Kod i ferien-succes: Open source-skoleintra med god funktionalitet og uden 90'er-design

En studerende har i sommerferien udviklet et open source-system til folkeskolen; en slags moderne pendant til Skoleintra; bare uden den dårlige og grimme brugergrænseflade.

Aske Mottelson - studerende på Datalogisk Institut på Københavns Universitet og snart 20.000 kroner rigere - deltog i IT- og Telestyrelsens projekt ’Kod i Ferien’.

For at få fingrene i de 20.000 kroner skulle han og 11 andre studerende ofre en sommerferie på at udvikle en ny digital open source løsning til det offentlige.

Det lykkedes, og resultatet blev et open source-system, kaldet SkemaX, som snart bliver lagt ud på Softwarebørsen, således at alle, der måtte ønske det, kan videreudvikle på systemet.

Men før vi kommer mere ind på resultatet, skruer vi lige tiden tilbage til juni måned i år, hvor Aske Mottelson gik i gang med projektet, hvis mål var klart: At udvikle et intranet-system til folkeskolen, som skulle være mere moderne end den nuværende monopolistiske løsning, som UNI-C leverer.

»Der har indtil videre ikke været nogen, som har forsøgt at udfordre UNI-C. Det var dog ikke målet med projektet at konkurrere direkte med UNI-C, for jeg er kun én mand, der har arbejdet på det her i 4 uger, mens UNI-C har arbejdet på deres system i 13 år, så det har en del funktioner, som mit system ikke har. Men jeg ville gerne lave noget, der var open source, mere brugervenligt og moderne,« siger han til Version2.

Aske Mottelson er da heller ikke ene om at undre sig over det 90’er-agtige udseende, som præger Skoleintra.

Dorte Toft og andre bloggere har kritiseret systemet i hårde vendinger. Dorte Toft skriver blandt andet på sin blog, at ”Skoleintra er flot tænkt engang i 90’erne, teknokratisk udført og siden hen stivnet. Det synes slet ikke på niveau med, hvad man burde forvente anno 2011.”

Også vrede forældre har twittet til Dorte Toft om problemerne med systemet:

”Skolernes intranet er kedeligt og er besværligt at manøvrere rundt i. Selv for eleverne, der ellers ikke plejer at have problemer med it.”

”Skole-intranet er state of the art anno 1998. Håbløs usability/sociability og integrerer ikke med noget.”

Pillede Moodle ned, og byggede det op igen

Aske Mottelson fandt hurtigt ud af, at han ville videreudvikle på open source læringssystemet Moodle, der kodes i php. Moodle er et stort, funktionsrigt system udviklet til universiteter.

»Kernen i Moodle er ret smart, for det er lige meget, hvilket styresystem eller hvilken database, man kører, så kan man bruge det,« siger han til Version2.

Aske Mottelson endte da også med at pille mange funktioner ud og udvikle en del nye moduler specielt til folkeskoleprojektet. I den forbindelse fik han hjælp fra firmaet IT-Kartellet, der bl.a. står bag CBS's implementering af Moodle.

Men i forbindelsen med nedrivningen af moduler og ombygning af andre, opstod der en række problemer.

"Det første, man lægger mærke til ved en 'frisk' installation af Moodle, er, at undervisning er inddelt i kurser og metakurser, med en fast defineret varighed. Studerende er tilknyttet kurser, og disse kan have forskellige roller i kurser, som 'medunderviser', 'studerende' mv. Udfordringer er så, hvordan dette hieraki kan oversættes til folkeskolebrug," skriver Aske Mottelson om sine overvejelser på digitaliser.dk og fortsætter:

"Umiddelbart er det mest intuitivt at oversætte alle kurser til folkeskolefag og fjerne de indstillinger, et kursus måtte have, der ikke har relevans til folkeskolen, for så at udvikle relevant funktionalitet. Alternativt kunne man se et kursus som en folkeskoleklasse, for så at oprette aktiviteter på kurset, der kunne repræsentere folkeskolefag - men skal metakurser så repræsentere fag, hvordan skal varighed så forstås?"

"Efter at have prøvet mig frem og analyseret situationen er jeg nået frem til, at Moodles kursus skal oversættes rent til fag, da dette gør det lettere at udvikle en skemapakke, der kan hente oplysninger fra hver elevs tilmeldte kurser (fag). På den måde får alle elever et unikt skema, i stedet for at skemaet ligger på klasse-niveau. Naturligvis bliver hver klasses elevers skema identisk, såfremt eleverne er tilmeldt samme fag. Nå, tilbage til php-koden..."

Aske Mottelson fik dog styr på alle udfordringerne og udviklet et lektionsmodul, der holder styr på klasse, elev, fag, tidspunkt og ugedag for afholdelse af en lektion. Derudover fik han lavet et skema-modul, der trækker alle lektioner, som er tilknyttet til den indloggede person i systemet, og som derved genererer et skema i HTML ud fra disse.

»Konklusionen er, at hvis der var en interesse for at lave et reelt alternativ til SkoleIntra, så kan alt jo lade sig gøre,« siger han til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Niels Dybdahl

UNI-C har arbejdet på deres system i 13 år, så det har en del funktioner, som mit system ikke har.

Det er ellers et af de store problemer med Skoleintra at der er for mange funktioner. F.eks kan forældre få beskeder via en af funktionerne: "Nyheder", "Beskeder", "Dokumenter", "Opslag", "Fra kontoret", "Kontaktbog", "Debatforum". Disse funktioner findes i en udgave per elev, så hvis man har to børn, skal man måske ind 15 forskellige steder for at finde en besked (Der er også en "Opslag" for hele skolen). Heldigvis benytter vores lærere ikke alle funktionerne, så vi skal "kun" ind 7 steder for at få overblik over beskeder.

Thomas Eldblom

Artiklen misser kernen i problemet med at udskifte SkoleIntra. Hvis en studerende kan lave en fornuftig erstatning på 4 uger, hvad kan et vilkårligt webfirma med den mindste forstand på brugervenlighed så ikke klare.
Lad os da få en debat om UNI-C's statsfinansierede monopol istedet.

Martin Hansen

Det generelle problem med opensource projekter som det i artiklen er at det ikke giver hverken store middage eller swimminpools til dem der skal afgøre hvor firmaets/statens penge skal bruges.
Hvis det du køber er for billigt er der også mindre retur kommission.

Jens Gammelgaard

Tillykke Asker og en lille rettelse til artiklen: Umiddelbart fortjener kommende Moodlebrugere (og skolerne) at vide, at Moodle som standard både har kurser med fastdefineret varighed og emne-basseret format, som kan danne rammerne for eleverne, når der er behov for de forskellige onlineaktiviteter. Når den lille detalje nu er på plads,- glæder jeg mig til at se, hvordan disse udvidelser supplere det Moodle har som standard.

Log ind eller Opret konto for at kommentere