Nyt kommunalt it-system DUBU er en bureaukratisk tidsrøver

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Det nye fælles DUBU-system til håndtering af sociale sager om børn og unge kræver alt for meget ekstraarbejde, lyder kritikken fra sagsbehandlerne.

Et nyt fælles it-system til håndtering af sociale sager om børn og unge kritiseres af brugerne for at være alt for bureaukratisk og kræve for meget ekstra tastearbejde. Det skriver DR Nyheder.

Læs også: Børn og unge-digitalisering får drøje arkitektur-hug

Det nye DUBU-system er i øjeblikket i færd med at blive rullet ud i knapt halvdelen af landets kommuner, men systemet er en tidsrøver ifølge sagsbehandlerne.

Læs også: It-system mod børnemisbrug får kold skulder af kommunerne

»Jeg er bekymret for, at vi er på vej til at bureaukratisere det sociale arbejde endnu mere, altså at socialarbejderne skal bruge endnu mere tid på at sidde og udfylde skemaer og får endnu mindre tid til at snakke med familierne,« siger ekspert i børnesager, lektor Karin Kildedal fra Aalborg Universitet til DR.

En undersøgelse har tidligere vist, at socialrådgiverne blot bruger 11 minutter ud af hver time på at snakke med børn og familier, mens resten af tiden går på møder og administration.

Ifølge DR har Storbritannien for nylig valgt at skrotte et tilsvarende it-system, fordi sagsbehandlerne var endt med at bruge for meget tid på systemet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Lars Meldgård

Det er jo noget af en påstand at skrive, at et system er en tidsrøver blot fordi lektor Karin Kildedal påstår det.
Vi ser frem til at Version2 undersøger denne påstand så artiklerne her på sitet ikke bare er en gengivelse af DR's nyheder.
Det vile jo være nærliggende om der var mulighed for at få at vide hvilke krav det nye system var sat til at udføre...det kunne jo være at der var et enkelt sted hvor den nuværende sagsbehandling ikke var fyldestgørende. Hvis det er tilfældet gør det vel ikke noget at lære af nabokommunens fejl ved at sætte sagsbehandlingen i (det samme) system. Måske man så huskede alle detaljerne? Der hvor jeg kommer fra er nye IT-systemer som oftest en hjælp til automatisering eller kommunikation.

Ligeledes kunne det jo også sagtens være at der var noget om snakken? Tag en snak med sagsbehandlerne som er ved at få rullet systemet ud. Er der en ny IT-skandale undervejs eller er det en storm i et glas vand? Er sysetmet tåbeligt lavet eller er det lige så langsomt som Amanda? Hvor meget langsommere er det blevet? Artikelen påpeger at kun 20% af tiden går med at snakke med Børn og familier...det må jo så være FØR systemet bliver sat i drift. Hvad har det ændret sig til?

Spørgsmålene hober sig op... Jeg håber Version2 har ressourcer til at kunne foretage noget Journalistik.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere