Ph.d.-projekt: Udnyt big data uden at være ekspert i anvendt matematik

Erhvervs-ph.d. Cathrine Seidelin skal undersøge Industriens Uddannelsers muligheder for at udnytte big data til at forbedre deres services og produkter.

Mange virksomheder har tonsvis af data, men mangler viden om, hvordan de kan udnytte dem til at optimere deres forretning eller forbedre deres produkter.

Men det vil nyt erhvervs-ph.d.-projekt ved navn 'Service design for big data' rette op på.

»Der tales meget om det store potentiale i big data. Men ser vi på den nuværende litteratur, så lader det til, at man skal være ekspert i anvendt matematik, før man kan få noget ud af de store mængder data,« siger lektor på ITU Yvonne Dittrich i en nyhed på ITU.dk.

Et eksempel er, at brug af data kan være med til at sikre, at bemanding bedre matcher organisationens belastning i løbet af en dag. Det kunne være i et lager eller logistikcenter, hvor belastningen på alle tider af døgnet ikke er den samme.

Men mange strander på at mangle kundskaber i at gå i gang med dataanvendelsen.

Med udgangspunkt i Industriens Uddannelser skal erhvervs-ph.d. Cathrine Seideling udvikle metoder, som kan understøtte brug af data til udvikling af uddannelser og give inspiration til nye services og produkter. IU skal derigennem blive bedre til at få øje på og udnytte de datakilder, som de ligger inde med.

»Jeg ser frem til at bygge videre på mit speciale og undersøge, hvordan en organisation som Industriens Uddannelser kontinuerligt kan udvikle sine services, blandt andet ved øget forståelse og anvendelse af mange typer af både internt og eksternt genererede data. Jeg håber, at det her innovative projekt vil bidrage til, at big data kan blive mere tilgængelig i hele organisationen,« siger erhvervs-ph.d. Cathrine Seidelin i pressemeddelelsen.

Ved Industriens Uddannelser er man også begejstret for at Cathrine Seidelin skal realisere deres big data-drømme:

»Projektet er ikke alene ambitiøst og innovativt, men også dybt interessant for en organisation som Industriens Uddannelser. De måder, vi tænker og udvikler uddannelser, digitale services og målretter indsatser på, kan, med den rette viden og håndtering af denne blive mere præcise og gavnlige og derved skabe større værdi,« siger direktør i Industriens Uddannelse Henrik Amdi Madsen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Hans Dybkjær

Vil aktuarerne ikke blive kede af at høre at deres arbejde ikke er anvendt statistik? På et lidt højere niveau og med noget mere viden end de fleste andre. Det samme gælder dem der uddannes i ren statistik. De kommer jo også ud og laver anvendt statistik. En sund teoretisk ballast er sjældent en hindring for at vide hvad man gør i praksis, især ikke når man som dem har terpet lange baner af praktiske opgaver undervejs på studierne også.

  • 5
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize