Digitaliseringsstyrelsen har netop sat videreudvikling og forvaltning af NemLog-in i europæisk udbud til en samlet værdi af 250 mio. kroner.
»Single-sign-on løsningen og fuldmagts-styringen i den nuværende NemLog-in løsning er en helt central del af den offentlige infrastruktur, og det vil blive videreført, men derudover vil der så være tilføjelse af ny funktionalitet,« siger Adam Lebech, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen.
En stor del af den nye funktionalitet vil være en løsning til såkaldte erhvervsidentiteter, altså de funktioner som i dag ligger under NemID til medarbejdere og virksomheder. NemLog-in vil også få en samlet funktion, som gør det muligt at indgå aftaler for myndigheder og virksomheder. Dette vil ifølge Digitaliseringsstyrelsen forbedre brugervenligheden af løsningen betydeligt.
Stram tidsplan
Ifølge udbuddet skal udviklingen ske »under en stram tidsplan med mange afhængigheder og med kompleks proces- og projektstyring med tæt samarbejde med mange forskellige aktører.«
Det er yderligere præciseret, at overdragelse af »ansvaret for vedligeholdelse, support og forvaltning af Nemlog-in applikationen fra den nuværende leverandør vil ske under et tidspresset forløb«
»Vi har en tidshorisont i form af Nem-Id som skal udfases i juni 2021, inden den dato skal vi have de nye funktionaliteter i NemLog-in klar og være gået over til den nye løsning,« forklarer Adam Lebech
Drift af NemLog-in sat i udbud til 175.000.000
I oktober 2017 offentliggjorde Digitaliseringsstyrelsen udbuddet om driften af den nye NemLog-in. Denne kontrakt er 175 mio. kroner værd.
Fristen for at byde og ansøge om deltagelse af dette udbud var i starten af januar, og ifølge digitaliseringsstyrelsen behandles buddene netop nu.
Tilsammen er de to udbud 425.000.000 kroner værd.