det registreres i bussen. Derudover er tiden vel også til en løsning som kan fungere som app. Konstellationen med check ind, check in, check ind og check ud, er jo heller ikke just intuitiv for nye brugere
PS: Der ér allerede en app til rejsekortet:https://www.rejsekort.dk/da/Apps-Privat
PS: Der ér allerede en app til rejsekortet:https://www.rejsekort.dk/da/Apps-Privat
Nej, det er en nød app, hvis du har glemt at checke ud. Den kan ikke bruges som rejsekort
Ok.
Men så tilbagestår mit spørgsmål, om det bliver frivilligt, eller endnu en gang digitalt tyranni.
Fint at reparere på de ting, der ikke fungerer. Men en app? Kan det basere sig på det eksisterende rejsekort, eller er det forfra fra bunden? Og er man på vej til at gøre rejsekortet tvunget app-båret? Vi man skabe de samme problemer for analoge borgere, eller borgere uden smartphone, som man har gjort med MitId? Det er jeg da meget spændt på, hvis det er den retning, man bevæger sig i.
Hvor kommer pengene fra til digital udvikling? De analoge rejsende - dem med billetterne? De betaler jo i forvejen dyrt - for nylig var der en historie om analoge rejsende, der må betale et stort gebyr, hvis de vil købe orange billetter.
Men en app?
Ja, det mener jeg er nødvendigt i 2022. Det er ikke det samme som anloge løsninger skal udgå.
Vi er helt enige i at det er vanvittigt at det skal koste dobbelt op (Greve st - Kbh H ca kr 30 på rekjjsekort og 68 på billet ) hvis man køber en billet på en station fremfor at bruge rejsekortet, men det er jo alt andet lige en ande problemstilling end fornyelsen af rejsekortsystemert.
Det er ikke det samme som anloge løsninger skal udgå.
Nej, men ved vi, at det ikke er tanken - eller i det mindste at gøre, hvad man kan for at tvinge alle over på app?
" det er jo alt andet lige en ande problemstilling end fornyelsen af rejsekortsystemert."
Ja, måske. Men indtil nu har man vel finansieret den slags ved at spare på de analoge løsninger? Endda ofte længe inden, de digitale fungerer efter hensigten.
Jeg vil bare gerne høre svarene på disse spørgsmål fra de ansvarlige, inden det er for sent at protestere, og det er mejslet i granit, at det er analoge borgere, der på alle måder skal betale gildet.